Hej Anna,
Jag instämmer med de två första inläggen – gör det helst själv.
När jag för några år sedan började köra företag hade jag dessvärre så mycket uppdrag att det inte fanns en chans att även klara bokföringen – men jag hade god ordning på underlaget som min bokföringsbyrå behövde. Samtidigt tjatade min granne – som också kör AB – att du lär dig aldrig att köra företag förrän du kan göra din egen bokföring – så nu har jag ändrat på detta och håller på att sätta mig in i bokföringens mysterier.
Men jag skulle föreslå att du tar kontakt med en bokföringsbyrå eller motsvarande som är vana att jobba i ditt bokföringsprogram. Sedan försöker du få till en överenskommelse att de på distans – ex vis via Skype eller motsvarande – så att de kan titta på din bildskärm och tala om vad du skall göra etc. – medan DU gör bokföringen.
Skaffar du sedan ett litet program som heter Snagit (finns nog flera alternativ) så kan du även spela in en liten video (markera hela din skärm) som du kan gå tillbaks till då du funderar ”hur var det jag gjorde”? Det kostar nog en liten slant, men att få den assistansen under någon timme då och då kan vara väl använda pengar. Det gäller bara att hitta någon som är med på galoppen.
Sedan skapar jag efter hand en ”lathund” för företagets typiska verifikationer – och som jag tittar i när jag blir osäker. Så på så sätt växer efter hand både kunskap och självförtroende – och även detta kan bli riktigt roligt.
När sedan företaget växt så mycket att du måste ägna mer tid åt dina kunder än din bokföring – DÅ kan det vara läge att lägga ut bokföringen på någon annan – och då ligger sannolikt de som hjälpt dig ”att ta de första stegen” bra till – och du vet vad som gäller.
Då är det nog värre med boksluten – DÄR kan man nog behöva professionell hjälp – är min erfarenhet. Mycket inom det gebitet var från början rena ”grekiskan” för en vanlig människa – och för mig var det som att ”visa oxen bibeln”.
Lycka till
Mvh Roffe
Jag tycker du ska satsa på att hitta någon kurs i grundläggande bokföring så att du får in tänket. Det är inte så lätt som man tror. Många trådar här på Visma genereras av okunskap i bokföringsämnet. För din egen skull... gå en kurs.
//L
Hej Anna
Att gå en kurs som LW föreslår, för att få in ”tänket” är inte fel – funderar på det själv faktiskt. Men det är enligt min uppfattning också ovärderligt att ha någon ”att hålla i hand” när man skall till med bokföringen – någon van som kan SE vad man gör. I varje fall i början – sedan brukar det bara rulla på.
Mvh Roffe
Hej Anna
Jag vet inte om det blev något missförstånd men jag tycker INTE du skall låta ”en redovisningsbyrå ta hand om allt som är krångligt” – det är du som bör hålla i ratten (Man lär sig inte att köra bil genom att sitta och titta på). Försök att få tillgång till din redovisningsbyrå genom att de via Skype, TeamViewer eller liknade kommunikationsprogram kan se din skärm när DU gör din bokföring – och komma med goda råd up front. Sedan brukar det sitta som en toppluva och självförtroendet växer med det.
Lycka till
Mvh Roffe
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.