Driver salong/ AB och har en som hyr in sig i salongen. Såg idag att vid fakturering i E ekonomi så bokför den på 1510 och 3054? Hyresintäkter är väl ingen vara?Vilket konto bör det motsvara? 3912?Och hur ändrar jag detta för kommande fakturor?
Nekas access till länken du hänvisar till, varför?
@Fd medlem Nu ska länken fungera.
Precis, du har förstått det korrekt.
Jag ser att du använder Visma eEkonomi Smart och eftersom du är inne på att ändra artikelkonteringen misstänker jag att du skapar kundfakturor för hyresintäkten i programmet, då hamnar fodran automatiskt på 1510 - kundfodringar. Du har säkert koll på flödet men för säkerhetsskull så finns informationen om att bokföra en kundfaktura som betald i vårt skrivna hjälpavsnitt, använder du den funktionen behöver du inte bokföra inbetalningen manuellt.
Ha en bra dag! 🙂
/My
Måste jag först lägga till kontonr 3010 för hyresintäkter (ist för nuvarande 3054 momsfri och 3051 med moms) under kontoplan innan jag ändrar i artikelkonteringen? För som det är nu kan jag inte hitta det kontonr 3010 i rullgardinen vid försäljningskonton (vid ny artikelkontering). Om jag vill ha ett konto med moms och ett utan, vad ska jag använda för kodnr förutom 3010?
Är hyran som du fakturerar din intäkt eller dina kunders?
Min intäkt. Jag vill bara betala ut resten till min kund.
Men du skriver ju att du fakturerar hyran ÅT dina kunder, då får jag inte ihop det med att hyresintäkten skulle vara din. Jag får tyvärr inte ihop detta, därför avstår jag från att svara ytterligare på den här frågan.
Ja säg jag fakturerar 1000kr hyra till en privat kund. (hyra utan moms). Men lägenheten är inte aktiebolagens. Den är från en annan privat kund. Min tjänst, (fastighetsförvalting) kostar 500kr. Så nu måste jag betala ut 1000kr minus 500kr = 500kr till min privat kund som äger fastigheten. (hyresvärd.)
Din intäkt är för fastighetsförvaltningen, det är det som du ska ha som intäkt i din verksamhet och redovisa moms för.
Debiteringen du gör åt din kund är inte din intäkt utan endast bara något som du utför åt din kund. Det är alltså din kund som ska ha den intäkten. Du förmedlar endast dessa pengar från hyresgästen vidare till din kund.
Eftersom du har tagit emot din kunds pengar (hyresintäkterna) så har du en skuld till din kund, men detta är inte något som du ska ha som intäkt utan är endast en förmedling.
För att få rätt uppsättning på detta i systemet så kan du nog behöva lite mer hjälp än vad som går att ge dig här via forumet.
Hej Carina,
Precis så är det. Nu har vi nästan löst puzzlet 😉 Nu är frågan till vilket konto bokar jag denna 'skuld till kund'.
När hyresfakturan blir betalt ska denna skuld bli större. Och när jag betalar ut skulden till kunden ska jag nulla den. Med andra ord. Det som jag betalar ut till kunden plus det som min kund måste betala till mig måste komma överens med skulden jag bokade tidigare.
Hej @Fd medlem
Jag har kikat på din fråga och även gått igenom @CarinaEsp s svar för att hänga med er hela vägen. Jag har bollat med mina kollegor och vi har försökt hitta information och förslag på bokföringskonto att använda men det är inte helt enkelt måste jag erkänna. Det är ju viktigt att detta blir rätt och riktigt för dig och jag skulle därför rekommendera dig att kontakta din redovisningskonsult eller om det finns andra användare i vårt forum som har bra koll på hanteringen här?
När du fått svar på vilka konton du kan använda hjälper vi dig såklart med hanteringen i Visma eEkonomi om du vill det. 🙂
Ha en härlig fredag!
/My
Hej,
Jo pusslet är löst 🙂 , men eftersom det är en ganska komplex situation med många moment så känner jag att det är en ganska omöjlig uppgift att försöka förklara ett upplägg här i forumet. Man behöver använda papper och penna och förklara med flödesscheman och konton för att allt ska hamna på rätt plats.
Hur bokför jag hyresintäkter på korrekt sätt?
Om vi skapar kundfakturor (använder dem som hyresavi) till hyresgästerna i E-ekonomi hur bokför jag detta? Uthyrningen är huvudintäkt Vissa av hyresgästerna är ej momsfria.
Idag när vi skapar kundfakturor står inställningen på 3054 försäljning av varor.
Blir det:
3054 försäljning - 1510 kundfodringar
1510 kundfodringar - hyresintäkter (3911 alt 3010)
Bör man använda kontokod 3010 då det är huvudintäkten? Kan jag skapa artikelkonto där ett är momsfritt och ett med moms?
Eller bör det bokföras på något helt annat sätt?
Så jag bör ändra artikelkonteringen till 3010 (och döpa detta till Hyresintäkter)
Och då blir det följande:
3010 hyresintäkter kredit
2611 moms 25% (och momsfritt för de hyresgäster som är momsfria) kredit
1510 Kundfodringar (kan jag använda konto 1520 ist?) debet
När hyran sedan betalas in:
1510 (alt 1520) kredit
1930 företagskonto debet
Har jag uppfattat det rätt?
Om du har både hyresintäkter med moms och utan moms så måste du ha två olika försäljningskonton. Ett som du kodar med 25 % moms och ett som du kodar momsfritt.
Har för mig att momsade hyresintäkter ska redovisas i en egen ruta på skattedeklarationen, kontrollera så att det blir rätt momskod. Omsättningen ska vara i ruta 08, ej 05 som är det normala.
Tack för ditt svar. Men detta viste jag redan. Frågan är hur jag bokför min utbetalning till kund. Jag skickar som sagt ut en hyresfaktura till min privat kunds hyresgäster. De betalar hyran till mig. Och jag måste sedan betala den inbetalda hyran minus mina kostnader ut till min privat kund. (privat kunden hyr i mitt företag för att driva in hyror).
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.