2022-07-22
12:04
Hej Fredrik!
Den skickas automatiskt ut när du klickar på Skicka som brev och går inte att ångra. Du har gjort helt rätt i att ångra själva fakturan i programmet så att du kan skapa en ny med korrekta uppgifter men du behöver även ta kontakt med din kund som den första fakturan skickats till och informera. Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! /My
... Visa mer
2022-07-22
10:04
Hej igen Roger! Tack för infon. Jag har försökt att hitta information kring vad som gäller vid försäljningen, vilket inte är helt tydligt men jag läste lite om det på Skatteverkets sida Solcellsanläggningar på näringsfastighet för att komma vidare. Eftersom du har lagt in solcellsanläggningen som en anläggningstillgång och gjort nedskrivningar på denna så tänker jag att det bör bokföras som en försäljning av en anläggningstillgång också. Eftersom du använder Visma eEkonomi så kanske du har använt programmets färdiga hantering för anläggningstillgångar, isåfall kan du i vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång läsa om hur du hanterar försäljningen i programmet. Är det något du hanterat manuellt så kan du istället ta hjälp av tråden Bokföra försäljning av inventarier.
Jag kommer också se till att dubbelkolla vad som gäller här så det verkligen stämmer inför din årsredovisning, vi kommer återkomma till dig i tråden igen i början på nästa vecka. Ville bara under tiden höra av mig i tråden så du vet att vi ser över det och hur vi har resonerat. Har någon annan forumanvändare erfarenhet av området är det självklart välkommet att flika in här också.
Önskar dig en trevlig helg sålänge! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-21
11:21
Hej Jocke!
Detta förstår jag hade kunnat spara dig tid och vi tar gärna emot ditt önskemål för att se över möjligheten i programmet. Önskemål hanteras nu i respektive produkt önskemålet gäller. I Visma eEkonomi hittar du en knapp längst ner i menyn till vänster som heter Feedback och förslag. Klickar du där så hamnar du på förslagssidan för Visma eEkonomi och kan där trycka på den gröna knappen Lämna förslag för att komma vidare till formuläret där ditt önskemål kan lämnas.
Jag önskar dig en fin fortsatt dag! /My
... Visa mer
2022-07-21
11:15
Hej Simon! Vad gäller själva bokföringsbiten så har du precis som du är inne på missat att kontera själva kostnaden för IT-utrustningen på ett kostnadskonto, är det även moms på inköpet behöver detta specificeras på ett momskonto. I forumtråden Bokföra inköp av IT-utrustning kan du se vilket konto kostnaden kan bokföras på. Det du konterat nu är egentligen bara själva skulden (men inte vad det är för skuld) samt utbetalningen från företagskontot. Jag funderade också på vilken bokföringsmetod du använder, om du ska tillämpa kontantmetoden eller faktureringsmetoden? Använder du till exempel kontantmetoden så bokför du inte själva leverantörsskulden på konto 2440 utan bokför inköpet först när betalningen är gjord på ditt företagskonto. I vårt användartips Faktureringsmetoden vs kontantmetoden kan du läsa mer om skillnaden. Sen är det svårt att hitta information om hur det fungerar när man som privatperson säljer något till sitt egna aktiebolag. Har för mig att det var en massa regler gällande värdering av varan som man behövde ta hänsyn till. Har vi någon annan forummedlem som har möjlighet att hjälpa till med denna tråden? Annars kommer vi att ta reda på mer information om hur den biten ska hanteras och hör av oss i tråden i början av nästa vecka. Önskar dig en trevlig torsdag sålänge! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-21
09:39
Hej! Då är jag med dig. Ja det stämmer. Du skapar själva kreditfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor och för att korrigera ditt lagersaldo gör du en utleverans under Lager - Utleverans. I våra skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör och Gör utleverans av artiklar kan du läsa mer om hur du går till väga mer exakt i programmet.
Önskar dig en fin torsdag! /My
... Visa mer
2022-07-20
11:55
Hej Nelli! Jag får erkänna att jag inte är helt med på din fundering just nu, men det ska vi försöka reda ut tillsammans tänker jag. Det som registreras under Inköp - Leverantörsfakturor är sånt som du fått en faktura på och ska betala. Alltså företagets kostnader och utgifter.
Men när jag läser ditt inlägg så tolkar jag det som att detta bör gälla en retur på en produkt du sålt och som du vill skapa en kreditfaktura för samt rätta upp ditt lagersaldo, stämmer det? Om inte får du gärna utveckla din frågeställning.
Använder du lagermodulen till Visma eEkonomi eller hur har ni hanterat lagersaldot och bokföringen för den biten i dagsläget?
Återkom gärna med lite mer information så tar vi en titt på det igen! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-20
11:54
1Gilla
Hej Sandra! Om jag förstår det hela korrekt så har du använt tillvalet för deklaration/årsredovisning till Visma eEkonomi och därmed fått över bokslutsverifikationer till Visma eEkonomi automatiskt när du låste räkenskapsåret under rubriken Gör färdigt & lås i modulen. Jag tolkar det också som att du bokfört den nya avskrivningen i Visma eEkonomi efter att du låst vilket gör att du därmed behöver låsa upp räkenskapsåret igen och uppdatera dina bokföringsvärden i deklarationen och årsredovisningen. Öppna Deklaration/årsredovisnings-tillägget - gå till Gör färdigt & Lås - bocka ur knappen vid Lås räkenskapsåret och överför verifikationer till Visma eEkonomi. Nu kan du uppdatera dina bokföringsvärden och göra förändringar i deklarationen och årsredovisningen. För att uppdatera dina värden går du till Kontrollera bokföring - Hämta bokföringsvärden, då hämtas de nya värden du lagt in i Visma eEkonomi. Detta medför att den eller de bokslutsverifikationer som förts över till Visma eEkonomi korrigeras automatiskt, uppdateras med korrekta nya värden och förs över till Visma eEkonomi när du låser räkenskapsåret på nytt under Gör färdigt & Lås.
Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen! 🙂 /My
... Visa mer
2022-07-20
11:13
Jag förstår! Eftersom du har kontantmetoden som bokföringsmetod så registreras inte någon händelse förrän betalning sker, så att bokföra händelsen på det faktiska belopp som blivit betalt är egentligen helt korrekt.
Däremot så rekommenderar jag verkligen att du bör registrera alla händelser som sker för spårbarhetens skull. Det blir mycket enklare för dig att spåra vad som skett på respektive konto och du kan följa din bokföring på ett smidigt sätt - helt enligt god redovisningssed. Programmets funktioner och automatik kommer att hjälpa dig göra rätt och du slipper att kontera manuellt gällande moms med mera.
När du lägger in en leverantörsfaktura i Visma eEkonomi så utgår programmet från de uppgifter du registrerat på leverantören och ger dig även förslag på konton. Jag står därmed fast vid min lösning ovan och rekommenderar dig att fortsatt arbeta med fliken Inköp i programmet när du hanterar leverantörsfakturor. Jag uppdaterar stegen nedan så kan du följa dessa.
1. Skapa leverantören under Inköp - Leverantörer. Du kan se hur du gör detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till leverantör.
2. Skapa leverantörsfakturan med ordinarie belopp, alltså med det belopp du skulle betalat innan returen. Du kan följa stegen i det skrivna hjälpavsnittet Registrera leverantörsfaktura.
3. Därefter registrerar du kreditfakturan du fått. Du kan följa stegen i vårt skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör. Du använder samma kostnadskonto/konton som på ordinarie leverantörsfaktura.
4. Nu får du kvitta kreditfakturan med ordinarie leverantörsfaktura så slutbetalningen på leverantörsfakturan uppdateras. Det gör du genom att leta upp kreditfakturan du skapat under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Kvitta. Här kan du leta upp ordinarie leverantörsfakturan i listan att kvitta mot och Bokför/spara. 5. Nu är ordinarie leverantörsfaktura kvittat mot kreditfakturan och resterande belopp kvar att betala på ordinarie faktura bör vara det belopp du faktiskt betalat. Därmed kan du gå till Kassa och bankhändelser och Matcha betalningen med fakturan. I fältet Bokföringshändelse välj Betalning av leverantörsfaktura - välj den leverantörsfaktura du har betalat och Bokför.
Hör av dig om det känns oklart! /My
... Visa mer
2022-07-20
11:12
Hej Roger! Det var en klurig fråga men vi ska försöka hjälpa dig så gott det går. Hade svårt att hitta information kring vad som gäller här och känner att jag dessutom skulle vilja ha lite mer information av dig innan vi går vidare. Jag tolkar det som att du har gjort och bokfört en förbättring i en fastighet du inte använder längre själv och att du sålt vidare förbättringen/investeringen till det företag som använder fastigheten idag. Här funderar jag på vad som skett tidigare i den löpande bokföringen gällande förbättringen? Är det ett slags inventarier som det gjorts avskrivningar på eller hur har detta hanterats från början?
Återkom gärna så tar vi en titt på det igen. 🙂 Önskar dig en fin fortsatt dag sålänge! /My
... Visa mer
2022-07-20
10:47
1Gilla
Hej igen! Ja det stämmer. Det kommer på ett eller annat sätt behöva korrigeras via korrigeringsverifikationer. Sen kan du som sagt korrigera alla händelser tillsammans via en manuell verifikation som sammanfattar allt, du får då kontrollera alla sammanlagda saldon på respektive konto. Ett bra sätt att felsöka är genom att gå till Bokföring - Kontoanalys och se över kontona i huvudboken.
Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikationer till respektive verifikation som är felaktig.
Önskar dig en fortsatt fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-19
10:26
I början av april gjorde vi en förändring kring idéhanteringen och varje förslag eller önskemål lämnas numera direkt in via varje produkt som önskemålet gäller. För att våra programutvecklare ska kunna undersöka och avgöra hur vi ska gå vidare med ditt önskemål så ber vi dig lägga dina önskemål direkt till dem via formuläret du kommer till när du följer mina steg ovan.
