2020-02-19
10:18
Hej,
Funderar på om du skulle prova att lägga upp bilarna i Visma Anläggning (om du ändå har det programmet). Kan inte det programmet själv men har för mig att det borde kunna hålla koll åt dig.
Prova så hoppas jag det kan underlätta för dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-18
11:34
1Gilla
Tack för svar, då vet jag det:)
... Visa mer
2020-02-18
09:26
Hej!
From 1:a januari har börjat bokföra och köra lönerna själv, det är två anställda som har fått lön förra året och jag har skaffat visma lön 300 och jag har en säkerhetskopia från föregående år av Visma Lön 600. Frågan är om det går att installera och kunna få använda uppgifterna från lön 600 till lön 300?
Eller måste jag installera den säkerhetskopia från lön 600? Skulle jag kunna lägga upp uppgifterna manuellt?
Undrar vilka regler finns, måste jag ha en fortsättning, från 2019 till 2020 osv? Vilka uppgifter behöver jag ha från 1:a januari, räcker bara med namn, adress och personnumret, eller behöver jag mer? Semester betalades varje månad med lönen.
Stort tack på förhand!
/Iulian
... Visa mer
2020-02-17
11:19
Hej!
Det går att göra så länge det är okej att allt bokförs på samma konto och med samma momssats (om inte så kan du korrigera detta med manuella verifikationer i efterhand).
Något annat som också är bra att tänka på är att fakturan du skapar i eEkonomi kommer få ett kundfakturanummer som kanske inte stämmer överens med det på fakturan du skapat utanför eEkonomi. Vill du vilket nästa fakturanummer är går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
/Moa
... Visa mer
2020-02-14
11:17
@Gustaf Thorslund
Du börjar med att matcha hela det belopp som dragits mot momsredovisningen precis som vanligt och då blir det sedan 123 kr kvar att stämma av. Klicka på ny bokföringshändelse för att själv kontera upp dina 123 kr som är mellanskillnaden mellan dina båda momsrapporter. Du väljer övrigt uttag - egen kontering och kan sedan bokföra 123 kr mot 2650. När den förväntade insättningen görs så bokför du tillbaka dessa 123 kr mot samma konton med tvärtom i debet och kredit.
Vi önskar dig en härlig helg!
/Tinna & My
... Visa mer
2020-02-13
12:06
Hej Annika,
Vi svarar gärna på frågor gällande bokföring men just processen kring importen och Tullverket tror jag att du får bäst hjälp direkt från Tullverket. Jag hittade sidan Börja importera som beskriver vad du bör tänka på om du vill importera varor från länder utanför EU. Hoppas den kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
11:25
Uppläggningskostnaden skulle man också ta som Bankkostnad "Kontantinstatsen" (60 000.-) är väl att betrakta som ett förskott och inte någon förutbetald Leasingavgift (1720)
... Visa mer
2020-02-13
10:52
Hej tolar,
Det här är något som jag skulle vilja att du vänder dig till en redovisningskonsult för att få hjälp med. Tänker mig att det kommer behövas en marknadsmässig värdering av inventarierna och för att allt ska bli så fördelaktigt och korrekt är det nog bäst att låta proffsen ta vid. Vet att vi har ett gäng här i forumet som kanske har möjlighet att erbjuda sina tjänster men vill du själv söka upp en redovisningskonsult kan du göra det vi vår sida Hitta redovisningsbyrå.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-13
10:18
Hej Mattias,
På konto 1220 bokas anskaffningar av maskiner och inventarier vars anskaffningsvärde överstiger ett halvt prisbasbelopp och därmed anser för värdefulla för att kostnadsföras under ett och samma år. Konto 1229 används för ackumulerade avskrivningar av maskiner och inventarier.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-12
09:02
Hej Christian63,
När du lägger in en referens på kundkortet (Försäljning - Kunder) så kommer programmet automatiskt att lägga in den referensen i fältet Er referens på kundfakturan när du skapar den. Fältet kan manuellt ändras om det är någon annan som ska stå som referens. Är det detta du är ute efter? Be gärna din kollega ta en bild som du kan skicka in så vi ser hur det ser ut när listan kommer upp.
I de senaste versionsnyheter gällande eEkonomi är förändringar gjorda gällande Vår referens
Om du fyller i vår referens på kundfakturor, så har Visma eEkonomi tidigare hämtat den referens som du angav på senaste fakturan till samma kund. Idag finns det möjlighet att ställa in Vår referens i företagsinställningarna, så följer den med automatiskt som förslag till alla nya kundfakturor du skapar.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-11
14:00
Hej,
Vi har bollat denna fråga och kommit fram till att det finns ett sätt där du redan idag kan skapa en egen rapport för att få en utskrift som hämtar uppgiften "Leveranssätt för lönebesked".
Gör såhär för att skapa rapporten:
Utskrifter och spårning - Skapa egna utskrifter - Klicka på Ny och välj att kopiera Personal - Personallista.
I vänsterkanten klicka på +-tecknet vid Övriga fält - Markera Levsätt för lönebesked.
Under Urval (långt ner till vänster) kan du göra de urval du önskar. Klicka sedan på Uppdatera för att applicera dina urval på utskriften.
Du hittar Spara långt ner på sidan och din egna utskrift hittar du sedan under Utskrifter - Egna utskrifter (högt upp i samma bild som du hittar programmet standardutskrifter).
Hoppas detta kan underlätta ditt arbete.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-11
13:10
1Gilla
Aha! För här står företaget för alla dessa kostnader. Tack för ditt svar 🙂 Nu återstår bara att på ett bra sätt göra den här delägaren uppmärksam på att det här inte kan fortgå....
... Visa mer
2020-02-11
09:34
Jag håller på att rensa bort gamla kunder. När jag på vissa klickar på radera kund så dyker detta upp: "Vill du även radera alla kontakter som tillör denna kund" va är menas med detta?
... Visa mer
2020-02-11
08:09
Godmorgon Viola,
För snabbast hjälp vill jag be dig att kontakta mina duktiga kollegor på supporten så hjälper de dig gärna.
Jag raderade ditt kundnummer som du skrev i rubriken så det inte kommer i orätta händer.
Välkommen att höra av dig!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
16:09
Hej Hedvig,
När jag söker på biblioteksbidrag hittade jag följande på Skatteverket.se - Biblioteksersättning; omsättning eller bidrag Här tolkar jag det som att biblioteksersättning som utgår från Sveriges Författarfond ska behandlas som ett oberoende bidrag som inte omfattas av mervärdesskatt. Detta rimmar ju bra med ditt förslag att använda bokföringskonto 3044 Försäljning tjänst svensk momsfri (eller ett annat konto i kontoklass 3xxx). Kontot du väljer bör ha momsrapportkod 42. Vad gäller betalning av skatt, sociala avgifter/egenavgifter betalas dessa på din firmas resultat i samband med din deklaration.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
15:21
1Gilla
Hej,
Oj det låter som du har ett gediget arbete framför dig 🙂 Väljer du Utskriften Löner i en period ser du vilka som fått lön under vald period.
Jag bifogar Checklista när anställd slutar som du kan ha som ett stöd för att inte missa något moment. Vill slå ett extra slag för stycket under rubriken Ta bort registrerade personuppgifter så följer du även GDPR.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
14:31
Hej,
Detta var en helt ny fråga för mig och mina kollegor. Vi har sökt information i alla möjliga kanaler men inte hittat något som helt matchar dina frågeställningar men jag tänkte ändå dela med mig av vad vi hittat och så hoppas jag att du kan ha användning av detta.
Länk Frukt- och bärodlingar på Skatteverkets.se
Länk Ekonomi i bärodling på jordbruksverket.se
Är det någon annan här i forumet som har erfarenhet av inventering och bokföring av bärodling så varmt välkomna att skriva ett par rader.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
14:13
1Gilla
Hej Mia,
Deltidsanställda med s k intermittent arbete (inte arbetar alla dagar i veckan) har också rätt att spara de betalda semesterdagar som överstiger 20. Någon omräkning till nettosemesterdagar ska inte göras vid tidpunkten för sparandet.
I praktiken måste man alltså räkna om nettodagar till de ursprungliga antalet bruttodagar.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
11:09
@Fd medlem
Jag tänker mig att du bokför detta som ett helt vanligt inköp, dvs. krediterar ditt 19xx-konto med summan 3399 kr. Den ingående momsen (25% står det högst upp vid din tabell) 137,91 kr lägger du in i debet och resten dvs. 3261,09 kr lägger du i debet på ett kostnadskonto i kontoklass 4 eller 5.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-10
11:09
@Fd medlem
Jag tänker mig att du bokför detta som ett helt vanligt inköp, dvs. krediterar ditt 19xx-konto med summan 3399 kr. Den ingående momsen (25% står det högst upp vid din tabell) 137,91 kr lägger du in i debet och resten dvs. 3261,09 kr lägger du i debet på ett kostnadskonto i kontoklass 4 eller 5.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-05
12:21
Hej Anna-Lena,
Ser att ingen nappat i tråden så jag tänkte tipsa dig om att ta kontakt med någon av våra partners. Detta innebär en kostnad för dig men det kan det kanske vara värt. Ring oss på 0470-70 61 70 så hjälper vi dig hitta rätt eller sök upp själv via vår partnerkarta.
Önskar dig en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-05
11:01
Hej Therese,
Du skriver att du knappar in alla betalningar manuellt och då vill jag veta om du menar att du har gjort en direktbetalning av fakturorna? Det gör du inne på kundfakturan och fliken Spårning.
När du gör din betalning av fakturan minskar du fakturans saldo och därmed kundfordran. För att bokföra detta skriver du en inbetalningsjournal.
Har du många fakturor som är betalda är det kanske mest effektivt att du registrerar flera betalningar samtidigt och det kan du läsa om i dokumentet Registrera inbetalning.
För att de inbetalningar du har registrerat ska bokföras så behöver du skriva ut en inbetalningsjournal och godkänna utskriften av den. Direkt efter inbetalningsjournalen skrivs ett bokföringsunderlag ut.
Hoppas det känns lite tydligare och annars är du varmt välkommen att höra av dig igen till mig eller genom att kontakta supporten.
Väkommen!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-05
08:53
Hej Ove,
När du återställer din systemsäkerhetskopia får du möjlighet att markera vilka alternativ du vill återställa. Här finns alternativ för bl.a teckensnitt i utskriftsmallar och texter i utskriftsmallar. När du återställer systemsäkerhetskopian kommer programmet återställa teckensnitten som används i mallarna och som fanns under Arkiv - Mallar/Rapportgenerator - Utskriftsmallar - Stiltyper när systemsäkerhetskopian gjordes.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-05
08:24
Hej Beck123,
Om du räknas som kvotpliktig vågar jag inte svara på utan det behöver du kolla upp själv. På energimyndigheten.se kan du läsa mer om vad kvotpliktighet innebär och hur det definieras. Hoppas det kan hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-04
08:52
Hej Lisa,
Tack för att du lyfte frågan! Vi har haft den uppe för diskussion och på det sätt programmet räknar så minimeras risken för restskatt för de anställda. Vill du komma runt programmets beräkning är mitt tips att du använder dig av egenberäknad engångsskatt. Misstänker att du har full koll på var man ställer in detta men om någon annan undrar så görs det under Personal - Anställda - Fliken 4. Skatt och arbetsgivaravgift.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-04
08:36
2 Gillar
Hej Pontus,
När du registrerar din kunds uppgifter och fyller i ett land annat än Sverige så kommer programmet automatiskt att ta med IBAN och BIC på fakturan.
För att kunna skapa en faktura till en utländsk kund måste du fylla i ditt IBAN på företagskontot. Numret du anger sparas under Inställningar - Kassa och bankkonton.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-02-03
17:40
1Gilla
Jo, provade en bryå, men de lade inte in verifikationerna i datumordning. Så jag fick starta om så att säga och tillslut var det lättare att göra det själv. Men man vill att ngn erfaren ska dubbelkolla. Sedan har många varit uppbokade och har fullt upp. Men jag ska fortsätta försöka hitta någon som det funkar bra med. Tack.
... Visa mer
2020-02-03
15:05
Hej Martin,
Såhär tänkte jag:
1. För att bokföra kontantuttaget 1910 D 1930 K
2. Uttagsavgiften konto 6570 D
3. Taxiresan ett konto i klass 58xx D
/Tinna
... Visa mer
2020-02-03
10:34
Hej Helen,
Behöver lite mer information från dig. Vill du göra massuppdatering av din inköpspriser eller vill du massuppdatera utpris till dina kunder?
Välkommen att höra av dig så ska vi hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-02-03
10:26
1Gilla
@Robert7
Hittade detta i Rätt Bolagsrätt och det bekräftar ju vad du hittade hos Bolagsverket.
"Det finns en situation när ingen justerare behövs. Om stämmoordföranden eller protokollföraren ensam eller de två tillsammans företräder samtliga aktier i bolaget behöver inte någon ytterligare justerare utses. Det gäller både om stämmoordföranden eller protokollföraren är ägare eller företrädare för aktierna, exempelvis som ombud. Det blir därmed inte nödvändigt att ha en utomstående person som justerar protokollet i enmansbolag."
Tänker att din formulering borde bli toppen!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-30
11:22
Hej @LW -60
Detta är lite för specifikt för mig att ge ett 100% klart svar på. Jag försöker söka lite på det men hittar inte ett direkt svar när funderingen blir så detaljerad. Skulle detta bli aktuellt så hoppas jag också på att man har ett fackligt avtal som kan hjälpa till och reda ut hur det ska hanteras på företaget mer exakt men så jag tolkar det är det ingen ko på isen just nu.
Möjligt att någon annan av våra användare har ett bra svar till dig eller om någon hanterat en liknande situation kanske? 🙂
... Visa mer
2020-01-30
09:34
Hej lin_99,
För att bokföra en startavgift kan du använda t.ex. bokföringskonto 7699. Tänk på att personliga startavgifter i tävlingar är skattepliktiga om arbetsgivaren betalar dem. Den anställda ska beskattas för marknadsvärdet inklusive moms och arbetsgivaren ska betala arbetsgivaravgifter på beloppet. Om det däremot gäller startavgift i motionslopp för ett företagslag är beloppet avdragsgillt. Du kan läsa mer om det på Skatteverkets sida Friskvårdsaktiviteter A-Ö
och även på bokföringstips.se Bokföra utgifter för motion, friskvård etc.
För att svara på hur du ska bokföra dina vinster behöver jag mer information från dig. Vad är det för typ av vinster?
Vilken kontoplan du ska välja beror främst på vilken verksamhet du bedriver. Jag brukar rekommendera att du i samråd med din redovisningskonsult väljer kontoplan så ni båda är överens.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-29
08:22
@jcv_86,
I så fall kan du bokföra tjänsten på ett konto i kontoklass 40xx beroende på vilken momssats det står på fakturan.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-27
15:37
1Gilla
Här är lösningen (om någon annan skulle stöta på problemet): Om du kör Office 365 men egen exchangeserver så uppstår detta problem. När vi migrerade våra mailboxar nu i helgen så började det fungera och tar nu bara ca 5 sekunder igen.
... Visa mer
2020-01-27
10:07
1Gilla
Hej SamCam,
Prova att du utgår från den färdiga rapporten Lönehistorik, lönearter - Välj önskad period - klicka på Urval - Vid Löneartstyp kan du sedan välja upp t.ex sjuk - klicka på knappen Välj flera så får du möjlighet att klicka i vilka typer du är intresserad av.
Hoppas denna kan underlätta för dig och om inte så kan du säkert utgå från den för att bygga en egen bra rapport!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-22
11:30
Hej Klara,
Efter att du gjort korrigeringar på kontot så kommer kommande transaktioner att bli korrekta men de transaktioner som du skapat innan din korrigering gjordes behöver du åtgärda genom att korrigera momskoden.
I instruktionen Rätta felaktig momskod kopplad till ett bokföringskonto beskriver vi i detalj hur du gör.
Hoppas det löser sig och annars är du alltid välkommen att kontakta oss på supporten.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-22
10:57
Hej,
Precis som Lovisa skriver så behöver du ta kontakt med supporten så hjälper de dig att göra en omstart för jag tror att det är det som krävs här.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-21
13:44
Hej monova,
Härligt att höra att det löste sig.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-21
08:56
Hej filfukon,
Jag ber en kollega till mig ta kontakt med dig på telefon så ska vi självklart hjälpa dig med detta.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
16:16
Hej Anki,
Ser att du inte fått något svar på din tråd. För att hjälpa dig på bästa sätt skulle jag vilja veta hur konteringen för din uppbokning såg ut. Lite fundersam på varför pengarna bokades på ett skuldkonto från första början.
Återkom med den så är jag säker på att många här vill hjälpa dig.
Ha en fin kväll!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
15:42
Hej Anders,
Ser att mina kollegor gjort sitt bästa för att tipsa och ge dig svar på din fråga. Det finns en del att läsa i hjälpen precis som du säger och jag skulle vilja slå ett slag för dokumentet Så hanteras olika händelser
Läs i stycket Inlösenaktie och inlösen i aktiehanteraren. Den informationen hoppas jag kunna vägleda dig och annars rekommenderar jag att du kontaktar en redovisningskonsult så är jag säker på att du får allra bästa hjälp.
Vill du ha tips på en redovisningskonsult så slår jag gärna ett slag för våra duktiga redovisningskonsulter som skriver här i forumet eller kan du ta hjälpa av länken Hitta redovisningsbyrå
Hoppas det löser sig och att du får en fortsatt fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
13:26
Hej Robert,
Ja Avast är ett effektivt antivirusprogram och vi stöter med jämna mellanrum på kunder som har problem liknande dina. Du har redan bra koll på undantagen och har utfört allt vi rekommenderar att man gör. Eftersom ditt löneprogram fungerar när Avast är avaktierat skulle jag rekommendera att du vänder dig till deras support så kan de säkert hjälpa till att ställa in ditt antivirusprogram.
Får du några tips så får du gärna uppdatera i tråden!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
11:14
Hej Cornelia,
Det gått ett par dagar du skrev ditt inlägg så jag vill börja med att kontrollera om du har fått det att fungera nu? Vet att det blev lite fördröjningar i samband med problemet men nu bör du ha fått in dina inbetalningar. Om du inte redan löst det vill jag be dig att synkronisera igen. Har detta ingen effekt behöver dukontakta supporten så hjälper vi dig gärna.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2020-01-20
11:04
Hej Philip1,
Traditionellt sett har vi inte stöd för Á-conto/förskottsbetalning i våra program men jag hittade en tråd i forumet som beskriver hur du kan hantera det förutsatt att du använder faktureringsmetoden. Läs gärna Anna Svenssons inlägg i tråden Förskottfaktura eEkonomi .
Hoppas det kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2020-01-07
17:08
@Fd medlem
Tack för din återkoppling!
Skönt att du löste det och nu får du ha en fin afton. /Tinna
... Visa mer
2019-12-28
12:14
Jag skulle vilja göra en sammanställning för bolagets alla löner, så att jag kan räkna på utdelning till företagsägaren. Tidigare var det plättlätt med att bara använda kontrolluppgifterna. Vad ska jag använda för utskrift nu, för att få fram samma uppgifter?
... Visa mer
2019-12-23
10:16
Hej janerik,
Är det så att ditt företag har varit vilande? I så fall tror jag du kan få flera goda råd och tips i artikeln Vilande företag.
Har jag missförstått din fråga eller om du har några ytterligare frågor är du varmt välkommen att skriva till oss igen.
Önskar dig en God Jul
/Tinna
... Visa mer
2019-12-23
10:11
Hej JoelEa,
Om Visma Enskild Firma eller Visma eEkonomi Smart är enklast att använda tror jag en smaksak. I vårt äldre program Visma Enskild Firma bokför du med hjälp av in- och utbetalningstyper medan du i Visma eEkonomi hela tiden utgår från ditt kontoutdrag när du bokför. På så vis stämmer alltid banken mot din bokföring. I eEkonomi slipper du göra uppdateringar och säkerhetskopior samt är fri att logga in via både telefon, ipad eller dator.
Vi har en film "De största skillnaderna mellan Visma eEkonomi och Visma Enskild Firma" som beskriver och jämför de båda programmen.
Vill du prova eEkonomi så kan du göra det via länken Prova eEkonomi
Önskar dig en God Jul
/Tinna
... Visa mer
2019-12-20
13:14
Hej!
Jag har försökt hitta information om hur du ska göra när ombyggnationen är klar. Hittade på Redovisa rätt:
"När byggnationerna avslutats krediteras konto 1181 och i stället debiteras det tillgångskonto som byggnationen avser, t.ex. konto 1110 Byggnader. De kostnader som däremot avser reparation och underhåll av fastigheten i samband med till- eller ombyggnad kostnadsförs i takt med att arbetet utförs på konto 5170 Reparation och underhåll av fastighet, vilket debiteras, reparation och underhåll."
Där fanns ingen information om regelverket K2 eller K3 i det avsnittet men kanske inlägget Byta mellan K-regelverk på skatteverket kan hjälpa dig gällande den frågan. Fanns bland annat bra information om vilka skäl som leder till ett byte.
Hoppas detta hjälper dig på vägen. 🙂
Julhälsningar,
My
... Visa mer
2019-12-18
09:12
Hej antonnessvi,
Slog ihop den fråga med en befintlig i samma ämne. Tror du hittar svaret i min kollega Per Nyguists tråd och om inte så är du välkommen att skriva igen.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-16
12:46
Hej Therese,
Jag rekommenderar att du börjar med att stämma av med Skatteverket hur du ska hantera detta. När du fått svar från dem är du välkommen att höra av dig igen så hjälper vi dig med hur du ska bokföra.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-12
10:49
Hej! okej tråkigt då man betalar för ett program som inte har någon support? Det enda jag ville ha svar på är ju hur Momsen blir när man registrerar inköp från land utanför EU. alltså om det stämmer att det på momsrapporten ska bli samma summa på ingående och utgående moms vid registrering av inköp från land utanför EU, dvs typ ett nollsummespel som inte påverkar hur mycket moms man ska betala enligt momsrapport? Någon som kan svara på detta? tycker mig förstå att det är korrekt så men vill veta säkert
... Visa mer
2019-12-12
08:06
Hej Rickard,
Om du inte redan har löst detta så rekommenderar jag att du tar kontakt med supporten så hjälper vi dig gärna.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-12-10
13:17
Hej Andreas,
Tänker mig att du skulle kunna göra såhär:
För att se samtliga artiklar som du inte har sålt någonting av alls:
Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv endast =
För att se samtliga artiklar du sålt något av fram till (exklusive) 10 december: Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv <20191210
För att se samtliga artiklar du sålt något av fram till (inklusive) 10 december:
Markeringshjälp - Villkor Senaste fakturadatum - Skriv <=20191210,=
Hoppas detta kan underlätta för dig.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-09
11:01
Hej Wildpong77,
Vi har inte längre möjlighet att besvara frågor som rör programmet Visma Enskild Firma i forumet.
Däremot är du välkommen att kontakta supporten via chatt eller telefon.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-06
08:39
1Gilla
Det är viktigt att du ändå uppger bilförmånen på rätt sätt när du gör nettolöneavdrag. Vet inte hur man gör det i eEkonomi men i Lön 600 finns den funktionen.
... Visa mer
2019-12-05
11:27
1Gilla
Hej IrisMathinsen,
Ser att du inte fått något svar i din tråd så jag vill bara bekräfta att inlägget som @AnnicaL skrev är helt korrekt och riktigt.
Om du krediterar en periodiserad leverantörsfaktura behöver du också makulera de kommande periodiseringarna. Gå in på ursprungsfakturan och klicka på periodiseringen. Markera rutan Makulera kommande periodiseringar och Spara. Du behöver även korrigera verifikationen som skapades av ursprungsfakturan.
/Tinna
... Visa mer
2019-12-04
09:26
Hej Mr Redovisning,
För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du ta kontakt med supporten och hänvisa då gärna till denna formtråd. Precis som My skriver så har vi inte något dokumenterat fel eller något annat liknande ärende registrerat hos oss och är därför många om att komma i kontakt med dig.
Välkommen!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-28
10:34
Hej Lars V,
Jag ber en av mina kollegor att kontakta dig och hjälpa dig med detta då vi behöver ha mer information som t.ex organisationsnummer och det ska inte skrivas ut i forumet.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-27
11:20
Hej Roger W,
Ser att du inte fått svar i tråden så jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig.
Hittade detta när jag sökte på felmeddelandet:
"Fel vid installation av ett program Windows-uppdateringar från Microsoft som krävs för att installera den här produkten finns inte tillgängliga på datorn. Installera uppdateringarna som krävs och försök igen."
Hoppas detta kan hjälpa dig!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-27
09:55
Hej Anne Edgren,
När du ska migrera företag från Visma Business till Visma Administration kan du få med dig dina register och din bokföring men inte dina fakturor.
Vi hjälper gärna till att konvertera dina register men du behöver exportera ut dem i Excelformat. I länken information om registerkonvertering kan du läsa mer och göra din beställning. Bokföringen flyttar du över med hjälp av SIE-filer som du sedan importerar.
Har du några frågor och funderingar eller behöver hjälp är du välkommen att kontakta supporten.
Det är gratis att konvertera 10 företag och därefter debiterar vi konsultpris 600 kr/timme exklusive moms. Minsta debiteringstid är 1 timme.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-21
13:34
@_Micke_sp,
Jag ber en kollega höra av sig till dig förhoppningsvis blir det idag.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-20
14:36
Hej! Tack för informationen. Nu har jag tyvärr inte tid att jobba vidare med detta eftersom jag nu åker iväg på 14 dagars semester. Men jag hör av mig efter semestern om det blir något problem. Hälsningar Eva
... Visa mer
2019-11-20
13:34
Hej Joakim,
Det känns som om du gått igenom det mesta. En sak jag tänkte på är om du har markerat att kunden är en EU-kund i kundregistret efter att du skapat fakturan? Ändringar i kundregistret påverkar inte fakturor som redan är skapade. Har du kollat så ditt konto för frakt och expeditionsavgift har korrekt momsrapportkod?
I instruktionen EU periodisk sammanställning har vi samlat en massa information om vad som krävs för att fakturan ska komma med på sammanställningen. Hoppas du kan hitta något i den som du inte tänkt på tidigare.
Löser det sig inte rekommenderar jag att du kontaktar supporten så hjälper vi dig gärna!
/Tinna
... Visa mer
2019-11-18
11:35
Hej! Först och främst vill jag säga att jag förstår känslan som användare då detta uppstår i programmet. När du klickar för att komma vidare så förväntar du dig att komma vidare till nästa ej attesterade faktura, men som Tinna skrivit tidigare så gör programmet ändå rätt rent tekniskt eftersom det inte finns någon faktura att gå vidare till i det urval som du ursprungligen satt. Det är här det blir lite av en krock mellan hur programmet är uppbyggt och hur du som användare arbetar i programmet. Med detta som grund vill jag vara ärlig och säga att det kan bli svårt att genomföra en ändring där du kan gå vidare till nästa faktura med de tekniska möjligheterna som vi har idag. Vi är medvetna om att det finns en del att förbättra gällande attestflödet, men tills vidare hoppas jag att ni kan använda er av Tinnas tips som hon gett tidigare. /Joanna
... Visa mer
2019-11-16
05:36
Hej, Jag vet i förväg endast vilket del av priset som jag ska få av karma för varan, får ingen specifikation. Nu såg jag att karma själv ta en provision från mig samt att de lägger några kronor på mitt pris till kunden. så här ser rapporten som jag får i slutet av månaden från karma.
... Visa mer
2019-11-14
10:54
Hej Niro74,
På konto 2617 har du momsrapportkod 30 och på 2647 har du 48.
Tyckte mig se att du arbetar i Visma Administration så jag har ett litet tips till dig.
I Administration har du konteringsmallen KML74 som hjälper dig med att bokföra omvänd skattskyldighet för byggtjänster. Du hittar dina konteringsmallar under Bokföring - Konteringsmallar. Om det gapar tomt här behöver du importera mallarna.
Vi har valt att skapa konteringsmallar för händelser som dels är vanligt förekommande men även för händelser som är av lite svårare karaktär.
Skulle du ha behov av att använda andra konton än de vi har föreslagit i konteringsmallarna så går det fint att byta konton till de som är korrekt för dig. Du kan även skapa en helt ny konteringsmall eller kopiera och ändra i en befintlig.
Här på Visma Spcs gillar vi konteringsmallar så mycket att vi t.om har spelat in en film om hur du arbetar med konteringsmallar
/Tinna
... Visa mer
2019-11-12
15:36
Hejsan! Jag kan se att du inte fått återkoppling hos oss, ber om ursäkt för det. Bytt plattform utav forumet nu mellan oktober och november så det ska vi se till blir bättre. Här ska vi nog dubbelkolla en gång till för att se till att jag har förstått allt korrekt så du får ett så bra svar som möjligt. Du beskriver verifikationerna för faktura 14370 och om jag förstått det rätt har du debiterat konto 1510 men sedan krediterat kontot med samma belopp, vilket då gör att beloppet nollas bort. Du har alltså en kreditering på konto 3231 och en debitering med samma summa på 1901 kvar. Kollar jag sedan på verifikationerna för kreditfakturan 14401 så har det hänt samma sak där men då tvärtom eftersom det är en kreditfaktura vad det gäller debet/kredit. Alltså i slutändan har du en debitering på konto 3231 och en kreditering på konto 1901 på samma summa. Jag är därav inte riktigt med på mellanskillnaden du beskriver ska ligga på 1510 🙂 Utifrån konteringarna så har du en mellanskillnad på summan 102 934 kr i kredit på 3231 i en debitering på 1901. Förstår jag dig korrekt om att du då vill flytta denna mellanskillnaden från kontona 3231 och 1901 till konto 1930 ändå? Är kanske inte riktigt med på konto 1901 som du använder? Tänker om det är en swish-betalning och att du använder detta konto som "mellanlandning"? Vi har isåfall en bra funktion för detta i eEkonomi om du har användning för det. Där sköts denna ombokning automatiskt när du på din upplagda kund i Visma eEKonomi väljer betalningsvillkoret Swish direktbetalning. Bara så du inte arbetar dubbelt eller gör en onödig ombokning manuellt tänker jag 🙂 Återkom gärna med lite mer info och återkoppling så ska vi nog kunna lösa det tillsammans! Ha en bra dag! /My
... Visa mer
2019-11-11
08:49
1Gilla
Aha. I mitt fall är det en stor debetfaktura och sedan har jag fått en kreditfaktura på en liten del av originalfakturan, så det är inte samma belopp. Men då ordnar jag det på annat vis! Tack ändå för förklaringen!
... Visa mer
2019-11-05
16:55
Hej Robert2,
När det gäller bokföring i utländsk valuta så finns det inget stöd för detta i programmet. All bokföring sker i den inhemska valutan. Vill du se beloppen i den faktiska valutan behöver du titta på själva fakturorna som det gäller.
På flertalet banker man se beloppen i sek så ett tips är att kontrollera med din bank.
/Tinna
... Visa mer
2019-11-05
10:42
Hej Solomon,
Det har gått ett par dagar sedan du skrev din fråga så jag hoppas att det har löst sig för dig. Om inte vill jag be dig kontakta vår supportavdelning så hjälper vi dig gärna.
Välkommen!
