Hej!
Gjorde en tabbe och missade en faktura, den var på 100kr+25kr moms.
Fick således en påminnelsefaktura på kapitalbelopp 125kr+övriga kostnader 60kr (baserat på räntekostnader från-till). Totalt 185kr.
Så jag betalade den nya fakturan på 185kr men undrar hur jag bäst redovisar detta i systemet
Tack!
Edit - läste runt lite grann, är detta korrekt?
Redovisar orginalfakturan att den är betald (även om påminnelsefakturan hade annat OCR-nummer osv?) med kontona;
2440 - Leverantörsskulder -185
2641 - Debiterad ingående moms 25
5420 - Programvaror 100
6991 - Övriga externa kostnader, avdragsgilla 60
Hej!
Det går bra att göra som du skriver. Jag brukar ta påminnelseavgiften på samma konto som hela kostnaden, i detta fall på konto 5420.
Ett annat tips om det händer igen och du har lagt in ursprungsfakturan och sen får en påminnelse och betalar den är att du matchar betalningen mot grundfakturan och sen väljer Ny bokföringshändelse och matchar påminnelseavgiften mot 6991 som du föreslår eller mot samma konto där ursprungskostnaden ligger på. Då får man det rätt i leverantörsreskontran ifall man tittar på den.
Mvh
Lovisa
Hej tack för hjälpen!
I detta fall kommer faktiskt påminnelseavgiften från ett annat bolag rent tekniskt än ursprungsfakturan..
Den första fakturan är faktiskt från bolag x med 125kr, sedan påminnelse från deras finansbolag på 185kr. Ska jag ändå redovisa att jag betalat ursprungsfakturan? Fast den har annat OCR-nummer och annat företagsnamn än påminnelseavgiften från financial services?
Tack för hjälpen!
Just att det är olika OCR har ju ingen betydelse. Jag ser det som att i reskontran vill jag ha fakturor och inte påminnelser.
En annan aspekt om man lägger in påminnelser är att det är lätt att både ursprungsfakturan och påminnelsen läggs in och man dubbelbetalar dem. Du får inte någon varning om det är olika leverantörer eller olika fakturanummer. Ser ofta att det blir dubbelt och när det är så här små pengar så är det inte alltid att det återbetalas även om Visma alltid gör det vad jag sett iaf. Så grundprincipen: kräv alltid in ursprungsfakturan och lägg in den och sen betalar du på påminnelsen och matchar betalningen mot fakturan och Ny bokföringshändelse.
Mvh
Lovisa
Tack för din hjälp!
Men det har ingen betydelse att första fakturan kommer från företag x, och påminnelsefakturan från företag y när jag registrerar?
I det här fallet kom första fakturan från bolag x, och sedan påminnelseavgiften från deras finansbolag.
Så min bankbetalning går till annat org.nummer än ursprungsfakturan.
Hej!
Jag hoppar in i din och Lovisas konversation för att besvara din sista fråga. Det har ingen betydelse nej, eftersom originalskulden är fortfarande till bolag X men de bara använder sig av ett annat bolag för att hantera sina påminnelser m.m.
Ha det fint!
/ Josefine
Tack för hjälpen!
Vi brukar ha kontot 8422 (räntekostnader leverantörsskulder) och då även boka övriga kostnader av den typen där..
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.