- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra ansökt men ej beviljat Rutavdrag
Hur bokför jag, när skatteverket ej beviljat Rut avdrag för en kund? Hela fakturan ligger i Reskontran, det är bokfört att kunden betalat fakturans halva belopp och nu återstår en fordran hos kunden (skatteverket) på återstående halva.
Jag ska fakturera kunden för den återstående halvan. Men hur bokför jag bort en ansökan om husabete som är gjord till skatteverket...

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
1511 K
1510 D
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej,
Jag gör aldrig någon ombokföring eller ny faktura till kunden. Jag skickar ett brev till kunden (har en standardmall) och ber dem betala in den del de fått avslag på till vårt bankgiro och bokar sedan betalningen mot originalfakturan, så att den blir noll.
Om du vill göra en ny faktura till kunden, måste du nog göra en kreditnota på den del av ursprungsfakturan som är obetald och sedan göra en ny till kunden. Tänk då på att det bara är arbetskostnad som ska krediteras, ifall du även har material på fakturorna.
Det finns nog lika många varianter på detta som det finns användare :-).
//Tina
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Hej Carina!
Det finns en bra forumtråd som beskriver hur du registrerar detta i programmet, Hur skriver jag ut påminnelse vid avslag skattreduktion.
//Linnéa

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Det enklaste är att undvika att gå över ån efter vatten....
Bokför man alltid ALLA kundfordringar på ett och samma konto så har man minst problem.
När SKV inte betalar hela den sökta roten så är det enklast att gå in under BETALNINGAR / BETALNINGSPÅMINNELSE.
Då får man en extra förklarande text till kunden där det står att SKV inte beviljat avdraget fullt ut och uppmanar kunden att betala in den del som SKV inte beviljat i avdrag.
Sen kan man alltid skicka med kopia på fakturan och då markera texten som rör ROT avdraget.
Davor P

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Det går alltså, att i Visma Administration, gå in på Betalningar - Husarbete - Flik 2 - och där söka på fakturanumret och sen själv fylla i Beslutad skattereduktion = 0 kr. Därefter "Färdigställ beslut".
Då stämmer det i Reskontran!
Sen finns det en funktion under Betalningar - Betalningspåminnelser, där påminnelse kan skickas till kund med text om ej godkänt rut-avdrag!
Det du, Tina!!
God Helg på er
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Det är så jag gör Helen (förutom att jag inte skickar påminnelse till våra kunder). Jag missförstod nog din fråga en aning - förlåt.
Trevlig helg!
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Jag ser inte hur arbetet förenklas genom att dela kundfordringarna på olika konton. I mina ögon så skapar man sig enbart en massa extra arbete.
Det som kan vara ett alternativ är att se till att bocka för rutan SKRIV KONTERINGAR FÖR VARJE FAKTURA. Då får du med fakturanummer på varje utskrift av journaler. Detta medför då på gott och ont att det blir avsevärt mycket mer papper som går åt, men det gör dock revisorns arbete lite enklare och ditt eget arbete mycket enklare då du slipper hålla tungan rätt i munnen varje gång du skall hantera en ROT faktura eller en export inom eller utanför EU.
Davor

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
