Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

mats ronne
UTFORSKARE

Leverantörsfaktura bokförd dubbelt

Hej,

Jag har råkat bokföra en leverantörsfaktura två gånger. Eftersom jag bokade den på fel leverantör andra gången kom det inte upp någon spärrnotis om att fakturan redan fanns i systemet. Jag har gjort en korrigeringsversion, men fakturan ligger fortfarande kvar som obetald i bokföringen. Hur gör jag för att matcha korrigeringen med den obetalda fakturan så att den inte ligger kvar som obetald?

 

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Du får gå in via Åtgärder och välja kvitta, sedan söka fram den som det ska kvittas mot. 

Hej,
Problemet är att jag inte får upp "Kvitta" under Åtgärder. De tre alternativ jag får är
- Betalning
- Periodisera
- Skicka om betalning

Du får ta fram det från kreditnotan, din korrigeringspost. Därifrån ska du kunna hitta även Kvitta-funktionen - det går inte från fakturan. 

Men det finns ju ingen kreditnota. Fakturan är inte dubbelbetald, bara bokförd två gånger. Och när jag gjorde en korrigeringsversion så är det ju det jag får, d.v.s. en korrigeringsversion, inte en kreditnota.

 

Och de enda åtgärder som finns som möjliga alternativ på korrigeringsversionen är att göra ytterligare en korrigeringsversion, eller att ändra momskoden.

 

Hejsan, 

 

Eftersom det skapats en korrigeringsverifkation för verifikationen till leverantörsfakturan och inte en kreditfaktura ligger denna leverantörsfaktura fortfarande kvar som obetald, det blir alltså bara själva bokföringen som rättas. Mitt förslag är att du korrigerar den korrigeringsverifikation du skapat manuellt och istället rättar felet via leverantörsfakturan direkt.

1. Börja med att gå till Inköp - Leverantörer - Klicka på leverantören det skapats en felaktig faktura för - Redigera. Eftersom du har en aktiv bankkoppling där leverantörsfakturor skickas automatiskt till banken vill jag att du bockar i "Skicka inte leverantörsfakturor till banken" här tillfälligt. På så sätt skickas inte kreditfakturan du senare kommer skapa automatiskt iväg. 

2. När du sparat inställningen på din leverantör skapar du en kreditfaktura till leverantören. Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura - Bocka i kreditfaktura. Lägg sedan in samma uppgifter som på din orginalfaktura, glöm inte fakturadatumet som också ska vara samma. 

 

3. När denna är bokförd kan du klicka på kreditfakturan - Åtgärder - Kvitta. Välj den felaktiga leverantörsfakturan att kvitta mot - Bokför

 

4. Nu kan du gå tillbaka till leverantören enligt steg 1 och bocka ur Autogiro igen. Skapade du inte en korrigering till korrigeringsverifikationen tidigare får du inte att glömma detta heller, så det inte blir en dubbel kreditering bokförd hos dig. 

Återkom om något är oklart! 
/My 
 

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11