Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HernöRum
MEDLEM

Bokföra en kundfaktura och leverantörsfaktura i samma?

Jag har skapat en faktura åt en kund på 2500 och jag har även en leverantörsfaktura till detta företag på 500.

Nu har de betalat in 2000 de har alltså dragit av den andra fakturan på min kundfaktura. Hur kan jag bokföra detta så både kundfakturan och leverantörsfakturan i Visma är checkad som betald/betalad?

Jag lyckas inte att göra det i bankhändelser.

6 SVAR 6
Pacsac
CHAMPION

I bankhändelser så skall fakturan bokas av med 2 500.- och då borde det bli en diff på 500.- som du får boka mot en lev.faktura.

Nej det går inte. Om jag har fått in 2000 på kontot och jag har en kundfaktura på 2500 och bokar de mot varandra får jag en diff på 500. Men jag kan inte välja leverantörsfakturan på 500 att boka diffen mot. Det jag kan göra är att välja delbetalning eller öresutjämning.

När du har diffen  på 500 från kundfakturan väljer du Ny bokföringshändelse. Då kan du ta fram leverantärsfakturan.

Fast jag kan inte få det att stämma. Har bifogat skärmdumpar här. Kundfaktura är på exakt 2700 upplagd, de tar en avgift på 101,26:- därav betalar de bara in 2598,74:-. Därför har jag också gjort en leverantörsfaktura på 101,26:-.

Men när jag väljer kundfakturan måste jag välja en orsak till differens. Och då finns bara Delbetalning eller Öresutjämning. Så när jag väljer Ny bokföringshändelse och tar leverantörsfakturan så blir biffen 101,26:- ändå eftersom efter Kundfakturan är diffen 0.

 

Jag kanske bara få glömma detta och markera båda fakturorna som Betald/Betalad manuellt istället.

 

Skärmavbild 2020-12-28 kl. 09.37.44.pngSkärmavbild 2020-12-28 kl. 09.37.36.png

Hej!

 

I rutan för betalt belopp så ändrar du till 2700 kr så att den blir fullbetald.

 

Därefter väljer du Ny bokföringshändelse och matchar mot levfakturan.

 

Hoppas det går bättre nu 🙂

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack så mycket! Så enkelt det var egentligen 🙂