Hej!
I
denna filmen kan du se hur man kommer igång med integrationen mot iZettle, samt hur den fungerar.
Angående din andra fråga om hur rabatten ska hanteras, så kan jag ge ett konkret exempel på det för att förtydliga det hela. Säg att du säljer ett presentkort på 100 kr, men med rabatt så de enbart betalar 80 kr för det. Rätta mig om jag förstått scenariot fel. I så fall skulle presentkortets total att bokas upp på konto 2420, 100 kr i mitt exempel. Motkonteringen hade blivit 1930 på 80 kr enligt de pengarna du fått in, samt 3730 på 20 kr enligt den givna rabatten.
Angående din andra fråga - om delar av presentkortet löses in. Säg att presentkortet utnyttjas med 50 kr, för t ex köp av en 25% momsbelagd produkt. Då skulle först 50 kr bokats bort från konto 2420, och att motkonteras mot försäljningen och momsen (3051 - 40 kr samt 2611 - 10 kr, i mitt exempel). Resterande 50 kr ligger alltså kvar på konto 2420 till ett senare tillfälle då presentkortet utnyttjas nästa gång.
Angående kontona som kopplas i samband med att iZettle integreras till programmet, så föreslås standardkontona enligt din skärmdump. 1580 bör inte ändras då den totala försäljningen bokas upp på det kontot i väntan på att pengarna ska komma in på företagskontot, då det brukar ta någon dag. Då pengarna väl når företagskontot har man en inbetalningen att matcha under
Kassa- och bankhändelser som då matchas genom att boka bort saldot på konto 1580. Filmen ovan förklarar detta scenariot tydligare och bättre, så spana gärna in den som sagt.
Tyvärr har inte integrationen stöd för någon presentkortsförsäljning. All försäljning hanteras enligt de typerna som din skärmdump visar, d v s olika momsförsäljningar helt enkelt. Det finns alltså ingen typ som man kan koppla mot någonting annat som inte avser det, t ex försäljning av presentkort. Han man en integration aktiverat och säljer presentkort via iZettle, får man korrigera den importerade verifikationen som skapats för dagens försäljning, manuellt efteråt. Registrera den exempelvis som en momsfri försäljning i iZettle, sedan får det kontot manuellt vändas i bokföringen mot konto 2420 istället.
Hoppas detta klargjort dina frågetecken, både kring hur presentkort hanteras i bokföringen samt hur iZettle-integrationen fungerar.
/Karl