2025-06-12
12:35
Jag tycker det enklaste är att göra en internkreditnota på EURO 250 och boka den som en rabatt. Då blir det plus / minus noll och du kan kvitta dessa mot varandra. Jag tror nämligen att det bokföringsmässigt blir trickigare att "betala" överskjutande del på fakturan med ett resultatkonto, men det kanske beror på vilket bokföringsprogram du jobbar med. Lycka till, Lena
... Visa mer
2025-06-10
13:52
Hej Den benämningen måste vara ändrad av dig manuellt eller importerad från ett annat system. Standardinställningen från baskontoplanen ser ut på detta sätt. Föreslår att du går in och ändrar tillbaka till ovan inställning. Försäljning av varor skall inte ligga på 5710 utan på 3051, 3052, 3053. /Joachim
... Visa mer
2025-05-02
09:18
Hej @Nellie 123
Nu har vi ju inte hela bilden men jag tänker mig att det är två anställda på lönekörningen, en som har en lön på 30 000 som hamnat korrekt på 7010 och den som hade felaktiga kontot 1930 med en lön på 33 000.
Så det är beloppet på 1930, alltså 33 000 i den verifikationen du har som exempel, som ska bort.
Kredit 1930 - 33 000
Debet 7010/7210 beroende på om arbetare eller tjänsteman - 33 000
Vill du ha ytterligare hjälp behöver du kontakta supporten
Ha en fin dag!
... Visa mer
2025-04-20
21:55
1Gilla
Hej! Om du går in på momsdeklarationen igen och klickar på rutan för ingående moms så får du upp de poster som finns i det beloppet och du kommer då att se att beloppen som ligger på 2645 kommer med i denna ruta så att i summan längst ner så tar dessa ut varann. Du vekar ha redovisat korrekt moms.
... Visa mer
2025-04-10
13:46
1Gilla
Hej Konteringen du gjort blir korrekt eftersom det är 12% moms på livsmedel i Sverige då är konto 4057 korrekt.
Om du skulle köpa i varor som är belagda med 25% moms i Sverige så använder du konto 4056. Vill man ha kostnaden på konto 4 000 direkt utan att behöva göra en omföring mellan 4000 och 4599 så kan du bara ange konto 4000 och sedan byta ut momskoden till 20 (12%) Konteringen jag bifogar som en bild ger samma resultat som den konteringen du bifogade men du slipper två rader i den. Observera att momskoden jag markerat måste läggas dit manuellt. /Joachim
... Visa mer
2025-03-21
10:09
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga angående uppbokning av semesterårsavslut per 2024. För att boka upp semesterårsskuld i Lön Smart, kan du följa instruktionerna som finns beskrivna i hjälpavsnittet Uppbokning av semesterskuld.
Om du vill ha hjälp att kontrollera att allt blivit rätt, rekommenderar vi att boka en tid med en av våra lönespecialister. Du kan enkelt boka din tid via vår sida Boka specialisthjälp - Lön Smart
Trevlig helg ☀️️
... Visa mer
2025-03-18
14:01
Hej Fakturan med den första förhöjda avgiften skall du bokföra på detta sätt. 1930/2440 Kredit 35 980 1720 Debet 35 980 Månadskostnaden för leasingen skall du sedan bokföra på detta sätt. Ev kan 1930 behöva bytas ut till 2440 om ni bokför enligt faktureringsmetoden.
/Joachim
... Visa mer
2025-03-05
09:32
Hej Matchningen Kan du ånga men jag hade fortfarande rekommenderat att du krediterar fakturan istället för att ångrar den eftersom den är felaktig. Det är det mest korrekta sättet att hantera det. Sedan kvittas den felaktiga konteringen mot kreditfakturan och du matchar inbetalningen mot den nya korrekta fakturan. /Joachim
... Visa mer
2025-02-17
08:05
Hej Ja det skall särredovisas /Joachim
... Visa mer
2025-02-07
13:14
Hej Då låter det som att skattekontot inte har bokförts alls tidigare. Du borde haft saldon på både 2650 och 1630 tidigare. Allt som sker på skattekontot måste alltid bokföras och jag kan dessvärre inte hjälpa dig med den bokföringen så råder dig att ta upp detta med konsulten. /Joachim
... Visa mer
2025-02-07
13:09
Hej Gällande momsen har jag skickat ett svar med ett antal frågor i ett tidigare ärende så vi håller oss till frågan om momsen i det ärendet. Rekommenderar att du börjar läsa in kontoutdraget från skatteverket i systemet finns en funktion för det. Rekommenderar att du kontaktar vår support för hjälp att ställa in och få en förklaring hur du använder detta. 0470 - 70 62 00 Utbetalningen har du bokfört korrekt frågan är bara om skattekontot är bokfört sedan tidigare så saldot på 1630 blir korrekt. är saldot på 1630 noll nu? /Joachim
... Visa mer
2025-01-22
10:10
Hej @Nellie 123
Tack för din fråga.
När en anställd har betalat drivmedel med sina egna privata pengar och behöver få ersättning, kan detta registreras i samband med löneutbetalningen.
Läs mer om hur du hanterar förmåner för tjänstebil i vårt hjälpavsnitt om Bilförmån. Detta avsnitt förklarar reglerna kring milersättning vid tjänsteresor med egen bil och vid användning av tjänstebil, även om avsnittet är skrivet för Visma Lön 600, så gäller samma regler oavsett vilket löneprogram du använder.
För att hantera milersättning vid tjänstekörning rekommenderar vi följande konton och lönearter:
Milersättning för bensin vid tjänstekörning: Använd löneart 1230 i Visma Lön 600, som motsvarar lönearten Milersättning skattefri i Lön.
Milersättning för diesel vid tjänstekörning: Använd löneart 1229 i Visma Lön 600, som också motsvarar lönearten Milersättning skattefri i Lön.
När du använder dessa lönearter, kommer beloppet att bokföras på konto 7331 och redovisas i fältkod 050 på arbetsgivardeklarationen. Se till att spara alla kvitton som den anställde lämnar in som stöd för utlägget.
Hoppas detta hjälper!
/Tinna
... Visa mer
2025-01-21
18:10
1Gilla
Tack för er hjälp, problemet är löst.
... Visa mer
2025-01-08
11:34
Hej @Nellie 123
Självklart är det viktigt att du får en bra översikt över era försäljares prestation och provision.
Jag bollade dina frågor med mina kollegor och det vi kommer fram till som bör fungera är om du kan koppla samma projekt på den anställdas lönebesked samt på försäljningen. Därefter kan du ta ut statistiken på projektet. En fråga är om inte Tid eller Tid & Projektplanering skulle vara ett bättre alternativ för projekthantering men det har jag själv svårt att avgöra.
För att kunna erbjuda dig bästa möjliga rådgivning och se till att ni arbetar med rätt produkt och så du verkligen kan få ut de rapporter du är i behov av rekommenderar jag att du kontaktar vår support. De kan säkerställa att ni arbetar på bästa sätt och med rätt produkt för era behov.
Välkommen att kontakta supporten.
... Visa mer
2024-12-18
12:40
Var lite snabb och missade uppläggningsavgiften så Joachims svar är rätt Själva inköpet är ju inget du ska bokföra för det är inte ni som köpt in bilen utan finansbolaget - sedan leasar ni bilen under 36 månader och har troligen sedan möjlighet att köpa bilen
... Visa mer
2024-12-04
13:00
Hej Det skall läggas in som vanliga fakturor. Enbart konteringen av dem som blir annorlunda och bokför ni enligt faktureringsmetoden så byts konto 1930 ut till 2440 i bokföringen av själva fakturan. /Joachim
... Visa mer
2024-10-16
09:30
Hej Utbetalnignen från försäkringsbolaget bokför du på konto 3994 försäkringsersättningar.
Om det enbart är självrisk på fakturan ni fått så skall självrisken bokföras på konto 6320 självrisker vid skada. Eventuell moms bokförs på konto 2641 Ingående moms. /Joachim
... Visa mer
2024-09-11
14:44
Hej 5410 förbrukningsinventerier lägger du den kostnaden på. /Joachim
... Visa mer
2024-09-09
09:45
Hej Enda sättet är att manuellt stämma av Juli månad leverantörsreskontra och 2440. Dvs gå in under Bokföring > Kontoanalys och välj huvudbok. Ange konto 2440 och perioden 2024-07-01 - 2024-07-31 Jämför sedan den rapporten med Leveratnörsreskontran och dina faktiska underlag (Fakturor) för perioden. /Joachim
... Visa mer
2024-07-31
08:53
Hej Det är helt korrekt att du lägger in det via en manuell verifikation. /Joachim
... Visa mer
2024-07-12
15:33
Hej!
