Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Nimo01
MEDLEM

Bokföra privat swish enskild firma

Hej!

Jag har fått några swish betalningar. Har en ny enskild firma och ännu ej skaffat företagsswish. Kvitto efterfrågas inte. Hur och var bokför jag inbetalningarna. Jag undviker gärna att skapa faktura för varje enskild swish om det går?

Tack på förhand 🌸

 

10 SVAR 10
Nimo01
MEDLEM

Går jag in via kassa- och bankhändelser > ny bankhändelse (referens "betalning varor swish")

Matchar och väljer övrig insättning - egen kontering?

1930 D

3051 K

2611 K

Hej @Nimo01 

 

Det ska bokföras i två steg dels som eget uttag i enskild firma eftersom du får in pengarna på sitt privata konto och dels som en övrig insättning. Båda händelserna sköter du som vanligt via Kassa- och Bankhändelser precis som du är inne på. 

 

Konteringen ser ut så här:


2013 Övriga egna uttag Debet
3051 Försäljningen Kredit
2611 Moms Kredit (om det är moms på försäljningen)

 

Sätter du in pengarna på företagskontot så bokförs det som egen insättning:
19XX Debet
2018 Kredit Övriga egna insättningar

 

Vad gäller kvitto så måste du ha ett för varje försäljning, oavsett om din kund önskar kvitto eller inte 🙂 Det måste inte vara en kontantfaktura utan går bra med att göra ett kvitto i Word eller i ett kvittoblock.

Bra jobbat och förlåt för att du fick vänta på svar.

 

/Tinna
 

Nimo01
MEDLEM

Ursäkta mina nybörjarfrågor men jag får inte upp 2013 i konteringen... Går jag in via kassa- och bankhändelser > ny bankhändelse. När jag ska matcha får jag upp 1930 visma.jpg

Hej @Nimo01 

 

Hej
Det är ju jag som har svarat fel. Du ska inte alls hantera dessa båda händelser via Kassa- och bankhändelser utan konteringen där du bokför själva försäljningen görs via en manuell verifikation som du skapar under Bokföring - Verifikationer och då går det fint att kontera enligt:
 

2013 Övriga egna uttag Debet
3051 Försäljningen Kredit
2611 Moms Kredit (om det är moms på försäljningen)


Den egna insättningen gör du dock via Kassa- och bankhändelser helt enligt det jag skrev i mitt förra svar. 

Förlåt att jag lurade dig- det var inte schysst. 
 

Trevlig helg

/Tinna

Hej! Det här undrade jag också över! Borde man inte kunna skriva ett kvitto som faktura i appen och välja swish direktbetalning (då måste man ha namn och adress på kunden visserligen), sen bokföra mot kassa-kontot i kassa- och bankhändelser?

 

Hej

Som företagare så har man en skyldiget att skapa ett underlag (Kvitto eller faktura) på allt som säljs. Swish tillhanda håller inte något gilltigt underlag som bokföringslagen/kassaregisterlagen godkänner. 

Ett underlag behöver innehålla följande.

Datum
Vad som sålts
Vilket pris varan/tjänsten har
Vilken moms som gäller för det som sålts.

Så antingen får man skapa en faktura/kontantnota i eEkonomi eller så upprättar man ett skrivet kvitto via en digital mall i t ex excel eller så skriver man ett handskrivet kvitto. Detta gäller oavsett om kunden efterfrågar ett kvitto eller inte.

/Joachim

Detta svarar inte på min fråga, jag vet vad lagen säger om kvitto. Jag undrade om det fungerar i bokföringen om man gör som jag beskrev, en kvittofaktura (tror jag Visma kallar den) i appen med swish direktbetalning vald, som man sen bokför mot kassakontot inne i programmets Kassa- och bankhändelser?

Hej

Vilken app är det du hänvisar till (Visma Scanner?)

Nej, Visma eEkonomi, som man kan skriva fakturor i (scanner kan man ju inte skriva fakturor, bara scanna). Men det funkar väl på samma sätt inne i online-programmet. Frågan handlar om huruvida det blir rätt i bokföringen (eftersom det måste vara något programmet gör automatiskt) om man skriver Swish direktbetalning under betalningsuppgifter för en kund (betalningsvillkor) och använder privat swish?

Hej

Ok då är jag med Du kan inte välja Swish direktbetalning däremot då systemet då tror att det är ett företagsswish som använts. 

Finns inte något riktigt bra sätt att skapa ett underlag för detta i eEkonomi när du använder en privat swish. Lättare att skapa ett underlag manuellt utanför systemet i detta fallet och sedan bara bokföra insättningen som Övrig insättning och egen kontering mot 2018 under kassa och bankhändelser.



/Joachim