Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Re: Bokföra köp av hyreskontrakt

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Olika kostnader för lokal/kontor.

Hej!
Jag är påväg att införskaffa mig en kontorslokal. Den lokalen jag är intresserad av har en ganska hög överlåtelseavgift som jag undrar hur jag ska ta upp i bokföringen.

Jag har varit i kontakt med Skatteverket och fått ett svar som inte gör mig mkt klokare:

"Hyresrätten är en anläggningtillgång och ska skrivas av genom årliga värdeminskningsavdrag. Avskrivning sker enligt samma regler som för inventarier, alltså enligt räkenskapsenlig avskrivning eller restvärdesavskrivning.

Löpande utgifter för hyra, el och försäkring dras av som kostnader för den period de avser. Kostnader för renovering dras också av omedelbart i verksamheten."

(Detta är vad jag skrev innan till Skatteverket, så ni kan läsa som referens (från min ursprungliga fråga hade de undrat om det handlade om hyresrätt/bostadsrätt/fastighet):
[Hej! Det är en hyresrätt. 
[Enl mäklkaren: "Den dagen som du inte vill ha lokalen kvar har du rätt att sälja kontraktet
[vidare. 
Fullt lagligt och man får kvitto på den momsfria nyckelpengen/överlåtelsepriset. 
[Bokas som anläggningstillgång i bokföringen med möjlighet till avskrivning." 
[Frågan är om man skriver av hela summan direkt, eller över 3-årsperioden (som kontraktet
[avser)? 
Alla omkostnader för renoveringsarbeten, försäkring, elräkning - vad bör de
[bokföras som?)

Vad säger ni?

Alltså jag undrar frfa om denna överlåtelseavgift. På vilket konto bokför jag den, och hur rent praktiskt sköter jag avskrivningen?

Och när jag ändå är här inne och skriver: på vilket konto bokför jag renoveringsarbeten (som utförs av annan firma), möbler, målarfärg/spackel (o dyl, när jag köper för att fixa till något själv), elförbrukning, kontorsförsäkring?
Highlighted
ANSTÄLLD

Hej!

Förslag på konto för renoveringsarbeten skulle kunna vara 5070 Reparation och underhåll av lokaler.

Med vänlig hälsning
Johan

Highlighted
NY MEDLEM

Hej Ernst. Vilket konto ska användas om man går på riktlinjen "kostnadsföra direkt"? Min dotter måste betala ett pris för att få lokalen p g a det vanliga ... renoverat mm. Det faller inom ramen; att överhuvud taget kunna bedriva sin verksamhet. Tack på förhand.
Highlighted
NY MEDLEM

Hej,

Så här säger redovisarnas bibel "Redovisa Rätt".

"Om företaget betalat för hyresrätten i samband med övertagandet ska hyresrätten tas upp i balansräkningen som en anläggningstillgång. Denna tillgång ska årligen skrivas av för värdeminskning under hyreskontraktstiden. Beroende på den skiftande marknadsutvecklingen avseende lokaler bör inte avskrivningstiden vara längre än 10 år, även om kontraktstiden är längre".

Enligt ÅRL 4 kap 4§ ska den ekonomiska livslängden anses uppgå till högst 5 år "om inte en annan längre tid med rimlig grad av säkerhet kan fastställas".

Vidare säger Redovisa Rätt

"Hyresgäster som betalar förbättringar av den hyrda lokalen debiterar dessa kostnader på konto 1232 installation på annans fastighet. Utgifter för reparationer och underhåll bokförs löpande." Jag tolkar det som att konto 1232 endast avser verksamhetsrelaterad utrustning, som man sedan inte kan ta med sig. Vid vanligt rep och underhåll används konto 5070.

Sammandrag - om din dotter betalat en hittelön för kontraktet ska det föras i balansräkningen. Om det avser rep och underhåll ska det antingen balanseras på 1232 eller kostnadsföras på 5070 beroende på arbetets art.

Tänk på att t ex Mäklararvode ingår i anskaffningskostnaden.

//Tina

Highlighted
NY MEDLEM

Om kontraktet är på tre år, skriver man av på tre år också?
Highlighted
NY MEDLEM

Ja!
Highlighted
NY MEDLEM

Jag köpt kontrakt för 90 000 och vill skriva av det under 3 år. Hur bokför jag det korrekt? Är det så:

1930 Kredit 90 000
1060 Debet 90 000
7816 Debet 90 000
1069 Kredit 90 000
Highlighted
MODERATOR

Hej Katherine!

Om avskrivningarna ska vara på tre år så är det 1/3 du bokför i avskrivning varje år på 1069 och 7816. 

/Linnea
Highlighted
NY MEDLEM

Köpa hyreskontrakt - överlåtelse avg.

Hej.

Jag ska köpa min första lokal.. överlåtelse avg uppgår till 200.000kr.

jag lade bud på 200 inkl.moms (160 ex.moms).

Jag jobbar som frisör och köper en tom lokal, 1a hands kontrakt. Jag kommer hyra ut frisörstolar i min verksamhet.

Hur bokför jag överlåtelseavg så att jag kan lyfta momsen? Eller går inte det?

och har läst om avskrivning, innebär det att man får tillbaka det man köpt lokalen för?

tack för svar!