Jag använder eEkonomi till mitt AB (kontantmetoden) och redovisar moms årsvis. Vid förra bokslutet gjorde jag fel och bokförde momsredovisningen innan den sista fakturan till kund hade bokförts (fordran för arbete som utförts men inte betalats under året).
Ett problem var förstås att beloppen blev fel i momsdeklarationen till Skatteverket. Det gick bra att rätta med en ny deklaration. Fakturan avsåg enbart tjänster inom EU (ruta 39) så det ändrade inga belopp som skulle betalas in eller återfås. Men när deklarationen rättades tänkte jag inte på att bokföringen också behövde justeras.
Problemet är att fakturan/fordran dyker upp nu när jag ska göra momsredovisningen för nästa period. eEkonomi varnar för att verifikationen har fel datum (den ligger ju på året innan, alltså utanför redovisningsperioden).
Hur kan jag lösa detta på bäst sätt? Jag ser två alternativ:
Alt 1. Rättelse av momsredovisningen för det tidigare året - dvs ångra den gamla och göra en ny för sista dagen på perioden. (Då utgår jag från att alla belopp kommer med eftersom de är bokförda inom den perioden.)
Tänker jag rätt att det inte ger någon effekt på bokslutet i övrigt?
Det här känns som ett naturligt sätt men jag är osäker på om jag förstått alla följder - behöver jag t.ex. göra om årsredovisningen, hur funkar det med att året är låst, etc?
Alt 2. Eftersom förra året är stängt sedan länge, vore det istället "mer rätt" att justera det i årets bokföring?
Hur gör jag i så fall på bästa sätt?
Alt 3. Andra sätt?
/Fredrik
Löst! Gå till lösning.
Hej,
Om man har enskild firma med bokslut 31/12-29 och har gjort ett varuinköp i slutet av räkenskapsåret som saknade underlag (som då alltså bokfördes utan moms), och sedan kontaktat leverantören och fått tag i ett underlag som kom i början av år 2020. Får man dra momsen på detta nu i efterhand eller är det för sent?
Tack på förhand!
Har du stängt 2019? Annars bokför du momsen i december och gör en rättelse av momsdeklarationen.
Om 2019 är helt klar kan du bokföra momsen nu, med hänvisning till den gamla verifikationen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.