igår
1Gilla
Hej @Edvins, och välkommen till forumet!
Jag har kikat närmre på detta. Om jag i Bokföring & Fakturering registrerar IB manuellt under Inställningar- Räkenskapsår och IB så kommer dessa uppgifter föras över till Deklaration & Årsredovisning.
Till exempel: om jag registrerar IB för 2024, då får jag med siffrorna som IB för just 2024. Det i sig genererar inte 2023 som ett eget år, med ett eget UB, i exempelvis Flerårsöversikten.
Om du vill att de tidigare årens bokföring ska komma med till din deklaration- och bokslutfunktion, då behöver du registrera bokföringen för de åren i Bokföring & Fakturering. I Deklaration & Årsredovisning går det inte att knappa in bokföringen manuellt, däremot kan du göra det i Spiris Skatt & Bokslut.
Om du har fler frågor om hur just du ska gå tillväga här rekommenderar jag dig varmt att kontakta vår support, så kan de hjälpa dig se över just dina uppgifter.
Önskar dig en fortsatt fin dag, och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-06-25
11:39
Hej @Trogsta_skola, och välkommen till forumet!
Den smidigaste lösningen i det här fallet är att låta våra flyttspecialister hjälpa dig med importen. Om du bara vill ha hjälp med att flytta över medlemsregistret mejlar du dataflytt.spcs@visma.com, så hjälper de dig vidare. Vill du flytta över flera register laddar du upp en säkerhetskopia till vår flytthjälp, så gör de importen åt dig. Här kan du ladda upp en säkerhetskopia till vårt flyttverktyg.
Om du ändå vill göra importen på egen hand rekommenderar jag denna arbetsgång:
Registrera en medlem i Bokföring & Fakturering (det som tidigare kallades eEkonomi) manuellt, med så många kompletta uppgifter som möjligt. Du kan läsa mer om detta i avsnittet Lägg till kund i vår skriven hjälp.
Gå in under Inställningar - Import och Export och exportera kundregistret. Det laddas då ner en korrekt fil till din dator, och du kan se hur uppställningen i Spiris ska se ut.
Nu kompletterar du manuellt den exporterade filen från Spiris med uppgifter om de övriga medlemmarna.
Efter att du kompletterat filen sparar du den och importerar den till Spiris.
Hoppas detta hjälper dig vidare. Passar på att önska dig en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-06-25
10:09
Hej @JESSICA66, och välkommen till Spiris forum!
För att vi ska kunna hjälpa dig vidare med nedladdningarna så rekommenderar jag dig att kontakta vår fantastiska support, så kan de hjälpa dig få tag på de äldre versionerna av Lön 600. Önskar dig en fortsatt fin dag.
... Visa mer
2025-06-12
13:31
Hej! Jag vill bara uppdatera er om att vi har inte glömt er, utan vi håller fortsatt på att utreda detta och återkommer så fort vi kan.
... Visa mer
2025-06-12
13:27
Hej @KABE Husbilsklubb,
Precis som @Khedron Wilk skriver så går det inte att ta bort resultatenheter eller kostnadsbärare, men du kan inaktivera dem. Du kan läsa mer om hur du gör i avsnittet Inaktivera resultatenheter och kostnadsbärare.
Du kan även välja att ändra namn på både en resultatenhet och kostnadsbärare. Tänk bara på att ändringen inte slår igenom på eventuella fakturor och verifikationer som du kopplat till kostnadsstället sedan tidigare.
Hoppas detta hjälper dig vidare, och passar på att önska dig en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-05-12
13:21
Hej @Anette Ljung
Tack för att du hörde av dig.
Jag har precis fått svar från teamet att det tyvärr inte går att spara en faktura som utkast när den skapas från en order. Vi ska se till att vår hjälpdokumentation uppdateras och blir tydligare på den punkten.
Stort tack för att du tog dig tid att informera oss! ⭐
... Visa mer
2025-05-12
13:02
2 Gillar
FYI så pratade jag med supporten i fredags. Visma hade tillfälligt dragit tillbaka funktionen för att rätta till nåt. Men, nu verkar den vara tillbaka. Happy days are here again!
... Visa mer
2025-04-25
15:58
1Gilla
Hej @Ramon_
Du ska kunna ändra beskrivningen av verifikationen, men du behöver låsa upp året för att det gråmarkerade fältet ska bli redigerbart igen. För att låsa upp året, gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på året det avser och sedan Redigera. Kryssa ur rutan Lås bokföringsåret och spara din ändring. Nu ska du kunna ändra beskrivningen på din verifikation.
