2019-02-06
11:44
Hej Sampletekk och Annica, Jag tar detta vidare och lägger in ett önskemål om förändring/förbättring utav hjälptexten gällande denna funktion. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-14
08:10
1Gilla
Ah! Ja då är det skillnad. Ber om ursäkt. Missade den detaljen! Mitt generella tips är att sätt av till periodiseringsfond om du känner dig osäker på om du kommer att redovisa förluster framöver eller att du vill matcha det mot lön i bolaget ett annat år. I ett AB betalar du en liten ränta på periodiseringsfonder då man kan se det som ett lån från staten. Har du inte behov av att låna pengar så kanske det är bättre att skatta fram det. Du kan bara ta utdelning på fritt eget kapital. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-10
09:48
1Gilla
Hej T_Salama, När man väljer att skicka elektroniska fakturor via Autoinvoice så fungerar det så här i eEkonomi: Du skapar fakturan på samma sätt som vanligt oavsett hur den ska levereras till kunden. Nu när du är klar med fakturan så måste du välja Bokför och skicka e-faktura via Autoinvoice. Det första valet du gör på en specifik faktura avser hur du vill att kunden ska få den. Efter det kan du precis som du skriver välja att skapa en pdf för egen del. Det är så här vi har valt att utveckla denna funktionen i programmet. Men tar gärna din forumtråd vidare till utveckling som ett önskemål på hantering av en förbättring på funktionen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-22
15:53
rättning: konto 2990 skall krediteras (- 2 000.-)
... Visa mer
2019-01-07
14:25
Hej Dalbery, Vi har ingen särskild kontoplan att importera idag för taxibranschen. Utan du kan precis som Fredrik skriver välja att aktivera konton eller skapa egna konton under Inställningar - Kontoplan. Vill du aktivera ett konto kan du söka efter det i sökrutan och då är det viktigt att bocka i rutan Visa även inaktiva poster. Klicka sedan på det valda kontot och redigera. Sedan bockar du i rutan Aktiv och sparar. Har du däremot en kontoplan från taxibranschen så kan du läsa in den under Inställningar - Import och export - Import och export av kontoplan - Ny import. Detta så länge den är korrekt uppställd i .csv format. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
10:28
Hej Adrian_81, Jag har testat lite hos mig själv och får ej samma fel som du skriver här. Vilka inställningar har du gjort under Anställda - Skatt? Är det så att du möjligtvis har några förmåner utöver din månadslön så att det skattegrundande beloppet är högre än 50 000 kr? Kan du möjligtvis ha redovisat flera löneutbetalningar på samma månad för då är det så att Visma Lön Direkt beräknar skatten på den totala bruttolönen för den perioden. Återkom gärna med mer info så tar vi det vidare därifrån. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-07
14:40
1Gilla
Tack. Har fått det ordnat 🙂
... Visa mer
2018-12-28
15:48
1Gilla
Toppen, jag tror att jag förstår. Tack för hjälpen!
... Visa mer
2018-12-28
13:13
1Gilla
Hmm. Tänk på att du skall bokföra eventuell vinst på den sålda och att du egentligen skall redovisa hela inbytets omsättning och full utgående moms och sedan full ingående moms på köpet.
... Visa mer
2018-12-28
08:52
Hej hw1020, Har sökt lite på detta och hittade denna länken till SCB med deras beräkningsformel för att räkna med index. Kanske hade du redan kikat på den men ville ändå länka till den. Hoppas den kan vara till nån nytta. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-10
19:28
1Gilla
Ja det blir rätt Mikael
... Visa mer
2018-12-21
07:13
Hej EnZoo, Den utskriften du har idag gällande artiklarna i ditt eEkonomi är under Inställningar - Import och Export - Import och export av artikelregister - klicka på raden och välj Ny export. Nu skapas en .csv fil som du kan öppna i Excel eller Google kalkylblad. I denna lista som du då får fram har du artikelnummer, namn , momskod, enhet, pris exkl moms, inköpspris och lagersaldo. Här kan du välja vilka kolumner som inte intresserar dig och justera din lista efter dina önskemål. Hoppas denna hjälper dig. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-19
20:38
Hej Robert, Har du registrerat frånvaron via snabbvalet övrig frånvaro så går det jättebra att ändra det i efterhand även om du upptäcker det två månader senare. Detta så länge det är på samma semesterår och inget semesterårsavslut har gjorts. Då kan du via Kalendariumet välja att korrigera ditt snabbval för att kunna lägga in det på nytt och kontrollera då så att den nya registreringen blir korrekt markerad till ej semestergrundande. Vi har en jättefin skriven hjälp på detta Hur rättar jag felregistrering av frånvaro från semestergrundande till ej semestergrundande frånvaro? Känner du dej osäker på om du gör rätt så kontakta supporten så hjälper dem dig gärna. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-01-28
13:07
Hej, Detta är nu rättat. Väljer du att registrera 2 timmars frånvaro så är det även det som kommer synkroniseras över till lön när man arbetar med säsongsarbetstid. Ha en fin dag!
... Visa mer
2018-12-21
11:26
Hej tKt, Länken du bifogar beskriver hur man går till väga om man använder sig utav Visma Administration 500 och inte hur man gör i Visma eEkonomi. Däremot tänkte jag försöka guida dig här hur du kan ångra den och skapa om den. Den stora frågan är ändå om ni ska ångra och rätta momsredovisningen eller om detta fel ska justeras först på nästa momsredovisning. Kontrollera gärna detta med Skatteverket först. Ska ni däremot rätta det på den redan deklarerade perioden så går du in under Bokföring - Momsredovisning - leta fram perioden och klicka på raden - Åtgärder - Ångra. Nu kan du justera de verifikationer eller händelser som behöver ändras eller läggas till och sen skapa en ny momsredovisning för samma period och skicka in din rättelse. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-21
09:58
Hej ruthpozuelo, När du ska bokföra en sådan betalning där det även har skett en avgift så gör du det enklast under Kassa - och bankhändelser i ditt program. Om du då har en insättning där på 613 SEK så väljer du Matcha - Inbetalning från kundfaktura - hämtar fakturan i rullisten och sen kommer det viktiga. I rutan för betalt belopp behöver du manuellt ändra från 613 till 650 SEK istället så att kundfakturan blir registrerad som fullbetald. Nu kommer programmet notera att det finns en diff och du får välja att skapa en Ny bokföringshändelse längst ned. När du har gjort det kan du välja att matcha detta mot ett övrigt uttag och en egen kontering och sen bokföra avgiften för paypalkostnaden så. Den integration vi har idag med Paypal är via Visma webshop och inte endast med Visma eEkonomi. Om det blev ett missförstånd i kommunikationen gällande det så ber vi om ursäkt för det. Ha en god jul! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-28
07:50
Hej Petra, Visma Lön 600 har inte fullt stöd för bruten löneperiod och när det kommer till funktionen med arbetsgivarintyget så är det en sån funktion som inte hanterar det fullt ut. Det står även med i vår skrivna hjälp för programmet i avsnittet Hantera arbetsgivarintyg - Varifrån hämtas timmarna?» Läser man där under ej schemalagd timavlönad står det tydligt att om man arbetar med bruten löneperiod så hamnar den arbetade tiden på den sista månaden på löneperioden. Det som låter mycket konstigt är att dina frånvarotimmar inte har räknats ned från den arbetade tiden och inget löneavdrag har gjorts. Vilken frånvaro gäller det? Har du registrerat den via snabbval eller med manuella löneart och i så fall vilken? Är det så att denna anställde är ansluten till Visma Lön Anställd och registrerar sin frånvaro därigenom? Är den anställde timavlönad och har inställningen ej schemalagd arbetstid så räknas tiden alltid ned från de arbetade timmarna vid redovisad frånvaro men inget löneavdrag görs då den anställde faktiskt ej har arbetat eller fått betalt för den tiden. Om de arbetade timmarna ej har räknats ned så att de har fått lön trots frånvaro så vill jag att du kontaktar supporten så att vi kan få kika på det tillsammans med dig. Du hittar öppettider och kontaktvägar via kontakta oss. Ha ett gott nytt år! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-13
12:01
Hej Monica, Om du väljer att arbeta med Snabbvalen som du kommer åt både via Kalendariumet eller via Lönearbete - Lönekörning så ska programmet ge dig olika lönearter beroende på den anställdes inställningar gällande löneform och personalkategori . Testa gärna att lägga in en övertidstimme för övertid 1 och övertid 2 under snabbvalet Timlön, övertid och OB så ser du vilka lönearter och belopp programmet vill skapa på lönekörningen. Är det så att ni anser att ni ska ha ett annat belopp på de ersättningar programmet vill ge er så kan ni kontakt oss igen så hjälper vi er gärna med att ändra på löneartens beräkningsformel. Om du funderar på hur ni ska hantera övertiden då ni ej följer något kollektivavtal kan du läsa på om Arbetstidslagen på riksdagen.se eller lagen.nu Har du några mer funderingar så återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-19
19:40
Hej igen, När du bokför händelsen i programmet under Kassa och bankhändelser så blir det automatiskt det konto du väljer att arbeta med där inne tex ditt företagskonto (1930) som blir motkonto till 6062. Enligt det jag har hittat när jag har sökt på bokföringssidor så bör det ej vara någon moms på en inkassoavgift av den typen. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-24
05:56
1Gilla
Om det är EU så blir det kod 21. och glöm inte 2614/2645... Lycka till!
... Visa mer
2018-12-12
11:12
Hej awwd, När man väljer att arbeta med funktionen för att kunna skicka betalningspåminnelser så väljer man själv vilket belopp man vill ha för sin påminnelseavgift. Detta gör man under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter och avsnittet Betalningspåminnelse. Lämnar man detta fält tomt så får måste man manuellt fylla i beloppet när man skapar sin betalningspåminnelse. Du kan läsa mer om det i den skrivna hjälpen Skicka betalningspåminnelse». Däremot kan jag hålla med dig om att eEkonomi borde ha en informationsruta eller ett föreslaget belopp på det aktuella årets belopp för påminnelseavgiften som för 2018 är 60 kr. Detta tar vi upp i artikeln Påminnelse - Vad är en påminnelse?» Jag lägger detta vidare till vår utvecklingsavdelning som förslag på förbättring alternativt ett förtydligande av den skriva hjälpen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-12
11:49
Hej MM, Jag ska försöka guida dig så bra som möjligt men vill även hänvisa till den skrivna hjälpen Månadsavstämning Skattekonto» Vi har även en bra film om hur du får Full koll på ditt Skattekonto» Men enkelt förklarat så kan du i ditt eEkonomi gå till Kassa - och bankhändelser välja Skattekontot i rullisten och sen vid den gröna knappen Ny skattehändelse kan man välja Importera SKV-fil. Då blir det lättare att stämma av sitt Skattekonto och man är säker att man inte missar några händelser utan får även med sig intäkts- och uttagsränta. Då får man även andra alternativt under Bokföringshändelse när man väljer att matcha händelser. På detta sättet stämmer man enklast av bokföringskonto 1630 och sen får man under företagskontot stämma av de överföringar som har skett mellan konto 1630 och 1930. Hoppas att du blir lite klokare utav detta. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-27
15:54
Hej Cykelfrämjandet, Visma eEkonomi Smart är ett webbaserat program med bokföring och fakturering. Du kan läsa bäst om Visma eEkonomi Smart för föreningar på vår hemsida. På den länkade sidan kan du lite längre ner trycka på Visa alla funktioner för att se alla de funktioner du kan dra nytta av med Visma eEkonomi Smart. Om du vill ha mer information om hur de olika programmen skiljer sig så kan du kontakta vår försäljningsavdelning på 0470-70 61 00 eller på forsaljning.spcs@visma.com. Återkom i tråden om du har några fler funderingar om programmen. Ha en fin dag! /Fanny
... Visa mer
2018-11-15
12:33
Hej L8Larsson, När du råkar ställa in en kund med betalningsvillkor kortbetalning istället för 10 dagar netto så händer följande. 1. När du skapar en kundfaktura till kunden så hamnar den under Alla kundfakturor istället för under Obetalda kundfakturor då det blir en betalningsbekräftelse istället för en faktura. 2. Fakturan bokas mot konto 1510, kundfodringar men bokas därefter om mot konto 1580, fordringar för kontokort. 3. Fakturan kan ej matchas på samma sätt som en "vanlig" faktura under Kassa- och bankhändelser När jag ska matcha min faktura under Kassa- och bankhändelser så väljer du Matcha och som Bokföringshändelse väljer du Inbetalning från betalkort och sen under Välj händelser ska du då hitta din faktura i rullisten. Sen kan du klicka på Bokför. När du nu har ändrat på kunden så kommer det fungera precis som vanligt nästa gång. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
09:57
1Gilla
Hej Katarina, När du har fyllt i ett anställd t.o.m datum på flik 2 Anställning under avsnittet Personal och Anställda får man en notis om att både en slutlön gällande semesterskulden ska betalas ut och även en notis om att den anställdes tidbank ska tömmas. I ert fall så gäller detta en negativ kompskuld men hantering är ändå densamma. Du kan självklart göra som Lotta skriver här ovan men även om du väljer att hämta värdet via snabbvalet Tidbank så kan du där fylla i ett negativt värde i fältet komptid i pengar under Uttag av komp. jag vill bara tipsa om att vi har en jättefin checklista för vad man behöver göra när en anställd slutar. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
12:06
Hej, När man har kopplat på en transaktionstjänst av något slag så att den anställde även finns registrerad på Visma online så går ej längre namn och mejladress att ändra i löneprogrammet. Detta ska då alltid ändras på visma online / mina tjänster. När man har loggat in med rätt behörighet och mejladress på mina tjänster har man under företagsnamnet uppe till höger en meny och där väljer man användare. Då får man fram en lista med de användare och deras mejladresser som ligger kopplade till just detta organisationsnummer och kundnummer. Nu kan man byta namn och mejl på de anställda. Om det inte går beror det på att denna person även ligger upplagd med samma uppgifter på även ett eller flera andra kundnummer hos oss på Online. Då kan endast den anställde själv uppdatera sina uppgifter. Ser jag inte användare i menyn så beror det på att jag har loggat in med fel mejladress där jag har fel behörighet. Man måste ha behörighet administratör för att kunna se alternativet Användare. @angelicakjellin vad jag kan se hos oss har du flera olika inloggningar, prova att testa med den mejl som är administratör hos er. Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-15
10:33
Hej Magnus, Jag ser att du har haft en aktiv bankkoppling en längre tid och med den banken du har har det inte ändrats någonting i förfarandet. När programmet har valt att matcha något per automatik precis som Pacsac skriver så kollar programmet om händelsen har uppfyllt följande kriterier: Kriterier för att fakturor ska matchas är: OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens över huvud taget utan går vidare till belopp) Belopp Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet) Kriterier för att fakturor ska bokföras automatiskt: OCR Belopp Datum (+/- 10 dagar från förfallodatumet) Är det nåt mer du funderar över år du återkomma antingen här eller ta kontakt med vår support via telefon eller chatt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-30
10:49
Hej, Leasing är inte min starka sida men ser att du inte har fått nåt svar så gör ett försök. Om vi börjar med den förhöjda första avgiften, där är det endast halva momsen som är avdragsgill resterande delen av momsen bokför man på kostnadskontot för leasingen. Svar på fråga 1. "Hur bokför jag den förhöjda avgiften? Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Om jag då har tolkat dig rätt så var den första avgiften på 64 625 kr (51 700 kr exkl moms) och då kan du bokföra det så här: 2440/1930 64 625 kr (du väljer konto 2440 om du använder faktureringsmetoden och 1930 om du bokför enligt kontantmetoden) 2641 6 462,50 kr (halva momsen) 5615 58 162,50 kr (51 700 + halva momsen) Många väljer att periodisera denna kostnaden och väljer du att göra detta så använder du konto 1720 (förutbetalda leasingavgifter) istället för konto 5615. När det då är dags för bokslut ska du sedan boka om en del av saldot på konto 1720 och istället debitera konto 5615. Sedan fortsätter du på detta sätt vid kommande bokslut tills hela din periodiseringsperiod har gått. "Börjar jag med totala köpesumman någonstans?" Vad tänker du på här? Du leasar en bil så du har ju ingen total köpesumma. Fråga 2. "Hur bokför jag faktura ett med olika poster?" Den förhöjda första avgiften har vi redan gått igenom ovan. Interimsleasingavgift vad menar du med det? Inte riktigt med där. Följande kostnader borde du kunna bokföra så här: 1930/2440 4 644 kr leasingavgift 2641 464,40 (halva momsen) 5615 4 179,60 kr (leasingavgiften exkl moms + halva momsen) 6570 595 kr uppläggningsavgift bokförs normalt mot detta konto 5615 55 kr administrationsavgift bokförs oftast mot samma konto som fakturan avser Vet att du inte får svar på allt här, men återkom gärna med mer info och jag hoppas att vi har andra användare på vårt forum som är duktiga på det här med leasing och kan guida dig vidare i denna tråd. Du kan läsa mer vad som gäller om leasing i Skatteverket pdf moms vid inköp eller hyra av bilar Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
09:27
Hej ASogaard, Vår partneravdelningen har full koll på de integrationspartners vi har idag och vad de kan erbjuda dig, du är välkommen att mejla dem på partner.spcs@visma.com eller ringa 0470-70 61 61. Vi har ju integration mot just Shopify som du funderar på att byta till och vilka mer vi erbjuder integration mot kan du läsa om på denna sida integrationer.vismaspcs.se Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-23
12:50
Hej, Jag tror att jag har tolkat din fråga rätt och programmet kommer ej förstå detta. Det är idag i lön 600 inte möjligt att fördela en anställd på två olika skiftesformer för avsättningen till arbetstidsförkortningens tidbank. Utan där hade jag valt den skiftesformen som den anställde tillhör till den större delen av sin tid. Sen med tanke på inrapporteringen till Byggnads så är det inställningen på lönearterna som avgör om beloppet och värdet ska tas med eller ej. Där redovisar man ju arbetade timmar och månadslön vid heltid. I ert fall hade ju ni fått redovisa endast den delen av timmarna som då ligger mot Byggavtalet och ändra värdena manuellt här alternativet fått kopiera den lönearten ni använder tex 1101 månadslön och på den nya kopian 11011 då avmarkera den lönearten för just denna rapport. Då hade ni fått fördela månadslönen på två rader vid utbetalning en för byggdelen och en för väg- och ban , men det känns inte som ett bra alternativ. Tyvärr blir det nog manuell hantering av detta för er del som kommer bli den bästa lösningen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-22
09:10
Hej rpantzer, Då du skriver att din verifikation fortfarande heter Preliminär Inköp mot kvitto så säger det mig att du har lagt in denna händelse under delen Kassa- och bankhändelser i ditt program. Då hade jag valt att gå dit för att rätta det. När du står under avsnittet Kassa- och bankhändelser så väljer du ditt företagskonto (1930) och dina bokförda händelser. Leta fram händelsen och klicka på raden så du ser knappen Ångra matchning. Gör det så kommer händelsen sen att vara omatchad. Nu kan du då klicka på raden igen och får alternativet att Ändra bankhändelse vilket innebär att du kan ändra det dragna belopp från 2635,74 kr till 2731,48 kr istället. Spara detta och nu kan du Matcha händelsen på nytt mot Inköp mot kvitto och samma konto du valde första gången (4059). Anledningen till att du inte kunde ändra beloppet på konto 1930 under Bokföring - Verifikationer kan du läsa om i Ändra preliminära verifikationer» Återkom om du inte löser det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-15
11:36
Hej lars C, Om man har bankoppling och inte vill att en leverantörsfaktura man lägger in i eEkonomi ej ska gå iväg till banken kan man under Inköp - Leverantörer välja den leverantören och sen redigera. Bockar du i rutan Autogiro uppe till höger under avsnittet Betalningsuppgifter så går ej fakturor skapade efter detta iväg till bank. Har jag förstått dig rätt så har du redan skapat fakturan och får då eventuellt ej godkänna den för betalning hos banken. Gå sen till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och under Bokföringsinställningar bockar du in rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen för att kunna bokföra denna faktura som betald får du gå till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Fyll i datum och beskrivning, hämta sedan konto 2440 - leverantörsskulder och ett fält med faktura kommer fram, där kan du hämta din leverantörsfaktura i rullisten. När du har gjort det kommer beloppet (710 kr) på fakturan att fyllas i automatiskt. Sen på nästa konto rad väljer du då konto 1684 och motkonterar med det. Välj Bokför. När du är klar med detta, glöm ej att gå tillbaka in på denna leverantör och bocka ur rutan Autogiro så att nästa gång du lägger in en faktura till dem så går den vidare till bank. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-10-23
10:51
Hej sami, Då du inte har fått nåt nytt svar så tänkte jag att jag hoppar in i denna tråden. Efter ditt sista inlägg i diskussionen så tolkar jag det mer som en provisionsintäkt. När jag läser i Redovisa Rätt 2018 så står det så här: Erhållen provision krediteras ett konto i exempelvis kontogrupp 30 (tex 3041 som Mikael föreslår) om provisioner är företagets primära eller en av de primära intäktskällorna. Beloppet klassificeras därmed automatiskt till posten Nettoomsättning. Om provisionen är från företagets sekundära aktiviteter krediters lämpligen konto 3920, Provisionsintäkter, licensintäkter och royalties alternativt på underkontot 3921, Provisionsintäkter och ingår därmed i posten Övriga rörelseintäkter. Längre ned läser jag även att provisionsintäkter är momspliktiga om avtalet angående uppdraget rör momspliktigt omsättning. Förmedling utgör normalt en momspliktig omsättning. Pengarna som först endast mellanlandar hos er för att sen direkt föras över till kund kan ni bokföra på ett "slaskkonto" (tex 2999) då de endast går vidare. På så sätt har ni ändå denna insättning och uttag även bokfört i programmet. Vet inte om Mikael eller nån annan på forumet är av annan åsikt. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-10
15:48
1Gilla
Hej Prefect, Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter - så kan du ställa in hur ofta avskrivningar ska göras. Det programmet gör är att lägga upp verifikationer för avskrivningar på den sista varje månad om du inte har bytt inställningen i ditt företag till årsvis. Du kan genomföra avskrivningarna och se verifikationerna som programmet "förberett" genom att gå till Bokföring - Inventarier - klicka på inventariet i listan - Åtgärder - Gör avskrivning. Det går även att se alla verifikationer tillhörande avskrivningarna om du går till Bokföring - Verifikationer - klickar på pilen i den gröna rutan uppe till höger - Bokför avskrivningar - välj fram till vilket datum avskrivningar ska göras så får du fram alla verifikationer i listan. Det går att läsa mer om det i tråden Bokföra avskrivningar i Visma eEkonomi. Ha en fin dag! /Theodor
... Visa mer
2018-09-06
11:59
Hej MPA, Jag mejlar dig vår adress till vår APi support. Tyvärr ligger detta lite utanför mitt område. /Cecilia
... Visa mer
2018-11-16
09:36
Hej Marie, När jag kollar på den inställningen vi har valt att göra i Övningsbolaget i Lön 300 så har vi där ställt in löneart 2103 och 2104 mot bokföringskonto 7398 Förmånsvärden. Detta enligt baskontoplan 2018. Jag har ej heller konto 7364 upplagt i min kontoplan och fick ingen träff på det hos www.bas.se Vad heter kontot hos er? Är du osäker på om ni har rätt inställning kan du alltid välja att öppna övningsbolaget även i ditt program och jämföra dina inställningar på dem som finns där. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-22
11:45
Hej Ludolf, Tyvärr går det inte att ha samma e-post adress på två personer i programmet utan en av förutsättningarna för att kunna använda tjänsten är att alla anställda som ska ha tjänsten måste ha en unik egen e-postadress. Du kan läsa mer om förutsättningarna i Kom igång med Min Lön för företaget» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-21
09:30
1Gilla
Hej Tina, Vi rekommenderar alltid att man använder våra snabbval oavsett om man vill arbeta via kalendariet eller via lönekörningen. Använder man snabbvalet semester, uttag och fyller i datumperioden så ska programmet alltid hämta rätt lönearter. Är det så att ni nu använder dessa lönearter manuellt så måste de knappas in i rätt ordning då löneart 3235 är kopplad till löneart 3216 och inte tvärtom. Knappar ni manuellt in löneart 3216 så ska en rad för 3235 också hamna på lönekörningen däremot blir det ingen kvantitet på den raden bara för att ni fyller i en kvantitet på raden för 3216, det blir det först när ett datum på raden för 3216 läggs in, då ska man få samma på raden för löneart 3235. Hur har ni gått till väga när ni har registrerat detta? Bästa rekommendationen är ändå att använda våra snabbval och löser du det inte så ta gärna kontakt med supporten under kontakta oss Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-08-22
09:20
Okej, tack då vet jag. Det syns t.o.m. på specifikationerna för de som har förtroendetid och timanställning. Kan se lite dumt ut anser jag.
... Visa mer
2018-08-20
14:21
1Gilla
Tack för svar, Har inte löst det ännu, men ska se om jag kolla med någon annan i föreningen först, om vi kan reda ut det. Annars hör jag av mig igen. //Nisse
... Visa mer
2018-09-19
07:46
Hej Marie, Du tänker helt rätt. Du kan skapa ett försäljningskonto i kontoklass 3 utan momskod för att boka upp dessa intäkter alternativt välja konto 3044 eller 3054 beroende på om det är varor eller tjänster ni fakturerar. Då får du ingen avvikelse i din momsrapport och slipper åtgärda något där. Sen vänder ni den verifikationen när ni väl fakturera kunden och bokar upp momsen då och försäljningen på ett konto med rätt momskod. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
13:32
Hej Tomas, Om du går till Inställningar - Kassa- och bankkonton och klickar på det kontot det gäller. Då får du fram Redigera och kan byta namnat på kontot. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
12:23
Hej Daniel, Om jag har förstått dig rätt är dessa bilder två olika verifikationer, först din felaktiga bokning och sen rättelsen utav den första händelsen. Är dessa bokförda på samma datum? Har du skapat en momsredovisning för detta belopp i eEkonomi för då använder programmet konto 2650, redovsningskonto för moms eller gäller det en momsfordran sedan tidigare ? När du tittar på dessa händelser kan du skriva ner dem på papper och sen stryker du alla konton som dyker upp både i debet och kredit. Det som du då får kvar är då: Debet 1650 3837 kr Kredit 1630 3829 kr Kredit 8314 8 kr Jag tänker att det borde se ut så här i stället ifall momsredovisningen var skapad i eEkonomi: Kredit 2650 3837 kr Debet 1630 3829 kr Kredit 8314 8 kr och sen när pengarna kommer in på ditt företagskonto från ditt skattekonto: Debet 1930 3829 kr Kredit 1630 3829 kr Om jag har förstått dig rätt så hade jag börjat med att nolla ut alla konton genom att vända den första verifikationen jag skriver och sen börja om och bokföra det från början. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2018-07-25
11:01
Tack för ditt svar! 🙂
... Visa mer
2018-08-13
06:47
Hej igen Ola, Får du avgiften specad varje gång du gör en överföring från ditt Paypalkonto till ditt bankkonto? I så fall tänker jag att det enklaste blir att du först bokför dina försäljningar enligt steg 1 ovan. När du sedan gör överföringen från Paypal till ditt bankkonto så blir det enligt steg 2 ovan och du tar då med avgiften som Paypal tar ut. Om avgiften istället specas för varje försäljning och att du får in lite mindre redan till ditt Paypalkonto så bör du nog även ta upp avgiften i bokföringen under försäljnings-steget, alltså steg 1 ovan. Det smidigaste borde vara att ta med avgiften i bokföringen i det steg som du får avgiften specad, för att då slippa räkna ut avgiften manuellt. Om det nu är för varje försäljning eller för varje gång du för över pengarna från ditt Paypalkonto. Hoppas det besvarade din fråga, återkoppla om du undrar över något mer. /Theodor
... Visa mer
2018-07-25
13:33
Hej igen, Så länge du inte får nåt underlag så hade jag endast gjort det. /Cecilia
... Visa mer
2018-07-23
09:52
Hej phlippis, Precis som Mikael skriver så är detta något som man kan komma överens om med sin arbetsgivare, men det som kan vara lurigt med att ta ut komp i förtid kan vara ifall den sedan av någon anledning tex sjukdom ej tjänas in vid senare tillfälle. /Cecilia
... Visa mer
2018-08-17
11:45
Hej Alfi, Du kan registrera självfakturan under Inköp - Leverantörsfaktura - Ny leverantörsfaktura. Skriv in totalbeloppet som 2250,63:- eftersom att det är beloppet som du ska betala. Skriv varav moms som 369,71:-. Vilka bokföringskonton som du skulle kunna använda för att registrera det är inte helt hundra. Vad avser "totalt exkl. moms"? För rabatten borde du kunna använda dig av konto 4730 Erhållna rabatter. Gällande deposition så hittar jag i tråden Bokföra deposition - eEkonomi att kortfristig deposition bokförs på konto 1689. Gällande avgiften för påsar så kanske övriga externa kostnader funkar om du inte har något annat bokföringskonto där. Om någon annan användare har några tankar kring hur detta skulle kunna bokföras så får ni gärna kommentera om det. Om du ändå inte får ihop det så kan det vara smart att kika med en revisor. Fakturan skulle kunna se ut som följande: 2440 kredit - 2250,63 2641 debet - 369,71 4xxx-6xxx debet 4808,03 4730 kredit - 1615,50 1689 kredit - 1200 4xxx-6xxx kredit - 111,61 Trevlig helg! /Theodor
... Visa mer
2018-06-18
10:01
Hej Mario, Det går jättebra att klarmarkera dagarna i förväg så länge man har registrerat tider/avvikelser på den perioden. När du har loggat in med din e-post och lösenord på vismaspcs.se så går du till Min kalender. Behöver man registrera avvikelser tex semester för en längre period så kan du ställa dig på första dagen och klicka på knappen Registrera tid. Ändra där sedan datumet under Till och med så att du får in hela din period och Spara. När hela månaden har registrerade tider/avvikelser så kan du redan då klicka längst ned på Klarmarkera även om det är långt kvar till den dagen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-06-15
10:50
Hej, För att ta bort den så går du till Inställningar - Företagsinställningar - fliken Övriga uppgifter och längst ned bockar du ur rutan Visa QR-kod på fakturautskrift och Spara sen. Nu slipper du QR-kod på de fakturor du skapar efter denna ändring. /Cecilia
... Visa mer
2018-06-15
10:47
Hej Terese, Min första tanke när jag läser ditt inlägg är att det är fel på sysselsättningsgraden (SSG) på den anställde. Du kan kolla på två ställen både på flik 5 Semester och klicka på knappen Visa sparade dagar . saknas det SSG på nåt semesterår här, lägg in det Sen kolla även flik 3 Lön och där har du troligtvis en aktuell sysselsättningsgrad men om det har felat på andra år så ska du klicka på pennan bredvid Genomsnittlig sysselsättningsgrad och se hur det ser ut. Jag tänker att den genomsnittliga sysselsättningsgraden är lägre än vad den borde och då kan man välja att bocka i Använd egendefinierad sysselsättningrad Får du ändå inte rätsida på det så behöver vi veta lite mer. Vilket semestervillkor har den anställde och är intjänande året, året innan eller pågående semesterår. Sen har ni valt att ta hänsyn till SSG för intjänandeåret av de sparade dagarna? Det ser ni om ni kollar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester och sen dubbelklickar på det semestervillkor som den anställde har. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-06-18
11:13
Hej, Helglön är en löneart som inte används av något snabbval. Därför kan du ej registrera helglön inne i Visma Lön Anställd utan får hantera det manuellt inne i löneprogrammet. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-06-21
06:48
Hej igen, Kan hålla med dig att det kanske hade varit bra med en varning eller notis när man registrerar på det viset så att man kan åtgärda det innan man väljer att föra över den perioden. Vi tar det till oss som en förbättring framöver. Va bra att du löste det. Ha en fin midsommarhelg! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-11
06:17
Hej Mathias, Visma eEkonomi Tid app finns inte dessvärre inte tillgänglig för Android. Ett tips är att lägga till hemsidan som ett bokmärke i din mobil, du kan läsa mer om hur du gör det i vårt hjälpavsnitt Hur lägger jag till en genväg på min Android mobil. Jag rekommenderar dig att följa tråden om önskemålet i forumtråden om Visma eEkonomi Tid till Android? för eventuella uppdateringar kring ämnet. Ha en fin dag! /Fanny
... Visa mer
2018-06-19
08:26
Hej Sandra, Om man har en enskild firma och bedriver verksamhet ifrån sin egen bostad så har du möjlighet att göra avdrag för en del av de merkostnader du har på grund av det. Så här står det i den skrivna hjälpen vi har för programmet Visma Enskild firma gällande detta: Om du bedriver arbetet med din firma från hemmet har du möjlighet att göra vissa avdrag i din deklaration för arbetsutrymmet som du har hemma. Om du arbetar minst 800 timmar om året med firman hemifrån har du alltid rätt att göra avdrag med 2 000 kr om du bor i en villa som du eller din make äger och med 4 000 kr om du bor i lägenhet. Om du har en särskilt inrättad del i bostaden för din näringsverksamhet får du göra avdrag med en skälig del av utgifterna för hyra, värme m m. I detta fall finns ingen preciserat antal timmar du måste arbeta per år i firman. Om du bor i hyreslägenhet eller bostadsrätt får du i så fall dra av hyran eller avgiften för den del av bostaden som är särskilt inrättad för näringsverksamheten. Till det får läggas en skälig del av kostnad för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström som inte ingår i hyran/avgiften. Det finns heller inga belopp preciserade för vad som är en skälig del av kostnaderna. När din bostad är en fastighet som tillhör dig eller din make och en särskilt inrättad del av fastigheten används för näringsverksamheten, får avdrag göras för skälig andel av kostnaderna för värme, vatten och avlopp samt elektrisk ström. Du får inte beräkna avdrag för räntekostnader eller tomträttsavgäld eftersom de kostnaderna får dras av på annan plats i deklarationen. Vad som skulle kunna räknas som en skälig del av kostnaderna skulle du kunna kolla med Skatteverket. Dessa avdrag deklareras i ruta R6 Övriga externa kostnader på din deklaration och de bokföringskonton du då kan använda för att bokföra dessa utgifter är då antingen konto 5000, Lokalkostnader eller konto 6900, Övriga externa kostnader. Hoppas att detta hjälper. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-12-21
13:19
Hej johnyngve. Ursäkta den sena återkopplingen. Upplever du att du fortfarande har problem med att skicka nya artiklar till din Webshop? Har du senaste versionen av Visma Administration?
... Visa mer
2018-06-15
09:07
Hej ingeli, Nej man ska inte behöva klarmarkera en period först för att kunna lägga in semester en senare månad. Däremot kan du ej lägga in semester som går över två olika avvikelseperioder via en och samma registrering. Utan dessa måste läggas period för period. Jag har tyvärr ej lyckats återskapa ert problem. Utan registrerade semester två veckor i juni och utan att klarmarkera gick jag sedan över till juli månad och lade in ytterligare en veckas semester. Vilken version av Visma Lön har ni? Gäller detta på samtliga anställda eller har ni endast provat på en anställd och hur är den inställd? Månadsavlönad/timavlönad? Har den förtroendetid? Vilka perioder gäller det? Får ni nåt felmeddelande från programmet när ni försöker lägga in semester framåt i tiden? Återkom gärna med mer info så kan vi kika vidare på det eller om du hellre vill ta kontakt med supporten. Ha en fin dag och välkommen åter! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-17
11:34
Hej Headline! Jag tror att ditt ärende lämpar sig bättre via telefon, jag ber en kollega kontakta dig! /Hilda
... Visa mer
2018-05-18
07:10
Hej Cecilia, När du registrerar frånvaro så rekommenderar vi alltid att man använder sig utav snabbvalen. I ditt fall så har du ett snabbval som heter Vård av barn och väljer datumintervallet för hela din period. Om den anställde har månadslön så kommer då en hel månadslön redovisas på lönekörningen och sen kommer det redovisas vård av barn 100% avdrag. Då det kan bli så att avdraget då blir större än månadslönen beroende på vilken månad frånvaron ligger på så kan man då högerklicka på snabbvalet och välja konvertera snabbval till rader. Du har då möjligheten att ändra beloppet på avdraget så att det motsvara beloppet på månadslönen. Detta innebär att du ej kommer ifrån att ange antal timmar på snabbval vård av barn. Då denna löneart endast går att ställa in mot enhet timmar eller dagsavdrag ej kalenderdagar. Hoppas att denna lösning kan fungera för dig. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-05-18
08:57
Hej Whoju, När du kikar på semesterskuldlistan så specificerar den antalet semesterdagar som företaget är skyldiga de anställda och kostnaden för dem men när det gäller förskottsskulden så är det den anställdes skuld till företaget. När ett uttag av förskottssemester gjordes så tar semesterdaglönen och semesteravdraget alltid ut varandra., vilket innebär att det inte påverkar de sociala avgifter i det fallet. Detta innebär då att det inte är några sociala avgifter på förskottsskulden som specificeras på semesterskuldlistan. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-30
10:11
Hej Ann-Sofi, Har man en tjänstebil, med helt fritt drivmedel betalat av arbetsgivaren så utgår ett förmånsvärde på privatkörning med 1,2 x marknadsvärdet av förbrukat drivmedel. Detta bokförs då i löneprogrammet mot 7398, Förmånsvärden. Många motkonterar då detta med konto 7399. Har man bilförmån med nettolöneavdrag vilket innebär att ett löneavdrag görs direkt från nettolönen för en anställd. Då påverkar det varken den skattepliktiga bruttolönen eller arbetsgivaravgiften för arbetsgivaren. Den anställde betalar arbetsgivaren med beskattade medel och få därmed förmånsvärdet för en skattepliktig förmån reducerat med belopp upp till förmånsvärdet. Hos Skatteverket står det så här: "Om den anställde har betalat för bilförmånen med sin nettolön ska du minska förmånsvärdet med det belopp som han har betalat. Det betalda beloppet redovisar du i ruta 017. Det belopp som återstår - förmånsvärdet minus beloppet i ruta 017 redovisar du i ruta 013. Om förmånsvärdet blir 0 eller negativt skriver du 0" Det bokförs med följande konton: 7398 värdet av bilförmånen 7398 bilförmånsavdrag som sänker det skattegrundande beloppet 7690 nettolöneavdraget = det som är betalat för bilförmånen Hoppas att det var detta du menade och inte vad som kallas för omvänd löneväxling med bilförmån. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-30
11:24
Har läst på ett annat inlägg att eEkonomi har den egenheten att den inte ändrar bakåt, varför kan man undra då det alltid varit så i alla "normala" program. Inte undra på att det blir fel när användarna till stor del inte är insatta i hur det fungerar....
... Visa mer
2018-04-20
11:02
Hej Saku, Precis som Eva-Lena skriver så får det inte finnas några röda fält och deltidsschema måste kopplas till ett heltidsschema. Då du får felet "Gick inte att importera. Kontrollera schematiden", har du korrekta slut och starttider på schemat. Vad har du fått för sysselsättningsgrad på schemat? Är det ett deltidsschema eller heltid? Återkom gärna med mer info. /Cecilia
... Visa mer
2018-04-18
14:21
Hej Nina, I löneprogrammet har du möjlighet att ställa in på dina scheman om de ska ta hänsyn till röda dagar och helgdagar. Den rutan heter Anpassa arbetsschemat enligt inställningar för helgdagar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar mm Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar m m väljer du vilka arbetstider ska gälla för företaget för helgdagar, övriga arbetsfria dagar och arbetsdagar med förkortad arbetstid. Om alla anställda på företaget inte har samma arbetstid för dessa dagar så lägger du in arbetstiden i respektive anställds kalendarie. Du kan läsa mer om detta i Arbetsscheman» Hoppas att detta hjälper dig. /Cecilia
... Visa mer
2018-04-16
13:51
Hej Tobbe, Om din revisor redan har hanterat dessa fakturor manuellt istället för att låta programmet hantera det som programmet vill så rekommenderar jag att du gör så här för att få så få verifikationer och rättelser som möjligt. Börja med att kolla att du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter har en bock i rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen gå du in under Bokföring - Verifikationer - Skapa ny. Skapa en rättelse för alla dessa fakturor genom att hämta konto 1510 och då får du fram en ruta med faktura. Välj dina fakturor en efter i rullisten och på var sin rad med konto 1510 och boka bort mot 1930/1910. På så sätt försvinner dessa fakturor från vyn Försäljning - Kundfakturor - Obetalda fakturor. För att du sen inte ska få fel saldo på 1910/1930 så måste du korrigera denna verifikation och boka bort den. Vill bara passa på att länka till den skrivna hjälpen för Registrera kundförlust» Hoppas att du löser det och ta gärna annars kontakt med supporten som du hittar under kontakta oss. /Cecilia
... Visa mer
2018-06-25
12:37
Hej, När man får detta meddelande så beror det alltid på ej kompletta scheman eller avtal. Dessa är då rödmarkerade. Kontrollera även de schema och avtal som är markerade som inaktiva. Finns det möjlighet att komplettera dem även om de inte ska användas så gör gärna det. Under Avtal är det vanligt att tex detaljhandeln är rödmarkerat och inkomplett och det beror i så fall på att det på flik OB-regler saknas en starttid för företaget ordinarie arbetstid. Under menyn Schemaläggning - Arbetsscheman beror det oftast på att deltidsscheman ej har ett valt heltidsschema på raden Baserat på heltidsschema. Kontrollera gärna också att ni inte har två scheman med helt identiska namn. Om ni ändå inte får det att fungera så kontakta gärna supporten via kontakta oss då vi gärna då vill titta på det tillsammans med er. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-09
14:53
1Gilla
Tack Cecilia, då ska jag läsa på lite.
... Visa mer
2018-04-04
11:28
Hej ABS, Det går alldeles utmärkt att ha det så som du vill. Om jag är både löneadministratör samt användare av Lön 300/600/Anställd så behöver du har följande inställningar. I löneprogrammet så behöver du vara upplagd/är du upplagd under Arkiv- Användare med din e-post till arbetet och det är den som blir löneadministratörens inloggning till vismaspcs.se och tjänsten Anställd. Denna användaren är då även kostnadsfri i tjänsten. För den andra användaren som sedan enbart ska vara användare av tjänsten Anställd och där enbart se sin kalender och inte heller tjänsten Bokföring & Fakturering behöver den vara upplagd på följande sätt. I löneprogrammet ska den personen då även ligga upplagd under Personal - Anställda. Och på flik 1 Personuppgifter ska det finnas en annan e-postadress, då tex en privat fast på raden för e-post arbete då det är den e-posten som ligger upplagd där som blir inloggningen och användarmejlen för Anställd. Längst ned på samma flik under Internettjänster måste man då även ha ett bock i rutan för den tjänsten som ska användas och ett startdatum med från och med datum. När dessa inställningar har gjorts så får man synkronisera register under Arkiv - synkronisera internettjänster. Du kan läsa mer om detta i Kom igång med Anställd för företaget Återkom om det verkar oklart. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-04
13:19
Hej Gunilla, Sjuklön gäller dag 2-14 på en sjukperiod och brukar i regel vara 80% av lönen. I Lön 300/600 baseras sjuklön på lönevariabeln månadslön alternativt timlön och ska det beräknas på något mer tex övertid/OB så måste man göra anpassningar för det. Om man ska ha sjuklön på bonus är helt och hållet upp till det avtalet ni följer. Vill ni däremot betala ut sjuklön som baseras även på dessa belopp så återkom gärna. /Cecilia
... Visa mer
2018-04-04
12:10
Hej Gosia, Jag har redan besvarat din andra forumtråd i ämnet men om du redan har justerat språkinställningen kan det vara så att du även måste justera under systemspråk. På din sista bifogade bild kan du i den vyn även gå in under fliken Administrativa inställningar och kontrollera där det står Systemspråk. Se till att du har även Svenska där. Efter att dessa ändringar har gjorts är det viktigt att både dator och löneprogrammet startas om för att de ska slå igenom. Du kan prova att annars byta från månadslön till timlön på den anställde och byta tillbaka igen innan du sparar. /Cecilia
... Visa mer
2018-08-31
07:05
1Gilla
Felaktig export av Anläggningsregister låter det som enligt mig. Och felaktigt svar av supporten angående import i eEkonomi. Däremot är själva importfunktionen (ironiskt nog) i eEkonomi korrekt då. //Herr Uppenbar 🙂
... Visa mer
2018-04-04
09:59
Hej Petra, Om jag har inställningen att intjänade året är samma som uttagsåret så innebär det i princip att de anställde får sin fulla semesterrätt redan första dagen på året. Däremot är det viktigt att tänka på att om jag slutar under det pågående året eller har ej semestergrundande frånvaro så kommer jag ej tjäna ihop lika många dagar under året som jag redan har tillgång till vid årets start. Alltså innebär detta att mina intjänade dagar under året ej blir lika många som mina betalda och den anställde har tagit ut för många dagar. Läs gärna mer om detta i dokumentet Byte av semesterperiod» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-04
09:32
Hej Gosia, När man får detta felmeddelandet så beror det oftast på att man har fel språk/land inställt på datorn. Det kan du kontrollera under kontrollpanelen - nationella inställningar. När du har ändrat här så behöver du starta om datorn och programmet, sen ska det fungera. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-19
07:36
Hej Peter, Precis som Davor skrev kan du enkelt ladda ned den senaste versionen av ditt program från vår hemsida. Däremot har jag mejlat dig en länk för säkerhetsskull, kolla då både inkorg och skräppost. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-19
13:08
Hej Isabelle, Om man har gjort inställningen med att sjukavdraget för tjänstemän enbart är 90% istället för 100% så ska programmet välja rätt löneart åt er när ni använder snabbvalet sjuk. Hur man gör den inställningen kan du läsa mer om i Sjukavdrag för tjänstemän efter dag 14» Däremot då den anställde har en månadslön på 40 800 kr så bör programmet välja löneart 3120 då hans årslön är högre än 7,5 basbelopp. Vilka belopp som gäller för 2018 kan du hitta här under ekonomifakta. Om du vill veta vad som skiljer dem åt är det enklast att kika under Lönearbete - Lönearter och leta fram dem en efter en och titta på beräkningsformeln. I mitt fall blev det olika avdrag beroende vilken löneart som användes. Läs gärna med under flik 3 Egna inställningar på lönearten i fältet beskrivning, där får man ofta en bra förklaring till när lönearten ska användas eller ej. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-10
13:01
1Gilla
Hej Markus, Jag är helt med dig i det du skriver, och här har vi som programleverantör såklart ett ansvar att stötta den här utvecklingen. När det gäller avstämningar, vet jag inte om du tittat något på Visma Advisor Period & År? Det är tjänst som vi lanserade under 2017 och där man med en smidig direktintegration mot Visma eEkonomi och med hjälp av automatiska avstämningar och checklistor sköter bl a löpande avstämningar, men även bokslut och deklaration. Idag finns det stöd för K2, men här kommer såklart även Enskilda Firmor och K3 att fungera på sikt. Tack för ditt inlägg /Victor
... Visa mer
2018-03-01
09:47
Hej Ett av mina företag sparar energi på båtar och det är ett undantag från skattereglerna och är momsfritt och enligt skatteverket skall det registreras under momskod 42. Vi har en försäljning mot båtar (på över 10 milj kr, många kundfakturor) där rederierna är registrerade både i Sverige, i EU samt utanför EU (artikelkontering Momsfi, Momsfri EU och Export utanför EU). Detta betyder att 95% av alla fakturor styr mot momskod 35, 36 och 39 i stället för 42. Eftersom skatteverket säger att vi skall använda 42 anser jag att ni har fel i ert program. Ni måste föra in 42 Momsfri, Momsfri EU och Export utanför EU snarast annars måste jag byta program till någon annan. Detta har jag påtalat till Visma flera ggr och skrivit till supporten under 1,5 år men det händer inget!! mvh Lars Brönning Lbronning@gmail.com
... Visa mer
2018-12-14
10:22
Hej igen Joakim och Stefan, Ursäkta sent svar i frågan. Idag är det så att när man arbetar med återrapporteringsfil från SEB så kan man skapa en fil innehållande både BG och PG betalningar men det går tyvärr ej att läsa in i eEkonomi. Dessa betalningar bör separeras. Ha en trevlig helg! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-01
18:46
Jag har förstått det nu, väldigt bra! 🙂
... Visa mer
2018-02-26
10:14
Hej Anne, Förstår din frustration, men vill bara skriva att eEkonomi som webbaserad tjänst är tänkt att minska utskrifterna från din bokföring då allt finns digitalt sparat i molnet. I artikeln Webbaserad bokföring vs. papper kan du läsa om vilka utskrifter du behöver/inte behöver skriva ut. Vill du ändå skriva ut dina verifikationer, kan du välja att vid dagens slut skriva ut alla händelser på det bokföringsdatumet. På så sätt slipper du få ett verifikat per papper. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-26
12:16
Hej Anette, Så som programmet har hanterat dina fakturor med fakturadatum 2017 och betaldatum 2018 är helt rätt. Trots att man vid bokföringsmetod kontantmetoden normalt sett bokför sina händelser på betaldatum så frångås alltid denna denna metod vid ett årsskifte. Som vi tar upp i Supporten tipsar, Hantera kontantmetoden vid årsskiftet. Precis som du själv skriver så måste du hantera dessa manuellt om du vill att kostnaden ska tillhöra år 2018. Om man läser i den skrivna hjälpen så står det så här: Finns det kostnader som är bokförda det här året, men som avser kommande år? Om kostnaderna överstiger 5000 kr eller om de inte återkommer årligen med ungefär samma belopp ska kostnaderna periodiseras. Vill du ha den på 2018 istället så väljer du att periodisera fakturan när du lägger in den i programmet alternativt så bokar du om den manuellt på konto 1790. Om du fortfarande känner dig osäker så rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningsbyrå. Du kan hitta en i ert närområde här. /Cecilia
... Visa mer
2018-03-12
11:42
Tack så mycket för din hjälp!
... Visa mer
2018-02-21
11:54
Hej Ulf, Rent praktiskt sett hur man får hantera detta i programmet är att man låter programmet hämta upp det hela ackumulerade beloppet för perioden sedan 20170401 om man har inställningen semestervillkor 30. Då bör du få upp det beloppet på löneart 9103 semesterersättning, engångsskatt. Sen lägger du in löneart 3232, semesterersättning och med samma värde fast med minustecken framför. På dessa två löneartsrader bockar du ur rutan Skriv ut längst ut på varje rad. Då har du nollat bort skulden och får enbart denna månaden lägga in löneart 3232 igen och fyller i beloppet manuellt. Sen nästa månad sköter programmet detta åt dig så länge ni har villkor 30 och har bockat i rutan semesterersättning betalas ut automatiskt vid lönekörning. Däremot håller jag med Annica, är detta fast anställd personal och inte extra/säsongspersonal kanske de bör ha en annan inställning på flik 5 semester. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-27
12:08
Hej Lisa, Du har förstått helt rätt, fältet kommentar är en funktion som enbart finns i appen Visma Scanner och inte i eEkonomi i dagsläget. /Cecilia
... Visa mer
2018-03-02
09:08
Hej Blomman! Jag tror du hittar svaret i denna tråd. Där står lite om hanteringen. Pär Gustavsson har i olika kommentarer skrivit att "värdeökningen ska konstigt nog inte bokföras utan det kommer dinnas ett dolt övervärde i kapitalförsäkringen...[..]. Dock, om marknadsvärdet understiger anskaffningsvärdet är du däremot tvungen att göra en nedskrivning av kapitalförsäkringen". Han skriver även "När den slutligen säljs så kan vinst eller förlust bokas på 8220, Resultat vid försäljning av värdepapper i och långfristiga fordringar hos andra företag. Ej skattepliktig i någon riktning." Läs instruktionerna och mer funderingar i den tråden 🙂 Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2018-07-04
11:22
Hej SunOsun, Jag har svarat på din fråga i den andra tråden som du skrev i, Olika avrundningsdifferenser i årsredovisning jämfört med deklaration. Återkom om du har fler funderingar! /Fanny
... Visa mer
2018-05-08
08:20
Hej Erica! Om ni har programmet lokalt installerat så är det precis som du säger - då behövs inget avtal eftersom datan finns hos er, och inte hos oss. Här förklarar vi mer - du ser i filmen längst ner hur det fungerar beroende på om man har programmet lokalt installerat eller använder våra molntjänster. Ha det fint! /Moa
... Visa mer
2018-02-19
14:40
Hej Anna, Om det är Lön 300 eller Lön 600 ni arbetar i kan ni använda er utav löneart 2118 eller ta en kopia på den så att ni kan döpa den till vart ni vill. Denna lönearten är markerad att påverka arbetsgivaravgift och den hamnar i ruta K12/47/65 på kontrolluppgiften. Den är även inställd som en förmån och påverkar därför det skattegrundande beloppet. Vill ni göra några ändringar på den eller kopiera befintliga lönearten 2118 gör ni det under Lönearbete - Lönearter och söker fram 2118, högst upp har du kopiera. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-11-08
09:03
Hej! För tillfället har vi inget inplanerat att implementera dessa funktioner. // Jesper
... Visa mer
2018-02-19
13:28
Hej Martina, Om vi börjar med varför fakturan troligtvis har blivit utan moms så är det så att om jag har en norsk kund i eEkonomi så blir fakturan utan moms som standard. Vill jag ha med moms får jag gå in under Försäljning - Kunder - leta fram kunden och Redigera. Längst ned bockar du i rutan Faktura med moms även om kunden är utländsk. Du har nu två alternativ: 1. Låta det vara för den här gången och beräkna din momsredovisning på det beloppet du har fått in. 2. Boka bort den felaktiga fakturan och försöka skicka en ny till kunden och kräva dem på det resterande beloppet. (vilket jag tror blir svårt) Kontrollera inställningen på kunden så att inte samma sak händer igen. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
12:29
Hej Helena, Notisen du får upp får du även om det kan finnas en händelse på ett annat år eller om det kan ligga nåt på kassakontot. Jag rekommenderar dig att söka på ett datumintervall som sträcker sig över mer än ditt föregående räkenskapsår som du nu försöker att låsa och kolla även på kassakontot. Om det är så att detta ändå inte fungerar och du inte kommer vidare så ber jag dig att kontakta supporten via chatt eller telefon. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-14
08:37
Det funkade jättebra, tack så mycket! /Sara
... Visa mer
2018-02-14
09:13
Hej Mats, Det går jättebra att arbeta med resultatenheter i Visma eEkonomi men först måste du då aktivera funktionen. Detta gör du genom att gå in under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och där bockar du i rutan Använd resultatenheter. Nu kommer du att ha ett alternativ under Bokföring i menyn som heter Resultatenheter och där skapar/döper du dina resultatenheter. Du kan läsa mer om detta i Inställningar för resultatenheter» /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
07:38
1Gilla
Tack för svar, ska prova detta 🙂
... Visa mer
2018-02-12
11:57
Hej Timi, Precis som du skriver så kan du ej redigera fältet namn på dina kunder i eEkonomi. Det du hade kunnat göra är att skapa en kund som enbart heter t.ex. privatperson, kontantkund eller enbart kund i detta fältet och använda den till samtliga engångskunder som är av samma kundtyp (privatpersoner). Ska kunden ha en faktura eller är det snarare så att du enbart ska ge kunden ett betalningsunderlag? Är det så att en faktura ska ställas ut så rekommenderar jag dig att lägga upp dina kunder även med namn och alltså skapa en ny kund per händelse. Anledningen till detta är att inställningarna på kunden styr hur fakturan ser ut. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:36
Hej Mimmi, Oavsett vilket konto (4600,5800, 6800) du väljer att bokföra detta mot så kommer detta enbart påverka dina kostnader på din resultaträkning i ditt årsbokslut. Det som bokförs på konto 4600 kommer du se i ruta R5 (varor, material och tjänster) och väljer du konto 5800/6800 kommer det att synas i ruta R6 (övriga externa kostnader). Precis som tidigaresvar så är det underentreprenören som gör avdrag för den skattefria delen. /Cecilia
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »