Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas39
UTFORSKARE

Öresutjämning vid Swish försäljning

Vi använder oss i dagsläget av "kort försäljning" när vi säljer till en kund som vill betala med Swish. Sedan ett antal programuppdateringar så fungerar inte öresutjämningen vid kort försäljning längre. Skapa ett eget alternativ för Swish försäljning där öresutjämningen fungerar som den ska. Det skulle underlätta för oss alla!!

12 SVAR 12
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Thomas,


I eEkonomi har vi valt att om man har ställt in en kund på Kortbetalning så görs ingen öresavrundning på fakturan. Detta för att det i kortterminalen brukar dras det exakta beloppet. Därför har vi valt att inte ha någon avrundning på detta betalningssättet. 


Gällande Swish som ett eget betalningsalternativ så kommer vi inom kort att påbörja arbetet för att få till hantering av det i eEkonomi, du kan följa tråden Betalningsalternativ för kontantfaktura: Swish, kort och kontant - eEkonomi för att få uppdatering i frågan.


Ha det fint!
/Theodor
Thomas39
UTFORSKARE

Hej Vet inte om det varit uppe igen eller inte men när betalning sker med Swish så vill man ju att öresavrundning sker med automatik!! Hur svårt kan det vara att implementera?

Hej Thomas!

Anledningen till att det blir med ören för Swish och kortbetalning är för att där har det faktiskt redan gjorts en betalning och då är ören inräknat i den betalningen.
Om du däremot skapar en faktura så har inte slutkunden betalat något ännu och då kan man i Visma eEkonomi ställa in att det ska ske en öresavrundning så din kund inte behöver betala ören.

Så hanteringen för fakturor vs kontokort/Swish skiljer sig åt och enligt den information som vi har att dela med oss av idag så finns det inte någon planerad förändring gällande detta.  

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna
 

Varför skulle betalningen redan har skett vid kort- eller swishbetalning och att det därför "måste" vara utan öresavrundning? Det håller jag inte med om. I min verksamhet vänder jag mig huvudsakligen till privatpersoner, dvs jag vill ha betalt direkt vid besöket. Därför vill jag ha beloppet öresavrundat automatiskt innan jag presenterar priset för kunden. Först när kunden har betalt med kort eller swish låser jag betalningsbekräftelsen. Vi har fått registera som kontantbetalning för att få öresavrundning, och då blir det extrasteg i samband med bokföringen sedan. Eller har jag fått göra en manuell öresavrundning på en egen artikelrad. Allt annat än användarvänligt och helt fel använd tid!!

Hej @Marie Olofsson och @Agneta1 

 

Tack för era input och för att ni hör av er till oss. 

 

Anledningen till att det blir med ören för Swish och kortbetalning är för att där har det faktiskt redan gjorts en betalning och då är ören inräknat i den betalningen.

Om du däremot skapar en faktura så har inte slutkunden betalat något ännu och då kan man i Visma eEkonomi ställa in att det ska ske en öresavrundning så din kund inte behöver betala ören.

 

Ni är varmt välkomna att lämna ett förbättringsförslag till våra utvecklare av Visma eEkonomi. 

I Visma eEkonomi finns det en knapp längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål. 

 

Trevlig helg 

/Tinna

 

"Anledningen till att det blir med ören för Swish och kortbetalning är för att där har det faktiskt redan gjorts en betalning och då är ören inräknat i den betalningen." /Tinna

 

Nej!

Ingen av oss i tråden eller som jag känner som använder Visma eEkonomi använder oss av Swish alternativet som ni beskriver!

Man gör ordning betalningsunderlaget, i vårt fall oftast som "faktura", för att sen fråga kunden hur den vill betala. När dom säger Swish så ändrar vi betalningssättet till swish och helt plötsligt så stämmer inte summan som man angav till kunden för öresutjämningen försvann. Och visst kan man skita i att göra om den till Swishbetalnining och låta kunden betala sin faktura med Swish, men faller inte hela upplägget med Swish alternativet då? Om man har en kortmaskin kopplad direkt till eEkonomi, vilket jag inte ens vet om det fungerar, så förstår jag att man inte vill ha öresutjämning på kort alternativet. Men så är det ju inte alls fallet när det kommer till Swish betalningar. Där säger man ju till kunden vad den ska betala och vilket referensnummer den ska ange = "faktura/löpnumret" för att eEkonomi ska kunna styra ihop betalningarna rätt.

 

Ni kan inte jämställa kort och Swish betalningar, för det är inte samma sak och fungerar i praktiken inte likadant.

 

Sen är ni på Wisma, jag säger inte alla men många, väldigt sugna på att skjuta problem vidare till någon annan person eller avdelning etc. När vi som kund vänt oss till Er på ett eller annat sätt så tycker vi att det är er uppgift att föra det vidare till rätt person/grupp/avdelning/chef om ni inte kan lösa våra problem! Varför ska vi lägga ned ytterligare tid i ärendet? Det borde ligga på Er sida efter vi kontaktat Er! Sedan om ni har några ytterligare frågor eller behöver mer information så kan ni ju kontakta oss istället! Vi försöker ju alla driva våra företag och anlitat Er för att underlätta och minimera vår tidsåtgång för dom administrativa arbetsuppgifterna. Vi vill inte sitta och chatta, ringa, mail mm mer än nödvändigt! Har man kontaktat er en gång så borde det räcka, sen är bollen på er planhalva!

