Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Fel i leverantörsreskontra

Hej, jag har ett problem med min leverantörsreskontra. Det finns ett tjugotal fakturor som ligger kvar i reskontran som obetalda trots att de är betalda och även har status slutbetalda. 
Försöker jag ändra betalstatus får jag upp felmeddelande att endast betalningar med status ej betalda kan ändras.
Problemet uppkom då dessa blev dubbelbetalda (kom med i betalningsfilen två gånger) och låg som en fordran ett tag tills vi fått tillbaka betalningarna och jag bokat av den.
Jag har både ringt och chattat med support samt haft de uppkopplade mot min dator utan att någon kunnat lösa problemet. Eftersom det närmar sig bokslut skulle jag behöva rätta till detta så jag undrar om någon här känner igen problemet?
Hälsningar Håkan

12 SVAR 12
AnnicaL
CHAMPION

Registervård? Har du testat?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jo det är testat flera gånger utan resultat.
Annelie Engvall
ANSTÄLLD

Hej Håkan,

Ser att du var i kontakt med oss 190410 och vi rättade detta åt dig. 
Kvarstår felet ändå?

Det är bättre om du kontaktar oss på supporten så vi kan hjälpa dig att lösa detta med dina fakturor.

Ha en fin dag!

/Annelie


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jo jag var i kontakt med support men de lyckades aldrig rätta felet så det kvarstår precis som förut. /Håkan

Blev det så, att du läste in betalfilen en gång till så att fakturorna blev dubbelbetalda och att det nu finns ett saldo på fakturorna i och med det?

Mvh Lena
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, det var ett tag sedan nu men jag misstänker att det gått till på det viset. Saldot är borta ur bokföringen men finns alltså kvar i reskontran så det är en differens på ca 900 tkr mellan reskontra och huvudbok på konto 2440.

OK - om du går till Utbetalningar, ligger de i listan där?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, nej de finns inte med i utbetalningar, varken som ej betalda, betalda eller på väg.

Om då går in på en av fakturorna, och går till flik 5. betalningar. Finns betalningen där? Om den gör det så prova att markera betalningsraden och tryck på radera. Har funkat en gång för mig när jag hade ett liknande problem. Och om det då funkar så är det bara att köra om betalningen på rätt datum men manuellt så att reskontran blir rätt.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej, jag har provat det och tyvärr får jag meddelande att det inte går då betalningen är journalförd.

Aj då. Men det brukar iofs inte funka. Och om du kör en manuell betalning så, antar jag, funkar inte det heller? Men om det verkar fnka så gör en säkerhetskopia och knappa bort dom manuellt. Kör inte ut journalen. Kör sedan registervård och se vad som händer. Om det inte funkar, kör då journalen, godkänn den men bokför den inte. Kör sedan registervård och se hur det ser ut då..Vet inte om det hjälper men man måste ju prova allt i svåra tider....
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Hankan Nilsson,

Det låter som något som vi behöver titta på då du själv redan har gjort de åtgärder vi brukar rekommendera i första steget. Gör så att du kontaktar oss på supporten så hjälper vi dig gärna. 

Välkommen! /Kristina