Verifikationen för förskottsbetalningen ska inte justeras utan nu när varorna och fakturan kommit så ska 1480 bokas bort (krediteras) så jag skulle säga att det andra alternativet du skriver är det korrekta: "klicka på fakturan och klicka på åtgärder sedan registrera inbetalning och där välja från konto 1480". Du bör där även kunna bokföra valutakursdifferensen. Om jag förstår dig rätt så har du bokat upp fakturan som en leverantörsskuld och isf ser konteringen du ska göra ut så här:
2440 Debet
1480 Kredit
8330 Debet eller Kredit beroende på om det är en valutakursvinst eller förlust
Om du istället väljer att göra en manuell kontering är den samma som ovan.
Skulle det uppstå någon programteknisk fråga är du välkommen att kontakta supporten så hjälper dem dig vidare.
Önskar dig en fin helg!
/Pamela
... Visa mer
2024-06-18
20:08
1Gilla
Hej Bokför den på konto 1720 och sedan periodiserar du den som leasingavgift på konto 5615 över avtalets tidslängd t ex 3 år, endera månadsvis eller årsvis vid bokslut. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2024-06-18
12:53
Hej Du behöver inte göra den konteringen alls eftersom när du registrerar både leverantörsfakturan och de kundfakturor som skall kvittas mot varnadra som betalda så sker precis den konteringen. Så det räcker med att göra det jag skrev i mitt tidigare svar. /Joachim
... Visa mer
2024-05-08
07:54
Hej Skulle behöva veta vilka belopp som är använda i respektive kontering du hänvisar till samt hur själva kostnaden är bokförd också. Kan inte se att någon kosntad är bokförd i de olika konteringar du bifogat. /Joachim
... Visa mer
2024-04-30
06:49
Hej Du skall fakturera kunden som köper varorna av dig. Sedan får din kund fakturera slutkunden om inte något annat är avtalat mellan dig och kunden. I och med att din kund finns i Sverige så skall du faktura kunden med vanlig svensk moms. /Joachim
... Visa mer
2024-04-26
08:14
Hej Du kan skapa en korrigeringsverifikation där du ändrar datumet på när fakturan bokfördes. Gå in på sidan Inköp > Leverantörsfakturor. Klicka på verifikationsnumret för den faktura du vill ändra.
Använd sedan knappen åtgärder och välj skapa korrigeringsver.
Sedan ändrar du datumet på verifikationen. /Joachim
... Visa mer
2024-04-24
23:14
Hej jag har hittat en differensen mellan huvudboken 2440 och leverantörsreskontran. På leverantörsreskontran ser jag 31.219 kr mer medans på 2440 huvudbok mindre. Jag har hittat fakturan och av misstag så har denna faktura bokförts på april och betalats under mars. Jag behöver nog ändra datumet på denna leverantörsfaktura så att den hamnar i mars månad och att det stäms av. Kan ni vänligen hjälpa mig hur jag borde gå tillväga för att denna faktura är redan betald jag behöver bara ändra datumet så att den fakturan är under mars. MVH Nellie:)
... Visa mer
2024-04-12
13:10
Gör en manuell verifikation och töm konto 1684 mot kursvinstkontot 3960.
... Visa mer
2024-04-12
13:08
Har försäkringsbolaget skickat ut en kreditnota först bokför du den och matchar sedan utbetalningen mot kreditnotan. Annars bokför du återbetalningen på samma konto som kostnaden tidigare bokförts på.
... Visa mer
2024-04-09
09:00
Du bör använda ett datum efter fakturadatumet för den nya fakturan, den kan inte betalas innan den skapades. Dvs i februari.
