Om jag inte kommer ihåg fel, så är det inte helt lätt med IBAN-nummer i eEkonomi. Jag stötte på det för ett år sedan tror jag det var. Vilket land gäller det?
//Lena
Hej @Strömblads Corporation AB
Precis som nämnt ovan så har handelsbanken unika IBAN och dessa ska fungera att registrera i Visma eEkonomi. Däremot får inte IBAN-numret vara upplagt på flera konton i eEkonomi, jag kan inte se att detta har gjorts med den information jag har. Jag har skapat ett ärende för detta och kommer kontakta dig via mejl, detta för att du inte ska behöva dela med dig av känsliga uppgifter här i forumet. 🙂
/My
Problemet är löst. det var så att förra bolagsägaren hade använt sig av bankkoppling så det IBAN låg fortfarande kvar i systemet.
Det togs bort så jag kunde aktivera det igen på mig.
/Jens
Jag har samma problem fast jag använder mig av handelskanken är det samma där att dom enbart använder ett IBAN ?
För Handelsbanken och (nästan) alla andra banker så är IBAN ditt kontonummer, dom sista siffrorna i IBAN numret är ju ditt kontonummer i banken.
Varför får jag då upp att det är fel iban nr. fast att jag skrivit in rätt?
Har du testat numret i länken ovan?
Yes och det e rätt
hos mig har jag skrivit: SE48 6000 0000 0005 xxxx xxxx, mellanslag mellan grupperna med 4 tecken
(Handeslsbanken)
Hej, Theodor. Du skriver att IBAN-numret är tänkt att vara unikt och anledningen till att det inte går att lägga upp på flera kundnummer. Menas med det att eftersom i Visma finns redan andra kunder som använder denna banken då är det omöjligt att registrera min kunds bankuppgifter?
Och det är inte möjligt att skaffa i Marginalen bank ett unikt personligt IBAN nummer tyvärr. Och förmodligen att kunden som jag jobbar med kommer inte byta banken i närmaste tiden...Så vad ska jag göra då? Skapa istället för utländsk kundfaktura bara en verifikation???
Hej, Cicilia.
Har stött på detta problem för första gången. Du föreslår att skpa en verifikation. I mitt fall gäller det kundfakturor. Blir det i sådana fall periodisk momssammanställning skapad korrekt? Och hur i sådan fall de som har kontantmetoden som redovisningsmetoden kan upprätta korrekt momsrapport? Efetrsom om man skapar en verifikation då blir det automatiskt att denna verifikation tas upp i bokföringen? Eller jag har helt fel? Tack
Hej EvgeniaM!
Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.
1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.
2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!
/Tinne
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.