@LW -60, på det här sättet kan de flesta fält gå att redigera, men som du säger så går det inte att ändra datum. Om du märker att det bokförts på ett felaktigt datum behöver du istället korrigera verifikationen.
Hoppas detta hjälpte er båda vidare. Dyker det upp fler frågetecken är ni såklart välkommna att återkomma till oss.
Önskar er båda en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-04-25
15:35
Hej @RoberthSL,
När du ska felsöka i bokföringen kan det vara enklast att gå igenom bokföringen via huvudboken i din kontoanalys. Den hittar du under Bokföring- Kontoanalys- Huvudbok.
Här kan du gå igenom bokföringen periodvis för att se var eventuella differenser dyker upp, vilka konton som berörs och förhoppningsvis också kunna spåra vilka verifikationer du behöver korrigera. I vår skriven hjälp har vi ett helt avsnitt om att Ta bort verifikationer, som @LW -60 nämner.
Hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, annars är du varmt välkommen att ladda upp en bild här i forumet. Jag bifogar en bild på var du klickar för att själv kunna bifoga en bild i ditt svar. Önskar dig en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-04-25
15:24
Hej @Olle M Bra att du fick iväg en fråga, då hoppas jag på att du hittar en integration som kan hjälpa dig vidare på bästa sätt, i och med att det i dagsläget inte går att hantera direkt i eEkonomi. För att förtydliga så är det i så fall en tredjepartslösning som kan gå att koppla ihop med ditt eEkonomi för att hjälpa dig med funktioner som inte finns i programmet i dagsläget. När du aktiverar en sån koppling ska du kunna vända dig direkt till den tredjeparten, så ska de kunna hjälpa dig med din koppling och hur du arbetar med den.
Dyker det upp några fler frågetecken är du alltid välkommen att återkomma till oss, annars passar jag på att önska en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-04-22
16:02
Hej @Cecilia F,
Du har helt rätt i att kopplingarna ser tokiga ut. Jag har tagit frågan vidare internt och vi kommer rätta felet under veckan. Tack för att du uppmärksamma detta!
Önskar dig en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-04-11
09:28
Hej @uttervik och @marianneh1
Jag vill verkligen tacka er båda för ert engagemang i frågan.
Jag har vridit och vänt på mitt eget program, och jag ser att vi är fler som kan attestera en faktura.
Det finns några fallgropar som jag vill göra er uppmärksamma om:
Om jag skapar en faktura, och sen går in för att attestera den kommer mitt standardval vid attest vara Attestera och bokför. Anledningen till det är personen som skapar en faktura också ska få möjlighet att direkt kunna bokföra den. Om personen som skapade fakturan att börja med vill attestera fakturan, och skicka den vidare för fortsatt attest, ska den då klicka på den lilla pilen i den gröna knappen vid Attestera och bokföra. Då bör ni se att ni får fram alternativet Attestera.
Beroende på hur liten eller stor min skärm är ser jag även att jag ibland behöver zooma ut några snäpp i webbläsaren för att få fram alla alternativ under pilen.
Jag hoppas att det här kan hjälpa er något på vägen, men jag rekommenderar verkligen att ni kontaktar supporten så vi kan hjälpa er vidare med en felsökning, eftersom fler ska kunna attestera en faktura.
Önskar er båda en fortsatt fin dag och en trevlig helg när det väl är dags!
... Visa mer
2025-04-09
13:05
1Gilla
Hej @Per_son,
Jag kan bara hålla med om att det låter märkligt, i så fall. Jag har kikat vidare på detta och hört mig för, och har fått information om att den tidigare funktionen där du aktivt kunde bocka i/ut huruvida det var lokala Skatt Proffs och Bokslut du skulle arbeta med inte längre är ett tvingande steg för att faktiskt kunna arbeta i programmet.
För att vi ska kunna hjälpa dig vidare rekommenderar jag dig att kontakta vår fantastiska support, så vi kan kika vidare på detta med dig.
... Visa mer
2025-03-04
09:33
Hej @Anette på A Lirsjö Ekonomi AB!
Tack för att du tar kontakta med oss om detta, det låter ju såklart inte bra. Jag har hört mig för, och i dagsläget har vi inga fler rapporter kring liknande fel, och vi kan inte återskapa felet hos oss. Vi skulle därför uppskatta om du har möjlighet att kontakta vår fantastiska support för vidare felsökning av problemet.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
... Visa mer
2025-01-09
09:12
Snart drar högsäsongen igång för alla redovisningsbyråer landet runt. Vi vet att det smärtar och är en stressig period. Vi har lösningarna på hur du kan minimera arbetsbelastningen under högsäsongen och slippa alla övertidstimmar - men det är en annan fråga. Här har vi sammanställt de frågor som historiskt sett förekommer allra mest under vinter- och vårperioden.
Inför högsäsong: Byråstöd och Byråstöd Connect
Inför högsäsong: Skatt & Bokslut
Inför högsäsong: Bokföring & Fakturering
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-09
09:08
1Gilla
Snart drar högsäsongen igång för alla redovisningsbyråer landet runt. Vi vet att det smärtar och är en stressig period. Vi har lösningarna på hur du kan minimera arbetsbelastningen under högsäsongen och slippa alla övertidstimmar – men det är en annan fråga. Här har vi sammanställt de frågor som historiskt sett förekommer allra mest under vinter- och vårperioden.
Frågor om Bokföring & Fakturering:
Verifikationen behöver kontrolleras.
Du skapar upp momsredovisningen i Bokföring & Fakturering och tänker att det ska vara frid och fröjd, men får en varning att Verifikationen behöver kontrolleras.
Oftast beror detta på en av två anledningar:
Du har verifikationer med Avvikande datum –
Det vill säga, du har verifikationer skapade på ett datum som ligger utanför den period du skapar upp din momsredovisning för. Dessa verifikationer plockar plattformen upp per automatik då Bokföring & Fakturering känner av att verifikationer med momskod ej redovisats i tidigare momsredovisning.
I dessa fall kan lösningen se olika ut beroende på hur du bör bokföra verifikationerna:
Verifikationerna ska vara med på momsredovisningen. Bra! Då behöver du inte tänka på något i och med att de plockas upp per automatik.
Verifikationerna ska egentligen vara med på föregående periods momsredovisning.
Här behöver du själv hålla koll på om du ska redigera förra momsredovisningen och skicka in den på nytt till Skatteverket. Om du ska skicka in en helt ny momsredovisning behöver du ångra tidigare momsredovisning, och skapa om den. Plattformen kommer då per automatik plocka upp alla verifikationer med momskod, för den berörda perioden.
Ska du inte skapa om momsredovisningen, utan bara göra en manuell rättelse hos Skatteverket, då behöver du istället plocka bort momskoderna på respektive felaktig verifikation. Då kommer verifikationerna automatiskt inte plockas upp av momsredovisningen. Tänk på att rättelsen du gör på Skatteverket i sin tur inte reflekteras i Bokföring & Fakturering per automatik.
Verifikationerna ska inte vara med på momsredovisningen överhuvudtaget.
Om så är fallet, ta bort momskoderna på respektive felaktig verifikation, så kommer de inte med på momsredovisningen alls.
Du har verifikationer med Avvikande belopp –
När du skapar momsredovisningen kontrollerar plattformen att den beräknade momsen stämmer med momssatsen för bokföringskontot du använt. Om siffrorna inte stämmer varnar plattformen för att en avvikelse finns.
Om dialogen Verifikationer att kontrollera visar att du har ett Avvikande belopp, ska du kontrollera att du har:
Bokfört rätt belopp.
Bokfört på rätt konton.
Använt rätt momskoder.
Det finns ej bokförda händelser under Kassa- och Bankhändelser
Detta är ett vanligt fel i momsredovisningen, och det är även ett fel som kan göra att du inte kan låsa räkenskapsåret i Bokföring & Fakturering. I Kassa- och Bankhändelser behöver du gå igenom samtliga konton. För enkelhetens skull kan du välja att titta under fliken Ej bokförda händelser på respektive konto, och därefter välja period Anpassad. Du kan då göra en sökning över en längre period. Eventuella händelser hanterar du sedan som vanligt.
Frågor om Deklaration och Årsredovisning/Årsbokslut (Här hittar du frågor om Skatt & Bokslut)
Glöm inte att låsa föregående år
För att du faktiskt ska kunna börja arbeta med det nya året i Deklaration och Årsredovisning/Årsbokslut kräver plattformen att du låser föregående år. Via din Startsida kan du se, låsa och låsa upp dina perioder.
I vilken ordning ska Årsredovisningen upprättas och signeras:
Detta är något som inte är helt lätt men väldigt viktigt att det görs rätt. Det finns många viktiga tidsgränser att förhålla sig till men också signeringar som ska göras i tur och ordning.
Våra funktioner förhåller sig alltid till Bolagsverkets rekommendationer och enklast är att följa steg för steg-guiden på deras sida “Ta fram en årsredovisning”. Där går de igenom “Viktiga tidsgränser” och i vilken ordning som signering av årsredovisning ska göras, datum för årsstämman ska hållas och när fastställelseintyget ska skrivas under. Det går också såklart att läsa om detta i vår skriven hjälp.
