Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HRa___
MEDLEM

Ändra kontering vid registering av betalningar på kundfakturor

Vi bokför massa utlägg på 1681 för vidare fakturering till våra kunder. Hur rättar jag konteringen på kundfaktutor så att resp betalningar blir bokade mot 1681? Verkar vara omöjligt att kunna styra betalningar på rätt intäkter/utläggs konto så hittills har det blivit massa onöjdiga ombokningar i stället.
8 SVAR 8
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

I eEkonomi kan man endast registrera betalningarna mot ett 19-konto, ex. 1910,1930. 

Vill man att betalningarna ska registreras mot 1681 så får man först markera fakturan som betald och sedan överföra summan från 19-kontot till 1681 via en manuell verifikation.

/Adelina
Pacsac
CHAMPION

skall man verkligen bokföra utlägg mot konto 1681?

Borde det inte ske mot ett 4XXX konto; https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/sarskildareglerforvissavarortjanster/vidarefa...

Förtydlignade på frågan: betalningen bokförs självklart på 19 konto men jag menar kostnader som faktureras vidare till kunden t ex övenrnattningar på hotell, resor mm , leverantösfakturor bokas på 1681 debet (kontot heter utlägg till kund). Det blir ju ingen vinst , utan kostnader faktureras exat enligt leverantörsfakturan (med samma moms%) . Man kan inte boka via 40 xx konto med tanke på att det finns UB d v s allt är inte vidare faktirerart vid bokslut. Exembel: kontering av vår kundfatura kan blir följande 1920 debet, 3041 kredit (konsultarvode), 1681 ( hotell) och 1681( flyg). Går det att rätta konteringen så att registering av våra betalningar blir rätt och man slipper massa omboknigar. Storr tack för tips i färväg.

När vi jobbade på det viset, bokade vi mot 4098/4099 och intäkten på 356X.
Tanken med vidarefakturering är ju att det ska vara tömt vid årsskiften och att dessa 2 konton ska spegla varandra (ta ut varandra).
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag skulle vilja hävda att Johanna gör rätt. Ett 30- och ett 40-konto ska använda vid vidarefakturering och avstämningen kan göras på dessa konton som ska ha samma saldo. De ska ligga på konton som inte påverkar omsättningen.

Dessutom är det väl så att alla kostnader som vidarefaktureras ska ha 25% moms oavsett vilken momskod som står på leverantörsfakturan.

//Tina


Håller med om 25% moms men inte om 40 konto. Allt är inte fakturerat till bokslut p g a avtal med uppdragsgivare, som vill ha månadsfakturan d v s denna månads arvode inkl utlägg faktiureras efter månadsskiftet så det finns ofaktirerade utlägg vid bokslut på 1681 d v s övrig afordringar i stället på kundfordringar i bokslut. Har själv jobbat i ett stort bolag där vi alltid. bokförde massa utlägg till kunden på balanskonto. För vidarefakturering. Men jag upprepar min fråga om det funkar på Visma eEkonomi att ändra kontering på kundfakturor vid registrering av betalningar eller måste jag fortsätta med massa ombokningar?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det går naturligtvis bra att lägga dem tillfälligt på ett balanskonto. Jag tror vi fattade det som att ni bara krediterade 1681 när ni sedan fakturerade. 

Som Adelina skriver ovan är det tydligen inte möjligt i eEkonomi att göra detta på annat sätt än genom en manuell verifikation.

//Tina

Ok tack!