Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KentACar
MEDLEM

Momkod på konto för Förutbetalda intäkter

Hej!

Har en fråga om momsrapporten och dess kontroll av omsättningen.

Mitt exempel är:

  • Jag säljer en produkt för 1000 kr inklusive 25 % moms den sista vecka i aktuell momsperiod. Jag ska leverera produkten i nästa momsperiod.
  • Jag bokför 800 kr på konto 2970 Förutbetalda intäkter och 200 kr på 2611 Utgående moms 25 %.

Vilken momskod krävs för att momsrapporten ska fungera?

Med vänlig hälsning

Kent

5 SVAR 5
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Om du vill att den förutbetalda intäkten skall hamna i rutan för 25% momspliktig försäljning i Sverige så skall du använda momskoden 05 till 2970 och momskod 10 till 2611. Man brukar dock normalt sätt hantera dessa först som en normal intäkt, där man sedan bokför bort intäkten och ökar 2970, där man sedan gör en spegelvänd verifikation i nästa period vilket du kan läsa om i tipset jag länkade till. Detta för att det skall bli så bra och enkelt till momsrapporten så momskoderna inte orsakar en avvikelse. 

 

Ha det fint.

Josefine

Hej, tack för ditt svar.

 

Jag vill förtydliga min fundering lite till innan jag stänger tråden. Nedan en bild på två verifikat.

 

kundforskott.jpg

Vi tänker oss att ovanstående är de enda händelserna i bokföringen samt att:

 

  1. detta verifikat bokförs den sista dagen i en momsperiod,
  2. detta verifikat bokförs i en senare momsperiod.

I ovanstående scenario kommer momsrapporten baseras på verifikat 1 och då redovisa att 200 ska betalas in i utgående moms men rimligen kan ingen omsättning rapporteras om inte 2970 är markerat med momskod 05?

 

I momsrapporten baserad på verifikat 2 kommer momsrapporten att redovisa att det finns 800 kr i 25% momspliktig försäljning men det saknas moms.

 

I bägge momsrapporterna bör det bli problem. Har jag förstått detta rätt?

 

I ditt exempel, som är ungefär som ovanstående men saknar momsandelen, undrar jag hur momsrapporten blir om man inte markerar 2970 som ett momskonto?

 

Så på din fråga om jag vill att den förutbetalda intäkten "skall hamna i rutan 25% momspliktig försäljning" är mitt svar en motfråga. Vad är er rekommendation?

 

Vill man komplicera detta ytterligare kan man tänka sig att man säljer med olika momssatser vilket då rimligen bör kräva fler konton för förskottsbetalningen, ett per momssats?

 

Med vänlig hälsning

Kent

 

Hej igen!

 

Tack så mycket för förtydligandet. Så som vi rekommenderar att göra gällande förutbetalda intäkter är följande:

 

1. 

1942 med 1 000 i debet

3011 med 800 i kredit med momskod 05 

2611 med 200 i kredit med momskod 10

 

2. 

3011 med 800 i debet utan momskod

2970 med 800 i kredit utan momskod

 

(steg 2 blir i sista dagen i momsperioden)

 

3.

3011 med 800 i kredit utan momskod

2970 med 800 i debet utan momskod

 

(steg 3 görs i en senare period när intäkten skall tas upp)

 

Man gör så här för att man helst inte bör använda momskoder på 2XXX och 1XXX konton för att det skall bli enklare i momsrapporten och inte uppstå onödiga avvikelser. Det går dock självklart att sätta en momskod på konto 2970 och göra dina två steg som du skickade. Då är det viktigt att du har momskod 05 på konto 2970 i steg 1, men inga momskoder på varken konto 2970 och konto 3011 i steg 2, annars kommer du få avvikelser. Så man kan alltså göra på ditt sätt, men det är viktigt att man kommer ihåg att ta bort momskoderna i steg två och att den verifikationen alltså inte innehåller några momskoder alls. 

 

Genom att hantera det i 3 steg så går det också mycket enklare att hantera olika momssatser, eftersom att första steget så använder man sina normala intäktskonton och momskonton precis som vilken annan försäljning som helst, och det är först i steg 2 och 3 som man hanterar själva periodiseringen av intäkten för att få den i rätt månad. Momskoderna samt intäktskonto och momskonto i steg 1 bör självklart ändras i de fall som det gäller andra försäljningar än 25%.

 

Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!

Josefine

 

Hej,

Jag har en praktisk fundering. Hur hanteras ditt förslag i praktiken?

 

Du har två verifikat i din momsperiod.

 

  1. Du krediterar 3011 med en momskod 05.
  2. Du debiterar 3011 utan momskod.

Jag förstår att det blir rätt men då måste man på enskild verifikation ändra momskoden på 3011. I mitt Visma kan jag göra detta när jag skapar momsrapporten. Då kommer avvikelser fram och jag kan ändra momskoder.

 

Men, då momskoden lagras i kontot och man inte kan importera momskoder via SIE från ett försystem undrar jag vad du har för förslag när man kanske får 500 verifikat i veckan via SIE-import?

 

Förslag

kundforskott2.jpg

 

Kommentarer till bilden märkt med 1

Jag tänker att detta är enda som händer i en momsperiod.

  • Jag tänker att jag har momskod 05 i 2971.
  • Vi redovisar 200 kr i moms och tack vare momskoden i 2971 redovisas en omsättning på 800 kr.
  • Intäkterna minskar med 800 kr och företagets skulder ökar med 800 kr.
  • Momsrapporten kommer att acceptera detta. Eller?

Kommentarer till bilden märkt med 2

Jag tänker att detta är enda som händer i en momsperiod.

  • Jag tänker att jag inte har någon momskod i 2972.
  • Momsredovisningen påverkas inte.
  • Intäkterna ökar med 800 kr och företagets skulder minskar med 800 kr.

Slutsats

 

Med denna lösning

  • blir 2970 ett gruppkonto och saldot på 297x är företagets skuld,
  • fortsätter momsrapporterna att fungera utan manuell handpåläggning,
  • kommer SIE-importen att fungera.

 

Är jag helt fel ute?

 

Med vänlig hälsning
Kent

 

Hej @KentACar 

Denna frågan bör du egentligen kontrollera med din redovisningskonsult men jag vill ändå dela med mig av hur vi har resonerat internt. 

 

För att undvika eventuella avvikelser i momsrapporten samt problem vid import av SIE-filer hade jag skapat ett nytt intäktskonto utan momskod (ex 3012 om det är ledigt) och bokfört periodiseringen av de förutbetalda intäkterna i tre steg:

1. 
1942 med 1 000 i debet
3011 med 800 i kredit med momskod 05 
2611 med 200 i kredit med momskod 10

2. 
3012 med 800 i debet utan momskod
2970 med 800 i kredit utan momskod

(steg 2 blir i sista dagen i momsperioden)

3.
3012 med 800 i kredit utan momskod
2970 med 800 i debet utan momskod

(steg 3 görs i en senare period när intäkten skall tas upp)
 

Vi är måna om att det blir korrekt i din bokföring och därför behöver du kontrollera med din redovisningskonsult om du är det minsta osäker.

 

Trevlig helg!

//Tinna