Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fysioguiden
UTFORSKARE

Bokföring av Adobe Creative Cloud

Hej,

 

Det har dragits 2.865,60 :- från mitt företagskort för köp av Adobe Creative Cloud. På fakturan från Irland står det 0 % i moms och mitt momsnummer står med. Jag förstår att det är omvänd skattskyldighet. 

Hur bokför jag detta i eEkonomi?

 

Är det dessa konton som gäller?

 

4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25% moms

2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%

2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet

1930 Bank eller 2440 Leverantörsskulder

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Det ser bra ut - men OM du vill samla alla programvarukostnader på  tex 5420 kan du lägga till 
K 4549 

D 5420

 

 

Hur skulle det kunna se ut då med summa på varje konto (utifrån mitt fall)? Hur lägger jag på momsen? 

Det skulle kunna vara så här - beloppet 1000 kr bara som exempel: 

K1930 1000

D4535 1000

K4549 1000

D5420 1000

D2645 250

K2614 250

 

Tack 🙂 För kännedom så i kassa och bankhändelser gick jag vidare - > matcha -> Övrigt uttag - > Egen kontering och konterade enligt ovan. 

Tina22
MEDLEM

Jag har en fundering om hur ni gör med Adobe-fakturor idag. Bokförs det som tjänst utanför EU? Eller fortsätter ni boka som tjänst inom EU? På Adobe-fakturan finns hänvisning till Art 44 & 196 VAT Directive (vilket vad jag förstår innebär att det ska klassas som ett inköp inom EU) Men pratade med Skatteverket som sa att det bör vara ett inköp utanför EU. Pga Brexit.  Vad gäller?

Hej!

 

Förutsatt att de har angivit ett VAT nummer inom EU så bör det hanteras som ett inköp inom EU. I annat fall så har Skatteverket rätt om Adobe är registrerade i Storbritannien, och det blir då ett inköp utanför EU. Här kan du läsa om hur man hanterar inköp inom EU utanför EU. 


Ha det fint!

Josefine 

Det finns ett VAT:nr på fakturan men när jag kontrollerar VAT:numret på SKV:s sida https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation så är det inte giltigt. När jag försöker ringa Adobe blev jag kopplad till tre olika personer, förklarade samma sak för alla personer, dvs fakturan hänvisar till Reverse Charge Art 44 & 196 och det finns ett VAT:nr på fakturan. Detta visar på att det är en tjänst inom EU. Men VAT:nr IE6364992H verkar inte vara giltigt. Stämmer det att det är ett inköp inom EU, trots Brexit? Fakturorna verkar inte ha ändrats sen Brexit. Bör inte detta vara ett inköp av tjänst utanför EU, eftersom det är ett inköp från Irland? Men den tredje personen bara la på eller så blev jag bortkopplad så jag fick inget svar. Tänkte kolla om någon annan funderat på detta. Under tiden fortsätter jag bokföra Adobe fakturorna som inköp inom EU. 

Hej @Tina22 

Tack för att du hör av dig till oss med en fråga. 

 

Om det på fakturan är ett irländskt VAT nummer och fakturan hänvisar till Reverse Charge Art 44 & 196 så bör det hanteras som ett inköp inom EU. Eftersom Irland är medlem i EU bör inte Brexit ha någon betydelse i sammanhanget. Dock nämner du att Skatteverket informerat dig om att bokföra fakturan som inköp utanför EU så det kan vara bäst att följa deras direktiv. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna