2021-05-05
15:24
1Gilla
Hej Melina, Vi har likadant där jag jobbar och jag hanterar det på följande sätt i Visma Lön 600 1. Ange under inställningar att företaget använder arbetstidsförkortning/arbetstidskonto 2. Är osäker på om du måste ange avsättningsprinciper, men under inställningar så väljer du avsättning i tidbank. Finns även alternativet att välja kompbank, men då kan du inte särskilja det från annan komp. Om företaget inte har annan komp så kan du välja det och då även få ut det på semesterlistan, men bara som en klumpsumma ej med timmar. 3. Jag har valt att lägga in timmarna på lönekörningen i februari eftersom man där hanterar tillägg och avdrag från januari. Timmarna får man i januari och de kan ju naturligtvis nyttjas från den 1/1 även om man inte lägger det på lönekörningen i januari. Lönearten jag använder är 4200 4. När timmarna tas ut så använder jag snabbvalet Tidbank där uttag arbetstidsförkortning ligger i mitten av dialogrutan som kommer upp. Är osäker på om du behöver göra valet om hur ATF ska sättas av under respektive person, om ja, så gör du det under Anställda och rubriken Arbetstidsförkortning uppe i menyfältet. Eftersom vi använder tidbank så får vi inte ut det på semesterskuldlistan, men det finns en lista under personal som heter Arbetstidsförkortning - skuld. Den tar jag ut i samband med att jag gör kvartalsbokslut. Hoppas att detta ger dig lite vägledning. //Carina
... Visa mer
2021-05-05
14:25
2 Gillar
Det är en försäkring du har tecknat som avser tjänstepension (konto 741X) mm. Det är ingen löneskatt som ska redovisas i arbetsgivardeklarationen. När året är slut så får du en sammanställning från försäkringsbolaget där underlaget för löneskatten redovisas. Är det ett AB eller en enskild näringsverksamhet? Det är nämligen olika hur det hanteras. I ett AB så bokar man upp kostnaden för löneskatten (oftast i samband med bokslut) och sedan redovisas det i bolagets inkomstdeklaration. Är det en enskild näringsverksamhet så är det endast försäkringar som tillhör anställda som kostnadsförs i näringsverksamheten och för dessa så redovisas löneskatten i NE bilagan. Är det ägaren själv så ska det göras tillägg i NE-bilagan. Var länge sen jag gjorde detta så kan inte svara fullt ut på hur man gör.
... Visa mer
2021-05-05
10:49
1Gilla
Jag bokar dessa kostnader som programvarukostnad på konto 5420. Det finns troligtvis även andra förslag på bokningar, men kostnaden uppstår ju för att man har ett system som tar emot EDI-fakturor så jag anser det vara en typ av programkostnad.
... Visa mer
2021-04-30
09:03
2 Gillar
Hej, Du ska bokföra det som ett EU-inköp med omvänd skattskyldighet.
... Visa mer
2021-04-29
09:41
2 Gillar
Fr o m sjukdag 15 så ska det göras kalenderavdrag, dvs det blir ett lägre avdrag per dag men avdrag även för helgen. Så det är helt korrekt som du har gjort. Har ni något kollektivavtal? Om ja så kan du visa texten i avtalet. Han ansöker ersättning från FK och får då ersättning i kalenderdagar.
... Visa mer
2021-04-29
09:26
1Gilla
Läste i inkomstskattelagen att det är fg års basbelopp som gäller, se nedan Lagrum 18 kap. 4 § IL Kommentar Utgifter för att anskaffa inventarier dras av genom årliga värdeminskningsavdrag. Utgifter för förbrukningsinventarier får däremot dras av omedelbart. Reglerna om direktavdrag gäller inte immateriella tillgångar. Med mindre värde avses inventarier vars anskaffningsvärde exklusive moms understiger ett halvt prisbasbelopp. Det är prisbasbeloppet året före deklarationsåret som ska användas. Prisbasbeloppet uppgår till 47 600 kr för 2021 (47 300 kr för 2020) vilket innebär att högsta belopp för anskaffning av inventarier av mindre värde blir 23 799 kr för 2021 (23 649 kr för 2020). Om förvärvaren inte har avdragsrätt för moms får beloppsramen ökas med momsen. Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt, dvs. det är det sammanlagda anskaffningsvärdet som ska understiga ett halvt prisbasbelopp. Detsamma gäller vid köp av inventarier som utgör ett led i en större inventarieanskaffning. Direktavdrag medges även för anskaffningskostnaden för inventarier som kan antas ha en ekonomisk livslängd på högst tre år, s.k. korttidsinventarier. Vid bedömning av den ekonomiska livslängden beaktas såväl inventariets fysiska livslängd som teknisk utveckling. För direktavdrag krävs att anskaffningsutgiften kostnadsförts i räkenskaperna.
... Visa mer
2021-04-28
10:57
1Gilla
Du måste själv se till att du lägger in rätt uppgifter när du bokför. Ett intäktskonto för momspliktig verksamhet och ett för momsfri verksamhet. När det gäller inköpen så måste du själv räkna fram rätt moms i samband med att du bokför kostnaden.
... Visa mer
2021-04-28
09:36
2 Gillar
Momsavdrag på kostnader som är gemensamma för båda verksamheterna ska fördelas. Det innebär t ex att en faktura som avser båda verksamheterna så får du bara göra momsavdrag med 46 % av momsbeloppet. Kostnader som enbart rör den momspliktiga verksamheten gör du fullt momsavdrag på och det som rör den momsfria verksamheten är det noll i momsavdrag. Du måste fastställa hur du gör fördelningen mellan momspliktigt och momsfritt samt dokumentera hur du kommit fram till fördelningen. Det vanligaste är att man utgår från omsättningen, men det finns även andra sätt att ta fram fördelningen, t ex genom nedlagd tid. Att tänka på är att den fördelning som man använder vid årets början oftast är baserad på händelserna fg år vilket innebär att man kan behöva göra en justering när året är slut ifall det visar sig att fördelningen blev en annan.
... Visa mer
2021-04-26
13:35
2 Gillar
När det uppstår differenser på konto 1510 så beror det oftast på att man gjort ett manuellt verifikat mot det kontot. Det får bara bokas på det kontot i samband med fakturering och när man bokför inbetalningar mot fakturor. Har du haft diffen hela året eller har den uppstått nu? Om den varit hela året är frågan om du hade hjälp med ditt bokslut fg år så att redovisningsbyrån har gjort någon bokning mot 1510 i bokslutsarbetet 2019. Eller har du glömt föra över UB från 2019 till IB 2020?
... Visa mer
2021-04-26
13:29
1Gilla
Har du bytt bank så det är därför som du har ett nytt företagskonto? Om svaret är ja på den frågan så är mitt förslag att det nya företagskontot får konto 1931 och det gamla som du tömmer är kvar på 1930. Det innebär att du måste ändra lite inställningar i programmet så att 1931 blir standardkontot för banktransaktioner. Om du gör som ovan så krediterar du 1930 och debiterar 1931 med det belopp som du fört över från det gamla företagskontot.
... Visa mer
2021-04-26
13:27
1Gilla
Släpvagnen blir en anläggningstillgång. Om du använder förenklingsregeln så kan du skriva av den på 5 år med 20 % av anskaffningsvärdet per år. Använder du inte förenklingsregeln så kan du välja en längre avskrivning och ta hänsyn till den ekonomiska livslängden.
... Visa mer
2021-04-26
13:22
1Gilla
Hej, Ja, skulden ska ligga kvar. Du bokar bort den när betalningen sker enligt skattekontot.
... Visa mer
2021-04-23
10:31
1Gilla
Om du gör fakturorna i samma momsperiod så ska det inte uppstå någon diff. Ett annat förslag är att du skapar en artikel som inte är knuten till något konto med momskod. Den använder du när du fakturerar försäkringsbolaget. När du sedan fakturerar kunden så gör du en rad på fakturan med totalbeloppet. Den artikelraden är då knuten till ett konto med momskod. Därefter gör du en rad där det belopp som ersatts av försäkringsbolaget dras av från fakturan. Den raden ska då vara knuten till ett konto som saknar momskod, men förslagsvis inte samma konto som du använder till försäkringsbolaget. Detta för att du fortfarande ska kunna se i en resultatrapport vad som har debiterats till försäkringsbolaget. Använder du samma konto så blir det 0 i den resultatposten.
... Visa mer
2021-04-21
21:32
2 Gillar
Ja, det ska vara moms på beloppet
... Visa mer
2021-04-19
08:11
Hej, Detta är tyvärr inget som jag kan svara på på rak arm. Har för närvarande inte tid och möjlighet att läsa på om ämnet.
... Visa mer
2021-04-19
08:09
2 Gillar
Tycker att det borde kunna gå som reparation och underhåll. Det finns väl ett befintligt avlopp? Gissar att du inte har det avloppet som en markanläggning som ska avyttras, därmed borde arbetet som ska göras kunna gå som reparation och underhåll. Tänk bara på att du inte har rätt att göra några momsavdrag på arbetet då det rör sig om en bostad.
... Visa mer
2021-04-14
14:20
2 Gillar
K2-regler Enligt punkt 4.12 innehåller överkursfonden den del av en nyemission under året som överstiger aktiernas kvotvärde. Det påföljande året ska därför överkursen omföras till Balanserat resultat. Till årsstämmans förfogande står: balanserat resultat xxx xxx (vid årets ingång) överkursfond xx xxx årets resultat xx xxx Summering av ovan Styrelsen föreslår att i ny räkning överföres xxx xxx (samma som ovan om inte utdelning beslutas) Hoppas att detta hjälpte dig lite 🙂
... Visa mer
2021-04-14
13:41
2 Gillar
Överkursfonden är väl endast en hantering i eget kapital och bank. Dvs det ska inte generera någon bokning i resultaträkningen som påverkar resultatet.
... Visa mer
2021-04-14
13:38
Fast det brukar väl inte vara så svårt att få igenom det bara man följer processen, men det känns lite omständligt om man inte har några underskott att kvitta mot.
... Visa mer
2021-04-14
10:17
2 Gillar
Hej, Reservfonden är bundet eget kapital. Om fonden ska upplösas för att överföras till fritt eget kapital så kan det behövas tillstånd. Du kan läsa mer på Bolagsverkets hemsida. https://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/driva/minskning-av-reservfond/minskning-av-reservfond-och-bunden-overkursfond-som-kraver-tillstand-1.13277
... Visa mer
2021-04-12
14:15
1Gilla
Hej, Tycker att din bokning ser ut att vara korrekt. När det gäller avskrivningstid så ska det motsvara den beräknade ekonomiska livslängden, men det hänger också på om du använder dig av förenklingsregeln eller inte. Har du förenklingsregeln så är det 5 år som gäller, om inte så står det dig fritt att välja den avskrivningstid du anser lämplig. Skattemässigt så får du skriva av på 5 år, samma som förenklingsregeln.
... Visa mer
2021-04-09
14:02
1Gilla
Hej, En utdelning från bolaget är dina privata pengar som du ska skatta för det år som utdelningen beslutas. Om du väljer att låna in pengar till bolaget för att investera i fonder så blir det ett lån från aktieägare, dvs INTE ett aktieägartillskott. Lånet är antingen lång- eller kortfristigt, dvs antingen konto 2393 eller 2893, lån från närstående. Steg 2 i ditt förslag är korrekt. Min fråga är bara varför du väljer att göra så här? Du kan istället investera pengarna privat (eftersom de är dina) i t ex ett ISK-konto. Mvh Carina
... Visa mer
2021-04-01
13:28
1Gilla
@AccountantfromHell_singland Vad fint att du svarat, jag har varit lite off ett tag. Glad Påsk!
... Visa mer
2021-03-17
14:57
2 Gillar
Du ska absolut skriva anställningsdatum och inget annat.
... Visa mer
2021-03-17
14:49
1Gilla
Jag hade bokat den som en förbrukningsinventarie på konto 5410 och dragit momsen som vanligt. Om du tänker dig att den inte skulle vara avdragsgill i företaget så är det en privat kostnad och därmed ett privat uttag om du betalar fakturan från företaget. Så tycker jag inte att du ska göra.
... Visa mer
2021-03-17
11:52
2 Gillar
Det är inte avdragsgillt i din privata deklaration om du är anställd och har jobbat hemma nu under pandemin. Har du en enskild firma så kan jag ju tycka att det är en tolkningsfråga om det är något som behövs i den enskilda firman eller om det är en privat kostnad. Har du inget kontor någon annan stans där du bedriver din rörelse utan endast ett kontor hemma så kan jag väl tycka att det är ok att ta upp inköp av stolen i din näringsverksamhet.
... Visa mer
2021-03-17
08:06
3 Gillar
Hej, Om värdet har ökat så ska du inte bokföra någonting i samband med bokslut. Värdet ska vara det lägsta av anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet. Det innebär att man endast ska boka en nedskrivning om värdet har minskat. Kostnaden som nedskrivningen medför är inte skattemässigt avdragsgill vilket man måste ta hänsyn till vid skatteberäkningen.
... Visa mer
2021-03-16
14:02
2 Gillar
Det här med terapi och olika behandlingar kan vara svårt. Vad du nog kan utgå ifrån är att om vården är statligt finansierad, dvs vårdtagaren betalar en patientavgift och den som utför behandlingen får ersättning från Regionen eller FK så är det momsfri behandling. Om vårdtagaren betalar hela behandlingen själv (jämför med massage) så är det momspliktigt, men jag råder dig att för säkerhets skull kontrollera med någon som är expert på momsområdet.
... Visa mer
2021-03-10
14:53
1Gilla
Vi börjar med semestervillkor 10: Här beräknas semesterersättningen med 12 % (enligt semesterlagen) av den semestergrundande lönen (och frånvaron) som sedan fördelas på antalet semesterdagar = semesterdaglön. När den anställde sedan har semester så görs löneavdrag för den lediga dagen och semesterdaglönen betalas istället för lön den dagen. Semestervillkor 20 Här får den anställde ett semestertillägg på 0,43% (enligt semesterlagen) av månadslönen för varje semesterdag. För rörliga lönedelar (provision) så beräknas 0,5 % per dag av den rörliga lönedelen. Här kan man säga att den anställde behåller sin månadslön vid semester, men får ett tillägg vid uttag av semester. Den rörliga delen betalas oftast ut en gång per år. Vet inte om du blir klokare på min förklaring ovan. Det kan vara lättare att rita och berätta när man ska förklara sånt här 🙂
... Visa mer
2021-03-10
12:54
2 Gillar
Hej, Jag hade nog gjort ett nytt konto t ex 7511, justering arbetsgivaravgifter tidigare år, för att hålla isär det från årets arbetsgivaravgifter. Har du tagit hänsyn till nedsättningen i tidigare deklarationer? Om du gjort det så måste du tänka på det när du gör årets deklaration så att du inte har med nedsättningen i resultatet för flera år.
... Visa mer
2021-03-10
08:41
2 Gillar
Hej, Sidan 2 visar underlaget från leverantören, där ser du även momsbeloppet. Du får använda det som bekräftelse på momsbeloppet. Du bokför alltså som ett vanligt inköp från en svensk leverantör. Fakturan från Klarna är inte komplett utan sidan 2. //Carina
... Visa mer
2021-03-10
08:30
Hej Mårten, Vad är det för återbetalning du har fått? Gäller det slutskattsedel eller något annat? //Carina
... Visa mer
2021-03-09
15:42
3 Gillar
Du bokför det i debet mot konto 6570 Bankkostnader.
... Visa mer
2021-03-09
13:43
Hej, Jag anser inte att det ska vara momskod på vinst- och förlustkontona. Detta eftersom vinsten/förlusten inte motsvarar underlaget som du lägger moms på. Säljer du en inventarie för 10 000 kr + moms så säger det ju inget om vad som är vinst eller förlust. Resultatet visas först när du omför från 12-kontona och plockar bort tillgången ur anläggningsregistret. Därav så blir det ändå en differens i momsrapporten vid försäljning av inventarie. //Carina
... Visa mer
2021-03-09
13:39
1Gilla
Normalt så har man inte förskottssemestern bokförd utan den visas endast som en upplysning i löneprogrammet. När man tar ut semesterlöneskuldslista så kan man välja att visa förskottssemester eller inte. Om det är bokfört så är det i så fall semesterlöneskulden som ska ökas.
... Visa mer
2021-03-08
11:06
3 Gillar
Resultatandelar från handelsbolag bokas på 8130, det finns en del underkonton att använda. Mitt tips är att du laddar hem kontoplanen från www.bas.se för att se de olika underkontona och sedan välja det som passar bäst.
... Visa mer
2021-03-04
10:41
3 Gillar
Då det inte rör sig om semestertillägg på grundlönen utan semesterlön på 13,5 % så bör det vara samma beräkning på provisionen.
... Visa mer
2021-02-16
11:48
1Gilla
Använder du hjälpen för beräkning av retroaktiv lön i systemet? Suveränt hjälpmedel 🙂 Beräkningen i systemet tar hänsyn till justeringar som har gjorts under den period som gått från lönejustering fram till du gör beräkning av retroaktiv lön. Dvs frånvaro, övertid, semester mm. Det gör att den retroaktiva lönen inte automatiskt blir förändringen gånger antal månader.
... Visa mer
2021-02-12
07:59
2 Gillar
Du bokar återbetalningskravet 2020 och lägger det som en skuld på ett 28-konto i bokslutet. När sedan återbetalningen sker 2021 så debiterar du 28-kontot och krediterar banken.
... Visa mer
2021-02-09
11:38
2 Gillar
Om det inte är någon värdeförändring på lagret så blir det ingen bokning. Lagervärdet har du i balansrapporten, är det samma detta året så blir det ingen resultatpåverkan.
... Visa mer
2021-02-08
08:43
1Gilla
Hej, När man sålt en inventarie så får man alltid en momsdifferens. Du redovisar differensen och förklarar till Skv att du har sålt en inventarie, därav differens mellan omsättning och utgående moms. //Carina
... Visa mer
2021-02-04
09:05
1Gilla
Gissar att de onoterade andelarna som du har köpt kan klassas som andelar i intresseföretag. Då bokar du köpeskillingen för aktierna i debet på konto 1331. Det lämnade aktieägartillskottet bokar du på samma konto. I samband med bokslut kan det vara aktuellt att göra en nedskrivning av andelarna, den bokar du i kredit på konto 1338 med 8171 som motkonto. Tänk på att nedskrivningar på andelar inte är avdragsgilla och därför ska läggas tillbaka i samband med beräkning av bolagsskatten.
... Visa mer
2021-02-02
15:04
1Gilla
Ja, gör det. Betalar du in momsen som du fått så har du ju inte gjort något fel i alla fall.
... Visa mer
2021-02-02
14:37
1Gilla
Verkar konstigt, anser inte att skadeståndet ska var belagt med moms. Vid kabelgrävning så brukar den som gräver betala ersättning för markintrång. Detta är en typ av fastighetsaffär och ska inte vara belagd med moms. Markintrånget ska nog även deklareras på en särskild blankett i samband med deklaration. Kommer tyvärr inte helt ihåg hur det var då det är några år sedan jag hade en sån deklaration.
... Visa mer
2021-02-02
14:27
2 Gillar
Tyvärr är den frågan inte så lätt att besvara rakt av. Man behöver nog se helheten i ett större perspektiv. Frågan är ju om ersättningen som betalas över till moderbolaget är en ersättning för något och om det i så fall är en momspliktig ersättning. Extra viktigt att verkligen ha rätt grepp om momsfrågorna när det rör sig om fastigheter. Momsfel kan bli en dyr historia.
... Visa mer
2021-02-02
14:23
1Gilla
Ett skadestånd brukar aldrig vara med moms, men om ett företag ger skadestånd till en privatperson så ska skadeståndet även täcke den extrakostnad som momsen är för den skadedrabbade. Har du erhållet eller betalat ett skadestånd?
... Visa mer
2021-02-01
16:55
1Gilla
Du menar att försäkringspremien inte är betald? Om den ska betalas så har det ju ingenting med cykeln att göra utan ska bokföras som försäkringspremie, vanligtvis konto 6310
... Visa mer
2021-02-01
16:48
Vad menar du med att du fått en försäkringspremie? Är det återbetalning av försäkringspremier eller ersättning för skadan?
... Visa mer
2021-02-01
16:46
1Gilla
Har du ett anläggningsregister? I så fall så brukar man få bokningarna från systemet. Om inte så får du kreditera tillgångskontot 12XX med anskaffningsvärdet på cykeln och sedan debitera avskrivningarna som gjorts på 12X9-kontot. Mellanskillnaden bokas i debet på 7973
... Visa mer
2021-02-01
16:43
2 Gillar
Om cykeln är skrotad så är det inte en nedskrivning som ska göras utan en utrangering. Har ni fått ersättning från försäkringsbolaget så täcker ersättningen en del av förlusten som uppstår vid utrangeringen.
... Visa mer
2021-02-01
16:43
2 Gillar
I Visma Lön 600 så finns möjligheten att låta programmet beräkna retroaktiv lön. Saknas den möjligheten i Visma Lön 300? Det som är bra med att programmet gör beräkningen är att det då även tas hänsyn till eventuell frånvaro eller övertid under perioden då även dessa påverkas av lönejusteringen.
... Visa mer
2021-01-26
11:21
1Gilla
När man säljer ett presentkort så bokar man upp en skuld på t ex konto 2420. Säljer du ett presentkort för 1 000 kr så blir det: Debet 1910 (eller 1930): 1 000 kr Kredit 2420: 1 000 kr När presentkortet sedan används av kunden så bokför du intäkten och momsen i kredit och bokar 2420 i debet. Om ni har gemensamma presentkort, dvs ett presentkort som du har sålt och har i din 2420-lista, men det nyttjas hos någon annan som då ska ha betalningen så får du bokföra en utbetalning till den som ska ha ersättningen. Du ska då endast plocka bort din skuld på 2420, dvs det blir en bokning tvärt om mot den när du säljer presentkortet pengarna betalas ut till den som tagit emot kortet (debet 2420 / kredit 1910) Hoppas att du förstår min förklaring 🙂
... Visa mer
2021-01-25
13:21
Det hoppas jag verkligen att den inte görs. Känns som att det blir helt fel. Bäst du kollar med supporten och om det ligger någon automatik så bör du kunna stoppa den.
... Visa mer
2021-01-25
13:10
2 Gillar
Om det är i kollektivavtalet så är det inget som den anställde ska ansöka om. Använder du Visma Lön så är det en inställning i programmet. Kontakta supporten så hjälper de dig säkert. //Carina
... Visa mer
2021-01-25
13:07
1Gilla
Hej, Det känns inte rätt att redovisa momsen på sålda presentkort innan de är nyttjade oavsett om du har kontantmetoden eller inte. Om man säljer specifika vouchers/presentkort för bestämda produkter så är principen att de momsas i samband med försäljning, men om kunden kan välja fritt ur ditt sortiment så momsas presentkortet i samband med att det nyttjas. Om tiden för presentkortet löper ut och inte har nyttjas så är det en intäkt som inte ska momsas eftersom du inte har gjort någon motprestation (levererat något). Så var det i alla fall tidigare, kan detta ha ändrats? //Carina
... Visa mer
2021-01-20
11:35
2 Gillar
Bör vara så eftersom den inte är betald före bokslutsdagen. Bör vara reglerad på skattekontot i februari eller maj 2020
... Visa mer
2021-01-20
11:30
1Gilla
Det ingående beloppet bör vara den skuld du hade på föregående momsrapport.
... Visa mer
2021-01-20
10:39
3 Gillar
Nej du har inget resultat att bokföra nu eftersom det inte ska räknas fram förrän räkenskapsåret är slut och du gör bokslut per 2021-12-31.
... Visa mer
2021-01-18
15:10
Vilket system bokför du i? Om du har Visma admin så har jag för mig att man anger i kontoplanen om det ska vara tvång på resultatenhet eller inte. Kontakta supporten, de brukar vara super att prata med när det gäller programfrågor.
... Visa mer
2021-01-14
13:59
1Gilla
Får du en faktura som du kostnadsför i den enskilda firman så ska du inte särredovisa den i deklarationen. Du bokför den som en resekostnad på t ex 5800.
... Visa mer
2021-01-14
12:47
Hej, Om de vill ha betalt för login så bör/ska de fakturera den kostnaden till dig. Om du gör ett avdrag på din faktura så blir det felaktig moms eftersom du på din faktura redovisar utgående moms, men logikostnaden är en kostnad för dig och ska därför ha ingående moms i din redovisning. Logikostnad har en momssats på 12 % och jag gissar att ditt konsultarvode debiteras med 25 % moms. //Carina
... Visa mer
2020-12-30
15:26
1Gilla
I så fall får du periodisera fakturan mot 1730 (eller 1790) och plocka fram kostnaden efter årsskiftet. Onödig administration om man kan registrera fakturan på 2021 istället 🙂
... Visa mer
2020-12-30
15:17
1Gilla
Jag har alltid gjort så med försäkringspremier som kommer tidigt, men som inte ska betalas förrän efter årsskiftet. Det är ju ingenting som påverkar momsdeklarationen så jag kan inte se att det är några problem att sätta ett eget fakturadatum. Se bara till så det ligger rätt förfallodatum ifall du skapar bankgirofil från systemet för dina betalningar.
... Visa mer
2020-12-30
14:57
Har du redan bokat in den i systemet? Om inte så lägg fakturadatum 2021-01-01.
... Visa mer
2020-12-30
09:24
Reservfonden är inte ett alternativ till periodiseringsfond. En periodiseringsfond är en avsättning före skatt, dvs en obeskattad reserv som ligger som en avsättning på ett 22-konto och kan plockas fram till beskattning inom en 6-årsperiod, men är tvingande efter 6 år. Om man har en verksamhet som går lite upp och ner så är periodiseringsfonden utmärkt att använda för att jämna ut resultatet över tid. Ett år med minusresultat kan jämnas upp till nollresultat med hjälp av en periodiseringsfond. Vid sådana tillfällen kan man alltså plocka tillbaka p-fonden utan att betala skatt på den. En reservfond är skattat resultat som fördelas från fritt eget kapital till bundet kapital.
... Visa mer
2020-12-30
09:14
Då reservfonden inte är tvingande längre så är det dumt att sätta av till en sådan i samband med bokslut (min åsikt). Reservfonden är bundet kapital och därmed inte utdelningsbart.
... Visa mer
2020-12-30
08:05
Om du inte har några löneutbetalningar så finns det inga anställda i bolaget. Mitt svar är därmed nej, men detta är en lekmannamässig bedömning.
... Visa mer
2020-12-30
08:04
1Gilla
Finns det ett avtal med kunden som visar att de har betalat i förskott och för vad? I så fall borde intäkterna periodiseras över tiden och därmed påverka resultatet löpande.
... Visa mer
2020-12-23
08:13
1Gilla
Hej, Själva löneavdraget är nog rätt, dvs att det ska beräknas som tjänstledighetsavdraget, men jag tror nog att frånvaron är semestergrundande. //Carina
... Visa mer
2020-12-23
06:24
1Gilla
Hej Lena, Om man äger en fastighet och ska betala fastighetsavgift/-skatt så är det vanligt att man får restskatt eftersom den skatten inte ligger med i den skatt som dras på inkomst. Mvh Carina
... Visa mer
2020-12-09
12:52
3 Gillar
I bokföringen rättar du där du befinner dig nu. Det innebär att du måste ta hänsyn till detta när du gör bokslut och deklarerar nästa gång. I deklarationen gör du som det skulle varit, dvs återlägger p-fonden och får därmed en annan skatteberäkning. Du har nu en diff mellan bokföring och deklaration, men det kommer att rätta upp sig till nästa år.
... Visa mer
2020-12-09
07:56
1Gilla
Du bokför det när händelserna sker på skattekontot, vilket blir i mars.
... Visa mer
2020-11-16
13:55
1Gilla
Hej Lena, Tror faktiskt inte att det finns något avtal som är värre än Transport... Nu är det några år sedan jag satt med det här avtalet, men jag hoppas att jag kan hjälpa dig lite på vägen. Du ska räkna ut antal semesterlönegrundande frånvarodagar. För dessa dagar ska du ta fram den lön som personen fått om den hade jobbat. Sedan lägger du ihop utbetald lön + den beräknade lönen för semesterlönegrundande frånvarodagar. Utbetald sjuklön ska inte ligga med i utbetald lön. Vad gäller OB- och övertidsersättning så får du räkna fram ett snitt per timme eller vecka som du får lägga till på grundlönen för frånvarodagarna. Har du ett schema att utgå ifrån så är det den OB-tiden som du ska lägga på som utfaller enligt schema. På beloppet du får fram så räknar du 13 % vilket då ska vara detsamma som intjänad semesterlön. Den otillåtna frånvaron hade jag inte tagit med som semesterlönegrundande då den är att betrakta som tjänstledighet. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2020-11-16
09:37
2 Gillar
Om du betalar ut 800 kr till konstnären så måste underlaget för utbetalningen vara 800 kr. Därav så ska fakturan från konstnären vara på samma belopp. Förtjänsten du får är ju att du sålt varan för 1 000 kr och sedan betalar konstnären 800 kr. 1000 kr har du ju bokfört som intäkt när du sålde varan i butiken.
... Visa mer
2020-11-16
09:30
Hej, Om du säljer den för 1000 kr så ska fakturan från konstnären endast vara på 800 kr, annars så tar ju konstnären 100 % av försäljningen.
... Visa mer
2020-11-16
09:00
Hej, NEJ, du ska inte blanda in konto 3921. Mellanskillnaden mellan din försäljning och ditt inköp är 20 % = din marginal. Det är ingenting som du bokför utan det är din bruttovinst, dvs skillnaden mellan försäljning och inköp. När du får fakturan från leverantören ska du endast använda konto 4010 och moms 2641. Dvs: K 1910 1 000 kr D 4010 800 kr D 2641 200 kr
... Visa mer
2020-11-16
08:26
1Gilla
Hej, Bokningen av försäljningen är helt rätt. När du sedan får fakturan från konstnären/leverantören så bokar du den enligt nedan: Kredit 1910 Debet 4010 Debet 2641
... Visa mer
2020-11-13
15:50
2 Gillar
Hej, I så fall tycker jag inte att du ska blanda in provisionskontot utan endast använda försäljningskonto när du säljer till kund i butik och sedan blir det ett varuinköp på ett 4-konto som då motsvarar 80 % av försäljningen. Se till att det finns bra underlag på ditt inköp, dvs att du erhåller en faktura eller kvittens från konstnären där inköpsbelopp och momsbelopp samt momsregistreringsnummer finns med.
... Visa mer
2020-11-13
13:05
Har för mig att det ska redovisas med omvänd moms. Det är inköp av tjänst från land utanför EU. Momsbeloppet du har angett är felaktigt, annars ser konteringen rätt ut. Det ska vara 25 % på beloppet du har betalat, dvs 224,75. 899 kr i ruta 22 på skd, vilket jag har för mig att du noterade i ett tidigare inlägg.
... Visa mer
2020-11-13
11:51
1Gilla
Det som kommer från Billetto och iZettle sätts väl in via Bankgiro? För dessa så använder du underlaget för utbetalningen som verifikation. Om det endast är medlemsavgifter som kommer via Swish så underlättar ju det en hel del. Ta ut ett underlag från banken på Swishbetalningarna och bokför medlemsavgifter utifrån det. Jag anser att det endast är ett dubbelarbete att sitta med kontantnota på detta. Du måste ändå ha med underlaget från Billetto/iZettle i redovisningen eftersom det är det korrekta underlaget för den utbetalning du fått. Att sitta med kontantnota är därmed endast ett dubbelarbete till ingen nytta 🙂 Lycka till!
... Visa mer
2020-11-13
11:18
1Gilla
Det här kan troligtvis hanteras på lite olika sätt. - Du behöver ha kontroll på om konstnärerna som lämnar in sina verk är momsregistrerade. - Är det endast de verk som säljs som du "köper"? Frågan är också om det rör sig om förmedling eller försäljning... Det kanske är så att det du säljer inte är din omsättning och i så fall ska hela försäljningsbeloppet bokas mot ett balanskonto för att sedan redovisas till konstnären och då ska du endast intäktsföra din provision och redovisa moms på det. Allt hänger nog på hur avtalet med konstnärerna ser ut. M a o är det inte en solklar fråga som lämpar sig för att på ett enkelt sätt svara på i ett sånt här forum då moms är ett väldigt komplext ämne.
... Visa mer
2020-11-13
11:10
Moms som redovisas på en kortfaktura är inte korrekt. Det är underlaget som styr så finns det ingen moms specificerad på kvittot så är det inte uttaget någon moms. På kvittot ska säljarens och köparens VAT-nr finnas noterat. Moms beräknas med 25 %, vid omvänd beskattning, på det beloppet som är på betalningsunderlaget.
... Visa mer
2020-11-13
11:03
1Gilla
Debitera 3985 med beloppet och lägg det i kredit som en övrig kortfristig skuld, t ex 2890. Om det är fastställt att beloppet ska betalas tillbaka så ska det ju inte påverka resultatet vilket det gör om du inte bokar bort det.
... Visa mer
2020-11-13
11:00
2 Gillar
Vad är det för betalningar ni tar emot via Swish? Har man olika betalningar så kan man ha flera swishnummer. Gäller väl främst om man behöver särskilja pga olika momssatser. Från banken ska man kunna ta ut en swishrapport. Du borde kunna använda den som bokföringsunderlag istället för att dubbelarbeta med kontantnota.
... Visa mer
2020-11-13
10:57
Hej, Du skriver angiven moms 179,80 - Innebär det att det finns moms specificerad på fakturan? Vad har leverantören angett för momsregistreringsnummer?
... Visa mer
2020-11-12
11:59
1Gilla
Det är ok att återbetala lån till aktieägare om likviditeten tillåter det. Om företaget är på obestånd, dvs är skyldig att upprätta kontrollbalansräkning så är det inte ok att betala tillbaka lån till aktieägare innan andra prioriterade fordringsägare har fått sitt. Det kan säkerligen finnas andra aspekter att ta hänsyn till vad gäller återbetalning av lån till aktieägare, men här vill jag inte uttala mig utan hänvisar till någon som är expert på området. Observera att detta endast gäller lån från aktieägare. Aktiägartillskott hanteras på annat sätt.
... Visa mer
2020-11-10
08:26
1Gilla
Det ser ut att vara korrekt 🙂
... Visa mer
2020-11-10
07:16
1Gilla
4610 är ett kostnadskonto som inte är knutet till omvänd skattskyldighet. Det är därmed inget som ska redovisas i skattedeklaration moms. Därmed så är det inte nödvändigt med en momskod på kontot.
... Visa mer
2020-11-09
18:15
1Gilla
Hej, Eftersom det är ett konsultarvode som ni har fakturerat vidare så kan du använda konto 4610.
... Visa mer
2020-10-26
08:12
3 Gillar
differens eftersom du endast bokfört bankkostnaden som kostnad i debet. du måst ta ut det från banken också, dvs kredit 1930
... Visa mer
2020-10-13
11:50
I så fall så får du nog aktivera ett konto på Tullverket. Har endast jobbat med AB innan och då haft behörighet för att logga in på Tullverket för att hämta ut momsunderlag avseende importer från land utanför EU.
... Visa mer
2020-10-13
07:39
Prova att logga in med mobilt bank-id. Även om man inte tulldeklarerar själv så kommer momsunderlaget för det inklarerade varorna i Tullverkets tjänst eftersom det är ändrade regler vad gäller momshantering vid import. För ett antal år sedan så fick man momsfaktura från det företag som gjorde införtullningen, men efter de ändrade reglerna så ska man deklarera ingående och utgående moms i den egna skattedeklarationen precis som vid inköp från EU.
... Visa mer
2020-10-12
17:20
Har du gjort inköpet som privatperson? I så fall så kan du inte det, men om du gjort köpet som företagare så ska ett momsunderlag kunna plockas ut hos Tullverket.
... Visa mer
2020-10-12
15:18
1Gilla
Se det bara som ren information. I samband med utskriften så kan du välja om du vill se förskottsemester. Jag bockar aldrig i den rutan utan väljer endast att jag vill se kompskuld. Är det så att någon anställd slutar innan de 5 åren har gått så har man ju ändå inte visat för lite skuld i bokslutet utan snarare tvärtom. Man kan se det som en försiktighetsprincip att inte redovisa förskottssemester i bokslutet.
... Visa mer
2020-10-12
15:05
1Gilla
Rätt underlag för momsredovisningen får du genom att logga in på Tullverket. Där finns underlag för momsen att hämta.
... Visa mer