2021-11-05
12:05
1Gilla
Hej Redovis!
Är det självfakturan du menar att du vill redovisa? I dagsläget finns det tyvärr ingen funktion för självfaktura i programmet, lösningen vi har är att du registrerar det som en vanlig försäljning under Bokföring - Verifikationer enligt följande:
1930/1510 Debet
26xx Kredit
3xxx Kredit
Gällande hur du ska göra med utlägget så är det enklaste att bokföra utlägget via lönemodulens lönearter, då bokförs utlägget i samband med att lönebeskedet bokförs. Du använder då lönearten Tillägg efter skatt om det ska vara ett nettotillägg.
Kontrollera också att du inte redan överfört det privata kvittot till bokföringen så det inte blir dubbelt.
Återkom gärna om du behöver mer hjälp eller om något känns oklart!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-05
08:57
Hej Therese! Tack för ditt förtydligande.
Jag blir lite fundersam över varför det inte fungerar för dig trots att ni använder samma produkt. I det här fallet tycker jag absolut att du ska kontakta vår support så att de kan koppla upp sig och undersöka varför du får bekymmer med funktionen. Då får du hjälp på bästa sätt.
Du får väldigt gärna återkoppla här i tråden hur det går så jag ser att du fått hjälp, det kan vara god hjälp för våra andra användare också 🙂
Jag hoppas det löser sig för dig och önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-03
13:05
Hej Therese!
Detta ska fungera även för e-fakturor. Gällande utskicken till era kunder kan det vara så att deras fakturaoperatör har inte stöd för att ta emot och skicka fakturor och bilagor i ett dokument. I dagsläget är lösningen, som du skrivit ovan, att ta bort inställningen "Slå ihop fakturan och bilagor till ett dokument" och skicka fakturor och bilagor separat. Inställningen tar du bort under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Om jag förstår dig rätt så har er underleverantör också Visma eEkonomi? Om så är fallet så tycker jag att vi behöver koppla upp oss för att titta närmre på hur det ser ut i ditt program och undersöka varför du inte får bilagorna med den inställningen. Vår grymma support kommer att kunna hjälpa dig på bästa sätt med det, så kontakta gärna dem när du har möjlighet.
Om något känns oklart eller om du har några andra funderingar är du alltid välkommen att återkomma till oss här i forumet!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-02
11:32
Hej Mikael_Hansson!
Jag har försökt att återskapa ditt scenario i mitt program, men hos mig så får förhandsgranskningen samma sidantal som när jag skapat fakturan. Jag funderar på om du i efterhand kanske lagt in mer information, ex. fyllt i "Vår referens" inne på fakturan? Då skapas ju en till rad där det står information om fakturadatum, leveransdatum, dröjsmålsränta etc. Eller om du har en fakturatext som tar plats (den som du lägger in under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter)?
Om du fortfarande upplever problem med förhandsgranskningen efter att du tittat upp det jag skrev ovan så får du gärna återkomma så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en fortsatt fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-01
14:35
Hej! Hoppas att du har haft en fin helg.
I det här fallet så skulle vi behöva så skulle vi behöva titta i ditt program tillsammans med dig för att hitta orsaken till varför du inte längre kan skicka fakturor med lokal e-post. Jag skulle därför vilja be dig att kontakta vår support när du har möjlighet, då de kan koppla upp sig och se hur du jobbar i ditt program.
Om du har ytterligare frågor eller funderingar får du självklart återkomma till oss här i forumet!
Önskar dig en fortsatt bra måndag!
/Tinne
... Visa mer
2021-11-01
12:35
Hej JennyLundin!
Är det Google Chrome som du använder som standardwebbläsare? Jag har försökt återskapa ditt problem och i Google Chrome fungerar det hos mig.
Min rekommendation är att rensa din cache och cookies i den webbläsare du främst använder och se om detta fungerar.
Om du fortfarande inte lyckas får ner balans- och resultaträkningarna tillsammans efter detta så får du gärna återkoppla till oss i forumet eller kontakta supporten så ska vi kika vidare på det.
Önskar dig en fortsatt fin måndag sålänge!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-29
17:11
Hej Jocke!
Jag förstår att det blir lite omständigt för dig att jobba så som du gör idag. Utan att veta precis vad för typ av lösning du önskar så kan jag varmt rekommendera dig att kontakta våra integrationspartners. Vi har flertalet partners som arbetar med just kassasystem och lösningar för överföring av bokföringsdata - kanske kan du hitta en lösning som passar dig där?
Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma till forumet.
Trevlig helg på dig!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-29
16:27
Hej AccountantfromHell_singland!
Jag förstår att det här blir ett frustrationsmoment för dig. Jag har tagit detta vidare för utvärdering och återkommer här i tråden när vi har sett över möjligheterna för att utöka kontointervallen.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-29
14:26
Hej Sebastian!
Funktionen "inläsning underlag" ska också känna av om det redan finns en leverantörsfaktura på leverantören med samma fakturanummer och OCR, så det verkar vara något som inte riktigt stämmer. Jag har felsökt i mitt eget program men lyckas inte återskapa detta och vill därför att vi kopplar upp oss tillsammans med dig och felsöker i ditt program. Jag kan dessvärre inte göra det härifrån, därför skulle jag vilja be dig att kontakta vår fantastiska support som har möjlighet att koppla upp sig.
Jag hoppas att det ordnar sig för dig och önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-29
14:12
Hej igen!
Vi har gjort ytterligare felsökning i programmet hos oss under dagen och kommit fram till att vi vill koppla upp oss på din dator och felsöka vidare tillsammans med dig. När du har möjlighet får du gärna kontakta mina duktiga kollegor på supporten så får du hjälp att åtgärda detta.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-29
11:37
Hej Kriwic!
Vi har inte fått rapporterat om att detta skulle vara en bugg, men jag ska självklart undersöka det närmre.
Jag undrar lite när och var i programmet du får meddelandet om att bilagan inte finns?
Jag har försökt återskapa ditt scenario men får inte det felet, så jag funderar på om det kan vara så att sökvägen för bilagan har ändrats. Har du testat att ta bort bilagan och välja om den igen? Om inte så rekommenderar jag dig att testa och se om det hjälper.
Återkom i tråden igen om det inte fungerar så kikar jag vidare på det!
Önskar dig en fortsatt fin dag sålänge!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-29
11:13
1Gilla
Hej Ewy!
Jag har försökt att återskapa ditt scenario i mitt program men jag får inte det fel som du får. För att vi ska kunna hjälpa dig på bästa sätt så behöver vi koppla upp oss och felsöka i ditt program, så jag skulle vilja be dig att kontakta supporten och få hjälp av mina duktiga kollegor i den kanalen istället.
Jag önskar dig en fin fredag och trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-26
10:34
Hej igen Johanna_n och tack för att du återkopplade så snabbt!
Jag skulle vilja att vi kikar på det här tillsammans med dig i ditt program för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Jag skulle därför vilja att vi tar det här ärendet till supporten istället. Har du möjlighet så får du gärna kontakta supporten så att de kan koppla upp sig med dig och se varför du inte får upp momskoderna som du ska.
Du får väldigt gärna återkomma här i tråden om hur det gick, då detta nog kan vara till god hjälp för våra andra användare också!
Lycka till!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-26
09:55
Hej Johanna_n!
Fråga 1:
Jag misstänker att du inte har kopplat ihop rätt OSS-momskod direkt på kontot på din verifikation. När du arbetar med OSS genom manuella verifikationer så finns det specifika OSS-momskoder som du bara kan lägga in och se när du skapar manuella verifikationer i Bokföring - Verifikationer. Det är de koderna som styr om verifikationen kommer med på OSS-rapporten.
Nedan kan du se hur det ska se ut när du skapar verifikation och ska lägga in momskod för OSS:
Fråga 2:
När jag har provat att återskapa detta under Bokföring - Verifikationer och skapar en verifikation så får jag upp momskoderna för OSS.
Jag skulle därför vilja be dig att bifoga en skärmdump på vart i programmet du är när du inte får upp momskoderna för OSS.
Återkom gärna med en skärmdump så kikar vi vidare på det.
Önskar dig en trevlig dag sålänge!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-25
09:23
Hej Carinaver och varmt välkommen till Visma eEkonomi!
Skillnaden på Autopay och aktiv bankkoppling är att Autopay är en extra funktion som finns integrerat i bankkopplingen hos vissa banker (Nordea, Danske Bank, Handelsbanken och SEB).
Om du har en en aktiv bankoppling utan Autopay (Swedbank och Sparbankerna har inte Autopay) så överförs bankhändelser automatiskt från banken till Visma eEkonomi och du kan skicka leverantörsfakturor för betalning från Visma eEkonomi till din bank.
Om du vill upprätta bankkoppling till bankerna Nordea, Danske Bank, Handelsbanken eller SEB så har de Autopay integrerat till bankkopplingen, vilket innebär att du får en automatiserad betalningsprocess från din bankkoppling till ditt Visma eEkonomi Smart. Exempelvis matchas och bokförs automatiskt dina betalda kund- och leverantörsfakturor. Kika gärna på vår tabell över vilka funktioner som finns för respektive bank för att få en sammanfattning.
Om något känns oklart eller om du har fler frågor är du alltid varmt välkommen att återkomma till oss här i forumet!
Önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-25
08:31
Hej Ckarlsson!
Du kan bara lägga in en momssats per artikel. Anledningen till det är att den momssats du anger styr vilka konton som den utgående momsen ska bokföras på. Bokföringskontona är kopplade till en momskod som bestämmer i vilken ruta på momsredovisningen som bokföringskontona ska redovisas - varje momskod har en motsvarande ruta på momsredovisningen.
Har du fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss här i forumet!
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-25
08:01
Hej Pekka M!
Jag tolkar ditt inlägg som att fakturan skickas ut med korrekt IBAN-form från ditt håll och att IBAN-numret tolkas om i din kunds system? VAT-numret bör inte påverka detta, jag misstänker att det beror på inläsningen av e-fakturan hos din kunds systemleverantör.
I och med att det blir fel i din kunds system så är det dennes systemleverantör ni behöver kontakta för att se varför den omvandlar IBAN-numret till ett finskt kontonummer.
Om du har fler funderingar är du självklart välkommen att återkomma till oss här i forumet!
Jag önskar dig en fin vecka!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-22
16:30
Hej Cheryl1!
Gällande justering av övertidssaldot så har jag felsökt och tycker att du ska kontakta mina kollegor på supporten, då jag skulle vilja att vi kopplar upp oss och tittar i ditt program i realtid tillsammans med dig.
Om du vill justera komptiden så kan du lägga in löneart 4112 - Komptid Uppräkning, då kan du manuellt räkna upp eller ner kompbanken.
Du får gärna återkomma här i tråden sen så jag ser att du har fått hjälp!
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-22
11:29
Hej Lotta65!
Jag förstår att det blir lite omständigt arbete, så jag gör om ditt inlägg till en idé och tar detta vidare för att se om det är aktuellt för en sådan lösning.
Vi återkopplar till dig i den nya tråden med besked så snart vi har tittat på det.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2021-10-18
16:04
1Gilla
Hej Jonas!
Är det Visma Lön Smart du syftar på när du menar att du ska betala 249kr?
För vi har nämligen en tilläggsmodul till Visma eEkonomi som heter Visma eEkonomi Lönebesked, där du betalar 25kr per lönebesked, så är det bara du som ska ha lönebesked kostar det 25kr i månaden extra för dig. Om du använder Visma eEkonomi Lönebesked så kommer programmet automatiskt att bokföra lönebeskedet åt dig så som du önskar, du slipper alltså bokföra om så som du arbetar i dagsläget. Kanske det kan vara ett bättre alternativ för dig?
Om du har fler funderingar är det bara att återkomma här i tråden så hjälper vi dig!
/Tinne
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »