Har skickat en faktura till en kund där det blev fel kund, fakturan är registrerad som delbetald och bokförd och allt. Kan jag inne på fakturan ändra kund precis som i leverantörsfakturor?
Hejsan!
Nej, det går inte att ändra när fakturan är bokförd och skickad. För att namnet ska bli korrekt nu så behöver du kreditera och kvitta den felaktiga fakturan och därefter skapa en ny korrekt faktura på nytt. Om jag förstår det rätt så har fakturan ändå blivit betald av rätt kund? Bara tänker så betalningen som blivit bokförd också ska korrigeras och om så är fallet så kan du följa stegen nedan.
1. Gå till Kassa och bankhändelser. Leta upp händelsen som gäller betalningen - klicka på den - Ångra matchning. När händelsen ångras skapas automatiskt en korrigering av delbetalningen och fakturan hamnar som obetald igen
2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Ångra faktura. När du ångrar fakturan så skapas en kreditfaktura som automatiskt kvittas mot debetfakturan
3. Nu kan du skapa om fakturan på rätt kund. Eftersom du ångrade matchningen av delbetalningen på steg 1 kan du gå tillbaka till Kassa och bankhändelser och nu matcha händelsen mot korrekt faktura.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
Tar risken att vara övertydlig nu , och kanske självklar, men kort komplettering av Mys svar:
Detta är inte så mycket en begränsning i eEkonomi som ett lagkrav på att bokföringen måste vara tydlig och spårbar. På sätt och vis extra mycket så just när det gäller fakturor eftersom det finns lagkrav på vad de måste innehålla från Skatteverkets sida
Samma sak som att man normalt inte kan/får ändra på en existerande verifikation utan istället korrigerar man felaktigheter genom att skapa ny verifikation.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.