I den bästa av världar skulle alla betala sina fakturor i tid och alla företagare slippa tänka på hur vi ska hantera och bokföra dröjsmålsränta. Dröjsmålsränta är den ränta som kunden ska betala om en faktura eller en skuld betalas efter förfallodatum. Även om du inte har avtalat något om dröjsmålsränta har du alltid rätt att ta ut en dröjsmålsränta om kunden betalar sin faktura för sent. Det får du göra med stöd av bestämmelser i räntelagen som ger dig som säljare rätt att ta ut dröjsmålsränta från dag ett efter att fakturan förfallit om man avtalat om att ränta ska tas ut.
I de fall som dröjsmålsränta inte avtalats så har du ändå rätt att ta ut dröjsmålsränta från näringsidkare på (referensränta + 8%) från den dag som infaller 30 dagar efter det datum som fakturan upprättats (fakturadatum).
För konsumenter/privatpersoner krävs att du meddelar minst 30 dagar i förväg att dröjsmålsränta kommer debiteras om betalning inte erhålls i tid. Meddelas kunden senare exempelvis vid en påminnelse ska räntan beräknas/räknas 30 dagarna från det att du skickat påminnelsen.
Det är därför viktigt när du fakturerar en privatperson att det tydligt framgår att dröjsmålsränta eller dröjsmålsavgift kommer att tas ut vid betalning efter förfallodag. Detta gäller inte företagskunder då företagare antas vara medvetna om reglerna samt hur dröjsmålsränta fungerar i praktiken.
I tipset går vi igenom hur du bokför dröjsmålsränta för kundfaktura och dröjsmålsränta för leverantörsfaktura om du betalar din leverantörsfaktura efter förfallodatum. Om du arbetar i Visma eEkonomi rekommenderar vi att använda den kostnadsfria tjänsten Påminnelse Direkt för hantering av dröjsmålsränta. Läs mer om tjänsten i forumtråden Vi fixar påminnelse- och inkassohanteringen!
Dröjsmålsränta beräknas på fakturabelopp inklusive moms men däremot ska ingen dröjsmålsränta beräknas på påminnelseavgift, inkassoavgift eller faktureringsavgift. Dröjsmålsränta får inte heller beräknas på dröjsmålsränta som inte har betalats.
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta kundfaktura.
Konto |
Debet |
Kredit |
1510 - Kundfordringar |
x |
|
8313 - Ränteintäkter från kortfristiga fordringar |
|
x |
Arbetar du i Visma eEkonomi och har kundfakturor som förfallit? Då rekommenderar vi som ovan nämnt den kostnadsfria tjänsten Påminnelse Direkt, där hjälper vi dig få betalt och du slipper fundera på hur du ska bokföra dröjsmålsränta och skicka påminnelser. Inne i tjänsten ser du alla dina obetalda fakturor i en lista och du väljer enkelt vilka du vill att vi ska sköta hanteringen av. Vi skickar ut påminnelsen, du kan släppa allt och få betalt ändå, smidigt va?
Så här kan du bokföra dröjsmålsränta leverantörsfaktura.
Konto |
Debet |
Kredit |
1930 - Företagskonto |
x |
|
8422 - Dröjsmålsräntor för leverantörsskulder |
x |
I Visma eEkonomi finns även Betalt direkt där du kan sälja dina fakturor direkt till oss. Visma Betalt Direkt låter dig sälja enskilda fakturor direkt i ditt program. Du får pengar snabbt, blir effektivare och minskar din administration.
På kundfakturorna i Visma eEkonomi står texten “Vid betalning efter förfallodagen debiteras ränta enligt räntelagen”. Genom att formulera dig på det sättet behöver du inte vid varje fakturatillfälle hålla dig uppdaterad om vilken referensränta som är aktuell. Det räcker alltså att ha koll på den aktuella referensräntan om det blir aktuellt att utkräva dröjsmålsränta av en kund.
Får dröjsmålsränta vara hur hög som helst?
Dröjsmålsräntan får inte vara orimligt hög. I princip kan ditt företag ha vilken dröjsmålsränta som helst, men om den är för hög kan den klassas som ockerränta och anses vara ogiltig om företaget skulle hamna i en tvist.
Riksbankens referensränta fastställs av Riksbanken två gånger om året, den 1 januari och den 1 juli varje år.
Delvis som en kompensation för ränteförluster som den sena betalningen innebär men även förebygga att kunden fortsätter vara sen med betalningar till dig i framtiden.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
En tanke som slår mig när jag läser ovan info är att ni hänvisar till räntelagen när det gäller uttag av dröjsmålsränta efter förfallodatum. Har man inte avtalat om annat betalningsvillkor i avtal eller offert så får man inte ta ut dröjsmålsränta förrän 30 dagar efter fakturadatum (dvs betalningsvillkor 30 dagar netto om inget annat avtalats i förväg).
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.