Ta bort systemverifikationer
Om plattformen har skapat en Systemverifikation kommer du inte kunna ta bort den, eller korrigera den manuellt i modulen. Däremot kan du ångra den handling som skapade verifikationen. Det här problemet kan du stöta på efter att du gjort ett val i er Resultatplanering och plattformen tömmer och bokar om saldon på övriga skatteskulds- konton, till 2510. För att ta bort verifikationen, gå tillbaka till resultatplaneringen och ångra valet. Systemverifikationen korrigeras då per automatik.
Hittar du inte svaret på din fråga? Vi har fler frågor och svar här.
Har du frågor i våra andra funktioner? Läs även:
Inför högsäsong: Byråstöd och Byråstöd Connect
Inför högsäsong: Skatt & Bokslut
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-09
08:57
Snart drar högsäsongen igång för alla redovisningsbyråer landet runt. Vi vet att det smärtar och är en stressig period. Vi har lösningarna på hur du kan minimera arbetsbelastningen under högsäsongen och slippa alla övertidstimmar - men det är en annan fråga. Här har vi sammanställt de frågor som historiskt sett förekommer allra mest under vinter- och vårperioden.
Lås föregående år
För att du faktiskt ska kunna börja arbeta med det nya året i Skatt & Bokslut kräver plattformen att du låser föregående år. Via din Startsida kan du se, låsa och låsa upp dina perioder.
I vilken ordning ska årsredovisningen upprättas och signeras?
Detta är något som inte är helt lätt men väldigt viktigt att det görs rätt. Det finns många viktiga tidsgränser att förhålla sig till men också signeringar som ska göras i tur och ordning.
Våra funktioner förhåller sig alltid till bolagsverkets rekommendationer och enklast är att följa steg för steg-guiden på bolagsverkets sida “Ta fram en årsredovisning”. Där går de igenom “Viktiga tidsgränser” och i vilken ordning som signering av årsredovisning ska göras, datum för årsstämman ska hållas och när fastställelseintyget ska skrivas under. Det går också såklart att läsa om detta i vår skriven hjälp.
Vad är en digital inlämning, och vad är en digital signering?
Det här kanske låter lite krångligare än vad det faktiskt är. I steget för digital signering skickar du iväg din årsredovisning för digital signering. Det vill säga, det är här du skickar iväg årsredovisningen och årsstämmoprotokollet för signering.
En digital inlämning är precis som det låter: det är här som du lämnar in bokslutet till Bolagsverket och deklarationen till Skatteverket. För att lämna in bokslutet går du in på Årsredovisning- Inlämning och för att lämna in deklarationen går du in under Deklarationsblanketter- Inlämning.
Observera att det är först efter du gått in på Årsredovisning- Inlämning och skickat iväg bokslutet till Bolagsverket som firmatecknaren får signera fastställelseintyget på Bolagsverkets hemsida.
Differenser i balans och resultaträkning
Om det uppstår en differens mellan utgående balans och avstämningsbeloppet visas denna differens i kolumnen Avstämningsdifferens. Du kan välja att skapa en bokslutsverifikation för differensen genom att klicka på den blåa symbolen i kolumnen Avstämningsdifferens.
För att försöka reda ut många av de frågorna vi får angående avstämningsdifferenser så säger Michael Holmgren, produktspecialist i Skatt & Bokslut så här:
Balansavstämningen jämför avstämningsbelopp mot utgående saldo. Om utgående saldo förändras mot hur det var när du gjorde avstämningen för kontot kommer det uppstå en avvikelse eftersom förutsättningarna (utgående balans) har förändrats.
Vår rekommendation:
Fortsätt arbeta med balansavstämningar men hoppa över de konton/kontogrupper du vet kommer påverkas av bokslutsverifikationer - alternativt var beredd att göra avstämningar dubbelt, dvs en gång innan bokslutsverifikationer/årsavslutet görs och en gång efter.
Har du fortfarande en differens som du inte vet vart den kommer ifrån?
När du arbetar i plattformen görs det automatiska kontroller, bland annat vid import av bokföringsdata. Har du arbetat i plattformen, kanske gått igenom stegen ovan och märker att du fortfarande har en avstämningsdifferens? Då kan du behöva köra igenom kontrollerna på nytt. De automatiska kontrollerna hittar du under Transaktionsanalys- Kontrollresultat. Där kan du välja att köra kontrollerna igen.
