Hej,
Löneutbetalningen för december har av någon anledning delats upp och fått två skilda transaktiondatum. Ca 90% av utbetalningen skedde i december och resterande 10% i januari, alltså i två olika räkenskapsår.
När jag tidigare har råkat ut för skilda transaktiondatum har jag använt mig av observationskonto för att föra om ena delen av summan så att jag kan "lägga ihop" de under samma bokföringshändelse med tillhörande underlag. Men det känns inte rätt att lämna ett saldo på ett OBS-konto över årsslutet, vilket väl det skulle innebära?
Alternativet att dela upp det procentuellt mot varje transaktionsdatum känns inte heller helt riktigt. Dels för att det väl inte skulle stämma med tex avstämning mot skattekonto osv o dels för att det ju "egentligen" hör till december och 2020s årsslut?
Kan ni hjälpa mig med någon annan bättre lösning?
Tack på förhand Jonna
Löst! Gå till lösning.
Hej,
För att hjälpa dig med detta behöver vi mer information. Du skriver att löneutbetalningarna har "delats upp" och jag är inte med på vad du menar med det.
Är det något som har skett automatiskt i ditt system eller har du valt olika utbetalningsdatum på dina lönekörningar? Kanske rör det sig om upplupna lönekostnader?
Om det gäller upplupna lönekostnader så har vi ett användartips Bokföra upplupna löner och sociala avgifter där vi beskriver hur du kan göra.
Välkommen att höra av dig med mer information.
/Tinna
Hej,
Tjejen som gjorde lönen i december (utbetalning för det som arbetats i november) gjorde den i ett svep och fick fram att totalt 75 365,10 kr skulle betalas ut. När hon sedan gick in på banken för att föra över lönen till respektive anställd så stämde inte kontonummret till en av de anställda. Så hon skickade iväg lönerna till alla förutom till den anställde. Någon dag senare kollade hon upp det rätta kontonummret till den siste anställda och skickade iväg även hans lön (2 795,30). Dock på grund av röda dagar osv så drogs inte pengarna från kontot förrän i januari. Löneutbetalningen i december blev alltså uppdelad på två transaktioner 72 569,80 i december och 2 795,30 i januari.
Jag undrar nu hur jag ska bokföra detta?
Jag bifogar ett par bilder, dels bokföringsunderlaget på den "totala" lönen och dels lönespecen för den anställde vars lön blev försenad
Hejsan!
Själva utbetalningarna bokför du på respektive utbetalningsdatum, dvs så bokför du 72 569,80 i december och 2 795,30 i januari. Eftersom bokföringsunderlaget som du normalt kan importera till ditt bokföringsprogram innehåller den totala lönen så får du bokföra lönen manuellt tänker jag, du kan också använda bokföringsunderlaget men då behöver du korrigera verifikationen sen i efterhand. Är du osäker på hur det ska bokföras om du gör det manuellt kan du läsa i vårt användartips Bokföra lön till anställd - så gör du, tror det kan hjälpa dig en bra bit på vägen.
Vad det gäller den lönen som berör 2020 men betalades ut i januari 2021 så kan du vid räkenskapsårets slut bokföra den intjänade lönen som en upplupen kostnad för att få med kostnaden i bokslutet. Nu är ju detta en mindre summa så det kanske inte känns nödvändigt för er men ville iallafall ta med informationen och tipsa om inlägget Bokföra upplupna löner och sociala avgifter som visar hur detta bokförs.
Hoppas detta kan hjälpa dig, återkom om något känns oklart.
Trevlig helg! 🙂
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.