2022-07-14
14:06
Hej Pontus, Tyvärr uppstår problemet när man säljer något till en som räknas in i närståendekretsen. Det kan tolkas som dold lön av Skv, men det är så klart endast om du får en granskning. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
11:46
1Gilla
Hej, Du behöver få maskinen värderad av oberoende värderingsman som kan skriva ett utlåtande, ibland kan det vara bra att ha två oberoende värderingar, men i det här fallet så är det ju inte något skyhögt belopp det rör sig om så det kanske räcker med ett utlåtande. Detta gör man för att ha något att utgå ifrån så att man inte riskerar att Skv anser att det är avyttrat till ett för lågt belopp och att man därmed får en förmånsbeskattning på skillnaden mellan uttaget pris och marknadsmässigt värde. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
11:41
2 Gillar
Hej Pontus, Eftersom det inte rör sig om någon EU-försäljning så ska det väl inte redovisas i kvartalsredovisning till Skv. Därav ser jag inte att det skulle vara något krav på VAT-nr. Du måste använda ett försäljningskonto som visar att det är en försäljning av tjänster till land utanför EU så att det hamnar i rätt ruta på momsdeklarationen. //carina
... Visa mer
2022-07-14
11:39
2 Gillar
Hej, Så här hade jag bokat: 1. Som ett förskott till leverantör: Debet 1684/Kredit 1930 / Därmed har jag lagt ihop punkt 1 och 2. 3. Debet 1240 - 210 000 / Kredit 1930 - 195 000 / Kredit 1684 - 15 000 //Carina
... Visa mer
2022-07-13
09:58
1Gilla
Hur länge har personen varit tjänstledig? Är tjänstledigheten mer än 5 dagar så görs det avdrag per kalenderdag och därmed ska även helgen dras av. Sen finns det inget krav på att göra avdrag för helgen innan man börjar jobba, men egentligen är det mest rätt att göra så. Du kan ju göra en kontroll på vad lönen för arbetade dagar blir om du räknar 4,6 % av månadslönen x antal arbetsdagar från den 20/6-30/6, men räkna då med midsommarafton som en arbetsdag. Blir det jämförbart med den lön som är kvar när du har gjort tjänstledighetsavdrag t o m den 19/6 så gör du avdraget till det datumet. Blir lönen betydligt lägre med avdraget så kan du ju justera och göra avdrag till den 17/6 istället, under förutsättning att det varit tjänstledighet 1/6-19/6 Hade personen varit sjuk en längre tid så att du gjort sjukavdrag med kalenderdagar så hade du ju gjort det för helgen innan personen börjar jobba också. Är frånvaron för tjänstledighet max 5 dagar så görs ju avdrag per arbetsdag och då ska man inte göra avdrag för helgen. Är ni medlemmar i en arbetsgivarorganisation och har kollektivavtal så kolla vad det står i avtalet och ställ även frågan till arbetsgivarorganisationen. De brukar vara hjälpsamma och snabba med svar. //Carina
... Visa mer
2022-07-08
15:07
1Gilla
När du gjorde köpet skulle du ha angett att du hade ett svenskt VAT-nr. Fakturan skulle varit utan moms eftersom det är omvänd moms på inköp från EU-land och import från land utanför EU. Antingen får du återkoppla till leverantören och be om en ny faktura/kvittens och retur av momsbeloppet på fakturan eller så får du kostnadsföra hela beloppet inkl moms. //Carina
... Visa mer
2022-07-08
14:34
1Gilla
Tack @Tinne Lestrin Jag har lagt in att markören ska stanna på datum framöver så jag får rätt på det senare. Tänker inte låsa upp gamla lönekörningar då jag inte vill riskera att något blir tokigt. Vet du om det går att ta sig förbi varningen som kommer upp när någon passerar gränsen, eller om man är tvungen att plocka bort gränsvärdet som är lagt för att få igenom lönekörningen när 5 000 kr passerat? Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2022-07-07
16:06
1Gilla
Nej, du kan inte göra något momsavdrag på detta. Hela beloppet blir kostnad.
... Visa mer
2022-07-07
08:43
Hej, Vill återkoppla till ovan när det gäller nollställning av ackumulator. Nu har jag missat att skriva in datum på ersättning som har betalats ut på lön i januari där den anställde har gjort utlägget i december. Går det att få in datum på händelsen i efterhand? Det kommer troligtvis att komma fler kvitton under året och då ska ju händelsen i december (utbetald i januari) inte påverka ackumulatorn, vilket det ju kommer att göra i mitt fall då datum saknas. Är det någon som har bra tips på hur jag kan hantera detta? //Carina
... Visa mer
2022-07-06
10:26
2 Gillar
Hej Pontus, Estland är väl ett EU-land så där krävs VAT-nr på fakturan. När det gäller England så är ju inte de med i EU längre, men det är inte självklart att det ska faktureras utan moms för det. Klipper in en länk nedan där du kan läsa mer och därefter ta ställning till vad som ska gälla mellan dig och din kund i England. https://skatteverket.se/foretag/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljatjanstertilllanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd3726e.html //Carina
... Visa mer
2022-07-06
10:12
1Gilla
Jag hade gjort det som en manuell transaktion, men har du fått en kreditfaktura från leverantören som underlag för återbetalningen så kan du ju lägga den som en leverantörskreditfaktura först och därefter lägga betalningen mot banken. Samma konton som jag angav ovan, men 2440 istället för 1930 om du väljer att göra så.
... Visa mer
2022-07-06
10:06
1Gilla
Du använder samma konton som tidigare, men omvänt. Dvs du krediterar 5420 och 2645 och debiterar 2615 och 1930.
... Visa mer
2022-07-06
08:43
1Gilla
Det får inte vara ett konto som står kvar i ditt namn. Ska aktiefonden flyttas över till bolaget så måste kontot för aktiefonden tillhöra bolaget även hos banken.
... Visa mer
2022-07-05
11:17
1Gilla
Använder man ett eget intäktskonto för periodiserade intäkter så blir det inget strul när man kör momsrapport. Jag tycker du har gjort rätt 🙂
... Visa mer
2022-06-29
13:08
En fråga... Om du inte fått något företagskonto förrän nu, på vilket konto har du då satt in aktiekapitalet? Där ska man ju ha ett intyg från banken att det är insatt och då måste det ju finnas ett konto.
... Visa mer
2022-06-29
13:06
Kostnaden avseende företagskort brukar debiteras en gång per år, men de har kanske ändrat. Har du ett företagskort så är ju kontot och kostnaderna företagets så där uppstår det ju inga frågetecken om vems kostnaden är.
... Visa mer
2022-06-29
13:05
3 Gillar
Samma konton som du har lagt inköpet av fastigheten på. Normalt 1110 för byggnaden och 1130 för marken.
... Visa mer
2022-06-29
11:41
1Gilla
Om det är i samband med köp av industrifastighet så ska kostnaden läggas till på anskaffningen precis som lagfarten. Fördelning ska göras på byggnad och mark. Man använder normalt samma fördelning som taxeringsvärdet har.
... Visa mer
2022-06-29
11:39
Har du AB eller enskild firma? Om det är ett AB så kan du inte boka upp kostnaden i företaget eftersom den inte är utställd till ditt bolag utan kommer att klassas som en privat kostnad. Om du har kreditkortet för kostnader i samband med tjänsteresor så är mitt förslag att du skaffar ett kreditkort som är knutet till Visa på ett bensinbolag. Det finns även möjlighet att teckna t ex ett konto på Volvofinans eller Volkswagen finans. Övriga bilmärken har säkerligen också liknande konton. Själv har jag ett Volvokort med kredit som inte har någon års- eller månadsavgift.
... Visa mer
2022-06-29
11:24
1Gilla
Är avstyckningskostnaden i samband med ett köp eller försäljning? Om det har med en försäljning att göra så tycker jag att den ska läggas på anskaffningen eftersom den påverkar resultatet av fastighetsaffären. Har den med köp att göra så är det som @AnnicaL skriver ovan. Om det endast ska klassas som en kostnad och inte påverka anskaffningsvärde på fastigheten så passar nog konto 5190 bäst.
... Visa mer
2022-06-27
08:24
2 Gillar
Är det lämnat en rättelse till Skatteverket avseende momsen på kundförlusterna? Om inte så kommer du få en differens på 1630 istället för 2650 efter bokningen ovan.
... Visa mer
2022-06-27
08:20
1Gilla
Hej @stabo_ Vad fint att du fick hjälp at @Tinna Gunnarsson Jag har varit ledig en vecka och varit helt avskärmad från mail och dator, riktigt skönt 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-27
08:17
Hej, Om de är sjuka så registreras ingen timlön när du lägger in sjukfrånvaro. Det som ska redovisas är karensdag och sjuklön. Nu har jag inga timanställda så jag är osäker på hur det redovisas med de nya reglerna för karensavdrag, men tror att du kan hitta i hjälp eller kolla med supporten.
... Visa mer
2022-06-20
17:09
1Gilla
Om de anställda har timlön så registreras endast frånvaron, inget löneavdrag eftersom de får timlön för de timmar de arbetar.
... Visa mer
2022-06-17
11:19
1Gilla
Hej, Det är en tjänst som du har sålt. Om du inte fördelar dina olika uppdrag på olika intäktskonton så kan du lägga det mot samma konto du brukar använda. Man brukar ha olika konton för om det gäller varuförsäljning eller tjänsteförsäljning, detta för att man ska kunna matcha varuförsäljningen mot inköpskonton, men det är inget krav. Det viktiga är att du väljer ett försäljningskonto som har rätt momskod (25 % moms i detta fallet).
... Visa mer
2022-06-17
11:14
1Gilla
Vad för typ av faktura? Är det du som gjort jobbet och ska skicka en faktura eller har du köpt in tjänsten och fått en leverantörsfaktura?
... Visa mer
2022-06-15
11:26
1Gilla
Hej, Enligt baskontoplanen så finns konto 6993 - Lämnade bidrag och gåvor. Tänk på att kostnaden blir en ej avdragsgill kostnad när det är dags för bokslut och deklaration. //Carina
... Visa mer
2022-06-13
14:33
1Gilla
Ja precis. Därav är det bra att ha olika konton i redovisningen för fakturerade intäkter och periodiserade intäkter. Kontot med periodiserad intäkt har man utan momskod så att den inte kopplas till momsrapporten. När periodiseringen sedan vänds tillbaka så blir det inte heller någon påverkan i systemets momsrapport. Detsamma är ju om du har leverantörsfakturor som kommit i januari, men kostnaden tillhör december. Du bokar upp kostnaden i bokslutet, men redovisar momsen i januari.
... Visa mer
2022-06-13
14:19
Periodiserade intäkter ska inte vara med i skattedeklarationen den månad som intäkten periodiseras. Den kommer i skattedeklarationen på den månaden den blir debiterad
... Visa mer
2022-06-13
09:59
2 Gillar
Hej, Mitt svar är Nej på detta. Det är själva underlaget som är verifikationen. Du skriver verifikationsnumret i övre högra hörnet på underlaget och sparar i nummerordning i en pärm (eller flera). Blanda inte verifikationsserier utan sätt respektive serie i antingen egen pärm eller ha ett register i pärmen. //Carina
... Visa mer
2022-06-09
11:49
1Gilla
Hej, Har du fakturerat så måste du börja med att vända bort det fakturerade beloppet från det 3-konto som du använde när du fakturerade. Eftersom du skriver 400 000 ovan så gissar jag att det är det beloppet som har fakturerats. Debet 3XXX - 400 000 kr Kredit 1240 - Anskaffningsvärdet Debet 1249 - Hittills avskrivet Är summan nu högre i debet så ska du kreditera 3973 med mellanskillnaden, är beloppet större i kredit så ska du debitera 7973 (förlust). När du gör momsrapporten så kommer du få en differens eftersom du har ett större momsbelopp än vad omsättningen säger att det ska vara. Det beror på att försäljning av en inventarie inte är en omsättning. Du skriver då i informationsrutan att du har sålt en inventarie och till vilket belopp och godkänner därefter momsdeklarationen trots differensen, men kontrollera differensen först så att det är rätt differens och inte något annat som också spökar 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-09
11:43
1Gilla
Hej Om det endast är två fredagar som flyttats så är ju frågan av vilken anledning de har flyttats. Är det för att den anställde önskat byta dag för att hon behövde vara ledig eller är det för att arbetsgivaren har bett henne byta. Om inte fast schema ska gälla så får man väl utgå från hur många % av arbetstiden som blir ledig när helgdagar infaller mitt i veckan. I det här fallet så försvinner 20 % av arbetstiden och i så fall så är det 20 % av den deltidsprocenten som den anställde arbetar, dvs INTE en hel dag utan endast 6,4 tim om det är 40 timmars arbetsvecka. Men i min värld känns det mest som det faktiskt är ett fast schema det rör sig om. Är ni medlemmar i någon arbetsgivarorganisation? Om ja, så tycker jag du ska kontakta deras jurister för att få ett korrekt svar 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-09
11:30
1Gilla
Hej Vi börjar med momsen. Det är karossen på bilen som styr om du har rätt att dra av momsen eller inte. För att får göra momsavdrag så måste det finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp. Du ska alltså kunna stå på ena sidan av bilen och se igenom till andra sidan mellan hytt och flak/skåp. Då har du rätt att dra av momsen under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet. Vid köp av bilen så bokar du enligt följande Kredit 2398 - Handpenning Kredit 23XX - Avbetalningskontrakt, för val av konto så hänvisar jag till www.bas.se där kontoplan finns att ladda ner i excel eller pdf. Enklast att inte blanda olika lån/avbetalningskontrakt på ett konto utan döp istället kontot till exempelvis Santander lån nr... Debet 1241 - Inköp bilen exkl moms om du har rätt att göra momsavdrag. Debet 2641 - för den moms du har rätt att dra av, är det noll så hamnar hela inköpsbeloppet på 1241 När du sedan får avier för avbetalning och amortering så fördelar du enligt avierna: Debet 23XX för amorteringen Debet 84XX för räntan. Här brukar jag även lägga eventuella aviseringsavgifter, de är ju på sätt och vis en dold ränta. Kredit det konto du gör betalningen från. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2022-06-07
17:17
2 Gillar
Vad menar du med vissa få undantag? Är det ett fast schema där den anställda jobbar mån-tors 8 tim per dag så är det en semesterdag på torsdagen även om fredagen är en ledig dag för alla.
... Visa mer
2022-05-30
14:18
1Gilla
Hej, Jag tycker att kostnaden ska ligga på ett 4-konto eftersom det är en kostnad som uppstår när ni utför ett arbete ute hos kund. I slutändan så är det väl kunden som betalar för detta även om det inte specificeras separat på fakturan och då möts kostnaderna i kontogrupp 4 av intäkter i kontogrupp 3. //Carina
... Visa mer
2022-05-18
13:57
3 Gillar
Hej, Jag hade använt lönearten för månadslön och tagit den minus, sedan lagt till timlönen som hen skulle ha haft. Om personen gått från månadslön till timlön i april så skulle det väl inte ha betalats ut något alls i april, eller tänker jag fel nu? Det normala är ju att månadslönen betalas ut innevarande månad, men har man timlön så får man den i efterskott. //Carina
... Visa mer
2022-05-12
09:42
1Gilla
Hej, Den momsen som du fått på fakturan borde endast avse abonnemanget. Det borde du kunna kontrollera via specifikationen till fakturan. Eftersom telebolaget har skickat ut en momsfaktura specifikt på själva telefonen så har jag svårt att tro att de skulle ta upp den momsen igen. I så fall så får de ju betala in dubbelt till Skatteverket. //Carina
... Visa mer
2022-05-12
07:59
2 Gillar
Hej, På våra styrelseledamöter har jag valt schemat "Ej schemalagd arbetstid". Du borde ha det valet hos dig också. //Carina
... Visa mer
2022-05-11
15:58
Det låter märkligt. Du borde kunna ta ut en verifikationslista för perioden och se hur bokningarna ser ut. Ta kontakt med supporten annars så får de lotsa dig så att allt blir rätt 🙂
... Visa mer
2022-05-11
14:10
Utbetalningskontot bör vara 1930. Verifikationen avseende betalningen ska bli Debet 2440 / Kredit 1930
... Visa mer
2022-05-11
10:30
1Gilla
I så fall så hamnar du i vinstmarginalsbeskattning. Tror att det finns bra info om du söker här på forumet. Tyvärr inte något som bara går att förklara i en handvändning.
... Visa mer
2022-05-11
10:27
1Gilla
Har du köpt bilen för att använda den i rörelsen? I så fall är det konto 1240. Bilen blir en anläggningstillgång.
... Visa mer
2022-05-11
09:05
1Gilla
Enligt baskontoplanen är det konto 3997 - Sjuklöneersättning. Du kan ladda ner en baskontoplan i pdf eller excel från www.bas.se
... Visa mer
2022-05-11
07:45
2 Gillar
Borde inte vara krav på mailadress eftersom du kan skicka lönespecifikationen med posten. Har du ett Vismaprogram så kolla med supporten. De brukar vara mycket hjälpsamma.
... Visa mer
2022-05-11
07:43
1Gilla
Ja varför, det är inte så lätt att svara på förutom att det är så lagstiftningen ser ut. Momslagen är en knepig lagstiftning där det är mycket lätt att göra fel. Om du köper en personbil till din verksamhet så har du inte rätt att göra något momsavdrag på inköpet om du inte bedriver en taxiverksamhet eller bilskola (kan finnas ytterligare någon verksamhet, men det vågar jag inte svara på). Det som styr om man har rätt att göra momsavdrag är hur karossen på bilen ser ut. Det måste finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp för att man ska få göra momsavdrag vid inköp och fullt momsavdrag vid leasing/hyra. De som stiftat lagarna har då ansett att man kan få rätt att göra momsavdrag med 50 % av momsen vid ett leasing- eller hyresavtal. Nu är inte detta hugget i sten eftersom Skatteverket har börjat titta på finansiell leasing och i vissa fall hävdat att detta är rena avbetalningskontrakt och att man därmed inte ska ha rätt att göra något momsavdrag på den leasingavgiften.
... Visa mer
2022-05-10
13:23
1Gilla
Hej, Kontrollera att du har ingående balanser i Visma, det är inte säkert att dessa har följt med om du har läst in en SIE-fil från Fortnox. Gå därefter igenom dina försäljningskonton och kontrollera att du har rätt momskod i Visma. Momskoderna följer inte med i en SIE-fil. //Carina
... Visa mer
2022-05-10
13:03
1Gilla
Hej, Då har du nog fel momskod på kontot. Påminnelseavgifter ska debiteras utan moms. //Carina
... Visa mer
2022-05-10
10:19
1Gilla
Eftersom jag använder snabbvalen så har jag inte något löneartsnummer att ge dig. Mitt förslag är att du kontaktar supporten och får hjälp med snabbvalen för att få en betydligt enklare lönehantering framöver. Vill du absolut ha en löneart istället för snabbval så titta på hur de lönearter du tidigare använt gör beräkningen, det framgår om du öppnar lönearten. Välj den löneart med rätt beräkning för den tid övertidsarbetet har skett.
... Visa mer
2022-05-10
09:37
Hej, Då det rör sig om en personbil så har du rätt att göra avdrag för halva momsen under förutsättning att du nyttjat hyrbilen i en momspliktig verksamhet. Kostnaden bokar du på resekostnader i kontogrupp 58. Vill du dela upp det med olika resekostnader så är 5820 kostnader för hyrbil. //Carina
... Visa mer
2022-05-10
09:12
1Gilla
Hej, Här kommer lite följdfrågor: - Vad har ni för lönesystem? - Finns det något kollektivavtal? Jag använder Visma Lön 600 och nyttjar snabbvalen till allt som går. Ett fantastiskt bra hjälpmedel. Det vanligaste sättet att beräkna övertid för månadsavlönade är följande: Övertidsarbete kl 06-20 helgfria mån-fre: Månadslön/94 Övertidsarbete på annan tid: Månadslön/72 //Carina
... Visa mer
2022-05-10
09:08
1Gilla
Hej, Eftersom det rör sig om en ingående moms så tycker jag att du kan rätta i den period du är nu. Det är mer noga när det rör sig om utgående moms. Vad gäller rabatten så hade jag nog lagt den på telefonkostnader, dvs det konto som du bokar abonnemanget på. Rabatter på ett 47-konto används bara för varukostnader i det här fallet är det ju en kostnad på övriga externa. //Carina
... Visa mer
2022-05-09
13:11
3 Gillar
Hej, Jag bokför den kostnaden som en bankkostnad på konto 6570. Har alltid hanterat den kostnaden som en avdragsgill kostnad. //Carina
... Visa mer
2022-05-06
14:58
Hela fakturan inklusive moms blir kostnad. Dvs du lägger momsen på samma kostnadskonto som inköpet på fakturan. Det kan vara bra att ha olika kostnadsställen/resultatenheter för verksamheterna. Dvs ett för den momspliktiga verksamheten och ett för den momsfria. Detta för att du enkelt ska kunna ta ut rapporter på respektive verksamhet. Är också viktigt att ha bra underlag för hur man har beräknat moms på gemensamma kostnader.
... Visa mer
2022-05-06
12:12
Det är viktigt att man har koll och väljer rätt löneart vid längre frånvaro. Använder du snabbvalen eller knappar du in lönearterna. Jag använder alltid snabbvalen och då brukar systemet känna av och ändra löneart vid längre sjukskrivning. Jag har lön 600, men snabbvalen borde fungera likadant i 300. Gäller bara att man ställer in rätt under snabbvalen ifall man har någon avvikande löneart för något.
... Visa mer
2022-05-06
11:54
1Gilla
Den anställde har ju tjänat in semester på anställningsgrad 25 % under den tiden hen varit sjukskriven på 75 %. Sen hänger det lite på av vilken anledning den anställde varit sjukskriven. Är det en arbetsskada så har jag för mig att det är andra regler, annars är det väl två år som man har 180 dgr semestergrundande sjukfrånvaro? Är ni medlemmar i en arbetsgivarorganisation så borde ni kunna få hjälp/stöttning med beräkningen från deras specialister.
... Visa mer
2022-05-06
11:50
2 Gillar
Det spelar ingen roll vilket du använder, bara du är konsekvent och har samma konto hela tiden.
... Visa mer
2022-05-05
09:46
1Gilla
Hej, Du får boka upp inköpet mot kostnad och moms (debet) för att få balans på verifikatet behöver du en kreditpost, du lägger det som en kortfristig skuld på ett lämpligt 28xx-konto. När du får fakturorna på abonnemanget och avbetalningen så bokar du den del av faktura som avser avbetalning i debet på 28xx-kontot. //Carina
... Visa mer
2022-05-04
08:30
1Gilla
När man gör bokslut i ett aktiebolag och det är dags för skatteberäkning så finns det i stort sätt alltid poster som ska läggas till eller dras ifrån i själva skatteberäkningen. Vinst vid försäljning av onoterade aktier är en sådan post. När man sedan gör deklarationen så ska den stämmas av mot årsredovisningen, man behöver alltså få samma resultat och skatt i deklarationen som man har i årsredovisningen.
... Visa mer
2022-05-03
14:43
3 Gillar
Ett villkorat aktieägartillskott hamnar i balanserat resultat och syns inte på något avräkningskonto till ägaren. Det är endast genom information i årsredovisningen och avtalen som skrivits avseende aktieägartillskott som det syns. Ett aktieägartillskott höjer anskaffningsvärdet på aktierna för ägaren fram tills att tillskottet är återbetalt. //Carina
... Visa mer
2022-04-25
16:39
2 Gillar
Du kan boka debet 2099 direkt till kredit 2091 (balanserat resultat). I samband med det så kan du även boka utdelningen direkt dvs debet 2091 och kredit 1930 Man måste inte mellanlanda på andra konton, men om det går lång tid från beslutad utdelning till att den betalas ut så behöver du boka om den till 2898. Något mer ska du inte göra. Du får absolut inte blanda in några resultatkonton i detta. Förra årets resultat är ju bokfört fg år. När du bokar om eget kapital och utdelning så är det ingenting som påverkar något resultat.
... Visa mer
2022-04-25
11:15
1Gilla
Tack Tinna, Jag har fått göra hjälpblanketter i excel för att få rätt underlag till RE-beräkningen. Det är alltid struligt när man har med lantbruk att göra och behöver göra beräkningar på anskaffningsvärden utifrån gamla taxeringsvärden. Den möjligheten finns inte i programmet. Den deklaration jag har gjort nu har jag problem med eftersom jag inte har lyckats identifiera var det inte stämmer. Har enligt INK1:an ett belopp att få tillbaka exkl inbetald F-skatt. Eftersom resultatet är negativt så ska beloppet att få tillbaka vara belopp enligt INK1:an + inbetald F-skatt, men det saknas ca 10 tkr. Hade man kunna koppla från NE-blanketten så hade man till att börja med kunnat säkerställa att beräkningen i programmet är samma som Skatteverkets innan korrigeringar. Jag hoppas verkligen att utvecklingsavdelningen tittar på detta och hittar en lösning. //Carina
... Visa mer
2022-04-25
10:06
1Gilla
Tack snälla @Tinna Gunnarsson Önskar dig detsamma ☀️ //Carina
... Visa mer
2022-04-24
16:18
Hej, Håller på att leta ihjälp mig, hittar inget i inställningar och ingenting i hjälp. Hur får jag bocken längst ner på sidan 1 på NE-blanketten att hamna i JA istället för NEJ. Dvs upplysning om att man har haft biträde av redovisningskonsult vid upprättandet av årsbokslutet. Nu har jag letat så jag blir gråhårig, så snälla någon hjälp mig att lösa detta så jag kan få färdigt deklarationen. //Carina
... Visa mer
2022-04-24
11:54
Hej, Sitter med min första deklaration för enskild näringsverksamhet i Visma Skatt & Bokslut Pro. Har tidigare gjort detta i Hogia skatt. Saknar nu ett ordentligt underlag - korrekt bilaga till NE-blanketten. Det är RE - Räntefördelning och expansionsfond. De fält som finns i skatteprogrammet innebär att man behöver ha en extra hjälpbilaga i excel / alternativt ladda ner från Skatteverket för att ha korrekta underlag för beräkning av fastighet enligt alternativregeln mm. Är det något som jag har missat eller saknas verkligen den här blanketten? Saknar även möjligheten att få in uppgifterna och sedan koppla från NE-bilagan för att säkerställa att det man lagt in i systemet genererar samma skatt som Skv beräknat på INK1-an innan man kopplar på näringsverksamheten. Mvh Carina
... Visa mer
2022-04-22
08:45
1Gilla
Det beror på... Har han varit föräldraledig tidigare med samma barn? Man har 120 dagar (har jag för mig) per barn som är semesterlönegrundande. Detta är inte 120 dagar per år utan totalt per barn. Har han tjänat in 25 dagar så är det ok att betala ut semesterdagarna som kvarstår. Som arbetsgivare har man en skyldighet att se till att den anställde tar ut minst 4 veckor, men det finns undantag och det är om en person är sjukskriven eller föräldraledig. I dessa fall är det ok att betala ut dagarna. Det är inte bra att föra över och spara på hög mer än de dagar man får spara under förutsättning att den anställde vill spara dessa.
... Visa mer
2022-04-22
08:35
1Gilla
Hej, Om personen har varit föräldraledig så har hen kanske inte tjänat in 25 betalda semesterdagar. Jag tycker i så fall att det är ok att spara så många dagar så att personen kommer upp i 25 betalda dagar under den här sommaren + de fem dagar man får spara. Detta för att den anställde inte ska behöva ha obetald semester när det finns dagar som är möjliga att ta ut. Resterande får ju betalas ut. Viktigt bara att man har en policy och hanterar alla lika. Sen är det inte säkert att du ska spara de 5 dagarna man får spara, det hänger ju på om den anställde vill spara eller inte. //Carina
... Visa mer
2022-04-22
08:31
1Gilla
Du ska endast göra omföring inom eget kapital. Jag använder aldrig 2098 som ett mellankonto utan bokar direkt från 2099 till balanserat resultat på 2091 vid omföring på nya året.
... Visa mer
2022-04-22
07:26
2 Gillar
Hej, Känns som detta är en fråga som du får ta med din bank. //Carina
... Visa mer
2022-04-20
08:11
1Gilla
Hej, När det gäller komptimmar så är det inget som med automatik bokas upp vid lönekörning. Du får helt enkelt ta ut en semesterskuldlista där du inkluderar kompsaldo och därefter boka upp löneskuld utifrån saldot du får fram. Finns det kompsaldo sedan tidigare så får du fördela beloppet på antalet timmar i kompbanken och fördela kostnaden på projekt/icke projekt. Tänk på att skulden för kompsaldo inte inkluderar arbetsgivaravgifter, det får man lägga till själv. //Carina
... Visa mer
2022-04-20
07:55
2 Gillar
Hej, Använder du ett löneprogram? I så fall så ligger det troligtvis två lönearter på själva övertiden. Dvs ordinarie timlön + övertidstillägg. I så fall ska du ta 40 timmar på ordinarie tid och därefter 5 tim övertid. Det innebär att det kommer bli 45 timmar med ordinarie timlön och 5 tim med övertidstillägg, men det visas på 3 olika rader eftersom timlönen till övertiden är kopplad till övertidstillägget. //Carina
... Visa mer
2022-04-20
07:49
1Gilla
Har du gjort en nedskrivning vid ett bokslut där värdet har gått tillbaka till ursprungligt värde eller högre vid nästa bokslut så återtar du tidigare gjord nedskrivning. Du ska ALDRIG skriva upp värdet till högre än anskaffningsvärde även om börsvärdet är högre. Tänk på att nedskrivningar och återläggning av tidigare gjorda nedskrivningar ska återläggas som ej avdragsgill kostnad / ej skattepliktig intäkt när du gör skatteberäkningen.
... Visa mer
2022-04-12
09:01
1Gilla
Hej, Du debiterar 1519 med det belopp som inte längre är en befarad kundförlust och krediterar 6352. Det kommer då att innebära att den konstaterade kundförluster inte längre påverkar ditt resultat då den kostnaden är tagen när man bedömde fordran som en befarad kundförlust. //Carina
... Visa mer
2022-04-07
08:00
1Gilla
Nu är jag tyvärr inte hemma i Vismas deklarationsprogram, men normalt så måste man göra vissa justeringar manuellt i deklarationsblanketten eftersom det finns saker som ska tas med som inte finns i bokföringen när man har en enskild firma.
... Visa mer
2022-04-06
11:41
1Gilla
Har du enskild firma och det är du själv som har förmånen (dvs ingen anställd) så ska du bara ta upp bilförmånen i deklarationen, det är inget som ska bokföras.
... Visa mer
2022-04-04
13:50
1Gilla
Man ska alltid göra en individuell bedömning av tillgångarna man införskaffar. Bara för att man får kostnadsföra inköp av anläggningstillgångar som understiger ett halvt basbelopp så är det inget som säger att det är så man måste/ska göra. Vid varje inköp så gör man en bedömning där man beslutar om avskrivningstid (den ekonomiska livslängden) mm. Det innebär också att avskrivningstiden kan vara längre än 5 år om man bedömer att den ekonomiska livslängden överstiger 5 år. Man behöver se över sina redovisningsprinciper så att man inte har skrivit i årsredovisningen att man använder sig av förenklingsreglerna som är tillåtna i K2 när det gäller avskrivning eftersom man ju måste använda sig av de principer som man redovisar i ÅR.
... Visa mer
2022-04-04
08:01
1Gilla
Hej, Oavsett om ni får självfaktura eller fakturerar leverantören själva så bör konteringen av garantiärendena var samma. Mvh Carina
... Visa mer
2022-04-01
10:34
1Gilla
Ska man följa god redovisningssed så får man inte kvitta intäkter mot kostnader. När vi får självfaktura från leverantör så bokar jag upp intäkten på ett 3-konto och momsen bokar jag som en konteringsrad på 2610. Det innebär att den momsen som systemet bokar upp med automatik på 2640 måste plockas bort/raderas. //Carina
... Visa mer
2022-03-31
14:31
Hej, Om ni får en självfaktura från leverantören så ska ni ju inte skapa en faktura i ert eget system, den ordern får ju bli noll även om det är uttaget material och nedlagd arbetstid. Kan vara bra att stämma av era egna kostnader på arbetet så att det matchar självfakturan som ni får från leverantören. Jag hade lagt ett eget konto (i kontoklass 3) för garantiarbeten så att ni enkelt kan se i redovisningen hur mycket ni fått i ersättning för såna jobb. //Carina
... Visa mer
2022-03-30
16:31
1Gilla
Hej, Du fördelar den precis som köpeskillingen på byggnad och mark. Man brukar utgå från den fördelning som är på taxeringsvärdet. //Carina
... Visa mer
2022-03-29
15:51
1Gilla
Det finns olika saker som genererar skatt även om man har ett negativt resultat utöver det som @Roffakab nämner i sitt svar 1. Tjänstepensionsförsäkring i den enskilda firman, löneskatt ska betalas. 2. Har du ISK-konto? Schablonintäkter ger skattekostnad 3. Äger du en fastighet? Fastighetsavgiften/-skatten ska betalas. 4. Har du sålt värdepapper eller fått utdelning på värdepapper som inte är registrerade på ett ISK-konto? //Carina
... Visa mer
2022-03-28
13:59
1Gilla
Det är klart att du inte får, det är jag som snurrat till det. Det ska vara debet på konto 2012. Endast själva ränteintäkten som ska vara i kredit, dvs 1 056 kr.
... Visa mer
2022-03-28
10:20
1Gilla
När det gäller kontona du har i en ekonomisk föreningen så är det viktigt att du har ett bokföringskonto per konto. T ex Lantmännen brukar ha insatskonto, emissionsinsats och sparkonto. Samtliga ska återspeglas i din redovisning och ha ett varsitt bokföringskonto. Har du fått ränta där skatt har dragits så lägger du insatt belopp i debet på det tillgångskonto där det hamnat. Hela räntebeloppet i kredit på 83XX (ränteintäkter) och den dragna skatten i kredit på konto 2012 (egna skatter). //Carina
... Visa mer
2022-03-17
11:29
1Gilla
Hej, En intrångsersättning är en typ av fastighetsaffär, dvs ingen moms. Vi har samma när vi gräver ner elledningar, detta läggs på investeringen, dvs läggs ihop med övriga inköp som gjorts för investeringen som en anläggningstillgång. Om det är så att ni säljer fibern när den är nedgrävd, eller ni utför grävningen åt någon annan så blir det en kostnad och bör då hamna på ett konto i klass 4.
... Visa mer
2022-03-14
10:55
2 Gillar
Enligt beslut så ska detta endast utgå till konsumenter, men eftersom det i många fall är svårt för nätbolagen att identifiera om det rör sig om en konsument eller en näringsverksamhet när avtalen står i ett personnummer så kan det innebära att även näringsverksamheter erhåller kompensationen. Jag skulle säga att du minskar dina elkostnader med motsvarande belopp du erhållit, därav lägger det som en kreditpost på kontot 5020 eller 5120.
... Visa mer
2022-03-11
09:23
1Gilla
Hej, Du borde kunna använda frånvarolistan och ange tidsperiod. Du får visserligen upp samtliga frånvarotyper om du väljer den. Ett annat alternativ är ju att välja lönehistorik, lönearter och välja den löneart som registrerar den frånvaro du är ute efter. Samtliga utskrifter går att få till excel och där kan man själv skapa de diagram man önskar, för jag tror bara det är lönetermometern som innehåller tabeller. Föreslår att du även tittar på lönetermometern för den kanske innehåller den information du vill ha då tid och frånvaro visas i rapporten. //Carina
... Visa mer
2022-03-10
12:57
1Gilla
Tack för bollen @Josefine Johansson 🙂 Jag har inget att tillägga kring det utöver det som du skriver. Man bestämmer vilken plan man ska använda på tillgångarnas avskrivning och bokar det som årets avskrivning (alternativt löpande var månad). Sedan har man möjlighet att göra överavskrivningar om tillgångarnas bokförda restvärde och bolagets resultat tillåter det. //Carina
... Visa mer
2022-03-09
09:54
2 Gillar
Hej, Har du använt 2069 så är det samma som 2099. Du ska inte göra någon ändring där. Titta istället vilka konton som använts fg år och ta samma. Troligtvis är det då 2069 eftersom du använt det i år.
... Visa mer
2022-03-09
08:34
Nej, det ska vara samma i balans- som resultaträkningen. När du bokför resultatet så använder du konto 8999 i resultaträkningen och 2099 i balansräkningen, så det ska bli samma i båda. Om du inte har samma i BR som RR så är det något som är fel. Kontrollera att du har rätt IB. Det ska inte finnas något beräknat resultat i den kolumnen som innehåller ingående balanser.
... Visa mer
2022-03-09
08:25
1Gilla
Hej, Ett negativt resultat genererar en kreditpost i resultaträkningen och en debetpost i balansräkning. //Carina
... Visa mer
2022-03-02
12:03
Då får du boka bort skulden mot 2012 så som @Josefine Johansson beskriver ovan.
... Visa mer
2022-03-02
10:31
1Gilla
Om du har en momsskuld så är det rätt att det står i minus. Kolla vad du har på konto 1650, om du har en fordran där som är reglerad på skattekontot så får du boka om det till 2650. Konto 2650 ska innehålla skuld för de momsdeklarationer som inte är reglerade på skattekontot. Har man månadsmoms som man redovisar den 12:e så är det normalt 2 månaders skuld som ska ligga där.
... Visa mer
2022-02-28
10:52
1Gilla
Hej, Du tänker helt rätt. Är inte hemma på funktionerna i programmet, men det brukar vara en inställning på kontot i kontoplanen där man kan ange hur man får boka på kontot. //Carina
... Visa mer
2022-02-25
14:52
1Gilla
Du bokför hela beloppet på fakturan på konto 4056 och beräknar momsen på fakturans totalbelopp.
... Visa mer
2022-02-25
13:37
2 Gillar
När du beräknar skatteskulden i bokslutet så har du ju bara betalat 11 månader, men det borde finnas någonstans att notera vad som ska betalas in efter bokslutsdagen.
... Visa mer
2022-02-25
13:35
1Gilla
Ska du göra enligt skatteverkets instruktioner så ska du räkna ut momsen på fakturans bruttobelopp.
... Visa mer