2019-10-08
06:17
1Gilla
Får väl svara Lars R så här; Varför man lagrar huvudbok och verifikationslistor på en usb-sticka vet egentligen inte jag heller, då vi inte gör så. Träffade en kollega på ekonomimässan som då kör BL ́s helt digitala variant. Hon tyckte det var så skönt att slippa journaler, verlistor och annat. Huvudbok och verifikationslista skrev hon ut som PDF och sparade på en USB-sticka och gav kunden. Vi använder Visma Administration och vi skriver ut samma saker fast på papper och lämnar till kunden efter att bokslutet är klart. Oavsett vilket man väljer av dom sätten så har man en lagring av räkenskapsmaterial som inte är beroende av fortsatt avtal med eventuell leverantör. Vet faktiskt inte hur det funkar med eEkonomi om du lägger ner ditt företag men du har ju skyldighet att bevara underlagen i sju år så jag förutsätter nog att Visma inte bjuder på den servicen. När det gäller leverantörsfakturor så är det ju så att dom du får en som PDF så är PDF-filen original och skall bevaras i sju år, den utskrivna fakturan är då endast en kopia. Så har det sagt i många år. Men det jag då nu påpekar är att den utskrivna faktiskt är en omvandling från digital till fysiskt och då behöver du "bara" ha koll på den digitala i 3 år (till det fjärde året efter typ). När det gäller din sista slutsats så har du helt rätt i att det sköts i eEkonomi, men det förutsätter att det fungerar. Skulle det bli något fel i dit reskontraprogram, oavsett vilket det är, så är du mer eller mindre rökt om du inte även har en verklighet, d.v.s en pärm med obetalda. Visst kan man tycka att det är omodernt och onödigt men vi har själv haft behov av den en gång när det blev fel i en fil och alla betalningar försvann. Men vi få ju alla göra som vi själv vill, vi är väl kanske lite gammaldags administratörer som inte har några problem med pappershantering.
... Visa mer
2019-10-08
01:55
2 Gillar
Märkligt. Enligt EU-reglerna så skall det anges och dom måste ha ditt VAT-nummer. Annars så skall dom fakturera med MOSS-moms. Nåväl du skall iaf hantera det som ett EU-inköp och använda omvänd beskattning.
... Visa mer
2019-10-07
17:14
I Lön 600 så finns ju allt kvar år från år. Vad har hänt? Har du tagit över lönen från någon annan?
... Visa mer
2019-10-07
14:47
Ganska många tror jag... Gäller även huvudbok och verlistor som man istället lagrar på t.ex en usb-sticka då det är "säkrare".... Dessutom så brukar man, när man har reskontra, inte hantera obetalda kund- och leverantörsfakturor utan man sätter in alla i slutlig förvaring. Man har alltså ingen fysisk verklighet där man kan se vad som var betalt/obetalt vilket måste vara underbart när det blir fel på datorn eller så...
... Visa mer
2019-10-07
14:44
2 Gillar
I och med att du först fick pengarna privat så blir det omsättning kredit typ 3041 och sedan debet 2013 om du nu har enskild firma. Sedan så kan du föra över pengarna till firman och då debitera bankkonto typ 1930 och kreditera 2013.
... Visa mer
2019-10-07
14:41
1Gilla
Helt rätt. Underskott får i näringsverksamhet rullas framåt hur länge som helst och kvittas mot framtida vinster..
... Visa mer
2019-10-07
11:20
1Gilla
Får du fakturor som PDF och saknar möjlighet att spara dessa säkert under 7 år? Då kan du faktiskt skriva ut den och spara PDF-en i tre år och sedan slänga den filen. Då har du omvandlat ett digitalt original till ett fysiskt. Otidsenligt kanske men för många mycket lättare då man varken har kunskap, system eller lösningar för långvarig säker digital lagring. Dessutom så vet väl egentligen ingen vad som menas med säker digital lagring. Är en USB-sticka ok? CD-skiva? Har frågat Bokföringsnämnden men dom "tar inte ställning" till den frågan.
... Visa mer
2019-10-07
11:11
1Gilla
Står ert VAT-nummer någonstans annars på fakturan? Om dom redovisar det som EU-försäljning så måste dom ha ert VAT-nummer för att kunna lämna periodisk sammanställning. Så dom har nog luskat fram det skulle jag tro.... eller om ni lämnat det i något annat läge...
... Visa mer
2019-10-07
09:32
2 Gillar
Absolut ja! och uppge ditt VAT-nummer så att du får faktura utan moms... Det räknas som inköp tjänst EU då det är från Irland det levereras. Om du inte uppger ditt VAT-nummer så tror dom att du är en privatperson och din faktura kommer då att innehålla svensk moms, MEN det är sk MOSS-moms och är ej avlyftbar i din bokföring...
... Visa mer
2019-10-07
05:06
3 Gillar
Har du kryssat i att artiklarna skall vara lagervaror? Flik 1 och uppe till höger i artikelkortet.
... Visa mer
2019-10-06
15:31
1Gilla
Absolut viktigt att framförallt vid köp för över 4000 kr dels ha köparen namn o adress med o då även rött köpare.
... Visa mer
2019-10-04
16:05
Hm.. du hyrde ut lägenhet i källare som lokal och fick faktura utan moms. Förstår inte riktigt vad som hänt även om det i nästa mening tyder på att du hyrt ut och fått betalt. Du skulle kunna ta ut moms på hyran om det är lokal, om du är momsregistrerad och om hyresgästen är momspliktig. Men det verkar ju inte så. Har hyresgästen gjort fakturan åt dig och det är därför som det är moms på den så kan man ju tolka det som om hyresgästen lyft moms vilket då blir fel. En annan tolkning är att du hyrt ut lokal i din egna källare till din enskilda firma och då gjort faktura med moms. I så fall så bör du läsa här då det inte är så lätt som man kan tro: https://www.bjornlunden.se/foretagskunskap/avdrag-for-lokal-i-egen-bostad__7990 Lycka till!
... Visa mer
2019-10-03
08:09
1Gilla
Har själv undrat och fick hjälp på ekonomimässan. Visma Analys (som ingår i byråpaket, vet inte hur man får det annars) har en mängd olika resultatrapporter, bl.a månadsvis. Men även med fyra kolumner, d.v.s period i år, period föreg år, ack i år, ack föreg år... Lätt använt och man kan göra om rapporterna lite. Månadsvis rapport finns även i Visma Ekonomöversikt, kostar 59 kr/mån....Den har jag inte kollat på än men skall... Lycka till!
... Visa mer
2019-10-02
14:31
2 Gillar
En följdfråga är vad flisen använts till? Har du sålt den så blir det 4600, underleverantör. Har du använt den till uppvärmning av verksamhetslokal så borde man kunna se det som en del av värmekostnader. Har du värmt upp ditt bostadshus så får du ju endera betala den med privat pengar eller bokföra den på 4600 och sedan sälja flisen till dig. Inte lika kul men rätt... Lycka till!
... Visa mer
2019-10-02
11:13
1Gilla
Hm. Om vi förutsätter att du tidigare hade ett bolag (A) och nu bildat ett till bolag (B) som skall bli holdingbolag så får man börja med att sälja över aktierna i A så att dom ägs av B istället för privat. Då har vi bildat en liten koncern. Priset på aktierna vid överlåtelsen kan vara gränsbeloppet enligt K10 om bolaget har det värdet (kan vara bra för annars tappar man sparat gränsbelopp och får börja om från början. Kostar dock skatt) men det får man kolla. Skall man sedan flytta över delar av verksamheten från B till A så blir det en helt vanlig affär mellan två bolag. Är det fastighet så får man sälja över den till bokfört värde oavsett hur lågt det är men stämpelskatten blir isf på taxeringsvärdet och den ligger på 4,25% så det kan vara väldigt dyrt. Man skall även i det läget fundera på om man kanske skall sälja fastigheten inom en någorlunda nära framtid, isf så kanske man skall lägga fastigheten i ett systerbolag (C) som även det ägs av A. Då kan man sälja bolaget C med vinst som då blir oskattad i A. Är det mer verksamhet som skall säljas över och den är momspliktig så får man överlåta den utan moms om man skriver avtal och köparen är momspliktig. Viktigt där med en klausul som säger vad som gäller om Skatteverket ändå vill påföra moms. Det här är lite av vad man bör tänka på och jag kan nog tycka att du kanske skall kontakta någon byrå som sysslat med sånt här. Drakarna (PWC, KPMG mfl) kan sånt här men då kostar det skjortan. Finns många andra byråer som också har koll. Lycka till iaf!
... Visa mer
2019-10-02
09:35
1Gilla
Beror väl rätt mycket på vad som behöver göras. Breddning av dörrar, borttagning av trösklar och annat bör väl kunna ses som ombyggnation och läggas till fastighetsvärdet om man vill ha det så. Tillbehör som monteras men som inte räknas som fastighet bör väl bli inventarier om den ekonomiska livslängden är längre än 3 år. Anpassning av lokaler har åtminstone tidigare kunnat dras av som kostnad genom det utvidgade reparationsbegreppet men det beror ju även på hur bolaget ser ut och om dom tål den kostnaden. Alltså om eget kapital är tillräckligt... Lycka till!
... Visa mer
2019-10-02
09:08
Holdingbolaget blir ju bara ett helt vanligt bolag. Innehåller fastigheten lokaler så blir det ju dessutom en momspliktig verksamhet om man vill, vilket man bör vilja. I övrigt så blir det som vanligt bara men då med innehav i dotterbolag (om dom äger mer än 50% vill säga). Om du inte pysslat med detta tidigare så bör du läsa på lite om dom regler och möjligheter som finns inom koncerner, även dom små.. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-02
06:41
1Gilla
Om du betalar konsultarvoden så är det så du skall göra. Säljer du konsultartjänster så blir det 3041 och 2611... Väldigt viktigt att ha koll på skillnaderna mellan konton och uppbyggnaden av både kontoplan och resultat-balansräkning. Anar att du inte har någon ekonomisk bakgrund så jag rekommenderar att du läser lite om det. BL (BjörnLunden) har väldigt bra böcker i ämnet och dom är skriven så att "vanligt folk" förstår. Eller också anlitar du en redovisningsbyrå (vilket jag då egentligen rekommenderar i första hand) som tar ansvar för arbetet och , förhoppningsvis, kan sitt jobb. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-02
05:57
Hmm. Ok. Då bör ju bilen bli rätt mycket dyrare då det i leasingkostnaden ingår ränta som inte är särredovisad och därigenom ej bokföringsbar. Bör ha blivit dyrt för dom som råkat ut för detta. Antar att dom fått betala tillbaks den halva momsen också då. Gäller att se upp alltså...
... Visa mer
2019-10-02
05:52
1Gilla
Rent företagsekonomimässigt så kan man väl se dom resor som ingår i en produktion som just 40xx-mässiga. Lite som gas till svetsen i en industri. Vi bokför åkerier som så att alla fordonskostnader hamnar i 40xx-serien då det är direkta kostnader, vilket man nog kan säga att även resorna kan vara. Rent skattemässigt så är det nog väldigt viktigt med underlag och annat om Skatteverket skulle granska det hela med tanke på förmåner m.m.. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-02
05:31
Och dessutom så är ju försäljningskontona i 30xx-gruppen medans kostnader är 40xx-69xx grupperna. Viktigt att skilja på inköp och försäljning, annars blir allting tokigt. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-01
12:17
Finns mycket att tänka på vid när man har biltankar. Dels så har vi det, precis som du skriver, faktum att man inte får lyfta moms vid inköp från privatperson. Faktum är att om du köper en personbil så får du aldrig lyfta moms, om du inte har taxi, körskola eller begravningsbyrå typ. Och som om inte det vore nog så är benämningen personbil beroende på hur bilen ser ut. För att det skall vara lastbil, ur momssynpunkt, så måste lastutrymmet och kupén vara åtskilda. Så köper du en skåpbil så blir det inget momslyft även om den är lastbilsregistrerat och säljaren (en bilfirma då) lägger på moms. Men om du leasar den så får du en sådan gång lyfta halva momsen på leasingen (under förutsättning att du åker minst 100 mil/år i tjänsten). Och sist men inte minst så har man det här med förmånsbeskattning där det krävs en nästan omänsklig körjournal för att blidka Skatteverksgudarna. Dels så kan den behövas för att visa att du inte använder den något privat eller också för att visa hur mycket du använder den privat, det är då om du väljer att ha bränsleförmån på din privata körning. Just det ja, det har tillkommit en syn på leasing. Om leasingen endera innehåller krav på att du som leasetagare köper bilen eller anskaffar köpare efter leasingtidens slut, eller om lösenbeloppet är för lågt då anser Skatteverket att det inte är en leasing utan ett köp. Hur man bokför det vete katten men det gäller att se upp och det här är rätt nytt. Skall man då strunta i att ha en bil? Nix men det gäller att kolla lite före bara och veta hur och vad man bör tänka på. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-01
05:33
1Gilla
Ett stort problem är just internet där många webshopar verkar sakna möjligheten att ange VAT-nummer. Inom EU så blir det ju då endera säljande landets moms (vid varor) eller MOSS-moms (vid elektroniska tjänster typ). Och enligt Skatteverket så skall man ju ändå hantera sådana inköp som inköp EU med omvänd beskattning, vilket är jättemärkligt då dom inte kommer att mötas i kontrollsystemet... Där kan jag tycka att dom tänkt väldigt fel. Och som sagt, inköp internet men med rätt köpare och VAT-nummer men en privat vara ger ju endera inget momslyft och förmån eller en försäljning med moms till köparen.... Visst är det roligt att "vanliga" människor skall göra sånt här själv.... det är ju så lätt!! Eller kanske AI kan hjälpa till, eller indier (som i LRF ́s fall som nu outsourcar sin bokföring).... spännande...
... Visa mer
2019-09-30
12:34
1Gilla
Undrar lite hur bokföringslagen och krav på behandlingshistorik funkar ihop med tipset på omstart. Känns väl sådär kan jag tycka. En SIE-import visar inget annat än just en import i behandlingshistoriken så jag är lite skeptisk.
... Visa mer
2019-09-30
11:16
Hm. När du inte får någon diff på avstämningen är det då du kör avstämningsfunktionen i Admin? Och när du skriver ut leverantörsreskontralistan/leverantörsskulder, gör du det per samma datum?
... Visa mer
2019-09-30
09:36
1Gilla
Eller ännu hellre, läs på skatteverket.se, köp tjänst av BL Info/Tholin-Larsson eller liknande. Du kan även fråga skatteverket med dom svaren är inte så där jättesäkra tyvärr. Just sidan "bokforingstips.se" verkar väldigt ouppdaterad och drivs av ett företag som heter "A name not yet taken AB" och får väl, kanske, ses som en väldigt osäker informationskälla. Jag skall kontakta dom och se om dom inser att dom i mångt och mycket används som ett gratisfacit för hur man bokför.. Vilket då egentligen borde innebära ett visst ansvar. Bolagsnamnet fick jag fram genom att kolla vart donationer till hemsidan gick, den infon framgår inte av hemsidan vilket i sig alltid är ett varningstecken. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-30
06:37
Helt rätt, det här har man väl gjort... och även tvärsom. Vi hade ett företag med bokslut 0831 som vi ändrade räkenskapsår på men inte i programmet... blev lite meck innan man fick till det. Lätt ändå i Admin... Och dom 13 verifikationerna bör ju kunna exporteras som SIE och sedan importeras. I Admin så kan man iaf även välja speciella verifikat vid export.
... Visa mer
2019-09-30
06:08
Hmm... Läser på sidan i länken under rubriken "Exempel: bokföra premier för sjukvårdsförsäkring till delägare" och konteringen ger ju ingen effekt alls utan det blir ett eget uttag. Debet 6991 och kredit 3219 nollar ju ut varandra och debet 2011 och kredit 2440 blir ju bara ett eget uttag. Så ingen förändring för enskilda företag som jag kan se det. Men rätta mig gärna....
... Visa mer
2019-09-30
05:47
I Visma Administration så kan man radera/makulera verifikaten (eller rättare sagt stryka över rader) och sedan ändra räkenskapsåret. Men det går kanske inte i eEkonomi, det är ju mycket mer styrt i det programmet.
... Visa mer
2019-09-27
11:46
1Gilla
Japp, helt rätt. Även om utdelningen, enligt mig skall bokas mellan 2091/2393 men det är en smaksak. Vi brukar boka årets resultat mot 2099, vid stämman så nollar vi 2099 mot 2091 (balanserade resultat) och är det en utdelning beslutat så debiterar vi 2091 och krediterar 2393 (eller möjligt 2893, kortfristig skuld närstående person). 2898 har jag under mina 30 år aldrig använt men det behöver ju inte vara fel för det.... Lycka till!
... Visa mer
2019-09-27
07:04
Om du väljer att göra besluta om utdelning på ordinarie årsstämma så skall det framgå av årsredovisningen. Det gör du på sidan förvaltningsberättelse och som ett styrelseförslag till resultatdisposition. Bör finnas i som standard i din mall för årsredovisningen (om inte så bör du byta mall). Du kan även göra som Mikael skriver men då kommer utdelningen att synas i nästa årsredovisning och även då i förvaltningsberättelsen fast då under rubriken "Förändringar i eget kapital".. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-27
06:57
3 Gillar
Helt korrekt. Du får inte lyfta sådan moms men du kan, om du vill, söka tillbaks momsen men det är ju inte direkt värt besväret...
... Visa mer
2019-09-25
03:10
1Gilla
Absolut en tolkningsfråga. Tyvärr så kan man inte lita på svaren från Skatteverket och dom håller inte som argument. Bör nog kollas med typ BL Info, Tholin/Larsson eller liknande
... Visa mer
2019-09-24
18:58
Ok. Gällde liftkortet en säsong alltså? Annars gäller väl det här; ”En motions- eller friskvårdsaktivitet som kostar mer än 1 000 kr inklusive mervärdesskatt för ett enstaka tillfälle kan normalt inte anses som en aktivitet av enklare slag och mindre värde. Om arbetsgivaren ersätter en sådan aktivitet, oavsett om den betalas direkt till arrangören eller genom att den anställda utnyttjar sitt friskvårdsbidrag, ska den anställda beskattas för förmånen.”
... Visa mer
2019-09-24
18:49
1Gilla
Det är nog inget som Skatteverket skulle godkänna alls kan jag nog påstå rätt säkert.
... Visa mer
2019-09-24
14:55
1Gilla
Svårt det här ämnet. Rekommenderar läsning här och kanske sedan fråga någon momsexpert. https://www.skatteverket.se/download/... Lycka till!
... Visa mer
2019-09-24
14:47
Hm. Gränsen för enstaka tillfälle är ju tusen kr så katten vet om det är ok. Rekommenderar att du läser på lite hos Skatteverket eller kollar med någon som håller på med skatteinformation.
... Visa mer
2019-09-24
14:42
Åh. Enmansföretag har svårt att arrangera egna konferenser och få igenom det, om man nu inte bjuder in kunder och andra intressenter. Däremot så kan man ju åka på andra arrangörers så länge det finns nytta för verksamheten.
... Visa mer
2019-09-24
05:25
3 Gillar
Riktiga konferenser bör det ju inte finnas någon gräns för kan jag tycka. Personalfester är ju en sak men konferens är ju typ utbildning. Krävs naturligtvis som vanligt att det inte är för kul, placering är antagligen avgörande, följer familjen med, innehåll, företagsnytta, inter/extern osv. Även företagets storlek kan jag nog tro har betydelse. Ett litet företag har ju mindre behov av konferenser än ett stort där kanske inte alla träffas så ofta... Men någon generell gräns har då aldrig jag hört talas om, fast det kan ju finnas så klart. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-23
15:11
4 Gillar
Hur mycket du fakturerar för resorna är ur skattesynpunkt rätt ointressant. Det blir omsättning som tjänst och momspliktig. Däremot så får du själv ta ut 18,50 kr/milen och se till att ha underlag för när, vart, till vem och hur och varför.... Lycka till!
... Visa mer
2019-09-23
13:31
2 Gillar
Det framgår väl av fakturan att kunden skall betala hela beloppet om han/hon inte får rutavdrag. Bör gå att hanterar som en manuell betalning sedan. Åtminstone går det i Visma Administration. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-23
07:12
Här behöver nog någon i supporten svara tror jag. Tolkar frågan som att det gäller hur man gör i Visma eEkonomi. Har själv inte det programmet. Sådana här gånger så vore det bra om man kunde "tagga" supporten på något sätt....
... Visa mer
2019-09-23
07:07
1Gilla
BFN skriver "agerar den anställde i egenskap av företaget" och i det läget så får ju han (d.v.s företaget) ett papperskvitto och då gäller reglerna som Davor P skriver om. Finns, så vitt jag kommer ihåg, någon diskussion som gällde där den anställde får ersättning för egna kostnader, d.v.s inte företagets, och att det då kunde vara så att man räknade "fotot" som original. Men bäst är att alltid spara originalet. Det är nog rätt många som slänger dom idag i tron att appar och annat löst problemet åt dom. Framförallt om man tittar på de reklamfilmer som finns för dessa tjänster....Lycka till!
... Visa mer
2019-09-20
13:26
Egentligen så är ju utdelningen per aktie och man kan alltså endast få olika utdelningar om man äger olika antal aktier, eller möjligen olika aktieslag. Det finns lite skrivet om möjligheterna att ta olika utdelningar men det bör nog kollas med dom som vet om det är möjligt eller ej. Lönebaserad utdelning kan beräknas på annans löneunderlag om denne är närstående, men det förstod jag det som att det inte var i det här fallet. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-20
11:12
2 Gillar
Har ju märkt det genom åren och det är rätt synd då man inte vill saldera t.ex. momskontona på ett bolag med brutet räkenskapsår och kvartalsmoms.. Det gäller ju att komma ihåg att man måste boka tillbaks det när man bokat in bokslutsverifikaten och fört över IB.. annars blir det ju tokigt i nästa momsredovisning. Så det vore ju bra om någon kunde kolla på om det är krånligt att få till eller kanske visar sig vara rätt lätt. Allt är ju svårt om man inte testar.....
... Visa mer
2019-09-19
13:28
Hmm. Så blir det ju förstås. Tror inte att det isf återstår annan än att ha koll på det manuellt och göra avdraget i fakturan när du skapat den...
... Visa mer
2019-09-19
11:24
Aha... Jag tror, (är rätt säker på) att du får göra a conto-fakturan manuellt och fylla i den det beloppet med ett minusbelopp som fakturerat på ordern. Då följer det med sedan när du skapa slutfakturan.
... Visa mer
2019-09-19
10:41
Vilket av Visma olika program använder du? Vi har Administration 2000 men du kanske har något annat?
... Visa mer
2019-09-18
14:59
1Gilla
Hm. Om du får betalt av ett Londonföretag så bör ju det bli försäljning med omvänd beskattning. D.v.s. kto 3048, momsrad 39. Och det innebär även en periodisk sammanställning. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-18
14:54
1Gilla
Om du ändrar ingående balansen endast i Visma Bokslut så påverkar det bara utseendet i just bokslut och följer inte med över till bokföringen och ställer till det. Ibland så är det ett bra sätt att summan av kardemumman att hamna rätt i årsredovisningen. Personligen så tycker jag att det är enklare än att boka om och sedan boka tillbaks. Man skulle önska att bokslutsprogrammet summerade ihop summan av det baskonto man angivit och följt den inställning man gjort på det. Då skulle detta problem inte finnas.... Lycka till!
... Visa mer
2019-09-12
05:34
3 Gillar
Rent generellt så är nätbaserade fakturor/kvitton oftast rent skräp men man brukar kunna få en faktura som funkar. En betalningsbekräftelse är ju ingen faktura så det kanske är anledningen till den texten. Däremot så kan du antagligen få ett kvitto när du checkar ut och det bör ju funka. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-12
05:32
1Gilla
Reglerna om sjukvård gäller, om jag inte minns fel, anställda och det är ju ingen av er i en enskild firma....
... Visa mer
2019-09-12
05:25
1Gilla
ROT är ju egentligen bara ett annat betalsätt för kunden. Så om han betalar in resten, vilket det bör framgå av fakturan att han skall göra om inte ROT beviljas, och sedan knappa bort den betalningen så stämmer ju allt. ROT saknar nu funktion hos dig som säljare... Sedan så är det ju även en annan fråga varför inte ROT beviljades... Om det inte är kundens fel så bör ju fakturan delvis krediteras.. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-11
14:39
2 Gillar
Hmm. idag så sker ju ingen egentlig registrering för frivillig moms av fastigheter utan den kan man då göra genom att helt enkelt debitera moms. Så här står det hos Skatteverket: "Som huvudregel är uthyrning av lokal och annan upplåtelse av fastighet undantagen från skatteplikt enligt mervärdesskattelagen. Du har då inte heller rätt att dra av ingående moms för inköp till uthyrningsverksamheten. Du kan dock välja att bli frivilligt skattskyldig för sådan uthyrning och då lägga på utgående moms på hyran. Du får då rätt att göra avdrag för den ingående momsen på de kostnader du har för uthyrningen av lokalerna. För att kunna bli frivilligt skattskyldig ska du vara • fastighetsägare, bostadsrättshavare, förstahands- eller andrahandshyresgäst och hyra ut eller på annat sätt upplåta • butikslokaler, kontorslokaler, industrilokaler m.m. eller hela byggnader till hyresgäst som använder lokalen eller fastigheten i momspliktig verksamhet." D.v.s du får inte debitera moms på lokalhyra till ej momsregistrerad hyresgäst även dom du får betala moms på din hyra av samma lokal. Så det är inte valfritt utan påverkas av hyresgästernas situation. Vilket då t.ex. gör det svårt att hyra ut till privatpersoner, föreningar m.m..
... Visa mer
2019-09-11
13:51
Om du kikar lite längre ner så har han bokslutsmetoden och skall alltså inte använda 1510 utom vid bokslut...
... Visa mer
2019-09-11
13:30
1Gilla
Hejsan. Aha... då har du lite att fundera på. Vid lokaluthyrning så måste hyresgästen vara momspliktig för att du skall få ta ut moms på hyran så vitt jag lärt mig. Dessutom så får du inte lyfta moms på den hyra du betalar för de delar av ytan som du sedan hyr ut utan moms, du får inte heller lyfta moms på delar av din omkostnader för lokalen. Spontant så tycker jag att du kanske bör kolla med någon lokal redovisningsbyrå om upplägget funkar. Har du kontantmetoden så skall du inte alls använda 1510 utan bokföra fakturorna när dom betalas och först då intäktsföra dom... antar att det kan ställas in i programmet. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-11
11:25
1Gilla
Försökte läsa lite om det här räknades som uthyrning av fastighet och då kan du ta moms på hyran om hyresgästerna är momspliktiga. Isf så är kontot 3912 och sedan 2611 med momsen. Detta skulle då innebära att du även får lyfta moms på dina omkostnader för lokalen typ värme, el, rep m.m. Hur detta skall hanteras i programmet beror sedan även på vilken redovisningsmetod du har för momsen (jag förutsätter här att du är registrerad för moms). D.v.s om du har boksluts- eller kontantmetoden.... ?
... Visa mer
2019-09-11
06:30
1Gilla
Kollade på Crunchbase och det framgår inte var företaget ligger och det avgör ju egentligen lite hur du bokför detta. Du bör ju kunna ange ditt VAT-nummer och på det viset få en faktura utan moms iaf. Framförallt viktig om bolaget ligger inom EU för annars får du MOSS-moms och den är inte avlyftbar. Om säljaren finns utanför EU så bör det iaf bli kto 4531 (momsrad 22) som kostnaden bokförs på och sedan debet 2645 med 25% och kredit 2614 med 25 %. Ligger säljaren inom EU så bör det bli kto 4535 (momsrad 21) och sedan samma momskonton. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-10
15:39
Hmm. Intressant...Momsen är aldrig en icke-fråga för Skatteverket men jag förstår hur du tänker. Först så var jag inne på rad 37, mellanmans inköp av varor i trepartshandel men det gäller, så vitt jag har hittat, bara inom EU. Så jag tror inte att någon momskod är aktuell när det gäller era inköp, däremot försäljningen blir då rad 36. Men jag hittade iaf detta som visar att ni har rätt om varorna går direkt på export via säljarens eller er speditör... Lycka till! https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/329353.html#h-Exempel-2-flera-transportorer-med-omlastning-i-Sverige-export-i-forsta-ledet
... Visa mer
2019-09-10
14:47
Absolut men jag undrar även lite hur det då blir om det blir som det blev för oss (väldigt bra meningsuppbyggnad här tycker jag....). Om jag nu jobbar med ett bokslut, sparar t.ex. genom att trycka Esc lite då och då och programmet sedan gör en ny sparning när jag stänger ner (vilket jag antar att det gör) och då något går fel och det blir en tom, som det blev för oss... Vi vet ju inte varför det blev så här men den version vi öppnade dagen efter var tom...
... Visa mer
2019-09-10
14:44
Hmm. Ber om ursäkt om det här inte svarar på din fråga men jag blir lite fundersam på att ert bolag får momsfria inköp för att ni exporterar varorna om ni är ett svensk företag. Om man säljer till en utländsk köpare som exporterar varan så är det momsfritt men jag blir lite fundersam på hur det är om köparen är ett svenskt företag som sedan exporterar och om det då påverkar min försäljning. Jag läste lite här och får inte riktigt till det som du beskriver det: https://www.esv.se/publicerat/momshandledning/3-omvand-skattskyldighet/3-1-handel-med-utlandet/3-1-3-forsaljning-av-varor-till-tredje-land/ Men jag lär mig nya saker hela tiden, även efter 30 år i branschen så är vissa saker nya...
... Visa mer
2019-09-09
06:27
3 Gillar
D.v.s antar att 1930 skall ha beloppet 105 300,77 kr debet och inget debetbelopp på 1880.
... Visa mer
2019-09-04
18:31
1Gilla
Tänk också då på att du skall spara pappersoriginalen i sju år eller om du har koll på den digitala kopian så räcker 3 år.
... Visa mer
2019-09-04
12:39
1Gilla
Hmm. Kollade lite och man får ju inte lämna in en årsredovisning som är upprättad på engelska för ett svenskt bolag så det kan ju vara därför den inte är 100%-ig... https://kundforum.bolagsverket.se/org/bolagsverket/d/arsredovisning-upprattad-pa-engelska/
... Visa mer
2019-09-04
09:14
1Gilla
Så skulle jag även vilja säga att det skall vara. Men enligt Skatteverket så skall man även en sådan gång använda konton för inköp EU och boka momsarna. Vilket då jag tycker är märkligt om man bokar det som EU-handel men säljaren gör det ej... Då blir ju liksom systemet felaktigt. Det viktigaste är ändå att man inte lyfter den pålagda MOSS-momsen...
... Visa mer
2019-09-04
05:41
1Gilla
Ren företagshälsovård är en skattefri förmån för dom anställda och kto 7624 är rekommenderat. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
13:25
1Gilla
Aha. Mitt förslag är, om jag nu tolkar det rätt, att du då bokför överföringen dels mellan 1930 och 1968 som avser själva kapitalet, sedan så borde du kunna ha ett 40XX konto som heter lämnade anslag och då blir en kostnad i själva grundföreningen och sedan ett 30XX-kontot som blir erhållna anslag i avdelningen. Brukar välja att redovisa föreningar men en funktionsindelad kontoplan istället för en vanligt kostnadsslagsindelad. Lättare att hålla isär då och man kan även kombinera en sådan med kostnadsställen så blir det ännu lättare... Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
12:23
Vad avser kostnaden för något? Om du bara fört över pengarna från ett bankkonto till ett annat som företaget har så är det ingen kostnad i sig. Kostnaden uppstår om du sedan betalar ut pengarna från kto 1968 och inte förr. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
06:28
Japp. Det är därför den bl.a. kallas för bokslutsmetoden. Man redovisar alla kundfordringar och leverantörsskulder som är obetalda per bokslutsdatum. Även tvistiga. Vi som har faktureringsmetoden får göra så här hela tiden. D.v.s ligga ute med moms om inte kunderna betalar, å andra sidan så får vi tillbaks moms innan vi betalat investeringar ibland också. Kan väl iofs tycka att du verkar ha väääldigt lång betalningstid på dina fakturor. 3 månader är inte gängse men förekommer. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
06:18
Bäst är ju att du dels har artiklar för försäljning men även en som avser provision men särskilt försäljningskonto som du då lägger negativ i fakturan. Och helt rätt, full moms på den. Förslag på konto är enligt FAR 6050 men då måste du momsmärka de som omsättning trots att det är en kostnad. Man kan även ha ett 37xx konto. Fast personligen så ser jag det som en kostnad. Lycka till!
... Visa mer
2019-09-03
05:41
1Gilla
Ingen bilaga där heller. Och tyvärr ingen bilaga i bokslutsprogrammet heller. Man får helt enkelt hålla reda på det själv. Men det finns en bilaga i Visma skatt som heter "Kapitalplaceringsaktier m.m." där man kan hålla reda på fållan. Synd att den inte finns i bokslutsprogrammet där den skulle göra mycket större nytta.. Man gör ju i princip deklarationen i bokslutet, deklarationen är ju bara ett sätt att redovisa det hela...
... Visa mer
2019-09-02
06:40
1Gilla
Hmm. Kan tyvärr inte svara på frågan om hur programmet gjort med ditt utlägg men det verkar som om du lagt något på fel sida debet/kredit då 1600 + 623 (minus moms) blir 2099 kr. Så du får kolla på det. Däremot så vill jag flagga lite för att just arbetskläder och även skor har väldigt restriktiva regler. Har du köpt skyddsskor (d.v.s med stålhätta) så bör det gå. Svårt i AB och ännu svårare i enskild firma. Finns lite att läsa här men tänk då på att detta gäller anställda, vilket du då inte är i din enskilda firma så det är ännu svårare med kläder för dig. Lycka till! https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/324271.html?date=2009-06-15&q=arbetskl%C3%A4der&&pk_vid=802bcf85d44bb0521567406358ab4a91
... Visa mer
2019-09-02
05:29
1Gilla
Antar att du menar att ni skall byta till Visma eEkonomi. Arbetssätten skiljer sig säker mellan företag och företag men precis som du skriver så skall man ju spara allt som kommer på papper (t.ex. kvitton, fakturor) och då på ett säkert och spårbart sätt. Hur man gör med huvudbok och verifikationslistor är en intressant fråga. Vi använder Admin och skriver ut dessa och sätter i huvudpärmen. Tycker personligen det är lättare att spara en pärm än att hålla reda på var dom digitala "originalen finns. Du kommer säkert att få en hel del svar men tänk då på att du även skall följa lagar. Något som idag inte verkar anses som viktig, vare sig från tjänstleverantörer eller företag.
... Visa mer
2019-08-30
13:40
1Gilla
Gör som så att du gör som jag skrev först. Starta programmet, välj Ny, välj sedan "nytt bokslut baserat på tidigare bokslut" och markera sedan föregående års bokslut i listan nedanför. Då får du över alla siffror från förra bokslutet och mallen blir lika. Bilagorna är tomma men där skall ju nya siffror in. När du sedan kommer till hur du vill hämta upp årets siffror så väljer du där det alternativ som passar dig bäst. Prova att göra så, då skall du se att det blir som du vill ha det. och blir det inte det så kan du alltid radera bokslutet och göra ett nytt försök. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-30
13:05
Hmm. Vad vill du läsa in från bokslutet 2018? Verifikaten för 2018 kan du inte ha i bokslut för 2019, bara saldon... Vad exakt är det du skall göra? Har jobbat med programmet i väääääldigt många år så jag kanske kan hjälpa dig om jag får lite mer info...
... Visa mer
2019-08-30
11:54
1Gilla
Japp men det gäller själva bokföringen, alltså transaktionerna för året. Och du kan då välja att importera en SIE4 eller att programmet hämtar själv från t.ex. Visma Adm, eller att du lägger in allt manuellt (vilket är rätt onödigt)... så välj rätt där så skall du se att allt blir bra. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-30
11:47
1Gilla
Om du skapar nytt bokslut och väljer att utgå från 2018 så följer det mesta med. Behövs ingen export/import om du gjort bokslutet i samma program föregående år. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-30
11:42
Hmm. Om du importerar en SIE4 från bokföringen så får du väl med även föregående år om jag inte har helt fel.... eller?
... Visa mer
2019-08-30
07:59
Fick det tipset av supporten i mitt fall men jag kollade då och säkerhetskopian på just det bolaget blev på dryga 18 mb och vi har 308 aktiva bokslutsbolag så extra säkerhetskopior av bokslutsbolagen skulle på sikt ta en jäkla plats tyvärr...
... Visa mer
2019-08-30
07:02
Där ser man, fler än jag som missförstått den funktionen....
... Visa mer
2019-08-30
06:36
Jo, efter den här infon jag fick av Lena, tusen tack för det, så har jag då ställt in programmet så att den sparar var 5:e minut. Och sedan har jag tänkt lite till.... Om jag nu låt säga drar igång ett bokslut på morgonen, jobbar på under dagen och skapar bilagor m.m. Programmet sparar då var 5:e minut vilket då är kanon. Men på eftermiddagen så misslyckas den sista sparningen, typ som den gjorde häromdagen för oss med då vid nedstängning, och alla bilagor blir tömda, som dom blev för oss. Är det då så att jag lik förbaskat har ett tomt bokslut därför att den sista automatsparningen nollade de tidigare (vilket jag antar sker)? Eller kan man kanske då återställa filen till tidigare version? Eller är jag även då rökt? Och en annan tanke är ju denna, om jag nu ställt in var 5:e minut innebär det då att om jag avslutar programmet innan det gått 5 minuter, tappar jag då det jag gjort sedan förra sparningen eller fungerar det så att det är var 5:e minut och vid avstängning? Vilket jag verkligen hoppas är fallet.... Det bästa vore ju en spara knapp, framförallt så att man, precis som i Skatt, kan göra ett komplett bokslut. Spara det. Sedan joxa lite olika alternativ och spara dom som version 2,3,4 osv... Idag så kan man inte "leka" i bokslut för att testa olika utfall utan att tappa originalet. Detta då jag inte kan påverka sparningen...
... Visa mer
2019-08-30
05:46
1Gilla
Har ju väldig svårt att först varför man har gjort ett program så att det är helt beroende av att själva nedstängningen inte misslyckas och att man dessutom inte kan spara när man vill. Märkligt och borde åtgärdas....
... Visa mer
2019-08-30
05:40
1Gilla
Tack för din info. Hade lärt mig att det sparades hela tiden, vilket då var fel. Kollade och vi hade inställt att det sparades när man stängde programmet. Antar att det är grundinställningen och antar att det var det som programmet då misslyckades med, d.v.s att spara när det stängdes ner... har ställt om till var 5:e minut jag också nu... och håller med om att en sparaknapp vore mycket bättre eller valfri tidsrymd. Från 0 och uppåt.. För nog trodde jag att det sparades löpande när man inte har en sparaknapp... Var tvungen att kolla och kan inte hitta samma inställning i Admin så jag antar att det sparas hela tiden... Ja, man lär sig något varje dag.... och ibland för sent...
... Visa mer
2019-08-30
05:12
1Gilla
Vi har nu två gånger, om än med väldigt lång tid mellan, råkat ut för att det jobbas och görs bilagor i ett bokslut under dagen. När man sedan öppnar bokslutet dagen efter så är alla bilagor tomma och man får göra om allt. Det enda vi vet är att den senaste gången så betedde sig programmet underligt vid nedstängning, det blev så där dimmigt grått som dom kan bli och nedstängningen tog tid. Är intresserad av att vet om fler märkt av detta eller om det vara är vi... underlättar felsökningen rätt rejält med den infon.. tack på förhand..
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2019-08-28
13:59
Var tvungen att dubbelkolla och kan konstatera att jag inte hängt med på en sak. I skatteverkets broschyr så skriver dom att man skall/kan bokföra resa med egen bil på kto 6900 (övriga inköp enligt dom) och sedan 2017 (egna insättningar). Där ser man en helt annan tolkning. Men det borde innebära att man inte skall återföra det i deklarationen men man skall under övriga uppgifter uppge att man gör avdrag för resor med egen bil... Märkligt men sant... Så det är ok att bokföra det, dock inte bland personalkostnader då utan på 6900.... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-28
12:44
1Gilla
I enskild firma så är egentligen grundtanken den att man inte skall bokföra reseersättningarna löpande utan det tar man i deklarationen, åtminstone när det gäller dom egna. Men vi brukar också bokföra dom, sedan återför vi dom i deklarationen och drar av dom igen på rätt ställe. Lite omständigt men rätt....Annars så kan du ju bokföra dom som egna uttag och sedan göra avdraget i deklarationen på näringsbilagan... det är så det är tänkt.Lycka till!
... Visa mer
2019-08-28
12:40
2 Gillar
Bör väl fungera även i eEkonomi tycker jag. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-28
12:26
1Gilla
Tänker även på en annan fråga gällande patent och det är ju om du får aktivera den kostnaden. Beror ju på om du har aktiebolag så klart men då måste du, så vitt jag förstår, följa K3 när det gäller redovisningen. finns lite att läsa här https://www.srfredovisning.se/bokforingsnamnden-bfn/bfnar-20081-arsredovisning-i-mindre-aktiebolag/b-kommentarer/kommentarer-till-kapitel-10-immateriella-och-materiella-anlaggningstillgangar/ Lyckat till!
... Visa mer
2019-08-28
11:20
1Gilla
Du bör bokföra vad som hänt oavsett tidsrymd om du frågar mig. Har lärt mig på en väldigt väckande kurs att alla transaktioner skall bokföras för annars räknas det som ett brott... vilket säkert inte det här skulle bedömas som men har det hänt något på bankkontot så skall man bokföra. Fick även lära mig på den kursen att vi som redovisningsbyrå blir medskyldiga om vi inte bokför allt som hänt. Så efter den kursen blev OBS-kontot väldigt populärt... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-28
10:46
1Gilla
Om du går in på kto 2510 i kontoplan i bokslut och sedan på ändra så kan du märka kontot med funktionen att det skall ha olika baskonton beroende på debet eller kreditsaldo. Välj 1640 för debet och 2510 för kredit så blir det rätt i årsredovisningen sedan och inget problem mellan år heller. Detsamma kan då göra med 1630 skattekonto för att det skall hamna rätt om man har "otur" och det är minus ett år.. och man kan då använda ett konto även om det är olika mellan åren... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-27
06:07
2 Gillar
Googlade lite och enligt FAR-online så skall kundbonus bokas på kto 3732 "lämnade mängdrabatter". Vilket jag kan tycka låter rimligt om man ser det som en minska omsättning, även om jag kan tycka att det även kan vara en försäljningskostnad. Men bokföringen blir ju lite mer spännande med ett omsättningskonto. Du skall ju inte momsa den löpande då du inte upprättat någon faktura. Så jag antar att du då bör ha ett konto 3733 för "upplupna mängdrabatter" och som då saknar momsmärkning. När den sedan rapporteras så bokas det dels mot 24xx och skulden nollas bort men du gör även en omföring mellan 3733 och 3732 (som då är momsmärkt som omsättning 25%). Och jag antar att om du har olika momssatser på försäljningen som är bonusgrundande så blir det även olika momssatser på bonusarna... Vilket då skapar några konto till i 37xx-serien om du skall få momsen rätt... Lycka till!
... Visa mer
2019-08-26
14:01
När du handlar inom EU (d.v.s från andra länder inom EU) så skall du uppge ditt VAT-nummer (momsregistreringsnummer). Då får du en faktura som är utan moms och där det troligen står "reverse charge" som orsak. Den skall du då bokföra på särskilt konto med momsmärkning som gör att den hamnar på rätt rad i momsrapporten. Du skall även lägga på utgående moms (som Skatteverket skall ha) men får du lyfta momsen så redovisar du även ingående moms så summan blir då, oftast, noll att betala. I eEkonomi så finns det konton och rutiner för det här så kolla lite i programmet så löser det sig säkert. Finns även en hel del olika diskussioner och lösningar på det här i forumet. Om du inte redovisar det här så får du sannolikt en förfrågan från Skatteverket då säljaren redovisat själva försäljningen till ditt VAT-nummer. Och dom du inte uppgett VAT-nummer så har du fått en faktura från Facebook med 25 % moms som inte är lyftbar då det är sk MOSS-moms. Lätt? absolut inte. Omöjligt? inte det heller. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-26
13:48
och tänk på den omvända beskattningen...
... Visa mer
2019-08-26
13:46
Tänker mig nog att man borde använda ett konto för försäljningskostnader, typ 6050 debet för uppbokningen mot 24xx kredit som skuld. Vid utbetalningens så bokför men sedan rätt avstämt belopp som justerar 6050 till rätt belopp och tar bort det som bokats upp på 24xx och man lyfter ingående moms 2641... Bör väl ses som en kostnad och inte en negativ intäkt om du frågar mig. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-26
07:01
Aj då. Då kan inte jag hjälpa dig med hur du lägger upp ett nytt konto men det bör vara så att om du går till kontoplan så borde du där kunna lägga upp nytt konto... om inte så hoppas jag att någon i supporten eller någon annan svarar och hjälper dig. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-26
06:35
1Gilla
Du bör kunna lägga upp ett nytt konto i kontoplan. Hur man gör beror lite på vilket program du använder, Visma har många olika program och man gör lite olika i dom ...
... Visa mer
2019-08-23
07:52
1Gilla
Intäkten blir ju korrekt under perioden rent resultatmässigt och rent momsmässigt så har du redan redovisat korrekt så någon ny momsredovisning borde inte vara aktuell.
... Visa mer
2019-08-23
06:24
1Gilla
Du bör helst då köra återföringen i den perioden som avses... då blir ju även jämförelsetalen rätt mellan åren.... Och om du kör den nu så påverkar du ju den här perioden... vilket kan vara lika illa... Men du kanske har låst perioderna, vilket man iof ska men som ställer till det sådana här gånger...
... Visa mer