... Visa mer
2024-04-05
08:19
Hej Är det moms på hela fakturan eller bara en del av avgifterna. Du får gärna återkomma med vilket belopp momsen är på. /Joachim
... Visa mer
2024-04-03
08:54
Hej @Nellie 123
Jag tolkar dig som om du gör en inköpsorder och skapar inleverans samt leverantörsfaktura från den.
Det går fint att använda den delen också, just för att få kopplingen mellan inköp och leverantörsfaktura så är den kanske att rekommendera i första hand.
Så du kan göra antingen enligt hjälpavsnittet Inköpsordrar eller så som jag beskrivit i mitt tidigare svar enligt Gör inleverans av artiklar.
Vill du ha mer detaljer rekommenderar jag att du slår en signal till supporten
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till supporten framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-03-27
10:35
Hej Det stämmer som du skriver att det räcker med att lägga hela kostnaden 900 kr på konto 6062. Då momsen kvittas mot en betalning från geldenären. Din faktisk kostnad blir för KFM- avgift utmätningen och KFM- avgift betalningsföreläggandet. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-03-05
12:00
1Gilla
Hej Nellie 123,
Det är inget krav på periodisering förutom vid räkenskapsårs-skifte eftersom kostnaden då ska redovisas det året den tillhör (om man redovisar enligt K1 och fakturan inte överstiger 5 000kr exkl moms behöver dock ingen periodisering göras vid årsskifte).
Vid periodisering av kostnad är det mycket riktigt konto 1790 som används.
Om du vill periodisera kostnaderna månadsvis kan du göra detta genom att använda funktionen 'Periodisering', mer om detta kan du läsa här:
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/pro//se/content/online-help/purchasing-purchase-invoice-allocate.htm
Önskar dig en fin dag!
/Pamela
... Visa mer
2024-02-06
09:23
Hej Kostnaden för assistansåkeriet bokför du i sin helhet som en kostnad på t ex konto 5619 övriga personbilskostnader. Ersättningen från försäkringsbolaget bokför du sedan mot konto 3994 Försäkringsersättningar Mellanskillnaden mellan vad ni betalt och vad ni fick i ersättning kommer då ligga kvar på 3994 eller 5919. /Joachim
... Visa mer
2024-01-25
12:50
Jo, eftersom skulder minskar i debet och fordringar i kredit så kan man boka dem mot varandra. För du menar att företaget är skyldig pengar och företaget harsen skickat en faktura till ägaren?
... Visa mer
2024-01-18
22:39
Hej Har du kollat om du kan gå in på fakturan och under åtgärder "Ångra betalning"? I så fall kan du ångra och göra om med rätt belopp. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2023-12-22
09:05
tusen tack för svaret:)
... Visa mer
2023-12-01
11:16
Hej Om det avser hyror i samma räkenskapsår så skulle jag rekommendera att du inte låser upp perioden och justerar detta. Den totala kostnaden på året kommer ändå blir ätt i slutet. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-23
08:03
Hej Om jag tolkar frågan helt rätt så skall har ni fått in både en rättelse och själva dragningen av beloppet som skall betalas in? Rättelsen enligt beslut skall ni bokföra mot konto 2852 så anståndet bokförs bort. Avgiften skall sedan bokföras mot det konto som avgiften avser. Då jag förmodar att detta gäller skattekontot så används de vanliga kontona för skatter. 2650 För moms 2710 För personalskatt 2731 För arbetsgivaravgift 2510/2518 F-skatt Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
14:41
1Gilla
Du bokför fakturan som vanligt och klickar på Periodisering och anger att kostnaden ska fördelas på 3 månader från det första datum den ska gälla. Ange även vilket konto beloppet ska vila på så länge, exvis 1790.
... Visa mer
2023-10-02
11:28
1Gilla
Fakturaavgift bör ingå i själva konteringen till varan.
... Visa mer
2023-09-26
10:05
Om du krediterar fakturan utan moms och gör en ny med moms är det mellanskillnaden som kunden ska betala. Om kunden inte har betalat den ursprungliga fakturan utan moms skriver du på den nya fakturan med moms att denna ersätter den som var utan moms, och då ska kunden betala hela beloppet inkl moms.