 

Visma - Läs nu igenom tråden, sammanställa våra åsikter, för dom vidare till rätt person, avdelning, grupp, chef! Vi ska inte behöva lägga ned mer av våran tid!

 

Trevlig Helg!

Thomas39
UTFORSKARE

Jo men det är ju ingen kund som vill betala ören i swish-appen även om det är möjligt. Det innebär ju att man får göra öresavrundningen manuellt i något skede för att kunden ska slippa hålla på med det.. jobbigt... och helt onödigt!

Jag håller med dig till 100 %, Thomas! Varför ska det inte finnas en automatisk öresavrundning på kontantbetalningar som kort- och swishbetalningar?!! Jag anser att det vore en självklarhet att det ska öresavrundas.

Marie Olofsson
UTFORSKARE

Det skulle vara en fördel att ha öresutjämning på kort- och swishbetalningar. Nuvarande system innebär onödigt extraarbete och inte alls den smidighet som man kan förvänta sig som användare och kund. 

Jenny Sjöström Sannéus
APPLICATION SPECIALIST

Hej!

 

Precis som mina kollegor tidigare har skrivit så är vår tanke att öresavrundningen inte ska göras när det gäller t ex swishbetalningar då betalningen redan är gjord. Vi hör och ser era tankar och åsikter och det är något som vi har tagit vidare som förbättringsförslag av Visma eEkonomi.

 

/Jenny

Hej Jenny,
Det är utmärkt att du har tagit det vidare som förbättringsförslag! Tack för det!


Det är dock ett direkt faktafel att betalningen redan skulle vara gjord vid Swish- eller kortbetalning och att det därför måste vara utan öresavrundning. Det argumentet håller inte. Kunden betalar den summa jag säger att summan är (avrundad), via en QR-kod som jag gör i Swishappen för företag, respektive via Zettle för kort, och när betalningen har gått igenom låser jag betalningsbekräftelsen. Det skulle vara pinsamt och oprofessionellt att presentera en summa med ören, så det bara vägrar jag att göra. Istället har jag varit tvungen att gå runt denna bristande funktion i ert program och antingen registrera som kontantbetalning (vilket ger merarbete för min redovisningskonsult, inte så proffsigt program!) eller göra en manuell öresavrundning som en artikel. Jag trodde att eEkonomi skulle vara så fantastiskt smidigt och användarvänligt för oss som slutkund och företagare. Det är en bild jag inte håller med om.

Att öresavrundning bör finnas för Swish- och kortbetalning har vi försökt föra fram från flera olika håll både från mig som kund, från redovisningsbyrå och till och med från inifrån Visma under de senaste drygt 4 åren, ja hela tiden jag har varit företagare. Hade det inte varit så krångligt att byta debiterings- och redovisningsprogram hade jag sannolikt gjort det för länge sedan. Så irriterande är den här frågan! 

Jag förstår att jag är en liten och obetydlig kund i det stora hela, men det här har hanterats så dåligt och jag känner mig varken respekterad eller sedd som kund. Jag kan ärligt säga att jag idag inte skulle rekommendera Visma eEkonomi till någon ny företagare som är på väg att välja debiterins- och boföringssystem.

Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej!

Jag är ledsen att du inte har känt dig tillräckligt väl bemött i den här situationen. Jag vill att du ska veta att vi verkligen uppskattar att du har tagit dig tid att dela dina tankar med oss.

Lovar att jag kommer att prata med mina kollegor om hur vi kan förbättra både vår kommunikation kring hanteringen framöver samt själva funktionen. Tack för att du delar med dig av hur ni faktiskt jobbar, det ger oss värdefulla insikter.

Samtidigt vill jag även betona att vi ser och lyssnar på dig och våra andra kunder som medverkar i tråden. Vi tar alla idéer och förslag på allvar och utvärderar dem noggrant. Det är viktigt att förstå att vi får ett betydande antal förslag varje år, vilket kräver prioritering och olika hanteringssätt. När vi utvecklar funktioner i programmet prioriterar vi de funktioner som kommer att gynna flest användare i första hand. Med det sagt går vi alltid igenom alla förslag vi får in och genomför så mycket vi bara kan. Vi önskar givetvis att vi kunde genomföra allt så fort som möjligt.

Jag önskar givetvis att vi hade mer information att dela med dig förutom att vi har tagit samtliga input vidare som ett förbättringsförslag. Om du eller någon annan forummedlem vill trycka på lite extra får ni gärna gå in via programmet och klicka på Feedback och förslag längst ner till vänster.

Ha en fin vecka! 
/Ebba