Systemet skapar automatiskt en likviditetsprognos och i prognosen ingår kommande inbetalningar till Skatteverket för moms, men däremot inte (såvitt jag kan se) inbetalningar för arbetsgivaravgifter och löneskatt. Varför finns inte de senare med i prognosen? Eller kan jag anpassa vad som ska ingå?
Hej @mats ronne
Här kan du läsa mer om vad som är med i likviditetsprognosen på förstasidan i Visma eEkonomi.
Likviditetsprognosen ger dig en bild av hur mycket pengar företaget kommer att ha tillgängligt de kommande veckorna och månaderna. Den beräknas på dagens saldo på dina bankkonton plus dina väntade inbetalningar. Från detta dras väntade utbetalningar för leverantörsfakturor, löner, moms och skatter.
Tänk dock på att informationen kan bli missvisande om du har många eller gamla förfallna fakturor som inte blivit matchade. För bästa resultat är det rekommenderat att du matchar alla förfallna fakturor i programmet.
Beräkningsformel:
Aktuellt saldo på samtliga konton + obetalda kundfakturor som förfallit - obetalda leverantörsfakturor som förfallit - obetalda momsinbetalningar - ej utförda löneutbetalningar - obetald löneskatt - obetalda sociala avgifter.
Det finns inga anpassningar du kan göra utan detta är det som är inkluderat i likviditetsprognosen idag.
Hej, jag lägger mig i tråden lite. Jag får INTE med löneskatt och sociala avgifter i likviditetsprognosen, så den här formeln verkar inte stämma för mig. Kanske gör jag fel, men hur går jag tillväga för att få med dem?
Hej @annabrandstrom
Välkommen som ny forummedlem.
Som min kollega Joachim skriver tidigare i tråden, är likviditetsprognosen konstruerad att inkludera bland annat obetald löneskatt och obetalda sociala avgifter. Om dessa inte visas för dig, kan det vara ett tecken på att något inte är korrekt inställt i ditt system.
Jag rekommenderar att se över dina inställningar och säkerställa att alla relevanta poster är korrekt registrerade och matchade i systemet. Om problemet fortfarande kvarstår efter du har kontrollerat detta, är det bäst att du kontaktar vår supportavdelning för vidare hjälp.
Ha en fin vecka.
/Tinna
Tack för bra svar. Eftersom det bara står "moms" i grafen tolkade jag detta som att det bara var momsen som fanns mer i den planerade betalningen, men det du skrev var ju betydligt mer i linje med vad jag hoppades.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.