Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Flera sparkonton på 1940 - eEkonomi

Hej alla Visma-fantaster!

Är rätt ny med såväl bokföring som Visma, och försöker styra upp saker för den ideella förening jag sitter i styrelsen för. Jag har dock stött på problem gällande att lägga till flera sparkonton.

Vi har sedan tidigare ett företagskonto, men även två olika sparkonton där vi har pengar som är avsatta för särskilda ändamål. Jag har lagt till det ena kontot som ett sparkonto, och kopplat det till bokföringskonto 1940 - Övriga bankkonton.

När jag försöker lägga till nästa sparkonto med samma inställningar får jag felmeddelandet "Det aktuella bokföringskontot används redan."

Varför uppstår det felet, och finns det en lösning där jag kan lägga till fler sparkonton än ett?

Vänligen,
Max Otterman

 

Tråden är verifierad av Visma Spcs 24-04-08

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

Varje Sparkonto måste ha ett eget Bokföringskonto.

Gå in i Inställningar/Kontoplan och lägg upp ett nytt Bokföringskonto t ex 1935 och koppla det andra Sparkontot dit. 

Redigera benämningarna på Bokföringskonto 1935 och 1940 så att du kan hälla isär dessa när du bokför.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen Rolf!

Hej @HAK__1 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Även om lösningen har några år på nacken så gäller den fortfarande då du måste ha ett unikt bokföringskonto för varje sparkonto, företagskonto etc.  Sen lägger du upp det nya sparkontot under Inställningar - Kassa och bankkonton och väljer där inne upp bokföringskontot du skapat för ditt sparkontot.

 

Krångligt? Supporten visar dig gärna om du vill. Det är viktigt att allt blir rätt och riktigt från början 🙂

 

Önskar dig härlig dag

//Tinna

HAK__1
UTFORSKARE

Jag har nyligen skapat ett placeringskonto samt ett sparkonto och undrar kort och gott om lösningen ovan fortfarande gäller eller ifall man ska skapa ett konto som börjar på 194x så det hamnar under 194.

Sen även hur kopplar man till ett annat konto?

 

Första placeringskontot  skapade jag genom att gå till kassa och bankkonton och göra ett nytt under 1940.