Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra skatt

Hej,

 

Jag ska betala in skatt för mitt aktiebolag för första gången. Vill kontrollera att jag bokför rätt. 

 

Skatten består av inkomstskatt för företaget samt särskild löneskatt för pensionskostnader. 

 

Jag tänker att jag för inkomstskatten debiterar konto 8910 - Skatt som belastar årets resultat och krediterar konto 2512 - Beräknad inkomstskatt.

 

För den särskilda löneskatten är jag osäker på om jag ska debitera konto 7532 - Särskild löneskatt pensionskostnader, deklarationspost eller konto 7533 - Särskild löneskatt för pensionskostnader. Jag krediterar konto 2514 - Beräknad särskild löneskatt på pensionskostnader. 

 

Sedan debiterar jag konton 2512 och 2514 och krediterar konto 1630 - Skattekonto med hela beloppet.

 

När jag sedan betalar in skatten debiterar jag konto 1630 och krediterar konto 1930 - Företagskonto.

 

Tacksam för svar.

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus Malcolm 

13 SVAR 13
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Om du gjort bokslut och beräknat den totala löneskatten på pensionskostnader använder du konto 7533 för löneskatten och 2514 som motkonto.

 

Inkomstskatten bokförs som du anger 8910/2512.

 

Därefter får du lämna in Inkomstdeklaration 2 och vänta på Skatteverkets Slutskattsedel och det datum när du kan bokföra 2512 och 2514  debet samt 1630 kredit och då samtidigt stämma av att beräknade belopp stämmer. Bokför inte detta förrän du vet exakt datum.

 

Slutskattsedeln anger också när pengarna ska vara betalda (finnas på ditt skattekonto) dvs 1630 debet och 1930 kredit.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej,

 

Tack för svar. Jag har inte gjort bokslut ännu. Skatten, varav en del är särskild löneskatt, jag ska betala in nu i augusti är baserad på min preliminära inkomstdeklaration. Ska sedan betala samma belopp varje månad september till januari. Betalningen måste ju bli debet 1630 och kredit 1930. Vilka övriga konton bokför jag mot nu i augusti?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej

 

Då missförstod jag din fråga. När det gäller Debiterad preliminärskatt enligt F-skatte-beslut så debiterar skatteverket månadsvis på ditt skattekonto. Debiteringen bokför du:

 

Debet 2512 (den del som berör inkomstskatt)

Debet 2514 (den del som berör löneskatt)

Kredit 1630

 

Betalningen har du koll på.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

 

Ok, samt även 

 

Debet 8910 - Kredit 2512

Debet 7533 - Kredit 2514

 

antar jag.

 

Vet du vad konto 7532 är till för?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej

 

Nej, beräkning av 8910 och 7533 görs normalt inte löpande utan bara vid årsbokslut.

 

7532 har jag aldrig använt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej,

 

Ok, jag förstår. Tack så mycket för hjälpen!

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej!

 

Jag ser att du fått bra hjälp av Roffakab och det verkar som du fått svar på alla dina andra frågor, så jag vill bara hoppa in och förklara att konto 7532 används för den del som är ej avdragsgill av särskild löneskatt i aktuella bokslutet och motkontot är 2943. Det används alltså när man beräknar och bokför eventuell särskild löneskatt som inte är avdragsgill det räkenskapsåret för att separera detta mot den delen som är avdragsgill som bokförs mot 7533 och 2514. 

 

Det används främst för när man har ej avdragsgilla pensionskostnader där de ännu inte hunnit betalats vid deklarationstillfället och är därmed inte avdragsgilla det året, och bör därför bokföras separat. Det är nämligen enbart pensionskostnader som gäller för räkenskapsåret som har betalts senast vid deklarationstillfället som är avdragsgilla det året, och detsamma gäller den särskilda löneskatten.

 

Ha det fint, hoppas detta gjorde det lite klarare för dig!

Josefine

Hej Josefine,

 

Ok, tack då vet jag!

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej igen,

 

Om man när man skapar en verifikation väljer Skattedeklaration som beskrivning visas bland annat konto 2518 - Betald F-skatt. Jag såg det i kontoplanen men kände att det var konto 2512 jag ska använda vilket ju också verkar vara fallet. Vad används konto 2518 till?

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej Magnus!

 

Konto 2518 brukar användas för att göra löpande förskottsinbetalningar på den preliminära skatten.

 

Hoppas att du får en fin helg!

/Tinne

Hej Tinne,

 

Tack för svar. Ok, men det har jag gjort på konto 2512 och 2514 (debet på dessa och kredit på 1630). Vet du när man använder dessa kontra 2518? 

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus 

Hej!

 

2512 använder man när man bokför upp den beräknade slutliga skatten i sitt bokslut och 2514 använder man till den beräknade särskilda löneskatten det året. 2518 använder man för de inbetalningarna man gör gällande f-skatten, dvs den debiterade preliminärskatten som beräknas på ens beräknade inkomstdeklaration. Så man delar alltså normalt sätt inte upp den preliminära skatten som man betalar under året gällande särskild löneskatt och beräknad inkomstskatt utan detta kallas f-skatt/preliminär skatt och bokförs normalt sätt mot konto 2518 för att hålla koll på dessa betalningar under räkenskapsåret. Sedan när man gör sitt bokslut så beräknar man sin slutliga skatt samt särskilda löneskatten på ens faktiska siffror det året och bokför upp eventuella skatteskulden på 2512 och 2514. När den slutliga skatten sedan dras på skattekontot så kommer det synas en dragning på den slutliga skatten, samt en minskning med den inbetalda preliminärskatten och man debiterar då konto 2512 och 2514 samt krediterar 2518. Du kan läsa mer om denna hanteringen här

 

Det är inte hela världen att du inte gjort så under detta räkenskapsåret, i och med att alla tillhör samma kontogrupp ( 25XX ) och kommer ändå visas som en total skuld/fordran i din årsredovisning. Det viktigaste är att du kan hålla koll vad som är f-skatts betalningar och vad som är den aktuella skulden gällande slutlig skatt och särskild löneskatt.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine,

 

Tack, nu förstår jag logiken i det hela. Jag ändrar till 2518 så blir det rätt. Jag har bara bokfört en gång mot 2512 och 2514 eftersom detta är första gången jag betalar in F-skatt.

 

Med vänlig hälsning

 

Magnus