... Visa mer
2023-09-26
09:23
Hej @Nellie 123
Tack för att du kontaktar oss
Jag misstänker att du förmodligen har inställningen "Privatperson" i kundregistret på kunden IPT Sverige AB. Då blir priserna inklusive moms om du inte har bocka i inställningen "Visa priser exkl. moms för privatpersoner" under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Hör gärna av dig så jag får veta att du har hittat var skillnaden beror på och om du vill att vi kikar tillsammans är du alltid välkommen att kontakta supporten så hjälps vi åt.
Ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-18
09:27
Hej Hur den skall bokföras beror på vad avräkningen innehåller. Det kan behöva bokföras på ett flertal konton. Så det jag skulle vilja be om är att du bifogar själva underlaget du fått från Visma Financial solutions. Innan du bifogar underlaget se till att du försöker ta bort all känslig GDPR information som t ex Personnummer, personnamn etc. Återkommer du med underlaget så kan jag skapa ett konteringsförslag åt dig. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-08-23
08:22
Hej @Nellie 123
Tack för att du skriver till oss i forumet.
I programhjälpen för Visma eEkonomi Pro finns avsnittet Arbeta med koppling till Skatteverket Här hittar du information från oss om hur du aktiverar kopplingen (det verkar du dock redan har gjort) samt vanliga frågor och svar.
Jag har svårt att besvara din fråga om vilka företag Skatteverket skriver om på sin hemsida och det är nog bäst att du ställer den frågan till dem. När du fått svar blir jag glad om du uppdaterar tråden så kan du säkert hjälpa någon annan forummedlem i samma situation.
Ha en fin dag och varmt välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
... Visa mer
2023-07-12
12:48
1Gilla
Om du från bokföringsrapporter från tiden då betalningen gjordes kan se hur utbetalningen bokfördes föreslår jag att du gör tvärtom nu. Skulle gissa att det bokfördes som hyra då, så då blir det en kreditering av hyreskontot nu när pengarna kommit tillbaka.
... Visa mer
2023-07-05
13:25
Hej Ok toppen och tack för att du återkopplade med den informationen. Du kan då göra som du själv skrev i den inledande frågan. Gå in under kundfakturor och välj att registera en inbetalning. Välj konto 2420 som motkonto så kommer allt bli korrekt i bokföringen. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-03-13
08:59
Hejsan @Nellie 123!
Vad har du för status på inköpsordern? Du kan endast ångra inköpsordrar som har status Pågående inleverans, Delvis inlevererad och Inlevererad. Om det är så att din inköpsorder har status Beställd eller Bekräftad så kan du ta bort den istället för att skapa upp den på nytt. Jag länkar även till vår skrivna hjälp för Ångra inköpsorder där du även kan klicka dig vidare till Ta bort inköpsorder.
Har du några frågor eller funderingar är det bara att återkomma så hjälper vi dig!
// Anton
... Visa mer
2023-03-10
13:44
1Gilla
Hej @Nellie 123!
Är det orginalfakturan du har kvittat? Utan att veta exakt hur det ser ut hos dig så skulle det rätta till det med att ångra kvittning och ångra krediten. Men det absolut bästa hade varit om du kontaktar mina kollegor på supporten, eftersom vissa ärenden är svåra för oss att lösa här i forumet då vi behöver se hur det ser ut i ditt program. Supporten kan koppla upp sig mot din skärm och hjälpa dig vidare. Välkommen att kontakta vår support.
// Anton
... Visa mer
2023-03-08
08:22
Hej @Nellie 123
När du står inne på leverantörsfakturan ska du hitta en knapp Periodisera. Den ska du använda och där fyller du fyller i önskat belopp att periodisera, första periodiseringsdatum och antal månader.
Visma eEkonomi väljer som standard att periodisera till konto 1790, men klickar du på den lilla knappen till höger i det fältet finns ett par andra periodiseringskonton att välja på.
Läs gärna mer i hjälpavsnittet Periodisera leverantörsfaktura
Ha en fin dag!
//Tinna
... Visa mer
2023-02-22
11:41
Hej @Nellie 123 När du använt en tjänst och fått en leverantörsfaktura från Visma Financial Solutions brukar det som debiteras dig i huvudsak vara den ingående momsen för påminnelse- och inkassoavgifterna. Momsen redovisar du i din skattedeklaration och kvittar den sedan mot den utgående momsen. På så sätt blir det ingen kostnad för dig.
MItt förslag är att du skapar en leverantörsfaktura och förslagsvis bokför Inkasso och kronofogsmyndighetsavgifter på debet konto 6062 och den ingående momsen debiterar du på 2641 precis som vanligt.
Hoppas att detta kan hjälpa dig. //Tinna
... Visa mer
2023-02-21
10:38
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du kan bokföra den kostnaden mot ett 60XX konto, alternativt om man vill bokföra det mot ett 4XXX konto då det ingår i varukostnaden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-02
10:32
Hej @Nellie 123
Tack för att du hör av dig till oss i forumet med en fråga.
När det gäller din fråga så rekommenderar jag att du vänder dig till Visma Financial Solutions som tillhandahåller tjänsten Påminnelse Direkt. Du kan antingen ringa på telefon 010-1411200 eller mejla din fråga till kundreskontra.collectors@visma.com
Jag bifogar också en FAQ där du hittar vanliga frågor gällande tjänsten samt avsnittet Visma Påminnelse Direkt
Hoppas att vi ses i forumet snart igen.
//Tinna
... Visa mer
2023-01-13
09:33
Hej @Nellie 123!
Om du har använt programmets funktion för påminnelseavgift och via ordinarie kundfaktura valt att skicka en påminnelse så ska det gå att bokföra oavsett om påminnelseavgiften är inbetald eller inte.
Kika gärna i den här tråden och se om det kan hjälpa dig vidare, där visar min kollega en användare med ett liknande scenario. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-12-26
21:11
2 Gillar
Precis som Roffakab skriver så i en mindre verksamhet görs lagerjustering/inventering i samband med årsbokslutet. Beroende på mängden lager (i kronor räknat) så kan i vissa fall lagerbokföring hoppas över. Vill du läsa lite mer om bokföra lager kan du ta en titt här, https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/varulager.aspx /Rolf
... Visa mer
2022-12-23
10:54
1Gilla
Hej "Avvikande datum" är en varningstext som kommer när du bokfört transaktioner inom en tidigare period. Om beloppen på transaktionerna (kredit/ny faktura) tar ut varandra kan du bortse från varningstexten och bara köra vidare. Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer
2022-12-14
12:18
1Gilla
Rättningen görs nu när felet upptäckts. jag uppfattade det som att du gjort en kreditnota som då bokförts debet ett intäktskonto och kredit 1510 vilket är normal kontering av en kreditnota. Men om du i själva verket bokfört kreditnotan manuellt mot 1510 är det en annan sak. Stämmer bankkontosaldot (bankens saldo jämfört med bokföringskontot)? Stämmer konto 1510 med summan av obetalda kundfakturor nu? Något av dessa konton bör ha samma differens som beloppet på 2420. I så fall debiterar du 2420 och krediterar det andra kontot genom en manuell verifikation.
... Visa mer
2022-10-20
09:31
1Gilla
Jag har använt mig av I för inbetalningar, F för kundfakturor, U för utbetalningar, L för leverantörsfakturor och A för allt annat - det är en variant.
... Visa mer
2022-10-12
11:43
Hej!
Tack för din fråga. Hur det bör hanteras beror på om det är ett utlägg eller vidarefakturering. Kravet för att det skall räknas som ett utlägg kan du läsa om här.
Om det är ett utlägg så bokför man själva betalningen av hyran åt det andra företaget mot tex ett 16XX konto, för att sedan bokföra bort fordran när man får betalt från kunden. Där är det viktigt att man även skickar med originalkvitto/fakturan i och med att det är det andra företagets underlag. Om det är vidarefakturering det handlar om så bokför man betalningen som en kostnad i sitt företag, tex mot 5010 eller ett 46XX konto. När man sedan vidarefakturerar så följer man de normala momsreglerna som man normalt har i sitt företag och redovisar detta på det man vidarefakturerar. Det spelar alltså ingen roll om själva kostnaden var momspliktig eller inte, utan man kan se vidarefaktureringen som att du säljer tjänsten att betala fakturan åt företaget. Dessa intäkter bokförs mot något 35XX konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-23
11:00
Hej!