Ta bort systemverifikationer
Om plattformen har skapat en Systemverifikation kommer du inte kunna ta bort den, eller korrigera den manuellt. Däremot kan du ångra den handling som skapade verifikationen. Det här problemet kan du stöta på efter att du gjort ett val i Resultatplanering och plattformen tömmer och bokar om saldon på övriga skatteskulds- konton, till 2510. För att ta bort verifikationen, gå tillbaka till resultatplaneringen och ångra valet. Systemverifikationen korrigeras då per automatik. Du kan läsa mer om vilka handlingar som leder till en systemverifikation, och vad du kan göra för att komma runt dem i vår skrivna hjälp.
Referenskonton
Referenskonton används för att matcha ditt kontonummer mot baskontoplanen.
I plattformen används referenskonton för att bestämma följande:
Kontogruppsrader i balansavstämningen, resultatanalysen samt resultat- och balansräkningen
Alternativa kontogrupper i balansavstämningen, resultatanalysen och resultat- och balansräkningen
Momskodsrader i momsrapporten
Fält i Skatteberäkning
Fält i deklarationsblanketter
Fält i Årsredovisning
Automatiskt skapade systemverifikationer
Automatiska kontroller i transaktionsanalysen
Kort och gott kan man säga att, har du ett konto på fel plats i balans- eller resultaträkningen, kan du flytta kontot till en annan kontogrupp genom att ändra dess referenskonto. När du vill placera konto X på en annan rad så behöver du kolla på vilka andra konton - som ligger under raden (kontogruppen) - som du vill flytta kontot till. Konto Y är placerad under den kontogrupp eller rad som du vill att konto x ska placeras under - då ändrar du referenskontot för konto X till konto Y.
Vad är skillnaden på referenskonto och alternativt referenskonto?
Det är viktigt att skilja på referenskonto och alternativt referenskonto. Referenskontot bestämmer i vilken kontogrupp som ett konto ska placeras i balans- eller resultaträkningen. Det alternativa referenskontot används endast om du vill att ett konto ska placeras olika beroende på kredit- eller debetsaldo. Exempelvis om ett konto ska placeras på skulder eller tillgångar beroende på positivt eller negativt belopp! Alla konton måste ha ett referenskonto, men inte nödvändigtvis ett alternativt referenskonto.
Läs mer om referenskonton och hur du flyttar konton.
Felaktiga datum i flerårsöversikten.
En av de vanligaste varningarna i Skatt & Bokslut är att datumen i flerårsöversikten inte stämmer med bolagets räkenskapsår. Lite knepigt att förstå vad man ska göra men åtgärden och förklaringen är väldigt simpel!
Det beror på att Registreringsdatum under Underhåll - Kunduppgifter är felaktig, eller att det kanske inte står något datum alls. Detta datum är det som styr datumen i Flerårsöversikten. Här ska alltså första datumet i räkenskapsåret stå och då blir datumen helt korrekt.
Insatt kapital vid bolagets start.
Letar du efter raden Insatt kapital vid bolagets start i Förändringar i eget kapital? Om du inte hittar den har du högst troligen missat fylla i Registreringsdatum under Underhåll - Kunduppgifter. Raden som avser Insatt kapital vid bolagets start dyker nämligen upp per automatik om du fyller i ett registreringsdatum. Raden finns dock bara med på bolagets första årsredovisning, så tänk på att registreringsdatumet du fyller i måste vara ett datum som infaller under det räkenskapsår som du arbetar med.
När du väl fyllt i Registreringsdatum, gå tillbaka till Förändringar i eget kapital och bocka eventuellt ur Visa endast använda rader och bocka i Visa alla kolumner.
Bokslutsverifikationen kan inte skapas.
Det här felet dyker oftast upp för att konton som behövs är inaktiverade eller saknas i din kontoplan.
För att åtgärda felet kan du gå in under Underhåll- Kontoplan och bocka i Visa även inaktiva. Sök fram de berörda kontona och aktivera dem genom att klicka på den lilla pennan vid respektive konto. Berörda konton kan bland annat vara 2510, 8910, 8811, 8819, 2099, 8999 samt 21- konton som avser periodiseringsfonder.
Hittar du inte svaret på din fråga? Vi har fler frågor och svar här.
Har du frågor i våra andra funktioner? Läs även:
Inför högsäsong: Byråstöd och Byråstöd Connect
Inför högsäsong: Bokföring & Fakturering
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-09
08:41
Snart drar högsäsongen igång för alla redovisningsbyråer landet runt. Vi vet att det smärtar och är en stressig period. Vi har lösningarna på hur du kan minimera arbetsbelastningen under högsäsongen och slippa alla övertidstimmar – men det är en annan fråga. Här har vi sammanställt de frågor som historiskt sett förekommer allra mest under vinter- och vårperioden.