Tinna
... Visa mer
2019-10-25
08:57
1Gilla
Hej Lovisa, Du är ju för härlig! Ha en go helg. /Kristina
... Visa mer
2019-10-25
08:55
Hej Ann-Sofie Norin, Du kan skapa bokslutstransaktioner i Visma Administration men för att få hjälp med hur bokslutet ska gå till rekommenderar vi programmet Visma Bokslut som komplement. I länken Visma Bokslut kan du läsa mer om det programmet och hur det underlättar ditt bokslut. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-25
13:12
1Gilla
Hej Maggis, I lönebeskedsdelen av eEkonomi kan du välja Förmåner, tabellskatt och lägga in beloppet där. Om så önskas går det fint att lägga en förklarande textrad ovan. Önskar dig en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-10-22
09:32
Hej EwaBH, I Visma Lön Anställd måste alla deltidsscheman baseras på ett heltidsschema. Detta eftersom beräkning av sysselsättningsgrad, mertid, övertid, säsongstider, schema vid helgdagar och liknande sker automatiskt och baseras på inställningarna för ett heltidsschema. För att du ska kunna koppla deltidsschema till heltidsschema gäller följande: Deltidsschema kan bara kopplas till heltidsscheman som är kompletta. Deltidsschema som ska hantera säsongstider måste baseras på ett heltidsschema som har inställningar för det. Start- och sluttid för deltidsschemat måste ligga inom heltidsschemats start- och sluttid för respektive dag. I länken Skapa och redigera arbetsschema i Visma Lön Anställd kan du läsa mer och tänk på att du alltid är välkommen att kontakta oss på supporten om du inte får ordning på ditt schema. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-25
13:23
Hej Emfraden, Vi kan konvertera artiklar, kunder och leverantörer förutsatt att filen är skapad som en kommaseparerad CSV-fil. Specialtecken och symboler är inte möjliga att importera. I instruktionen importera eller exportera register kan du läsa mer om hur du går tillväga. Ha en fin helg! /Kristina
... Visa mer
2019-10-22
09:18
Hej Marie, I första hand rekommenderar vi alltid att du korrigerar snabbvalet. Det känns som om någonting har blivit felregistrerat i programmet eftersom semesterersättningen som kommer upp inte är korrekt. Du skulle rent programmässigt kunna använda löneart 3232 (eller en kopia av den lönearten) och lägga in med negativt belopp men samtidigt bör du dubbelkolla med ditt avtal så du hanterar detta på ett korrekt sätt. /Kristina
... Visa mer
2019-10-22
07:31
Hej CD, Jag rekommenderar att du kontaktar Planday och hör om de kan göra en anpassning i sin fil. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-17
12:07
1Gilla
Hej Sofie, Programmet anser inte att det är övertid förrän man har arbetat det antal timmar som ligger schemalagda för en heltidsanställd. Gäller det en deltidsanställd som har en ordinarie arbetstid mellan kl. 8 - 14 men stannar kvar till kl. 17 så är det vanligt att man får mertid upp till heltid (mellan 14 - 17). Det är först efter att ha arbetat full ordinarie heltidsdag som övertid blir aktuellt. Vill ditt företag ändå göra som du beskriver så får du hantera detta manuellt med lönearter för övertid men precis som @Carina Espmarker skriver ovan så är det viktigt att vara konsekvent och behandla alla lika. Har du kollektivavtal är det inte fel att ha en dialog med dem. Ha en torsdag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-21
07:37
1Gilla
Hej OSann, Uppdatera gärna i tråden så vi vet hur det har gått för dig och att du har fått hjälp. /Kristina
... Visa mer
2019-10-14
12:11
Hej Lotta, Dagar på låsta lönekörningar ska inte kunna ändras vid bytet av semestervillkor. Kan det möjligen ha varit så att någon lönekörning var olåst när du gjorde bytet? I vilket fall som helst rekommenderar jag att du alltid följer guiden Byte av semestervillkor så är du välkommen att kontakta supporten så hjälper vi dig gärna. /Kristina
... Visa mer
2019-10-14
10:48
Hej Sara D, Är det dina kalkylpriser som du önskar ändra? I så fall skulle du kunna en prisomräkning av kalkylpriser genom att göra urval på fliken 2. prisomräkning (Artiklar/Lager - Prisomräkning kalkylpriser - Flik 2 Prisomräkning) /Kristina
... Visa mer
2019-10-15
12:42
Hej carcer, Om det inte hjälper att du gör justeringar under Arkiv - Inställningar - Rapportinställningar eller Davor P:s fiffiga förslag med Ctrl + musen så rekommenderar jag att du kontaktar oss så kan vi koppla upp och ta en titt på vad vi kan göra för att hjälpa dig. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-02
09:27
Hej Helge Lind, Anledningen till att du inte ser den överbetalda fakturans saldo på din reskontralista beror på att faktura är uppbokad med ett visst belopp och sedan betald med ett annat. Vid en avstämning skulle det blir en differens mellan reskontra och bokföring. För att få bort saldot går du in på fakturan och fliken Betalningar - Välj Ändra betalstatus och betala faktura. Om detta kommando inte är aktivt rekommenderar jag att du kontaktar oss så hjälper vi dig gärna. Jag kan tänka mig att olika program hanterar detta på olika sätt och jag har lyft ditt ärende med programansvarig hos oss. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-10-02
11:03
Hej HannaMattsson, Jag tänker mig att avstämningsfunktionen i programmet borde kunna hinta om vad det är som misstämmer. När du går in under Bokföring - Avstämning och väljer avstämningsdatum - klickar på stäm av så får du upp en rad för 2440. Finns det en differens i kolumnen längst till höger så klickar du på den och får mer information om vad som kan ha orsakat differensen. Det kan t.ex. vara att du har gjort någon manuell transaktion på ett reskontrakonto. Vi har två olika instruktioner för avstämningar i programmet - Dels den automatiska avstämningsfunktionen men även en manuell instruktion . Jag rekommenderar att du alltid kör den automatiska först då den brukar indikera vad som är fel. Hoppas detta kan underlätta din felsökning. /Kristina
... Visa mer
2019-09-30
08:01
Hej Hyacinth, Bra input! Tack
... Visa mer
2019-09-30
09:12
Hej larben, Ser att du varit i kontakt med min kollega och fått hjälp. Ha en fin dag! //Kristina
... Visa mer
2019-09-24
10:38
Hej Christopher, Precis som ni märkt så är detta något som dykt upp när vi bytte databas från D-base till SQL. Vi är medvetna om att det blir så och det kommer att ses över och förbättras framöver. Tack för att ni skriver i forumet! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
12:13
Hej Annelie, I Visma Administration har du inte stöd för a-contofakturering. Däremot kan du i ett av våra andra program, Visma Tid, använda a conto som faktureringsmetod. Då kan du skapa ett fakturaunderlag som du sedan löpande fakturerar din kund samt göra en justering på slutfakturan. Dessa fakturaunderlag går fint att importera till Visma Administration. Ha en härlig tisdag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-24
09:54
Nej, jag har inte bockat ur där, någonsin. Varningen kommer upp varje gång jag skapar bokföringsunderlaget. Men eftersom det ändå funkar har jag inte lagt nån energi på det, mer nyfiken.
... Visa mer
2019-10-04
10:25
1Gilla
Har nu pratat med Bolagsverket. De har tagit fram ett exempel på K2 årsredovisning som de tycker att alla programleverantörer följer ganska strikt. men det är bara ett exempel och Bolagsverket hindrar inte leverantörer att utveckla och förbättra digital årsredovisning. När det gäller noten inventarier verkar det som om rubrikraderna för anskaffningsvärden och ack avskrivning finns. Om jag tittar i redigeringsläget finns raderna, Förändring av anskaffningsvärden och Förändring av avskrivningar. De ligger dock under raden för ingående värde. Raden för avskrivningar kommer med vid utskrift men inte anskaffningsvärdet. Om Visma lägger raden ovanför IB värdet och ser till att den kommer med på utskriften blir det bra. Lycka till
... Visa mer
2019-09-16
11:49
1Gilla
Hej BMG, Vi tar med oss dina synpunkter gällande massuppdateringen. Det är inget som är planerat i dagsläget men bra idéer är alltid välkomna. Tack för att du berättar om vad som skulle underlätta för dig i programmet. Ha en fin dag! //Kristina
... Visa mer
2019-09-12
07:35
Hej Lotta, Jag vill rekommendera att du tittar på den här länken - registrera utbetalning från IZettle. Här ser du att dagsförsäljningen bokas upp automatiskt via integrationen på konto 1580. När du sedan klistrar in ditt kontoutdrag tar du övrig insättning och egen kontering. Välj 1580 så hjälper programmet dig att kontera. Du kan känna dig helt säker på att det inte blir dubbelbokfört! /Kristina
... Visa mer
2019-09-09
14:03
Hej Solenn, Vi har diskuterat din fråga och kommit fram till att du har bra koll på för- och nackdelarna kring de olika alternativen. Själv känner jag att det är svårt att rekommendera vilket av alternativen som passar just ert företag. Kanske bäst att bolla frågan mot ert fackliga avtal? /Kristina
... Visa mer
2019-09-05
19:00
Hej YQ, Då du jobbar i eEkonomi Fakturering skulle jag rekommendera dig att skapa en kreditfaktura med samma kund, belopp och datum som du sedan väljer Åtgärder - Betalning på. Välj betalning på samma datum som du registrerade den felaktiga betalningen så att båda är fullt betalda på samma datum. Skapa sedan en helt ny faktura som du lägger delbetalning på. På så sätt har du nollat ursprungsfakturan och gjort en ny med korrekt betalning. Ha en trevlig dag! /Sofia
... Visa mer
2019-08-26
13:40
Hej BAS_Gunilla, Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Dubbelklicka på villkor 40 har du möjlighet att reglera om du vill att semestertillägget ska betalas ut i samband med uttagstillfället eller inte. Vill du inte ha tillägget i en klump markerar du inte rutan. I programhjälpens avsnitt Semesterberäkning semestervillkor 40 kan du läsa mer om hur IF Metall hanteras i programmet. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-09-10
13:16
Hej Fiona, Det har gått ett tag sedan du skrev din tråd så du kanske redan har fått hjälp? Men annars vill jag gärna att du berättar lite mer så ska jag försöka hjälpa dig. Vad får du för felmeddelande? /Kristina
... Visa mer
2019-07-17
07:52
Hej ullabritt, Tjänsten Mitt lönebesked innebär att lönebeskedet skickas till en app och det skapas inget mejl. När du som löneadministratör låst lönekörningen och klickat på Skriv ut/ skicka i löneprogrammet så skickas lönebeskedet direkt över till Mitt Lönebesked. Önskar dig en fin dag! /Kristina
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »