Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra hyresintäkter

Driver salong/ AB och har en som hyr in sig i salongen. Såg idag att vid fakturering i E ekonomi så bokför den på 1510 och 3054? Hyresintäkter är väl ingen vara?Vilket konto bör det motsvara? 3912?Och hur ändrar jag detta för kommande fakturor?

23 SVAR 23
sivlai
MEDLEM

3912 är rätt konto. Jag kan inte eEkonomi men i adm så ändrar man intäktskontot när man gör fakturan i fakturaprogrammet.

Hej Linda!
Jag är inte så bra på e-ekonomi men det bör vara 3912 som gäller. Tror du styr konteringen i samband med att du lägger upp fakturan eller ev. artikel. Kika på det så tror jag att det kommer att fungera i framtiden. En annan sak är om du skall debitera moms eller ej. Det beror på om lokalen är momsregistrerad. Enklaste sättet att kontrollera detta är att se på dina egna hyresfakturor. Innehåller dessa moms så skall du också debitera moms. Annars inte. 
Lycka till. 
Helene34
MEDLEM

Kan man även använda 3911 - hyresintäkter?
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Helene,


Enligt boken Redovisa Rätt ska hyresintäkter som utgör sidointäkter kreditera konto 3910 Hyres- och arrendeintäkter alternativt underkonto 3911 Hyresintäkter. Om hyran utgör huvudintäkter kan exempelvis konto 3010 döpas om till Hyresintäkter.


Kopplingen i eEkonomi till vilket försäljningskonto som fakturan konteras på styrs från artikelkonteringen som man väljer på artikeln, om man skapar en kundfaktura på det från programmets funktion. Det går att läsa mer om det i tråden Supporten tipsar: Ställa in försäljningskonto med artikelkontringar - eEkonomi.


Ha en fin dag!
/Theodor

Nekas access till länken du hänvisar till, varför? 

@Konsulten2020 Nu ska länken fungera. 

Precis, du har förstått det korrekt. 

Jag ser att du använder Visma eEkonomi Smart och eftersom du är inne på att ändra artikelkonteringen misstänker jag att du skapar kundfakturor för hyresintäkten i programmet, då hamnar fodran automatiskt på 1510 - kundfodringar. Du har säkert koll på flödet men för säkerhetsskull så finns informationen om att bokföra en kundfaktura som betald i vårt skrivna hjälpavsnitt, använder du den funktionen behöver du inte bokföra inbetalningen manuellt. 

Ha en bra dag! 🙂 
/My 

Måste jag först lägga till kontonr 3010 för hyresintäkter (ist för nuvarande 3054 momsfri och 3051 med moms) under kontoplan innan jag ändrar i artikelkonteringen?  För som det är nu kan jag inte hitta det kontonr 3010 i rullgardinen vid försäljningskonton (vid ny artikelkontering). Om jag vill ha ett konto med moms och ett utan, vad ska jag använda för kodnr förutom 3010? 

Är hyran som du fakturerar din intäkt eller dina kunders?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Min intäkt. Jag vill bara betala ut resten till min kund.

Men du skriver ju att du fakturerar hyran ÅT dina kunder, då får jag inte ihop det med att hyresintäkten skulle vara din. Jag får tyvärr inte ihop detta, därför avstår jag från att svara ytterligare på den här frågan.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja säg jag fakturerar 1000kr hyra till en privat kund. (hyra utan moms). Men lägenheten är inte aktiebolagens. Den är från en annan privat kund. Min tjänst, (fastighetsförvalting) kostar 500kr. Så nu måste jag betala ut 1000kr minus 500kr = 500kr till min privat kund som äger fastigheten. (hyresvärd.)

Din intäkt är för fastighetsförvaltningen, det är det som du ska ha som intäkt i din verksamhet och redovisa moms för.

 

Debiteringen du gör åt din kund är inte din intäkt utan endast bara något som du utför åt din kund. Det är alltså din kund som ska ha den intäkten. Du förmedlar endast dessa pengar från hyresgästen vidare till din kund. 

 

Eftersom du har tagit emot din kunds pengar (hyresintäkterna) så har du en skuld till din kund, men detta är inte något som du ska ha som intäkt utan är endast en förmedling.

För att få rätt uppsättning på detta i systemet så kan du nog behöva lite mer hjälp än vad som går att ge dig här via forumet.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carina, 

Precis så är det. Nu har vi nästan löst puzzlet 😉 Nu är frågan till vilket konto bokar jag denna 'skuld till kund'.
När hyresfakturan blir betalt ska denna skuld bli större. Och när jag betalar ut skulden till kunden ska jag nulla den. Med andra ord. Det som jag betalar ut till kunden plus det som min kund måste betala till mig måste komma överens med skulden jag bokade tidigare.

Hej @Fd medlem

 

Jag har kikat på din fråga och även gått igenom @CarinaEsp s svar för att hänga med er hela vägen. Jag har bollat med mina kollegor och vi har försökt hitta information och förslag på bokföringskonto att använda men det är inte helt enkelt måste jag erkänna. Det är ju viktigt att detta blir rätt och riktigt för dig och jag skulle därför rekommendera dig att kontakta din redovisningskonsult eller om det finns andra användare i vårt forum som har bra koll på hanteringen här? 

När du fått svar på vilka konton du kan använda hjälper vi dig såklart med hanteringen i Visma eEkonomi om du vill det. 🙂

Ha en härlig fredag! 
/My 

Hej,

Jo pusslet är löst 🙂 , men eftersom det är en ganska komplex situation med många moment så känner jag att det är en ganska omöjlig uppgift att försöka förklara ett upplägg här i forumet. Man behöver använda papper och penna och förklara med flödesscheman och konton för att allt ska hamna på rätt plats.

 

 

Helene34
MEDLEM

Tackar!
Konsulten2020
MEDLEM

Hur bokför jag hyresintäkter på korrekt sätt?

Om vi skapar kundfakturor (använder dem som hyresavi) till hyresgästerna i E-ekonomi hur bokför jag detta? Uthyrningen är huvudintäkt  Vissa av hyresgästerna är ej momsfria.

 

Idag när vi skapar kundfakturor står inställningen på 3054 försäljning av varor.

 

Blir det:

3054 försäljning - 1510 kundfodringar

1510 kundfodringar - hyresintäkter (3911 alt 3010)

 

Bör man använda kontokod 3010 då det är huvudintäkten? Kan jag skapa artikelkonto där ett är momsfritt och ett med moms?

 

Eller bör det bokföras på något helt annat sätt?

Så jag bör ändra artikelkonteringen till 3010 (och döpa detta till Hyresintäkter)

 

Och då blir det följande:

 

3010 hyresintäkter   kredit

2611 moms 25%  (och momsfritt för de hyresgäster som är momsfria) kredit

1510 Kundfodringar  (kan jag använda konto 1520 ist?)  debet

 

När hyran sedan betalas in:

1510 (alt 1520)  kredit

1930 företagskonto  debet

 

Har jag uppfattat det rätt?

Om du har både hyresintäkter med moms och utan moms så måste du ha två olika försäljningskonton. Ett som du kodar med 25 % moms och ett som du kodar momsfritt.

Har för mig att momsade hyresintäkter ska redovisas i en egen ruta på skattedeklarationen, kontrollera så att det blir rätt momskod. Omsättningen ska vara i ruta 08, ej 05 som är det normala.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för ditt svar. Men detta viste jag redan. Frågan är hur jag bokför min utbetalning till kund. Jag skickar som sagt ut en hyresfaktura till min privat kunds hyresgäster. De betalar hyran till mig. Och jag måste sedan betala den inbetalda hyran minus mina kostnader ut till min privat kund. (privat kunden hyr i mitt företag för att driva in hyror).