Hur söker jag byråanstånd via Byråstöd
I Byråstöd kan du söka byråanstånd för dina kunder av typen privatperson och enskild firma, för vilka du utför uppdraget Deklaration. När en fil skapas, kommer både info.anst och blankett.anst att skapas och laddas ner på din dator. Filerna sparas generellt i mappen Hämtade filer på din dator. Tänk på att det är viktigt att filerna heter just info.anst och blankett.anst. Om du exempelvis laddat ner filerna flera gånger, eller har tidigare års filer kvar på datorn kommer filerna sparas med ett annat namn (till exempel: info.anst(1)). Du kommer då inte kunna ladda upp dessa på Skatteverkets hemsida.
Enklast för att få en steg för steg-guide i hur du gör från start till mål är att kolla här!
Är det någon kund som inte visas i listan för byråanstånd?
Läs här om hur du enklast åtgärdar det.
Använder du Advisor Connect och vill skicka deklarationen därifrån?
En sak som är vanligt förekommande i Advisor Connect är att du inte ser en viss kund eller ett par kunder i listan. Då rekommenderar vi att du kollar under Arkiv - Inställningar - Koppla uppdrag.
Testa sedan att ändra uppdraget för Visma Skatt eller Visma Skatt Proffs till något annat lämpligt (redovisning, deklaration eller skattedeklaration för att nämna några vanliga uppdrag som man kopplat till Skatt-samarbetet). Det är nämligen bara de kunder som du valt exempelvis uppdraget Skattedeklaration som visas i listan över deklarationer, om det är det som är valt under “Koppla uppdrag” i Advisor Connect.
Det kan vara svårt att veta vad du har valt för uppdrag för just Skatt-samarbetet för alla kunder, därför brukar det gå snabbare att testa att ändra under Koppla uppdrag och se om du får träff.
Har du korrekt Uppdrag valt under Koppla Uppdrag, då har du förmodligen missat att lägga till det faktiska uppdraget på just den kunden. Vi har en steg för steg-guide i hur du kopplar ett uppdrag till en kund i Byråstöd – här.
Hittar du inte svaret på din fråga? Vi har fler frågor och svar här.
Har du frågor om andra funktioner? Läs även:
Inför högsäsong: Skatt & Bokslut
Inför högsäsong: Bokföring & Fakturering
... Visa mer
Etiketter:
2025-01-07
08:39
2 Gillar
Byt till vårt webbaserade Byråstöd i Spiris! Det finns inga krav på att du ska byta alla dina program samtidigt, det går bra att skynda långsamt.
Gör livet enklare med:
Uppdragsbrev- Skapa uppdragsbrev direkt i Byråstöd. Uppdragsbrev är ett skriftligt avtal mellan din redovisningsbyrå och din kund som tydligt beskriver omfattningen av det arbete som ska utföras. Ingen mer förvirring – bara klara besked!
Tidsregistrering- Tidsregistrera direkt i din klienthanterare. Hur mycket tid spenderar du egentligen på respektive uppdrag? Eller på respektive kund? I Byråstöd får frågorna ett svar. Du skapar enkelt upp rapporter som redovisar för din tid. Med ett knapptryck förvandlar du tid till pengar, eftersom du har ett faktureringssystem direkt i Byråstöd. Enklare blir det inte.
KYC- Vare sig du vill eller inte, KYCn ska göras. Så varför göra det svårt när det kan vara enkelt? I Byråstöd hittar du KYC, vår modul för kundkännedom och allmän riskbedömning.
Inte övertygad om att gräset är grönare på andra sidan? Lär dig mer om hur andra byråer har fått en smidigare och effektivare vardag genom att jobba smartare:
Läs om hur REDO sparade åtta timmars arbetstid i veckan
Läs om hur REDO halverade tiden de lägger på bokslutsarbetet
Läs om hur Sifferservice minskade tiden på avstämningar med 90%
Redo att ta steget, eller bara nyfiken och vill veta mer? Boka gratis rådgivning!
... Visa mer
Etiketter:
2024-12-30
11:03
Hej @Emmpih och varmt välkommen till forumet, och till Visma eEkonomi!
Kort och gott: Momsrapporten tittar egentligen enbart på din bokföring så det du behöver tänka på när du bokför manuellt är att du anger korrekta momskoder i dina verifikationer.