Tack för din fråga. Det går bra att använda kontot för drivmedel för personbilar trots att det är för lastbilar om du vill, annars så kan man skapa ett eget konto inom 562X kontogruppen som är kontoguppen för lastbilskostnader.
Det beror helt på hur ni hanterar lönen ( samma månad som den tjänas in eller månaden efter ) om det skall bokföras mot det kontot eller inte, men ja gäller det upplupna löner så bokförs det mot 2910. Här kan du läsa mer om lönehantering och här om upplupna löner.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-09-07
12:13
Hej Nellie!
Som jag tolkar dig så har du, när du fått in bankhändelsen på banken (förskottsbetalningen), gjort en insättning och på en egen kontering valt bokföringskoknto 1480 som motkonto till 1930. När leverantörsfakturan kommer, registrerar du den som vanligt under leverantörsfakturor.
För att sedan göra en "betalning/delbetalning" på fakturan så behöver du skapa en manuell verfikation under Bokföring - Verifikationer , lägg in bokföringskonto 2440 och sedan koppla leverantörsfakturan i kolumnen "Faktura" samt skriv in det belopp som ska betalas bort. På nästa rad lägger du in bokföringskonto 1480 för att balansera upp och på så sätt boka bort värdet från bokföringskonto 1480.
Nedan lägger jag in bilder som visar hur det kan se ut.
Hoppas detta kan hälpa dig och annars är du självklart välkommen att höra av dig till mig eller till mina kunniga kollegor på supporten så hjälper vi dig gärna.
//Tinna
... Visa mer
2022-09-01
11:22
Hej @Nellie 123
Tack för förtydligandet och då är är vi med på hur du menar.
Jag rekommenderar att du tar ut rapporten Kontoanalys på konto 1480 (du hittar den under Bokföring - Kontoanlays) så ser du samtliga transaktioner som har skett på kontot under vald tidsperiod. Sedan får du manuellt säkerställa att du fått tillbaka förskottet.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet
//Tinna
... Visa mer
2022-08-18
14:48
Hej @Nellie 123 ,
Tack för att du skriver in. Det här ska vi förhoppningsvis hjälpa dig att reda ut!
Baserat på det du beskriver så låter det som att du har tagit följande steg i programmet:
Skapat faktura och sedan kreditfaktura
Stått på kreditfakturan, valt Åtgärder - Kvitta och valt debetfakturan
Gått till debetfakturan och valt Åtgärder - Ångra kvittning
Fastnar på att det på debetfakturan inte går att välja Åtgärder - Kvitta igen
Stämmer det?
Om så är fallet går det bara att välja Åtgärder - Kvitta från kreditfakturan, men däremot Åtgärder - Ångra kvittning från både debetfakturan och kreditfakturan. Vill du kvitta på nytt igen så går du till kreditfakturan och väljer Åtgärder - Kvitta precis som första gången.
Jag hoppas detta hjälper dig i din fråga. Har jag missförstått eller går det inte att ta stegen jag beskriver ovan så är du varmt välkommen att ringa in till oss på supporten så att vi kan kika vidare tillsammans med dig direkt i ditt program.
Önskar dig en fortsatt fin vecka!
/Agnes
... Visa mer
2022-08-09
09:56
1Gilla
Hej @Nellie 123!
Tack för att du skriver in. Det här ska vi självklart försöka hjälpa dig tillrätta med!
Du nämner att den första fakturan ser ut som att den är matchad som förskottsbetalning. Menar du att fakturan är matchad till förskottsbetalningen eller att du har bokfört fakturan mot ett förskottskonto?
När det gäller förskottsbetalningar så ska det hanteras först som en fordran till leverantören eller liknande, då man ännu varken fått varan/tjänsten eller fakturan utan enbart "reserverat" detta via pengar. Det blir därför lite felaktigt att bokföra detta som en betalning av en leverantörsskuld ( matcha fakturan mot inbetalningen ) då man ännu inte har bokfört upp leverantörsskulden. Det kan i sin tur göra att reskontran kan se konstig ut, eftersom man bokför bort en skuld innan den ens skett. Vi rekommenderar istället att du tar följande steg beskrivet nedan, för att få det rätt i din reskontra och i bokföringen.
1. Gå in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och bocka sedan i rutan Använd reskontrabokning av fakturor
2. Förskottsbetalningen läggs in eller kommer in via bankkoppling i Kassa- och bankhändelser
3. Välj Matcha - Övrigt uttag - Egen kontering och välj sedan ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)
4. Invänta fakturan och bokför den sedan
5. För att markera fakturan som betald, gör en manuell verifikation och välj upp konto 2440. I fältet Faktura plockar du sedan upp fakturan som har tillkommit på grund av inställningen du gjorde i första steget. Därefter väljer du ett motkonto avseende förskottsbetalning (tex 1684)
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått eller om du har några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma här i tråden.
Önskar dig en fin vecka!
Agnes
... Visa mer
2022-08-08
08:10
1Gilla
Vad är elpalldragarna inköpta för? Att ha och använda själva eller att sälja vidare, dvs lager? Som du har bokat det (konto 1210 debet) så är de inköpta som anläggningstillgång, dvs en varaktigt tillgång som ska användas i företaget och göras löpande avskrivningar på. Är tanken att de ska säljas till kund så är det fråga om varuinköp. Varuinköp kan hanteras på olika sätt. Antingen bokar man direkt på 4010 eller vilket inköpskonto man nu vill använda eller så använder man lagerbokföring och bokar inköpet mot ett lagerkonto, t ex 1410. Vid lagerbokföring så gäller det att man har rätt inställningar i programmet för att slippa göra en massa manuella bokningar. Hur just du ska göra dina inställningar kan jag inte svara på, men det kan säkerligen supporten. Hur fungerar då lagerbokföring? Jo, när du plockar ut produkten ur lager genom att skapa en order/faktura så bokas försäljningen på ett 30-konto med det belopp som du anger på fakturan. Samtidigt sker en lagerbokning i bakgrunden som krediterar 1410 och debiterar ett inköpskonto i 40-klassen.
... Visa mer
2022-07-21
09:39
Hej! Då är jag med dig. Ja det stämmer. Du skapar själva kreditfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor och för att korrigera ditt lagersaldo gör du en utleverans under Lager - Utleverans. I våra skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör och Gör utleverans av artiklar kan du läsa mer om hur du går till väga mer exakt i programmet.
Önskar dig en fin torsdag! /My
... Visa mer
2022-07-12
08:53
Hej Nellie!
Har du registrerat en debetfaktura där varorna levererats ut och sedan krediterar den fakturan kommer du att få en fråga: "Vill du att lagerartiklarna ska returneras till lagret när du krediterar fakturan?" och där kan du välja att svara Ja eller Nej beroende på om man då vill att varorna ska levereras tillbaka till lagret eller inte.
Önskar dig en fortsatt solig dag //Tinna
... Visa mer
2022-03-29
11:47
1Gilla
Gäller det sänkta försäljningspriser eller inköpspriser? I vilket fall anser jag att det inte ska skiljas från det konto som använts för försäljningen eller inköpet, dvs en minskning av beloppen på det intäkts- respektive inköpskonto som använts.
... Visa mer
2022-03-15
07:37
Hej!
Tack för din fråga. Frakt gällande varor kan du bokföra antingen mot samma konto som varuinköpet alternativ tex 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution. Hur menar du med motkontot? Om du inte ännu har betalt fakturan och har faktureringsmetoden så bokför du först upp skulden mot 2440 kredit och mot kostnadskonto i debet. Har du kontantmetoden så bokför du när du betalar och bokför då mot 193X i kredit och mot kostnadskontot i debet. Se exempel nedan där jag antagit att du har kontantmetoden samt bara skall bokföra fraktkostnaden och har bortsett från moms.
193X med 500 i kredit
5710 med 500 i debet
Här kan du läsa mer om hur man bokför inköp inom och utanför EU om du behöver hjälp kring ditt varuinköp.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-02-24
19:19
2 Gillar
Hej En betalning av kundfaktura som ligger på konto 1518 i balansräkningen bokas: 1930 Debet 1518 Kredit (så att saldot minskar) Vänliga hälsningar RoffaK
... Visa mer