Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Markus Anderberg
NY MEDLEM

Re: Bokföra övervärde leasingbil

Hej!

Jag ställde även frågan till BL Info och fick följande svar:

"Hej, Det finns tre metoder att avsluta ett leasingavtal:

1.      Lösen av bilen (bilen köps loss) och återsäljs om vinsten ska användas som första förhöjda leasingavgift på nästa bil – vid lösen (inköp) av en personbil får ingen ingående moms lyftas och därmed blir försäljningen därefter en momsfri transaktion

2.      Försäljning av själva leasingkontraktet där ersättningen för kontraktet (övervärdet) blir en momsbelagd transaktion (25% moms på ersättningen)

3.      Kreditering av tidigare för mycket betald leasingavgift (motsvarande övervärdet på kontraktet) där det alltså blir så att leasingavgiften och den ingående momsen backas och att därmed halva den ingående momsen ska återföras (12,5%)"

De fall jag själv konterat och sett med egna ögon är att betrakta som fall nr 1 ovan, dvs ingen moms lyfts och ingen moms redovisas vid försäljningen. Problemet är snarare att bilhandlarna hoppar över ett steg när de byter in bilen, bilen skrivs aldrig över på leasingtagaren innan den förs över till bilhandlaren. Kanske något för bilbranschen och Skatteverket att fundera på. Att marknadsvärdet är högre vid tidpunkten för inbytet än det beräknade restvärdet är inget leasinguthyraren tar i sin beaktning, de räknar räknar endast med anskaffningskostnaden.

Mvh Markus

Fast70
NY MEDLEM

Bokföra lösen av leasingbil med överskott/återbetalning

Hej,

Kan någon hjälpa mig med detta?

En kund har löst ett leasingkontrakt av en personbil med nedanstående underlag.

Jag förstår att momsen inte får röras.

Ingen förhöjd leasing finns kvar på bilen

Fordonspris ex. moms: 80 800

Moms: 20 200

Fordonspris ink. moms: 101 000 

Restvärde: 52 000

Belopp att utbetala: 49 000

Är jag helt ute och cyklar om jag bokför på detta sätt:

(Misstänker att restvärdet på 52 000 kr ska in någonstans)

1930 (D) 49 000

1240 (K) 101 000

1240 (D) 101 000

3972 (K) 49 000