/My
... Visa mer
2022-07-19
10:19
Hej Oskar! Det finns lite olika alternativ och lösningar i Visma eEkonomi för dig, beroende på hur många verifikationer som är felaktiga tänker jag att du kan se över möjligheterna nedan och avgöra vilket som passar dig bäst.
I Visma eEkonomi finns det färdiga lösningar för att ta bort eller makulera verifikationer. Så länge verifikationen inte ligger i en låst bokföringsperiod och därmed är preliminär samt att den inte innehåller 19-konton. För att slippa onödiga korrigeringsverifikationer kan detta vara ett alternativ att se över. I vårt skrivna hjälpavsnitt Ta bort eller makulera en preliminär verifikation kan du läsa mer.
Ett annat alternativ är att rätta verifikationerna i en och samma verifikation. Jag tolkar det som att alla verifikationer ändå ligger inom samma månad och att det dessutom endast är vissa verifikationer som är dubbelbokförda. Det är svårt att beskriva exakt hur du går till väga i och med att jag inte ser exakt vad som ska korrigeras men vet du vilka verifikationer som blivit dubbelbokförda så kan du korrigera alla konton och saldon inom samma verifikation. Korrigeringsverifikationen skapar du i så fall under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
Alternativt så skapar du en korrigeringsverifikation till varje händelse som är felaktig. Mer om det finns att läsa om i vårt skrivna hjälpavsnitt Skapa en korrigeringsverifikation.
Hoppas detta ger lite klarhet i hantering, återkom om något känns oklart! /My
... Visa mer
2022-07-19
10:13
Hej Peter! Om jag förstår det hela korrekt så har du registrerat en leverantörsfaktura med ordinarie belopp i Visma eEkonomi men sedan gjort en retur på en vara från leverantörsfakturan. Då har du fått en kreditnota samt en ny faktura med ett mindre belopp och nu när du ska matcha det inbetalda beloppet med ordinarie faktura så är det en differens mellan beloppen under Kassa och bankhändelser och registrerad leverantörsfaktura. Detta går såklart att lösa, jag tänker att jag för tydlighetensskull lägger steg för steg nedan. 1. Eftersom ordinarie leverantörsfaktura finns registrerad i Visma eEkonomi behöver du registrera kreditfakturan du fått. Du kan följa stegen i vårt skrivna hjälpdokument Registrera en kreditfaktura från en leverantör. Du använder samma kostnadskonto/konton som på ordinarie leverantörsfaktura.
2. Nu får du kvitta kreditfakturan med ordinarie leverantörsfaktura så slutbetalningen på leverantörsfakturan uppdateras. Det gör du genom att leta upp kreditfakturan du skapat under Inköp - Leverantörsfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Kvitta. Här kan du leta upp ordinarie leverantörsfakturan i listan att kvitta mot och Bokför/spara. 3. Nu är ordinarie leverantörsfaktura kvittat mot kreditfakturan och resterande belopp kvar att betala på ordinarie faktura bör vara det belopp du faktiskt betalat. Därmed kan du gå till Kassa och bankhändelser och Matcha betalningen med fakturan som vanligt.
Känns något oklart eller om jag missuppfattat så får du gärna återkomma. 🙂 Ha en fin tisdag! /My
... Visa mer
2022-07-18
12:48
Hej @Stephan1
Jag är inte helt med på din fråga får jag erkänna. Som jag förstår det från ditt första inlägg så bokförde du en kreditfaktura och ville kvitta denna, men utifrån ditt senaste inlägg misstänker jag att din fråga gäller en annan faktura nu? Du är varmt välkommen att utveckla din frågeställning och återkomma i tråden så tar vi en ny titt på det. Ha en fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-18
10:45
Hej Emil! Detta ska vi såklart se över. Precis som du är inne på så borde du fått in dina värden på dina rader i deklarationsblanketterna automatiskt nu när du är klar med tidigare steg. En vanlig orsak till att värdena inte dyker upp eller syns i själva blanketterna kan vara att man använder en version av webbläsaren som är något gammal. Mitt förslag är att uppdatera till den senaste versionen av webbläsaren du använder, alternativt testa logga in via en annan webbläsare för att se om det hjälper. Skulle problemet mot förmodan kvarstå så kan du kontakta mina kompetenta kollegor på supporten, jag tänker att du kommer få hjälp snabbast den vägen med vidare felsökning om lösningen ovan inte fungerar. Ha en fortsatt fin måndag! /My
... Visa mer
2022-07-18
09:44
1Gilla
Hejsan! Jag hittade bra information på bolagsverket som hänvisar till PRV - Patent- och registreringsverket och där fick jag napp. Via sidan för Svensk varumärkesdatabas kan du göra en sökning på varumärkesansökningar och varumärkesregistreringar gällande i Sverige. Man kan även höra av sig till PRV:s kundsupport för information.
Hoppas detta hjälper dig vidare, jag önskar dig en fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-18
09:43
Hejsan! Vad rolig att höra att det fungerar så bra för dig och att du känner dig nöjd. Även väldigt roligt att du delar med dig av lösningen så andra användare kan komma igång med den. 🙂 När det gäller ditt önskemål så tar vi gärna in det och ser över möjligheten för en sådan lösning. Önskemål hanteras nu i respektive produkt önskemålet gäller. I Visma eEkonomi hittar du en knapp längst ner i menyn till vänster som heter Feedback och förslag. Klickar du där så hamnar du på förslagssidan för Visma eEkonomi och kan där trycka på den gröna knappen Lämna förslag för att komma vidare till formuläret där ditt önskemål kan lämnas.
Jag önskar dig en fin måndag! /My
... Visa mer
2021-10-28
15:39
1Gilla
I det här användartipset kan du läsa mer om hur du bokför koncernbidrag.
Företag i en koncern kan göra en överföring av koncernbidrag, detta görs för att utjämna resultatet mellan företagen. I detta användartips får du svar på hur detta bokförs. Normalt sätt så bokförs inte koncernbidraget i den löpande bokföringen, det görs först i samband med ditt bokslut. Koncernbidraget ska både redovisas i företaget som lämnar koncernbidrag och företaget som tar emot koncernbidraget. I vår artikel om Koncernbidrag kan du läsa mer ingående om vad ett koncernbidrag är, när beslut om koncernbidrag görs och hur det fungerar.
Bokföra lämnat koncernbidrag
I samband med bokslutet har en koncern beslutat att moderföretaget ska lämna ett koncernbidrag på 100,000 kr till dotterföretaget. Detta kan bokföras i två steg, när beslutet tas och om själva utbetalningen görs.
Kontering när beslut fattats:
Konto
Debet
Kredit
*8830 - Lämnade koncernbidrag
100 000
2860 - Kortfristiga skulder till koncernföretag
100 000
*Eventuellt kan konto 1310 - Aktier i koncernföretag användas.
Skulle du faktiskt föra över riktiga pengar mellan bolagen och inte bara hantera det som en ren bokslutsdisposition bokför du utbetalningen enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
2860 - Kortfristiga skulder till koncernföretag
100 000
1930 - Företagskonto/affärskonto
100 000
Bokföra mottaget koncernbidrag
I samband med bokslutet har en koncern beslutat att dotterföretaget ska ta emot ett koncernbidrag på 100,000 kr från moderbolaget. Detta bokförs i två steg, när beslutet tas och när själva utbetalningen görs.
Kontering när beslut fattats:
Konto
Debet
Kredit
8820 - Mottagna koncernbidrag
100 000
1660 - Kortfristiga fordringar hos koncernföretag
100 000
Skulle du faktiskt föra över riktiga pengar mellan bolagen och inte bara hantera det som en ren bokslutsdisposition bokför du inbetalningen enligt följande:
Konto
Debet
Kredit
1660 - Kortfristiga fordringar hos koncernföretag
100 000
1930 - Företagskonto/affärskonto
100 000
Har du fler frågor kring hur och när koncernbidrag kan göras så rekommenderar vi att du tar hjälp av en konsult. Detta då koncernredovisning ofta kan vara ett mer komplicerat område.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2021-10-28
15:14
4 Gillar
Tar du betalt med Swish? Då kan det ibland kännas som en djungel när du ska bokföra dessa Swish-betalningar. I detta användartips kommer du få hjälp med hur du ska bokföra en Swish-betalning och eventuell Swish-avgift. Du får också tips på hur du hanterar Swish i Visma eEkonomi och Visma Administration.
Bokföra Swish-betalning
Eftersom Swish-betalningar är betalningar du får in direkt på ditt företagskonto kan försäljningen bokföras som en direktbetalning mot ditt företagskonto. Använder du däremot ett kassasystem så bokför du detta som en fordran först. Nedan kommer två bokföringsexempel.
Exempel 1: Du använder ett kassaregister och ska bokföra en Swish-betalning för en vara med 25% moms. Eftersom du använder ett kassaregister så bokför du försäljningen i två steg.
Konto
Debet
Kredit
3051 - Försäljn varor 25% moms
800
2611 - Utgående moms på försäljning inom sverige, 25% moms
200
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
När pengarna finns på ditt bankkonto bokför du bort fordran till ditt företagskonto.
Konto
Debet
Kredit
1580 - Fordringar för kontokort och kuponger
1000
1930 - Företagskonto/affärskonto
1000
Exempel 2: Du använder inget kassaregister och ska bokföra en Swish-betalning för en vara med 25% moms. Eftersom inget kassaregister används så kan du bokföra försäljningen som en direktbetalning till ditt företagskonto.
Konto
Debet
Kredit
3051 - Försäljn varor 25% moms
800
2611 - Utgående moms på försäljning inom sverige, 25% moms
200
1930 - Företagskonto/affärskonto
1000
Bokföra Swish-avgift
Swish tar en avgift per mottagen betalning och denna ska såklart också bokföras. En Swish-avgift bokförs momsfritt på konto 6570 - Bankkostnader.
Använder du Visma eEkonomi kan du kika på vårt användartips Ta betalt med Swish! för programhantering.
Använder du kassaregistret iZettle tillsammans med Visma eEkonomi och tar emot Swish-betalningar kan du se hur du hanterar det i tråden Bokföring av Swish via Izettle.
Använder du Visma Administration finns en integration med Swish Handel för att effektivisera ditt bokföringsarbete.
Har du koll på att en Swish-betalning kan ske via en QR-kod? Mer om hur det fungerar och hur du gör kan du läsa i artikeln QR-kod - effektiva betalningar med Swish för företag.
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
... Visa mer
2021-08-20
13:49
Hejsan!
Precis som du beskriver så kan det uppstå en valutadifferens och ska även registreras som det, det är alltså inte ett belopp som din kund ska betala själv. I Visma eEkonomi finns en färdig hantering för detta så länge du angett att kunden är från ett annat EU-land. När du sedan ska registrera betalningen så kan du gå efter vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha inbetalningar manuellt och gå till fliken Kundfaktura - betald i utländsk valuta, då ser du steg för steg hur du går till väga i programmet för att kunna registrera inbetalningen korrekt. Programmet kommer då automatiskt bokföra valutadifferensen korrekt, antingen som en valutaförlust eller valutavinst beroende på hur kursen gått.
Lika så hanterar eEkonomi den periodiska sammanställningen sålänge du angett att det är en kund i annat EU-land du fakturerat. Det spelar ingen roll att differensen uppstår eftersom själva försäljningen fortfarande är densamma egentligen, differensen bokförs mot ett eget konto för valutadifferenser.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-19
13:41
1Gilla
Hejsan!
I dagsläget så tolkas inte bildunderlag som mejlas in. Vi har ett befintligt inlägg gällande detta i kategorin för Idéer som vi nu håller på att se över. I tråden Tolka mailad pdf? kommer vi uppdatera så fort vi vet mer kring vad som kommer gälla framåt.
Önskar dig en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-08-19
12:41
Hej Per!
Eftersom du redan har ett avtal så ska du inte behöva kontakta banken igen tänker jag. Däremot så kan det ta 2-3 bankdagar innan bankkopplingen drar igång, när tecknade du ditt avtal med Danske bank?
Om det gått fler än 2-3 bankdagar utan att bankkopplingen börjat fungera så kan du återkomma i tråden, så tar vi en extra koll på det för att se vad som kan gått snett vid aktiveringen.
Önskar dig en fin dag sålänge! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-19
10:54
Hejsan!
Jag kan se att du har Lön 600 så detta ska vi absolut kunna hjälpa dig med. Jag tänker att vi börjar med det skrivna hjälpdokumentet Arbeta med arbetstidsförkortning, där får du bra information kring detta och hur du hanterar det i programmet. Ute till vänster om dokumentet finns sedan beskrivningar för varje steg du ska göra kring arbetstidsförkortningen, tex valblanketterna och beräkningsformlerna vid avsättning i tid.
Som sagt så tycker jag vi börjar här, fastnar du på vägen eller tycker något är oklart så är du välkommen att återkomma i tråden såklart, så hjälper vi dig där det behövs mer exakt.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-19
10:05
Hejsan!
Ja men det stämmer precis som @Lovisa - Revidera i Bohuslän skriver, tack för det! 🙂
Det går bra att lägga in anläggningstillgångar som tidigare avskrivits, vi har väldigt bra skrivna hjälpavsnitt som både beskriver steg för steg hur du gör men som också visar exempel på just din situation. Först och främst kan du kika i avsnittet Lägg till en ny anläggningstillgång, under fältförklaringar i dokumentet finns förklaringar för varje ruta du behöver fylla i och mer detaljer kring vad som ska fyllas i. När du fyller i datum och belopp i de olika fälten så kommer programmet automatiskt känna av att du registrerar en anläggningstillgång som du tidigare gjort avskrivningar på och du kommer se texten
Specificera tidigare avskrivningar, om du klickar på länken får du där en förklaring på hur du gör detta och lite längre ner i dokumentet finns exakta exempel som är jättebra att gå igenom.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-08-19
08:49
Hejsan! Tack @Numbers_and_Friends för din lösning. vill bara flika in här för att förtydliga hanteringen lite i eEkonomi också så det känns klarare nästa gång. Anledningen till att det blev så för dig är för att du har kontantmetoden, dvs att fakturan först bokförs vid betalningen. När man har kontantmetoden bokförs alltså inget på 2440 och därför är ditt saldo på det konto noll, vilket är helt korrekt i ditt fall. Är du intresserad av att lära dig mer om skillnaden så kan du läsa vårt foruminlägg Faktureringsmetoden vs kontantmetoden. Din verifikation du skapade mellan 1930,5700 och 2641 är helt korrekt tänkt. När det kommer till kommande betalningar så ska dem alltid stämmas av via Kassa och bankhändelser när det ska stämmas av mot det bankkontot du har aktiv bankkoppling med, eftersom du där får alla händelser från ditt kontoutdrag importerat automatiskt för en lättare avstämning. Vi har därför tagit bort alternativet att kunna bokföra fakturan mot detta företagskontot direkt via reskontran för att undvika att du råkar registrera dubbla betalningar. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-08-18
13:52
1Gilla
Hejsan!
Då tar vi det en vända till tänker jag eftersom du redan hade matchat 1930 med 1580. 🙂
Det är denna bokning som gör att du får felaktiga saldon när du bokar mellan 1910 och 1930 igen, det blir helt enkelt dubbelt. Eftersom du har valt kontant försäljning så har den dagsförsäljning som synkats till Visma eEkonomi från iZettle aldrig bokat upp något på konto 1580, vilket gör att bokningen mellan 1580 och 1930 gör att konto 1580 får ett minussaldo. Jag skulle säga att det är denna bokningen du får korrigera igen så den nollas i bokföringen. Eftersom du matchat den under Kassa och bankhändelser så går du samma väg nu, klicka på bankhändelsen du matchat - Ångra matchning. Då skapas automatiskt en korrigeringsverifikation som nollar bokningen som skett vid matchningen. Eftersom du redan gjort en korrigering mellan 1910 och 1930 och utifrån den information jag fått ta del av ovan så borde dina saldon på respektive konto stämma nu, kontrollera gärna det. (Bankhändelsen som nu är omatchad under Kassa och bankhändelser kan du plocka bort via papperskorgen till höger om bankhändelsen, detta eftersom du som sagt manuellt korrigerat saldot från 1910 till 1930.)
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-08-17
10:36
1Gilla
Hejsan!
Det är inte alltid lätt att hålla reda på inställningar man kan anpassa men du är inne på rätt spår, detta går att justera och välja hur du vill lägga upp det. När inställningen Bekräfta betalningar innan de skickas till banken är markerad skickas fakturorna till banken först när du väljer att göra det. Inställningen finns under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och är förvald i programmet. Programmet kommer att påminna dig när det finns fakturor som är redo att skickas till banken. Om du avmarkerar rutan kommer dina fakturor automatiskt att skickas till banken för betalning när du bokför dem.
Hoppas detta löser din fundering! 🙂
/My
... Visa mer
2021-08-16
14:45
Hejsan!
Detta har med dina behörigheter för din användare att göra, inställningarna görs under Arkiv - Användare - Användare. Här behöver den användaren du är inloggad som vara systemoperatör (sysop) för att kunna genomföra uppdateringen, mer information finns i vårt skrivna hjälpavsnitt Användare och behörighet.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-07-26
09:04
1Gilla
Hejsan @Peter E I mitt exempel ovan så har jag försökt förklara vad som skett på respektive konto innan jag visar transaktionen, men om det känns oklart ska jag självklart förtydliga. 🙂 Om vi börjar med konto 2019 - Årets resultat så beskriver jag att resultatet bokförts och att det bokförts en vinst på 100 000. Det innebär att konto har en ingående balans med -100 000 (minus 100 000) eftersom kontot krediterats när årets resultat bokfördes. Därmed ska kontot debiteras och icke krediteras när omföringen görs för att kontots saldo ska nollas. Vi kan även kolla på konto 2013 - Övriga egna uttag, där beskriver jag att det har bokförts uttag på 20 000 kr. I en verifikation där ett eget uttag bokförs så debiteras konto 2013 och därmed så har kontot en ingående balans på 20 000 (plus 20 000) vilket i sin tur innebär att kontot ska krediteras och icke debiteras när omföringen görs för att kontot ska nollas. I det stora hela ska du alltså kolla vad du har för ingående balans på kontona per det datum du bokför omföringen. Har du ett minussaldo bör kontot debiteras med beloppet och är det ett plussaldo bör kontot krediteras med beloppet. Konto 2010 - Eget kapital ska ju däremot inte nollas, detta är kontot alla saldon överförs till, alltså mellanskillnaden. Har du alltså debiterat ett konto med 20 000 och krediterat ett konto på 10 000 så ska konto 2010 krediteras med 10 000 så att debet/kredit balanserar med varandra. Jag hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, jag önskar dig en fortsatt fin vecka! /My
... Visa mer
2021-07-02
10:38
Hejsan!
Självklart ska du få hjälp med detta. Det finns lite att tänka på när man ska ändra anställningsform för en anställd och i vårt skrivna hjälpavsnitt Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom finns steg för steg-förklaring hela vägen. Även Byte av semestervillkor/semesterperiod är bra att gå igenom om den anställde ska byta semestervillkor i samband med bytet till timlön.
Hoppas detta kommer hjälpa dig med hanteringen men känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-07-02
09:04
1Gilla
Hej!
Du kan enbart betala tillbaka enligt det som var fastställt som fritt eget kapital vid 2020s årsredovisning det stämmer ja. Du får inte räkna med det som har samlats under 2021 då detta inte är fastställt och avslutats ännu. det Det du får tänka på är att uppdatera det avtal som finns mellan ägare och bolag om det villkorade aktieägartillskottet, för att visa att det är helt återbetalat eller bara delar av den. Tänk även på att en återbetalning av villkorat aktieägartillskott räknas som en utdelning rent civilrättsligt, dvs man måste följa alla regler kring det, men inte skattemässigt samt att det går före eventuell annan utdelning. Här kan du läsa mer om det hos skatteverket: Aktieägartillskott
Vad jag kan läsa mig till så stämmer det som du säger gällande 6 månaders perioden, och verkar bara kontrolleras inom den tidsramen. Skulle dock rekommendera dig att höra med tex Tillväxtverket eller möjligtvis Skatteverket om detta betyder att man kan bestämma om en återbetalning av aktieägartillskottet nu, utifrån 2020s siffror eller inte. Det är tyvärr svårt för oss att svara på, då det är nya och komplicerade regler och det finns inte så mycket info kring detta ännu. Kanske att någon annan användare i forumet kan svara på det om de haft en liknande situation.
Hoppas detta hjälper dig lite, ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-07-02
08:53
Hejsan Markus!
Jag ska försöka besvara dina frågor så gott som möjligt från vårt håll. Förstår såklart att det även hade varit intressant att veta hur andra byråer arbetar också, så vill passa på att skriva att det hade varit superkul om någon användare vill dela med sig av sina tips och trix. 🙂
För våra produkter har vi beskrivit både processen och tillvägagångssättet på vår hemsida och i artikeln Årsredovisning online - så funkar det att lämna in årsredovisning digitalt, du hittar information om processen här. Stegen du ska ta i Visma Bokslut finns också i vårt skrivna hjälpavsnitt Digital inlämning av årsredovisning.
Information kring i vilken ordning olika underskrifter mm görs hittar du även hos Bolagsverket sida Så här lämnar du in årsredovisningen digitalt.
Gällande Revisionsberättelse har vi i våra produkter stöd för revisorspåteckning, detta innebär att revisorn måste från sin programvara skicka in revisionsberättelsen digitalt till bolagsverket om du väljer att skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket.
Jag hoppas detta kommer kunna ta dig en bra bit på vägen, hör av dig om något känns oklart.
Lycka till!
/My
... Visa mer
2021-07-01
09:44
Hej!
Jag tror inte att detta är ett krav eftersom jag tolkar det som att du nu fått ett svenskt organisationsnummer som du också ska fakturera från, men med det sagt tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla det med Skatteverket en vända om det känns oklart.
Om du behöver eller vill ha med det norska organisationsnumret på fakturan så går det att lösa. Antingen om du går via Arkiv - Företagsinställningar - Försäljning - Dokumenttexter, så kan du lägga in texten under rubriken Fakturatext. Eller följer du guiden Lägg in textrader på fakturan, malländring för att ändra texten direkt i din fakturamall.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-07-01
08:52
Hejsan!
Ja det går bra att flytta på dokumenten så dem hamnar i den ordning du önskar. Om du står i årsredovisningen i Visma Bokslut - klickar på fastställelseintyget så kan du längst ner under alla dokument klicka på två pilar som antingen pekar upp eller ner. Klickar du på nedåt-pilen så flyttar du ner dokumentet du markerat och kan välja lämplig ny plats.
Ha en fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-06-30
11:06
Hejsan!
Det går bra med förkortade räkenskapsår i Visma Advisor. I ditt fall är det ett sista år som fattas, alltså nästa år (året efter innevarande år 20210101 till 20211231). Så du kan klicka på Lägg till räkenskapsår och lägga till nästa år som räkenskapsår, när du sparar kommer felmeddelandet försvinna och du kommer kunna spara din uppgifter.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-30
10:45
2 Gillar
Hejsan!
När det gäller enskild firma skulle jag säga att du ska gå på det datum som registrerats hos skatteverket som startdatum, då man även i enskild firma kan ha ett förlängt eller ett förkortat första räkenskapsår. När det sedan gäller efterföljande år är dock huvudregeln att enskilda firmor endast får ha kalenderår. Har bolaget därmed registrerats i Maj 2021 så blir det första räkenskapsåret 2105XX-211231, efterföljande år blir kalenderår.
Så precis som du skriver så registrerar du dina inköp per registreringsdatum från SKV, vilket då också blir samma datum som du sätter som startdatum för ditt räkenskapsår i Visma eEkonomi.
Jag tror och hoppas detta förtydligade dina sista funderingar, känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-30
10:25
1Gilla
Hi!
There will be a ready-made setting for OSS, this setting means that no manual imposition from you is needed if the setting is set. More information about how this setting will work in the program will be released soon here in our forum. A tip is to have a look in the Visma eEkonomi Nyheter tab in our forum where the information will be released. You can also subscribe to the tab by clicking on the three dots and click on Prenumerera, if you do you will receive an email when news for Visma eEkonomi is released.
Have a nice day!
/My
... Visa mer
2021-06-18
10:35
1Gilla
Hejsan!
Jag tolkar det som att du söker svar från andra i samma situation som du men eftersom ingen har svarat kan jag berätta lite om vad märkt är vanligast hos våra kunder. 🙂
Det jag upplever som vanligast för anställda med månadslön är att de har löneperiod innevarande månad med avvikelser föregående månad. Det innebär att en anställd i utbetalningen den 25 juni får sin månadslön för hela juni månad men avvikelser från maj månad regleras på lönen. Detta skulle i sin tur också innebära att om en lönejustering f.r.o.m 1 juni görs betalas den ut samma månad (innevarande).
När det kommer till anställd med timlön är upplever jag att det vanligaste är att man har både timlön och avvikelser föregående månad. Om vi tar samma exempel som ovan så innebär det att lönen som betalas ut den 25 juni är timlön och avvikelser från maj månad. Rent tekniskt så kan du inte ha timlön innevarande månad som du kan med månadslön, eftersom timlönen beror på hur många timmar man jobbar och inte en fast lön. Alltså kan man inte betala ut lön för en hel månad innan just den månaden är slut.
Det är självklart välkommet för andra användare att komma med sin bild av sin lönehantering här men jag hoppas detta kanske kan hjälpa dig en liten bit på vägen.
Hoppas du får en fin fredag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-18
09:03
Hejsan Astrid! Funktionen för att skicka fakturor via e-post är ingen funktion som kommer försvinna eller tas bort av oss, så det går super att fortsätta med den hanteringen. Sedan har vi erbjudanden för att Skicka och ta emot e-fakturor som oftast är väldigt uppskattad och välanvänd av våra kunder men det är inget som kommer ersätta e-postfunktionen på något vis. Är det något annat som känns oklart så får du gärna återkomma, önskar dig en fin fredag sålänge! 🙂 /My
... Visa mer
2021-06-17
13:06
Hejsan!
Jag har återskapat detta hos mig och det ska inte vara ett problem att bokföra en betalning som har ett tidigare datum än fakturans fakturadatum, inte heller på en krediterad faktura som jag även testade med. Du borde också ha alternativet för en betalning på själva fakturan under Åtgärder så här verkar det vara något annat som stoppar. Eftersom jag inte ser fakturan framför mig är det inte helt lätt att felsöka men ett exempel på detta är om du råkat lägga in fakturan som en kontantfaktura? Ligger fakturan under Försäljning - Kundfakturor - Obetalda kundfakturor?
Som sagt det finns en del att kontrollera och kvarstår problemet är mitt förslag att du kontaktar oss direkt via telefon eller chatt, på så vis kan vi se över det tillsammans med dig i ditt program.
Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-17
11:06
Hejsan Maud! Ur bokföringsmässig aspekt så kan det finnas tillägg man behöver göra och tänka på under en omstart men det beror helt på anledning till omstarten. Men oavsett så är det är helt korrekt att denna ligger i kategorin för Visma eEkonomi eftersom det berör en omstart av programmet. När det kommer till din omstart så känns det som att du har gjort allt du behöver. Som jag tolkar det vill du göra om allt för 2020 men då ta med dig bokföring m.m från 2019 och det gör du genom en export och import av en SIE-fil. Sen kan det ju vara skönt att få behålla dina register också, så som kunder, leverantörer och artiklar exempelvis tänker jag. Jag skulle rekommendera dig att läsa vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag som beskriver exakt vad som rekommenderas att du gör innan respektive efter omstarten, jag hoppas att den kan hjälpa dig en bra bit på vägen. Känns något minsta oklart så är du självklart välkommen att återkomma! 🙂 /My
... Visa mer
2021-06-17
10:57
Hejsan!
Det går inte att registrera en ROT-faktura i Visma eEkonomi utan ett personnummer, eftersom detta är uppgifter Skatteverket kräver när filen ska läsas in. Även om inte ni sköter den biten så skapas en fil i bakgrunden automatiskt när fakturan skapas, vilket medför att ett personnummer på fakturan blir obligatoriskt.
Vad jag kan se så arbetar ni bland annat i Visma Advisor och ett hett tips är faktiskt att starta ett samarbete i eEkonomi med er kund där, alltså att ni båda arbetar i ett gemensamt eEkonomi. Det finns flera alternativ här men jag kan ge er ett exempel. Det skulle kunna vara att ni som byrå arbetar i eEkonomi och sköter kundens övriga bokföring där. I samarbetet med kunden ger ni också er kund tillgång till eEkonomi fakturering, vilket innebär att kunden har tillgång till samma eEkonomi som er men endast till faktureringsdelen. På så vis kan kunden skapa ROT-fakturor i programmet och då även sköta rapporteringen till Skatteverket. Ni som byrå slipper då dubbelarbetet med att själva behöva lägga upp fakturan och kan istället bokföra betalningarna direkt mot de fakturor er kund skapat.
Vi har som sagt flera alternativ här och skulle du vilja veta mer kan du läsa mer i vårt skrivna hjälpavsnitt Samarbeta med dina kunder via Visma Advisor eller kontakta oss direkt via telefon eller chatt för rådgivning.
Jag önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-15
13:50
Hejsan!
Lösningen ovan som min kollega Cecilia gav är om du skapar 3 olika lönebesked för de 3 olika månadslönerna, då kommer du på de 2 sista lönebeskeden du skapar justera skatten med lönearten Extra skatt med ett plustecken framför.
Skapar du däremot 1 lönebesked som innehåller totalbeloppet för alla 3 månadslöner så kommer programmet skapa rätt skatt och arbetsgivaravgift automatiskt, så har du den möjligheten är det vad jag rekommenderar. Programmet kollar då på inställningarna för skatt och arbetsgivaravgift du har för den anställde i anställningsregistret och går efter detta när uträkningen på bruttolönen görs på lönebeskedet. Jag visar en bild nedan där den anställde i exemplet har skattetabell 35 och normal arbetsgivaravgift i anställningsregistret, jag kontrollerade den totala skatten programmet drog vilket stämde med skattetabellen från SKV.
Hoppas detta hjälper mig framåt med dina lönebesked, önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-11
14:49
Hejsan!
Detta är tyvärr inte så lätt att svara på utan att veta varför det diffar och hur denna differens uppkom, så det är helt enkelt där du behöver börja. När du bokar bort diffen så behöver man även bokföra det mot ett intäkt respektive kostnadskonto, vilket blir knepigt att råda dig i hur om man inte riktigt vet varför det diffar mer exakt. Att göra den typen av felsökning kanske inte är helt lätt att hjälpa dig med i forumet eftersom jag inte kan se din bokföring framför mig men jag hoppas ändå kunna hjälpa dig en bit på vägen för att felsöka rent programmässigt i Visma Administration. Mitt tips är att du under Försäljning - Kundfakturor och Inköp - Leverantörsfakturor gör urval för vilka fakturor du vill se, exempelvis så hade du kunna ta ut dem som är I reskontra och dem som är Slutbetalda, dessa jämför du med en Kontoanalys för respektive konto 1510 och 2440. Du kan också välja för vilken period du vill visa och jämföra, kan ju vara bra om du vet när det stämde sist ungefär.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen, jag önskar dig en trevlig helg!
/My
... Visa mer
2021-06-11
09:35
Hejsan! Är lite osäker på om du menar att du ska skapa flera företagsnamn i Visma Fakturering med samma organisationsnummer, alltså företag att fakturera för i programmet eller om du vill kunna lägga in företagskunder med olika namn och samma organisationsnummer. Jag kikade på båda alternativen och det är inga problem, det går bra att registrera både företag och kunder med samma organisationsnummer. Ha en fin fredag! /My
... Visa mer
2021-06-10
14:15
1Gilla
Hej!
Jag ser att du fått hjälp som är helt korrekt rent bokföringsmässigt, men eftersom du har Visma eEkonomi Smart så behöver du hantera detta manuellt. Funktionen som Roffakab berättat om är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, händer detta frekvent kan det vara värt att kika på en eventuell uppgradering till den varianten som du kan läsa mer om på vår hemsida om Visma eEkonomi. Det går också bra att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer om de olika varianterna.
För att lösa detta manuellt i eEkonomi smart är mitt förslag att utnyttja Kassakontot eftersom det inte brukar användas på samma sätt som företagskontot längre. Så du bokför fakturan mot Kassakontot och sedan får du skapa en korrigeringsverifikation till denna betalning och bokar om beloppet till konto 2420.
Ha en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-10
09:14
Hejsan!
Om anskaffningsvärdet på en anläggningstillgång ska ändras och påverka de kommande avskrivningarna går det bra att ändra detta direkt på den anläggningstillgången som redan finns upplagd. Om jag förstår dig korrekt så har du inte gjort några avskrivningar än och då kan du bara går till Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på byggnaden - Redigera och ändra beloppet i fältet för Anskaffningsvärde, då kommer detta belopp räknas med när du börjar göra dina avskrivningar från januari.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-07
13:20
Hejsan!
Okej men då är jag med dig! 🙂
Eftersom du har ett så kallat elevföretag så kan din lärare styra över dessa företag och då även inaktivera företag när hen loggar in. Om din lärare följer följande steg så kommer du kunna inaktivera de företag du inte vill arbeta med:
1. Logga in med sin e-post och lösenord på vismaspcs.se
2. Klicka längst upp till höger på skolans namn
3. Klicka på elevföretag och där markera företagen för att sedan klicka på inaktivera.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-06-04
10:58
Hejsan!
Jag är inte helt med på hur det blir i programmet eller dina värden eftersom jag inte ser dina siffror, registreringen eller den anställdes schema framför mig. Vi kan absolut försöka svara på dina frågor men jag skulle rekommendera dig att kontakta mina kollegor via chatt eller telefon för bästa hjälp. På så sätt kan vi tillsammans kolla med dig hur det ser ut i ditt program och vad som faktiskt skett. 🙂
Jag önskar dig en fin helg!
/My
... Visa mer
2021-06-04
10:00
Hejsan!
Lite osäker på vad du menar med radera företaget. Vill du starta och börja om i eEkonomi? Alltså radera alla händelser och göra om allt från ruta 1? Eller är det avtalet du tänker att du vill säga upp?
Gäller det att starta om ditt eEkonomi kan du se hur du gör detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Omstart av företag, där har du även en checklista på vad som kan vara bra att tänka på före och efter omstarten.
Har jag missuppfattat frågan får du gärna återkomma med lite mer information! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-04
09:12
Hejsan @Fd medlem
Anledningen till att denna inte syns hos dig är för att periodisering av kundfakturor är en funktion som finns i vår variant Visma eEkonomi Pro, det är helt enkelt en större variant av eEkonomi Smart som du använder idag. Precis som nämnt ovan så kan du boka om periodiseringen manuellt istället, som en manuell verifikation när fakturan bokförts men finns det ett större behöv av att periodisera kundfakturor skulle jag rekommendera en uppgradering till eEkonomi Pro.
Är du intresserad av att veta mer om de olika varianterna kan du läsa mer på vår hemsida om Visma eEkonomi, du är också varm välkommen att kontakta vår försäljningsavdelning om du vill veta mer kring funktioner och priser.
Önskar dig en fin fredag och trevlig helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-06-02
11:23
Hejsan!
Detta gäller den e-postadress som är registrerad på din kunds organisationsnummer hos oss och att denna behöver stämma överens med den e-postadress du har i programmet du arbetar i. Detta är inte helt enkelt att lösa via forumet tyvärr, främst för att du inte ska dela med dig av dem uppgifter vi behöver så öppet utan jag vill be dig kontakta oss via chatt eller telefon istället. Då kommer mina kollegor på supporten kunna hjälpa dig vidare så du kan få börja använda funktionen för inkasso.
Ha en fortsatt fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-31
11:23
Hej @Behruz
Jag sammanslog din fråga med denna tråden. Längre upp i tråden finns svar på hur du ska tänka kring försäljningen, det finns även svar från min kollega Lisa som hänvisar till tråden Bokföra försäljning av inventarier där du ser hur konteringen kan se ut.
Är det något som känns oklart när du läst dessa får du gärna återkomma med vad du funderar på mer exakt så tar vi en till titt på det! 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-31
10:49
1Gilla
Ja, där har du helt rätt faktiskt. Tack @Lovisa - Revidera i Bohuslän jag fick tänka om, det går inte att kreditera en husfaktura. Jag får rätta mig och förtydliga mitt svar, det blir egentligen bara bokföringen som korrigeras korrekt men som sagt så blir inte skattereduktionen rättad i en kreditfaktura vilket gör att beloppet till Skatteverket blir för högt i slutändan. Då är mitt nya förslag att lägga till korrekt antal timmar på fakturan från början (alltså med avdraget), sedan får du via en textrad på denna fakturan lägga till att exempelvis "Avdrag för X antal timmar gjorts på fakturan". /My
... Visa mer
2021-05-31
10:32
Hejsan Johan!
Det stämmer att du inte kan lägga minus på antal när det är en ROT-faktura, detta är en spärr i programmet eftersom det inte ska kunna bli fel med den uträknade skattereduktionen. Mitt förslag är att du gör ordinarie faktura utan avdraget och lägger till en textrad där du förklarar att "X timmar avdrag görs på separat kreditfaktura" eller likande. Sedan skapar du en kreditfaktura med just dessa timmar i avdrag, är du osäker på hur du gör kan du kika i vårt hjälpavsnitt Kreditera faktura som visar hela programhanteringen. Även på kreditfakturan du skickar kan du ju skriva en textrad om att den krediterar beloppet på ordinarie-faktura, om du vill vara extra tydlig.
Känns något oklart med hanteringen får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-28
10:27
Hejsan Thomas!
Såklart ska du få hjälp med detta!
För att du ska få så bra och korrekt hjälp från början är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor för frågor gällande API, du når dem på api.support@vismaspcs.se. Dem kommer ta hand om dina frågor så du kommer vidare.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-27
14:41
1Gilla
Hejsan!
Det går bra att välja SEK som valuta på leverantören, oavsett land du väljer. Om du går till Inköp - Leverantörer - Skapa ny eller Redigera en befintlig så kan du under Betalningsuppgifter lägga Valuta SEK, när du sedan skapar leverantörsfakturan för leverantören kommer programmet kolla på denna inställningen och skapa fakturan utefter den.
Hör av dig om något känns oklart! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-27
11:30
Hej igen @Fd medlem
Jag förstår. När det gäller rättningar så långt bakåt i tiden brukar jag inte vilja redogöra exakt hur långt man ska gå för att rätta detta, jag kan tycka den biten är bra att kontrollera med din redovisningskonsult. Däremot så tycker absolut du är inne på rätt spår, enligt bokföringsnämnden så ska en rättning göras i den period då felet upptäcks. Om till exempel en affärshändelse har inträffat under 2019, bokförts löpande under 2019 och 2020 men företaget sedan i maj 2021 upptäcker att affärshändelserna blev felaktigt bokförda, så ska rättelsen ske i den löpande bokföringen i maj 2021. Sen är då frågan om du bara behöver flytta över den kvarvarande skulden från konto 2893 till konto 2390 eller om du dessutom ska rätta dem andra händelserna när det gäller återbetalningarna och bokföringen av själva lånet från början. Detta är jag inte helt hundra på måste jag erkänna och rekommenderar en kontakt med din redovisningskonsult för säkerhetsskull.
Ska du bara flytta över den kvarvarande skulden så ska konto 2893 debiteras med saldot och konto 2390 krediteras tänker jag.
Ha en fortsatt fin torsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-27
09:47
Hej på er!
Får be om ursäkt för ett något senare svar men var tvungen att kolla upp detta lite närmre. När det sker förändring på värdepapper, kurser och framförallt när de byter lista kräver detta manuell handpåläggning från oss för att uppdateringarna ska komma in i programmet. I dagsläget är vår rekommendation att du kontaktar supporten i de fall som du saknar värdepapper eller att befintliga inte är uppdaterade med korrekt kod.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-26
11:02
1Gilla
Hejsan @Fd medlem Eftersom ditt lån betalas tillbaka under en längre tid (längre än ett år) så räknas detta som ett långfristigt lån. Om det är ett långfristigt lån ska lånet bokföras på ett 23-konto, exempelvis 2390. Annars ser din kontering i debet/kredit helt korrekt ut. Ha en fin dag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-05-25
11:19
Hej @Fd medlem
Har du fler bank- eller kassakonton du ska bokföra dina tillgångar på så kan du lägga upp dessa under Inställningar - Kassa-och bankkonton, då kommer programmet automatiskt plocka upp tillgångskontot i likviditetsprognosen på startsidan. Via Kassa- och bankkonton får du också välja vilket bokföringskonto saldona ska bokas på.
Hoppas detta kan förtydliga hanteringen, ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-24
15:30
Hejsan!
Jag måste erkänna att det är svårt för mig att ge konkreta råd här tyvärr. Du @AnnicaL kanske vet vad som gäller och har möjlighet att flika in? Det skulle vara guld! Annars skulle jag faktiskt rekommendera en kontakt med en redovisningskonsult som kan kika på det tillsammans med en bra överblick på dina händelser. Har du ingen redovisningskonsult i dagsläget kan du via vår sida Hitta redovisningskonsult får hjälp med det, detta är konsulter som själva använder Visma eEkonomi vilket kanske kan underlätta dessutom.
Får önska en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-24
14:13
Hejsan @Fd medlem
Jag tycker detta låter märkligt, jag försökte själv återskapa situationen men får inte samma utfall. Om jag förstår det rätt så gäller det en anställd som varit föräldraledig, har en skuld på sitt lönebesked och ingen utbetald lön. Detta återskapade jag hos mig och skapade en arbetsgivardeklaration men får ingen beräknad arbetsgivaravgift på den anställde. För att kontrollera detta gjorde jag som @AnnicaL rekommenderat ovan och kikade på utskriften för arbetsgivardeklarationen, där kan du se den beräknade arbetsgivaravgiften per anställd som i mitt fall blev 0. Vi kikar självklart gärna vidare på det men eftersom jag själv inte kunnat återskapa det får du gärna kontakta oss via chatt eller telefon, på så vis kan vi kika på det tillsammans i ditt program för att se vad som gått snett.
Ha en fortsatt bra dag!
/My
... Visa mer
2021-05-24
12:05
Hejsan!
Eftersom du får med fakturan i exporten så innebär det att kunden betalat tillräckligt av fakturan för att få ansöka om skattereduktionen, även om fakturan inte är slutbetald från kund. Detta innebär att du kan ha kvar fakturan i filen - göra ansökan och sedan registrera alla betalningarna i efterhand. Du alltså behöver inte ta bort fakturan från filen utan kan fortsätta som vanligt och registrera kundens slutbetalning och det som avser skattereduktionen från SKV när dessa kommer.
Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My
... Visa mer
2021-05-20
10:11
Hej!
Jag förstår och blir glad att höra att Visma Administration 2000 verkar vara ett tillräckligt bra program för dig att använda. Ja, det finns instruktioner i vårt skrivna hjälpavsnitt om Rapportgeneratorn, där finns en hel del information och tips som jag hoppas kan hjälpa dig en bit på vägen och känner du att det blir för svårt så vet du att du kan få hjälp av våra partners.
Ha en bra torsdag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-18
16:47
Hejsan!
När det gäller ändringar i rapportgeneratorn är detta något nte har support på, däremot har vi våra duktiga partners som gärna hjälper till och du hittar mer information och kontaktuppgifter till våra partners och återförsäljare på vår hemsida.
Har vi någon annan användare som besitter kunskaper inom området eller som har några tips så är ni självklart välkomna att skriva i tråden också.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-18
14:36
Hejsan!
När du gjorde importen ska du ha fått frågan om du vill behålla eller ändra namnen men när importen väl har gjorts så kan du själv tyvärr inte ändra, eller det går rättare sagt inte att ändra namn på de konton som är en ej redigerbar standardpost. Jag kommer skapa ett ärende på detta och mejla dig, så ska vi försöka hjälpa dig att ändra direkt från vår sida. 🙂
Ha en fortsatt bra dag!
/My
... Visa mer
2021-05-18
10:50
1Gilla
Hej igen!
147.2 kr är beloppet när man drar 25% moms från 184 kr. Uträkning av moms är inte helt klart kan jag hålla med om för du tar alltså inte 25% rakt av 184 kr, man räknar på något som man kan kalla för baklänges-moms. Det innebär i korta drag att momsen beräknas på priset exkl moms. Tänkte du räkna fram momsen manuellt så kanske artikeln Så här fungerar moms från Verksamt kan hjälpa dig på vägen iallafall, det finns också flera bra momskalkyler på nätet att använda för få hjälp att räkna.
Visma eEkonomi som jag ser att du använder hjälper dig att räkna fram detta om du använder programmets funktion för till exempel kundfaktura. Om du skickar en kundfaktura från programmet så får du via artikeln du lägger upp välja vilken momssats och vilket konto försäljningen ska bokföras på. Väljer du 25% moms där så kommer programmet automatiskt räkna fram rätt moms på beloppet samt kontera momsen på rätt momskonto när du bokför den.
Ha en fortsatt bra dag!
/My
... Visa mer
2021-05-18
10:34
Hej Anna!
Det kan finnas flera olika anledningar till att den är utgråad och just nu är det svårt att säga exakt vad det är som fattas när detta uppstår, just eftersom jag inte kan se det framför mig. Du är varmt välkommen att kontakta oss på supporten via chatt eller telefon, på det sättet kan vi kika på hur det ser ut tillsammans med dig direkt i ditt program.
Ha en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-18
09:39
1Gilla
Hej Lina!
Detta ska jag självklart kunna hjälpa dig med. Du verkar ha bra koll på hur lönearten ska vara uppbyggd men för säkerhetsskull så länkar jag till artikeln Resor från Skatteverkets sida som berättar hur förmåner för resor ska hanteras i olika situationer.
Eftersom det i ditt fall är en skattepliktig förmån så kan du använda löneart 2118 - Övriga förmåner, tabellskatt eller 2119 - Övriga förmåner, engångsskatt. Du kan också kopiera en av lönearterna om du vill ha en helt egen för förmån - resor. Båda dessa är just förmåner (inte ett utbetalt belopp), påverkar rätt fältkod på arbetsgivardeklarationen, påverkar arbetsgivaravgiften och det skattegrundande beloppet men skillnaden är att det dras antingen tabellskatt eller engångsskatt.
Hoppas detta kommer hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-17
14:56
Hej Olle!
Inköpet ser ut att vara helt korrekt bokfört. Det jag funderar på är däremot faktureringen till kunden. Om jag förstår det hela rätt så kostade lunchen 184 kr, men vad ska kunden betala dig? Är det något mer än lunchen eftersom du debiterat ditt företagskonto med 210 kr?
Tänk också på att konto 2641 är ett konto för ingående moms, när du ska bokföra en försäljning så hanteras utgående moms. Är det 25% moms på försäljningen kan du förslagsvis använda konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%.
Är det endast lunchen på 184 kr du ska vidarefakturera för bör konteringen bli:
3684 kredit 147.2 kr
2611 kredit 36,8 kr
1930 debet 184 kr
Företagskontot 1930 ska alltså debiteras med det belopp kunden faktiskt betalar och som kommer in på ditt konto, får just nu inte riktigt ihop dina siffror för försäljningen måste jag erkänna. Jag hoppas detta kan underlätta hanteringen, annars får du såklart återkomma 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-17
14:40
Hej igen!
Jag förstår. Jag tycker du ska korrigera betalningen mot Kassakontot och sedan registrera rätt betalning mot fakturan. Det gör du genom att följa stegen nedan:
1. Gå till Kassa och bankhändelser - välj Kassakonto vid Konto - välj rätt period och leta upp händelsen som står för betalningen mot fakturan.
2. Klicka på kassahändelsen - Ångra matchning. Då skapar programmet en automatisk korrigeringsverifikation som nollar betalningen mot kassakontot och leverantörsfakturan blir åter igen markerad som obetald, den lägger sig alltså under Inköp - Leverantörsfakturor - Obetalda leverantörsfakturor på nytt.
3. Nu kan du matcha din manuella betalning med leverantörsfakturan. Detta gör du som vanligt under Kassa och bankhändelser mot bokföringshändelsen Betalning av leverantörsfaktura. Glöm inte att ändra tillbaka till Företagskonto vid Konto.
Hoppas detta förtydligar hanteringen, känns något oklart får du återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-17
09:26
Hej igen!
Du skulle kunna gå via Kassa och bankhändelser här. Välj Skattekontot under Konto - Ny skattehändelse - fyll i datum (samma datum som fakturan registrerades som betad), lägg in beloppet med Pengar in - Lägg till. Byt sedan till Företagskontot vid Konto - Ny bankhändelse - skapa en exakt likadan händelse som du precis gjort på skattekontot men välj Pengar ut. Denna händelse kan du sedan Matcha - välj bokföringshändelsen Överföring mellan egna bankkonton - välj Skattekontot som konto - lägg en passande beskrivning och välj skattehändelsen du precis skapat som bankhändelse - Bokför. Då skapas en verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar konto 1630.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-14
11:24
Hejsan!
Jag har inte helt lätt för att förstå underlaget du skickat med måste jag säga. Du får gärna tillge lite mer information om vad underlaget innebär tillsammans med siffrorna så ska jag försöka hjälpa dig.
/My
... Visa mer
2021-05-14
11:21
Hejsan!
Innan jag vågar hjälpa dig med en fullsatt lösning så behöver jag lite mer information.
Du skapade en debetfaktura som du bokförde som betald, bokfördes det mot Kassakontot eller mot vilket bokföringskonto?
Du skriver att kassan visa -1770 kr, det är beloppet på fakturan då om jag förstår det rätt?
Nu har du betalat fakturan och har ett belopp under Kassa och bankhändelser som du undrar hur du ska bokföra, stämmer det? Du har alltså en aktiv bankkoppling?
Återkom gärna så tar jag en till till på det! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-14
11:19
Hejsan! De uppdrag som är upplagda under Kunder - klicka på kunden - fliken Uppdrag ska även synas när du valt kunden när du ska starta klockan. Har du uppdrag upplagda på kunden där? om inte kan du börja med att lägga upp uppdragen på kundkortet och Spara, så ska det komma med nästa gång du startar klockan. Har du uppdrag upplagda på kunden som inte syns via klockan ska vi självklart kika närmre på det, då är det lättare att du kontakta oss via chatt eller telefon så ska vi kika på vad som går snett i ditt program. Ha en fin fortsatt fredag! 🙂 /My
... Visa mer
2021-05-14
10:50
Hejsan!
Via länken som Tinna gav dig ovan ska du kunna få ut en kontaktfaktura utan problem. Lättast är om du går till Försäljning - Kunder - klicka på kunden - Redigera - välj betalsätt Kontant och spara. När du sedan skapar fakturan till kunden kommer du längst ner till höger se att det står Totalt kontantfaktura, jag visar även en bild på en förhandsgranskad preliminär kontantfaktura jag skapat nedan. Du behöver förhandsgranska direkt via fakturan när du skapar den, förhandsgranskar du en fakturautskrift via dina Företagsinställningar kommer programmet visa en "vanlig" exempelfaktura och inte en kontantfaktura.
Detta är en förhandsgranskad kontantfaktura:
Detta är alltså något som ska fungera idag, lika enkelt som att skapa andra vanliga kundfakturor sålänge du har rätt inställning i kundregistret. Du ska inte behöva skapa ett manuellt kvitto så fungerar inte detta som beskrivet ovan får du gärna återkomma, så ska vi kika på det tillsammans en vända till.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-14
10:27
Hej!
Det ska fungera med lösningen som Mita har gett ovan då konteringsmallen ska överstyra eventuella artikelrader. För att funktionen ska fungera så behöver dock konteringsmallen vara inlagd på leverantören i registret, är detta gjort även hos dig? Annars får du gärna prova att göra detta så bör det fungera bättre.
Om du redan gjort detta får du gärna höra av dig till oss på supporten så att vi kan hjälpa dig vidare.
Ha en fin fortsatt dag och kommande helg! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-14
09:24
1Gilla
Hejsan!
Är du momsregistrerad och denna försäljning till annat EU-land är momsfri ska det rapporteras i den Periodiska sammanställningen. Däremot så funderar jag på om du verkligen ska ha momskod 35 på kassarabatts-kontot också, blir något osäker när jag läser på SKV sida om Periodisk sammanställning. Där skriver de om vad som ska rapporteras, bland annat så skriver de:
Värdet av varor som du säljer momsfritt till företag i andra EU-länder, när varan transporteras från Sverige till ett annat EU-land och köparen har uppgett sitt VAT-nummer.
Värdet av tjänster som du säljer momsfritt enligt huvudregeln för försäljning till företag i andra EU-länder när köparen har uppgett sitt VAT-nummer.
Här skriver dem att det alltså är värdet på varan när den transporteras eller tjänsten som ska rapporteras. Jag tycker faktiskt inte att svaret är helt hundra och tycker det kan vara bra att dubbelkolla det med Skatteverket en extra gång, för att se om det helt enkelt ska minska det rapporterade beloppet på ordinarie försäljningskontot.
Får du svar från Skatteverket får du jättegärna dela med dig av det här, så kan jag och andra också lära oss något nytt! 🙂
Ha en fortsatt fin fredag!
/My
... Visa mer
2021-05-12
10:50
Hejsan!
Toppen, då kan du arbetade vidare! 🙂
Ja detta är inte ett allmänt fel utan något som verkar påverka få av användarna i Visma eEkonomi, det är absolut ett pågående arbete och något vi kommer fortsätta felsöka kring för att lösa.
Ha en fin onsdag!
/My
... Visa mer
2021-05-11
14:39
Hejsan @Fd medlem Frågan är inte helt lätt att svara på nu, utan det krävs lite mer information känner jag. Vill helt enkelt dubbelkolla så jag förstått allt rätt. Jag tolkar det som att kundfordringarna redan är avskrivna under föregående år, det gäller även momsen då vilket resulterat i en momsfordran på konto 1650? Stämmer det? Är det denna momsfordran och återbetalningen av momsen från SKV du funderar på hur du ska bokföra? Om så är fallet så ska överföringen till ditt Skattekonto visas. Det gör du genom att kreditera konto 1650 - Momsfordran och debitera konto 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto). Har du även flyttat pengar från skattekontot till företagskontot ska denna överföring också visas. Det gör du genom att kreditera 1630 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) och debitera konto 1930 - Företagskonto/ det konto som avser ert företagskonto. Har jag missförstått din fråga får du gärna återkomma med lite mer information, så tar jag det en vända till! 🙂 /My
... Visa mer
2021-05-11
11:46
Hejsan!
Det går bra att ändra kontonas namn manuellt, det kommer inte påverka något annat i deklarationen. Du får självklart själv välja namn men namnen på kontona enligt BAS-kontoplan är 2128 - Periodiseringsfond 2018 och 2129 - Periodiseringsfond 2019.
/My
... Visa mer
2021-05-10
16:26
Hejsan!
Jag ser att du inte fått något svar av en annan användare än, men jag själv har inte i forumet sett någon nämna detta. Däremot så kan jag inte helt hundra svara på om det kanske kan vara någon avgift som dras per automatik? Jag tänker faktiskt att det kan vara bra att kontrollera detta direkt med iZettle support så du får ett ordentligt och förklarade svar, förstår att det kan kännas osäkert om beloppen förändras och du inte kan se eller vet varför.
Hoppas dem kommer kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Önskar dig en fortsatt fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-06
12:58
Hejsan!
Det stämmer, du ska ange kunden som huvudkontakt. Kunden äger sitt eget konto eftersom det är deras org-nummer eller personnummer så därav ska kunden ha möjlighet att styra sitt konto. Hon blir alltså administratör på hennes företags Mina tjänster, vilket innebär att hon kan styra kontoinställningarna och är administratör över dessa. Annars skulle man kunna ta över ett företag utan deras godkännande egentligen.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-06
10:20
Hejsan!
Ja det går bra. Om du går till Bokföring - Rapporter, så har vi rapporten Försäljningsstatistik. Du kan klicka på den - Skapa rapport och gör dina urval, när du är färdig kan du klicka på pilen bredvid Visa och välja Skapa csv (excel). Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
14:57
1Gilla
Hejsan!
Nej det är inga konstigheter utan du gör precis som vanligt. Du matchar bankhändelsen under Kassa och bankhändelser som en Betalning av leverantörsfaktura, när händelsen förs så kommer fakturan under Inköp - Leverantörsfakturor läggas som delbetald och när du bokför den sista betalningen om ca 2 månader (på samma sätt som ovan) kommer fakturan registreras som slutbetald.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
13:55
Hejsan!
Det är inga konstigheter, en del av tillvägagångsättet för arbetsgången i Sälj inventarier är faktiskt att skapa en kundfaktura som kunden kan ta emot så detta kommer vi kunna lösa utan problem. I vårt skrivna hjälpavsnitt Bokföra försäljning av anläggningstillgång kan du se hur du går tillväga mer exakt, du ska kolla under fliken Bokför försäljningen med en faktura eller möjligen Registrera försäljningen med kontantmetoden, oavsett du kan hoppa över steg 1 eftersom fakturan redan är skapad.
Jag tror och hoppas detta kommer hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
13:55
Hej igen Kenny,
Inte helt hundra på om jag förstår dig hela vägen men vi testar. Som jag förstår det rätt så är vissa händelser redan bokförda och det är några utav händelserna under Kassa och bankhändelser från SKV-filen som du vill ta bort? Då bör du ha en papperskorg bredvid händelsen, där kan du klicka och få bort denna från sidan.
Om jag missförstått får du gärna återkomma med mer information, kanske en bild kan underlätta förklaringen på vad du skulle vilja ta bort i eEkonomi. 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-05
11:50
Hej!
Ja det går bra. Om du loggar in på mina tjänster på vismaonline.com - väljer rätt företag uppe i högra hörnet så kan du lägga till dina kunder som användare. Att bara lägga till en användare och lägga till tillgång till Visma Scanner är gratis, det är först om du markerar tillgång till Visma eEkonomi för kunden till exempel som det blir en extra kostnad.
Står du på Mina tjänster så klickar du på kundens företagsnamn uppe till höger - Användare - Skapa användare, när du lagt in rätt användaruppgifter och skapat användaren får du välja tjänster, här markerar du Visma Scanner. När uppgifterna är skapade så har användaren fått ett mejl där hen fått välja ett lösenord. Finns användaren redan upplagd kan du bara klicka på användaren och lägga till tjänsten där direkt. Det är användarens e-post och lösenord till vismaonline som används till appen Visma scanner också.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-05
11:32
Hejsan!
Om jag förstår det rätt så har du kontantmetoden som bokföringsmetod då? Alltså ska leverantörsfakturor bokföras först vid betalning förutom vid just årsskiftet. Har du exempelvis ett räkenskapsår enligt kalenderår och har obetalda fakturor över årsskiftet, så ska dessa tas upp i bokföringen redan den sista december. Detta för att påverka resultatet och momsen på rätt bokföringsår.
I ditt fall tolkar jag det som att du fått leverantörsfakturor under under det tidigare räkenskapsåret som inte betalades under samma år? Om så är fallet så finns det då två sätt att hantera detta på skulle jag säga. Jag kommer specificera båda nedan så får du helt enkelt göra det som känns smidigast för dig.
1. Registrera alla leverantörsfakturor det gäller under Inköp - Leverantörsfakturor. Detta tar kanske lite tid, men faktiskt ändå det jag rekommenderar. Främst för att du ska kunna följa dina enskilda inköp och bokningar bakåt i tiden betydligt lättare men också för att det faktiskt skapas som en leverantörsfaktura i programmet. Eftersom du under Inställningar - Räkenskapsår och IB har kunnat ange kontantmetoden som bokföringsmetod så kommer inga leverantörsskulder bokas upp när fakturorna skapas utan detta gör du sedan via ett knapptryck när alla fakturor är skapade. I inlägget Supporten tipsar: Hantera kontantmetoden (bokslutsmetoden) vid årsskiftet – eEkonomi kan du läsa mer om hur leverantörsskulderna bokas upp.
När du skapar en leverantörsfaktura kan du lägga in momsen, detta bokas då upp på rätt momskonto och sen lägger du själv in ett passande inköpskonto beroende på vad inköpet avser, när leverantörsskulderna bokas upp så kommer bokningen skapas på dessa konton automatiskt tillsammans med 2440 - Leverantörsskulder.
När du bokför betalningen så matchar du respektive bankhändelse som en Betalning av leverantörsfaktura och väljer vilken faktura det avser. På samma sätt här så kopplas betalningen direkt till rätt faktura vilket kommer kunna underlätta en eventuell uppföljning av dina inköp framåt.
Eller
2. Skapa en manuell verifikation för dina inköp och manuellt boka upp leverantörsskulderna på konto 2440, detta görs under Bokföring - Verifikationer. Detta gör du då per den sista på ditt räkenskapsår och du får göra en verifikation för alla inköp som ska konteras på samma inköpskonto. Dvs om du har inköp om är olika och som ska bokföras på olika inköpskonton rekommendera jag att du bokför detta på två olika verifikationer och har du två inköp som ska bokföras på samma inköpskonto kan du bokföra detta i samma verifikation. Du bokför på 2440 i kredit, debiterar ett inköpskonto och ett passande momskonto, eftersom jag inte vet vad inköpen avser har jag svårt att hjälpa dig mer än så just nu.
Nackdelen med att bokföra manuellt är att du inte kommer kunna se vad inköpet avser på samma sätt om du någon gång vill ha statistik, det blir alltså betydligt svårare att följa upp i min mening. Lika så när du ska matcha bankhändelsen för betalningen, även detta får konteras manuellt vilket gör att uppföljningen vid senare tillfälle inte blir lika tydlig. Du Matchar bankhändelsen - välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Bankkontot 193x hamnar automatiskt i kredit med bankhändelsens belopp men du får själv välja att debitera 2440 så du bokar bort leverantörsskulden. Betalningen blir fristående och kommer inte kunna knytas till den manuella verifikationen.
Jag börjar här, känns något oklart eller om jag missförstått något får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-04
12:02
Hejsan!
Jag tänker på själva försäljningen, när får du pengar för denna eller bokför du det löpande? Skulle behöva ha mer information rent övergripande om ert arbetssätt med Etsy. Min tanke är alltså att du i samband med försäljningen även visar avgifterna, på så sätt kan du tydligt visa hela din försäljning tillsammans med den avdragna provisionen som Etsy tar ut.
Som sagt så är detta ärende inte helt enkelt att rodda i utan att veta hur ni arbetar fullt ut. Du får såklart gärna återkomma så jag kan ta en extra titt på det och göra ett försök att få ihop en bra lösning, men ska jag vara helt ärlig så kan det kanske vara enklare att du kontaktar din redovisningskonsult, som har möjlighet att kolla på helheten och ge dig en bra lösning.
Har du ingen redovisningskonsult så kan du via vår sida Hitta redovisningsbyrå få hjälp med detta. Här hittar du konsulter och byråer som dessutom använder Visma som program vilket kanske kan underlätta ert samarbete. 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-04
11:49
Hejsan!
Här beror det lite på om lönen och arbetsgivardeklarationen är bokförd manuellt eller om du använder Visma eEkonomis lönemodul. Jag kommer ge dig lösning för båda nedan.
Lönemodul
Använder du lönemodulen så innebär det att du under Lön i menyn skapat lönebeskeden och arbetsgivardeklarationen för månaden, vilket innebär att detta bokförts automatiskt och du har rapporten för arbetsgivardeklarationen färdig. Detta gör att när du ska matcha beloppet från SKV-filen under Kassa och bankhändelser direkt, du väljer då bokföringshändelsen Arbetsgivardeklaration och väljer vilken arbetsgivardeklaration det gäller i listan (inte Arbetsgivardeklaration måndag år). När du bokför händelsen så bokförs det automatiskt korrekt mot konto 2710 och 2731.
Manuell lönehantering
Har du bokfört lönen och arbetsgivardeklarationen manuellt får du även bokföra beloppet från SKV-filen manuellt. Du går till Kassa och bankhändelser och matchar beloppet, välj bokföringshändelsen Övrigt uttag och kostnadstypen Egen kontering. Beloppet från SKV-filen konteras automatiskt på konto 1630 men du behöver själv välja upp konto 2710 och 2731 på respektive rader, samt då kontera beloppen för vad som står för personalskatt och vad som är sociala avgifter. I vårt användartips Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag kan du se exakt hur detta bokförs manuellt.
Hoppas detta kan hjälpa dig en bit på vägen! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-04
10:49
1Gilla
Aha jag förstår, ja men då låter ju konto 6970 rimligt kan jag tycka. Oavsett så bokförs ju kostnaden i kontoklass 69 - Övriga externa kostnader vilket är helt rätt. 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-04
10:16
Hi!
When I look at the Swedish Tax Agency's page MOSS – redovisning av moms på digitala tjänster, abosut MOSS it is services this is applied to. They write more precisely "When you sell certain digital services, you must charge VAT according to the rules that apply in the country where the buyer is located. To make it easier for you to report VAT for such sales, there is the Mini One Stop Shop (MOSS) service. ". Thats why you cant choose this setting on your goods today. But from 1 July 2021, new rules will be introduced which mean that more companies that sell goods and services to non-taxable persons, such as private individuals, may be required to register for VAT in the buyer's country. The former e-service MOSS is then being replaced wich is mention above and as my colleague Amanda said we are working on the functionality for OSS. We will updete here further when we know more.
Have a great day! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-03
16:35
1Gilla
Hejsan!
Jag kommer skapa ett ärende på detta hos oss för att se vad som kan ha gått fel, jag kommer skicka ett mejl till dig också så fortsätter vi felsökningen den vägen. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-03
15:30
Hejsan!
Ja det stämmer, du får istället skapa en ny verifikation som krediterar konto 1930 och debiterar ditt Skattekonto. I beskrivningen kan du lägga till information om att det är en korrigering av den ordinarie verifikation du skapat, om du skulle behöva gå bakåt och kika kan det vara skönt att ha. Tänk på att datumet ska vara samma som ordinarie verifikation som skapats via Kassa och bankhändelser.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2021-05-03
14:57
Hejsan!
Nej, det går inte att ändra när fakturan är bokförd och skickad. För att namnet ska bli korrekt nu så behöver du kreditera och kvitta den felaktiga fakturan och därefter skapa en ny korrekt faktura på nytt. Om jag förstår det rätt så har fakturan ändå blivit betald av rätt kund? Bara tänker så betalningen som blivit bokförd också ska korrigeras och om så är fallet så kan du följa stegen nedan.
1. Gå till Kassa och bankhändelser. Leta upp händelsen som gäller betalningen - klicka på den - Ångra matchning. När händelsen ångras skapas automatiskt en korrigering av delbetalningen och fakturan hamnar som obetald igen
2. Gå till Försäljning - Kundfakturor - klicka på fakturan - Åtgärder - Ångra faktura. När du ångrar fakturan så skapas en kreditfaktura som automatiskt kvittas mot debetfakturan
3. Nu kan du skapa om fakturan på rätt kund. Eftersom du ångrade matchningen av delbetalningen på steg 1 kan du gå tillbaka till Kassa och bankhändelser och nu matcha händelsen mot korrekt faktura.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-03
14:29
Hejsan!
Eftersom du får denna varning så tolkar jag det som att du har anläggningstillgången upplagd under Bokföring - Anläggningstillgångar i programmet, när anläggningstillgången läggs upp där så räknar programmet automatiskt fram korrekta avskrivningar. Jag tolkar det som att dessa automatiska avskrivningar aldrig genomförts och du istället bokfört dessa på annat vis.
Jag testade att återskapa detta hos mig och det går bra att ha kvar anläggningstillgångarna i listan för anläggningstillgångar men du behöver i ditt fall avmarkera rutan Skriv av, då tar programmet bort funktionen som gör att avskrivningarna räknas fram per automatik. Det gör du under Bokföring - Anläggningstillgångar - klicka på anläggningstillgången - Redigera. När detta är gjort ska du kunna låsa räkenskapsåret.
Skulle något kännas oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-03
14:25
Hej!
Det här med kapitalförsäkringar är snårigt men jag kikade närmre på detta och fått bra svar. Eftersom det inte avser pensioner och inte är en utländsk kapitalförsäkring så är det ingen avkastningsskatt ska bokföras utan det görs av försäkringsbolaget. Du ska heller inte ange något om det i inkomstdeklarationen.
Ha en fin dag! 🙂
/My
... Visa mer
2021-05-03
14:01
Hejsan!
Förändringar i listor m.m kan ta lite tid, vissa delar hanteras manuellt nämligen. Vill du ha löpande kontroll på kurser osv så rekommenderar vi nätmäklarnas tjänster, där får du realtidskurser och förändringar direkt.
Vad det gäller Creades så kommer denna med största sannolikhet att uppdateras under natten. 🙂
Ha en fin eftermiddag!
/My
... Visa mer