Den 3 april 2024 byter vi tjänsteleverantören som används för Digitala fakturor och dokument. Det här påverkar hanteringen vid skanning av pdf- och pappersfakturor som tolkas och skickas till Visma eEkonomi som en e-faktura.
För dig som skannar pappersfakturor
Från och med den 3 april visas en ny adress som pappersfakturorna ska skickas till, och den behöver du själv kommunicera ut till dina leverantörer som skickar fakturor till dig.
Den gamla adressen kommer fungera under en övergångsperiod, fram tills den 30 september 2024.
I Visma eEkonomi hittar du adressen dina leverantörer ska skicka till under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. I Visma Administration hittar du adressen dina leverantörer skickar till under Arkiv - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument - Adress för pdf/pappersfaktura. Det är denna adress du ska meddela dina leverantörer efter den 3 april.
Exempel på hur adressen kommer att se ut:
Ditt bolagsnamn
SPCS(ditt organisationsnummer)
83190 Östersund
Vår rekommendation är att skicka informationen till alla leverantörer, men vara tydlig att detta endast gäller för pappersfakturor och ingen förändring gällande e-post/e-fakturor sker.
För att få ut leverantörernas e-postadress från Visma eEkonomi kan du gå in i programmet under Inställningar - Import och export - Import och export av leverantörsregister och skriva ut en CSV-fil med alla leverantörer. Listan kan du sedan öppna i Excel eller Google sheet och kopiera kolumnen för e-post. Den här kan du sedan klistra in i ditt mejlprogram.
Uppdatering: Vi arbetar just nu på att få ut en ny funktion i programmet som visar hur ett underlag har kommit in till programmet. Vi kommer uppdatera tråden med mer information om detta framåt.
I Visma Administration kan du ta fram leverantörslistan under Utskrifter - Register - Leverantörsregister - Leverantörslista. Här sätter du en markering för E-post. Sedan kan du skriva ut den till bildskärm eller fil för att öppna upp i Excel eller Google sheet.
För dig som skannar pdf-fakturor
Du kommer mötas av en ny avsändare för de mejl som går ut från vår skanningsleverantör, när en fakturan inte har kunnat skannas av tjänsten. Den nya avsändaren är InExchange Automailer med följande mejladress: noreply-batch-converter@inexchange.se.
E-postadressen (orgnummer@autoinvoice.se) som används för skanning av PDF-fakturor kommer inte förändras utan är densamma.
Se exempel på mejl nedan:
OBS! Detta gäller alltså endast pappersfakturor, adressen för e-post kommer fortfarande att vara densamma.