Om du har dina fakturor och underlag direkt i Visma eEkonomi får du en hel del hjälp av programmet gällande momskoder och momsrapporter, men detta är inget krav för att du ska kunna få fram en korrekt momsrapport. Kika gärna in på vår integrationssida, för att se över om det går att koppla ihop ditt journalsystem med Visma eEkonomi.
Dyker det upp fler frågetecken är du varmt välkommen att återkomma till oss här på forumet, eller ringa vår fantastiska support. Önskar dig ett gott nytt år och en god fortsättning!
... Visa mer
2024-12-27
11:51
1Gilla
Hej @Sofie JL!
Vi har inte rapporterat något fel om detta just nu, så vi har kikat närmre på det du beskriver för att se om vi kan hitta något fel i bakgrunden och ge dig den där ledtråden du efterfrågar. Vi lyckas varken hitta orsak till eller en lösning på problemet såhär, och jag vill därför att du kontaktar vår support så vi kan hjälpa dig vidare på bästa sätt. Info om öppettider under helgerna hittar du via länken.
Passar på att önska dig en god fortsättning!
... Visa mer
2024-11-27
13:40
Året 2024 börjar lida mot sitt slut, och du vet väl om att bolagets start påverkar utdelningsutrymmet? Jodå, ett bolag som startar redan nu kan tillgodoräkna sig ett extra utdelningsutrymme på K10:an. Ett par veckor kan alltså betyda en större utdelning efter första årsbokslutet än om bolaget startar i januari 2025.
Det är helt klart dags att sluta vänta och komma igång! Där kan vi hjälpa dig som byrå.
Med våra färdiga lagerbolag slipper du och dina kunder den tidskrävande processen att registrera ett nytt företag från grunden. Allt finns redan på plats – bara att tuta och köra! Dina kunder kan börja driva sitt företag på nolltid. Genom att använda ett lagerbolag får de omedelbart ett färdigt organisationsnummer och kan starta verksamheten direkt. Snabbstartat? Check! Lagerbolag passar både nyföretagare och företag som vill ombilda bolag eller starta ett nytt affärsområde.
Som redovisningsbyrå slipper du mycket av det administrativa trasslet. Erbjuder du lagerbolag till dina kunder kan du fokusera mer på rådgivning och kundvård – precis det du är bäst på. Låt oss tillsammans göra företagandet smidigare och roligare för alla inblandade.
Har du certifierat din byrå hos Spiris? Här finns all info om lagerbolag
Inte certifierad? Då kanske du vill veta mer om certifiering
Eller vill du bara få koll på ALLT om lagerbolag
... Visa mer
Etiketter:
2024-11-18
09:44
Okej. Innan vi går in på något annat: att samarbeta med privatpersoner i Skatt & Bokslut är gratis. Det kostar noll kronor. Det ingår i ditt avtal. 0 SEK. Det är inte heller mer komplicerat än att du lägger upp kunden i Byråstöd under bolagsformen Privatperson och aktiverar ett samarbete i Skatt & Bokslut.
Skatt & Bokslut kan alltså vara hjälten i ditt liv och en kostnadsfri nyckel till framgång. Urdumt att inte utnyttja, med andra ord.
Hur? Deklarationen ska vara så enkel som att du arbetar dig igenom hela funktionen – från vänster till höger, och uppifrån och ner. Gör du det, har du en klar deklaration när du kommer till sista steget. Du har då:
Inte behövt hålla koll på detaljnivå kring vilka lagar och regelverk som gäller kunden.
Inte behövt fylla i några krångliga formler.
Inte behövt göra några manuella uträkningar.
Du har bara behövt bocka i att du stämt av dina uppgifter.
Arbetsgången då?
Jo, den ser ut ungefär såhär:
Du – Överför förtryckta uppgifter från Skatteverket. Det vill säga PDF:er så som Inkomstdeklaration (INK1), Specifikation till inkomstdeklaration samt Preliminär skatteuträkning
Funktionen – Läser av och registrerar informationen åt dig och som magi är delen för Underlag INK1 ifylld. Hejdå manuell inmatning!
Du – Väljer i steget Deklarationsbilagor att skapa en eller flera K10-blanketter. Där matar du in grunderna, som lönesummor och ägarandelar. Det här kommer funktionen ihåg till nästkommande år.
Funktionen – Räknar automatiskt ut och fyller i K10:an utifrån gällande lagar och regelverk. Har du inte aktivt valt regelverk hjälper funktionen dig att räkna ut om förenklingsregeln eller huvudregeln bör användas. Om en kund har fler K10:or räknar Skatt & Bokslut ut vilket regelverk som gäller för respektive bolag.
Eftersom funktionen kommer ihåg dina uppgifter kan du i god tid innan det är dags mata in nya uppgifter om det behövs, räkna på olika kalkyler och utfall och hjälpa din kund vara sitt bästa jag.
Har du inte tillgång till kundens INK1, eller vill du bara få koll på utdelningsutrymmet? Ingen fara! Du måste inte sammanställa hela deklarationen för att nyttja kalkylerna i funktionen. Vi tycker att detta är en så viktig funktion för dig som redovisningsbyrå att det är helt fritt att göra beräkningar även utan att skicka in någon deklaration. Funktionen kommer ihåg dina inmatningar, och kalkylerna kan du ta hjälp av år efter år, utan att skicka in en enda deklaration.
Skräddarsydd rådgivning på ett kick
Du spelar en avgörande roll i att stödja landets företagare. Med all information lättillgänglig i Skatt & Bokslut har du som rådgivare en kraftfull plattform för att ge dina kunder skräddarsydda råd kring ägaruttag och skattesituationen. Du kan snabbt simulera olika scenarier och visa vilka konsekvenser olika beslut får, vilket hjälper kunderna att fatta informerade beslut. Din rådgivning kan vara skillnaden mellan hundralappar och hundra-tusen-miljoner lappar; en skillnad som inte ska tas för lätt på. Med Skatt & Bokslut i din verktygslåda kan du fokusera mer på det som verkligen betyder något – att hjälpa dina kunder lyckas och bygga en stark framtid.
Och du, du trollar fram både mer tid åt annat för dig själv och en effektivare affär för din byrå!
... Visa mer
Etiketter:
2024-10-14
16:27
1Gilla
Än så länge har jag inte hittat att de automatiska konteringarna blir fel men däremot får man ha lite huvudet på skaft för förslagen är inte alltid korrekta. Det krävs kunskap och analytiskt förmåga av oss redovisningskonsulter men nyttjar vi tekniken på rätt sätt så är det absolut ett sätt att spara mycket tid! Vi kör bankkoppling och e-faktura på i stort sett alla kunder 💪. Fungerar toppen! Vi gör även egna bokföringsförslag för att anpassa till varje enskild kund vilket gör det lättare att göra det korrekt.
... Visa mer
2024-10-02
10:08
1Gilla
En aktiv bankkoppling i Bokföring & Fakturering är lösningen! Automatisera hanteringen av fakturor och betalningar så att du kan fokusera på det som är viktigt. Vi visar dig hur!
Vad är en bankkoppling?
En bankkoppling är en direkt koppling mellan din bank och Bokföring & Fakturering, som automatiskt läser in kontoutdraget. Det minimerar både behovet av manuell inmatning och risken för fel.
Fördelar med aktiv bankkoppling
Automatisk bokföring: Transaktioner importeras direkt till Bokföring & Fakturering.
Snabbare avstämningar: Automatiska avstämningar gör att du enkelt kan jämföra banktransaktioner med bokföringen.
Färre fel: Automatiseringen minskar risken för manuella fel.
Säkerhet: Data skickas säkert mellan Bokföring & Fakturering och banken.
Spara tid med bankkoppling
Med en aktiv bankkoppling kan du spara upp till en timme per faktura. Om du hanterar 20 fakturor i veckan kan du spara upp till 20 timmar – tid du kan lägga på mer värdeskapande arbete.
Låter det för bra för att vara sant? Men vet du, det är sant!
Livet utan bankkoppling
Din kund behöver skicka över kontoutdraget till dig. Kanske måste du påminna, eller så får du ett felaktigt utdrag som behöver korrigeras.
Kunden skickar över utdraget, och du importerar det till Bokföring & Fakturering.
När utdraget är uppladdat behöver du manuellt matcha varje betalning till rätt faktura och skapa bokföringsunderlaget innan du klickar på bokföringsknappen.
Till sist stämmer du av att ingående och utgående balans i Bokföring & Fakturering stämmer mot banken – även det, manuellt.
Livet med bankkoppling
Bankhändelser läses löpande in i Bokföring & Fakturering och händelser bokförs automatiskt. Om det finns en föreslagen matchning kontrollerar du och klickar på Bokför.
Du matchar enkelt kortköp och andra händelser som inte gäller fakturor.
Enkelt, eller hur? Läs mer om hur det är att arbeta med bankkoppling.
Idag går det att aktivera en bankkoppling mot Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank och de flesta sparbanker.
Bankkopplingen i Bokföring & Fakturering gör att du kan lägga mer tid på det som faktiskt spelar roll – och mindre på admin.
... Visa mer
Etiketter: