Hej,Jag har hyrt en bil för ett uppdrag och har ett kvitto från Station gällande bilhyran och ett kvitto med bensinen, Hur bör jag bokföra detta? Förstår inte riktigt hur det är med momsen.Är det något problem gällande att kassakvittot också innehåller ett tuggummipaket, dock specificerar hyresavtalet samma bensinkostnad som kassakvittot?
Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-02-07.
Löst! Gå till lösning.
Hejsan!
Hyr du bilen privat blir det en kostnad för dig som privatperson och det är inget som du kan dra av i ditt företag. För varje mil som du kör i tjänsten får du milersättning utbetald, precis som när du använder din privata bil i tjänsten.
Låter du istället företaget hyra bilen kan du ta upp kostnaden för bilen i företaget. Du har inte rätt att få milersättning för milen du kör i tjänsten och för milen du kör privat ska du i så fall förmånsbeskattas.
Hoppas detta förklarar lite tydligare vad skillnaderna blir 🙂
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-06-28
Jag undrar vad man får ta upp/dra av när man har hyrbil.
Jag hyr in en bil i företaget och betalar årshyra. Bokför halva momsen
Bokför bensin.
Får jag även ta upp besiktning, skatt, försäkring, parkering, vägtullar och dra momsen?
Använder även min privata i företaget, men för den bokför jag milersättning och tar alltså ej upp bensin, skatt etc. Får jag ta upp parkering för den?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.