Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johanna-REDO
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

IBAN nummer Marginalen Bank - eEkonomi

Jag försöker för en kunds räkning att lägga in ett IBAN-nummer så att han kan skicka sina fakturor som ska iväg utomlands. Tyvärr säger Visma att IBAN-numret är felaktigt. 
Jag har kontrollerat det på följande sida: http://www.tbg5-finance.org/?ibancheck.shtml och det är korrekt.
Såg på en tidigare sida att ett IBAN-nummer måste vara unikt och inte kan användas på två olika ställen. Men som jag förstår det har Marginalen Bank (som det är i detta fall) bara ett enda IBAN-nummer för alla sina kunder som går via Danske Bank på något sätt. Sannolikt har någon annan därmed redan detta inlagt, hur löser jag detta? 
Kunden behöver kunna göra fakturering. 
18 SVAR 18
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag inte kommer ihåg fel, så är det inte helt lätt med IBAN-nummer i eEkonomi. Jag stötte på det för ett år sedan tror jag det var. Vilket land gäller det?

//Lena

Johanna-REDO
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Det är sällan problem med IBAN-nummer är min uppfattning. Nu är det i själva inställningarna för Kassa och Bank som det gäller och inte till en kundfakturering. Alltså är det Sverige vi pratar om. Men är just bara Marginalen Bank det är problem med. 
För alla mina andra kunder fungerar det hur smidigt som helst. 
Cecilia Towner
APPLICATION SPECIALIST

Hej Johanna,

Precis som du själv skriver så kräver eEkonomi att ett IBAN-nummer finns inlagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när man ska skapa fakturor vid utlandsförsäljning.
Det behöver även vara ett helt unikt nummer och får ej då finnas upplagt på någon annan kund vilket här är fallet då Marginalen bank enbart har ett IBAN för samtliga Danske Bank kunder.

I dagsläget är enbart min rekommendation att ta kontakt med banken och se om det är möjligt att få ett personligt IBAN eller så måste man byta bank om man ska kunna hantera utlandsförsäljning via Visma eEkonomi.
I annat fall så får dessa fakturor skapas utanför programmets miljö och enbart bokas upp manuellt via Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
Johanna-REDO
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Tack för svaret. Då vet jag hur det fungerar. 

Hej @Strömblads Corporation AB

Precis som nämnt ovan så har handelsbanken unika IBAN och dessa ska fungera att registrera i Visma eEkonomi. Däremot får inte IBAN-numret vara upplagt på flera konton i eEkonomi, jag kan inte se att detta har gjorts med den information jag har. Jag har skapat ett ärende för detta och kommer kontakta dig via mejl, detta för att du inte ska behöva dela med dig av känsliga uppgifter här i forumet. 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Problemet är löst. det var så att förra bolagsägaren hade använt sig av bankkoppling så det IBAN låg fortfarande kvar i systemet.

Det togs bort så jag kunde aktivera det igen på mig.

/Jens

Fd medlem
Inte tillämpbar

Detta är ju totalt oacceptabelt! Jag har ett IBAN från Marginalen, varför kan inte programmet bara acceptera det?

För att summera: Jag kan inte fakturera utan ett IBAN, men jag kan inte skriva in mitt helt korrekta IBAN. Moment 22.

Kan ni åtminstone förklara varför det inte finns möjlighet att skriva in ett helt korrekt IBAN i programmet?

Hej Mikael,


Om det är så att du har ett IBAN från Marginalen bank så är det som Cecilia skriver ovan, att det inte kan registreras för att det redan förmodligen finns upplagt på något annat kundnummer, eftersom att Marginalen bank använder sig för ett IBAN för samtliga Danske Bank-kunder.


IBAN-numret är tänkt att vara unikt och anledningen till att det inte går att lägga upp på flera kundnummer i eEkonomi är för att om man skulle ha bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer, eftersom det kopplas samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer skulle därför kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot.


Har du kikat med Marginalen bank om det finns möjlighet att få ett personligt IBAN? Annars blir lösningen som Cecilia skrev ovan, att byta bank för att få ett personligt IBAN eller att skapa fakturan utanför programmets miljö.


Ha en fin dag!
/Theodor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har samma problem fast jag använder mig av handelskanken är det samma där att dom enbart använder ett IBAN ?

För Handelsbanken och (nästan) alla andra banker så är IBAN ditt kontonummer, dom sista siffrorna i IBAN numret är ju ditt kontonummer i banken.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Varför får jag då upp att det är fel iban nr. fast att jag skrivit in rätt?

Har du testat numret i länken ovan?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Yes och det e rätt

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skärmavbild 2020-04-28 kl. 08.25.14.png

hos mig har jag skrivit: SE48 6000 0000 0005 xxxx xxxx, mellanslag mellan grupperna med 4 tecken

(Handeslsbanken)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Theodor. Du skriver att IBAN-numret är tänkt att vara unikt och anledningen till att det inte går att lägga upp på flera kundnummer. Menas med det att eftersom i Visma finns redan andra kunder som använder denna banken då är det omöjligt att registrera min kunds bankuppgifter?
Och det är inte möjligt att skaffa i Marginalen bank ett unikt personligt IBAN nummer tyvärr. Och förmodligen att kunden som jag jobbar med kommer inte byta banken i närmaste tiden...Så vad ska jag göra då? Skapa istället för utländsk kundfaktura bara en verifikation???

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, Cicilia.
Har stött på detta problem för första gången. Du föreslår att skpa en verifikation. I mitt fall gäller det kundfakturor.  Blir det i sådana fall periodisk momssammanställning skapad korrekt? Och hur i sådan fall de som har kontantmetoden som redovisningsmetoden kan upprätta korrekt momsrapport? Efetrsom om man skapar en verifikation då blir det automatiskt att denna verifikation tas upp i bokföringen? Eller jag har helt fel? Tack

Hej EvgeniaM!

 

Jag ser att du har skrivit två frågor i tråden, jag besvarar båda i det här inlägget.

 

1) I Visma eEkonomi ska ditt egna IBAN-nummer ligga upplagt under Inställningar och Kassa- och bankkonton när du skapar fakturor vid utlandsförsäljning. Visma Spcs kunder ska ha ett unikt IBAN. Anledningen till detta är på grund av att när våra kunder använder bankkoppling så måste kopplingen gå mot rätt kundnummer. Kundnumret kopplas nämligen samman med ett IBAN-nummer. Om samma IBAN skulle vara inlagt på flera kundnummer, skulle kopplingen ha flera olika möjliga kundnummer att styras mot och skulle därför  inte kunna urskilja varifrån den ska hämta information.
Det är alltså du som kund till Visma Spcs som behöver ha ett unikt IBAN-nummer, inte dina kunder. Du kan registrera en kund i ditt program som har delat samma IBAN-nummer till andra leverantörer. Så om din kund har IBAN-numret till Marginalen Bank går det alltså fint att skicka fakturor till denne.

 

2) Om du skapar en utländsk faktura som en manuell verifikation så kommer det inte att visas i den Periodiska sammanställningen, då den baseras på fakturor.
Momsrapporten inkluderar däremot manuella verifikationer så länge som du har rätt momskod på bokföringskontona. Bokföringskontona har olika momskoder som avgör i vilka block och rutor beloppen kommer att visas på momsrapporten, läs mer om det i vårt hjälpavsnitt Momsrapportens innehåll.

 

Jag hoppas att detta hjälpte dig att reda ut dina funderingar. Om något känns oklart eller om du har andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss i forumet!

/Tinne