Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Faktura felaktigt märkt som "skicka ej till bank"

Hej,

jag la upp en ny leverantör förra veckan där fakturorna ska betalas med ocr, så jag klickade i den rutan på leverantören. Nu när jag skulle kontera den så ser jag att fakturan blivit märkt med "skicka ej till bank". Varför blev det så och hur gör jag för att ta bort den inställningen? 

 

/Louice

7 SVAR 7
Pacsac
CHAMPION

Det är en liten "klick-ruta" när du registrerar en faktura som blivit "klickad"  (kreditfaktura är den andra klick-rutan)

 

Okej, jag ser den. Har inget minne av att jag klickat in den när jag registrerade fakturan men det måste jag ju ha gjort 🙂

 

Tack!

 

/Louice

Anna Berggren
MEDLEM

Vi har återkommande samma problem. Rätt vad det är så blir en faktura förvald som "skicka ej till bank" utan att rutan klickats i. Jag kan inte se några samband eller mönster, men kanske var 15:e faktura blir automatiskt markerad som skicka ej till bank. Mycket irriterande då det genererar ett antal onödiga påminnelser och manuell betalningshantering om man glömmer att kontrollera rutan vid varje fakturaregistrering.

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej!

 

Problemet ni beskriver är något vi har sett ibland sker i samband med att man använder Visma Scanner.

 

Ett möjlig orsak kan vara att appen har tolkat det som en leverantörsfaktura, och har man bockat i att den är betald i appen (så att betalningen får ett betaldatum) så blir den automatiskt markerad som Skicka ej till bank.

 

Om autogiro är ibockat på leverantören så blir det även här automatiskt markerat att fakturan inte ska skickas till banken.

 

Ovan skulle kunna vara troliga orsaker till varför inställningen kan ha blivit ibockad, jag hoppas att detta kunde hjälpa er en bit på vägen. Om ni inte känner igen detta så får ni gärna ta kontakt med supporten så får ni hjälp med vidare felsökning.

 

Varmt välkomna tillbaka till forumet.

/Tinne

 

 

Pacsac
CHAMPION

När man laddar upp en faktura och programmet inte känner igen den som en faktura utan börjar som ett kvitto (som man kan ändra till faktura) då kommer ALLTID rutan "Skicka ej till bank" att vara ikryssad

Ett j-va bök om man missar detta

 

Hej @Pacsac!

Precis som du säger så är anledningen att programmet tolkar det som ett kvitto, och då vill vi inte direkt öppna upp för att fakturan ska skickas till banken när man ändrar till leverantörsfaktura. Detta för att inte riskera att man ska råka betala något dubbelt om det faktiskt är ett kvitto som programmet tolkat det som. Detta gissar jag att du redan har koll på men tänkte att någon annan kanske funderar på varför det är så. 

 

//Tinna

Pacsac
CHAMPION

Hej, ja ett väldans bök om man missar krysset...

Och mer och mer fakturor tolkas numera som kvitton eftersom mer och mer fakturor måste laddas ner från någon hemsida