2023-02-16
10:38
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur du bokför inköp av tjänst utanför EU. Där ser du att man kan använda konto 4531 med momskod 22 för att få 25% fiktiv moms redovisat. Om du inte ser detta kontot i rulllistan så kan du klicka i visa inaktiva poster. Nedan ser du ett exempel på om ditt inköp av tjänst är 3 000 kr:
1930/2440 ingen momskod kredit 3 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 3 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 750:-
2645 momskod 48 debet 750:-
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:56
Hej!
Tack för din fråga. Det finns inga hinder egentligen gällande att bokföra det som en tillgång och göra avskrivningar, däremot så kan du inte vilja 3 år som avskrivningsperiod eftersom det är en av de två kriterierna för att inköp inte får bokföras som en direktkostnad. Då bör man kunna anta utifrån detta att tillgångar måste åtminstone ha en livslängd på 4 år eller mer, och man bör därför inte kunna välja avskrivningstid på 3 år. Det finns dock inga direkta fördelar med att bokföra en inventarie på en så pass litet värde samt att datorer oftast beräknas ha en kort ekonomisk livslängd utan kräver bara mer administrativt arbete. Så eftersom den både har lågt värde samt har en livslängd på ca 3 år och uppfyller därmed kraven för förbrukningsinventarie så rekommenderar jag dig att bokföra det mot 5410 istället för att hantera det som en tillgång. Det är dock självklart upp till dig eftersom vägledningen inte förbjuder en att hantera det som en tillgång med avskrivningar utan säger att man får lov att bokföra det som en direktkostnad om inventariet uppfyller kraven.
Om du väljer att bokföra och hantera det som en tillgång så funkar 1250 utmärkt som konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:55
Hej!
Tack för din fråga. Visma eEkonomi är uppbyggt så att vara så generellt som möjligt så att det passar de flesta. Därför så går det alternativet mot konto 2510 som är gruppkontot medan 2518 är ett mer specifikt underkonto, så att det skall funka till så många användare som möjligt. Så båda alternativen är korrekta, och det är mer upp till dig vad du vill göra. Många föredrar att bokföra både f-skatt samt beräknad inkomstskatt mot 2510 för att samla allt på ett konto, medan vissa använder 2518 för f-skatten och 2510/2512 till den beräknade inkomstskatten för att kunna ha en bättre överblick i sin balansrapport.
Så det är en smaksak hur du vill göra, antingen välja 2518 eller det förvalda alternativet 2510 i bokföringsförslaget. Ingen är mer korrekt eller mer felaktig utan båda valen funkar fint.
Ha det bra!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:37
Hej!
Tack för din fråga. Du behöver inte göra något då, eftersom detta bara skall påverka deklarationen och inte bokföringen vilket du kan läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
14:37
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult med detta, då jag inte riktigt kan hitta någon bra vägledning över hur du skall bokföra detta. Enligt denna vägledningen så är utdelningen skattepliktig för den som erhåller den, men jag kan inte hitta hur det skall hanteras rent bokföringsmässigt. Det bör rimligtvis vara så att det hanteras som en vanlig utdelning av aktier företaget äger, dvs att det skall påverka ett 8XXX konto i kredit och ett 13XX/18XX konto i debet för att visa att företagets aktieinnehav har ökat. Frågan är dock hur man beräknar anskaffningsvärdet för detta och om allt blir skattepliktigt, vilket gör att det är bäst att kontakta en redovisningsekonom.
Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar som kan hjälpa andra användare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
13:13
Hej igen!
Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med att du drar av dem 3 000 som egentligen var momsfria också. Menar du om du kan hantera returen och korrigeringen i samma verifikation? Jag rekommenderar inte detta, eftersom returen är en egen händelse och korrigeringen bör vara en egen som hänvisar till originalverifikationen. Det är också viktigt att du korrigerar momsen, eftersom i det förslag du skickade så verkar momsen vara beräknad på totalbeloppet och inte tagits hänsyn att det är en del som är momsfritt och en del inte. Det bästa är att skapa en korrigeringsverifikation av originalverifikationen vilket du kan läsa om hur man gör här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
13:12
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att du kollar detta med Bokföringsnämnden, då detta inte riktigt är helt tydligt i vägledningarna. Det finns vissa stycken som tyder på att detta kan vara okej så länge man tex har ett certifierat kassaregister som då uppfyller kravet på att försäljningen registreras som senast dagen efter/ den tid som är tillåtet enligt reglerna för senareläggning.
Jag skulle säga att så länge försäljningen finns registrerad i ett kassaregister på något sätt, där man kan få ut daglig försäljningsrapporter så borde det vara okej att bokföra en sammanställning för månaden om överföringen till huvudkontot sker då. Det är bäst att kontrollera med Bokföringsnämnden alternativt Skatteverket och se om du kan få mer vägledning därifrån dock. För mer information och för att avgöra själv hur du vill tolka vägledningen så kan du läsa här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
11:13
Hej!
Tack för din fråga. Denna omföring av ingående balanser brukar normalt sätt göras första dagen på det nya räkenskapsåret. Om 2022 var ditt första räkenskapsår så skall alltså denna omföringen göras 2023-01-01 och baseras på de ingående balanserna. Om 2022 inte var ditt första räkenskapsår så bör du först kolla i balansrapporten och kolla de ingående saldona 2022-01-01, och det är dessa saldon du skall föra om. Du kan också enligt mitt tycke lika gärna vänta till 2023 eftersom omföringen inte gjordes i början av 2022. Tanken med detta är att man nollar saldona på 20XX kontona i början av varje år för att bara se årets egna insättningar/uttag samt årets resultat. Så då nollar man alla 20XX konton förutom 2010, och differensen flyttas till 2010. Så om vi leker med tanken att de siffror du visar i andra bilden hade varit ingående balanser i 2022 hade det blivit följande:
2010 med 764,12 i debet
2012 med 600 i kredit
2013 med 479,32 i kredit
2018 med 315,20 i debet
I detta tipset så finns det exempel på hur man hanterar omföring av ingående saldon som bör kunna hjälpa dig i hur du skall tänka. Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:29
Hej!
När du säger skatteåterbäring så antar jag att du menar att du antingen inte hade någon slutlig skatt och fick tillbaka den f-skatt du betalt, alternativt betalade in mer f-skatt än vad den slutliga skatten blev. Här kan du läsa om hur man bokför och hanterar detta. Jag rekommenderar också detta tipset som går igenom hur skattekontot hanteras i ett aktiebolag.
Återbäringen bokför du mot samma konto som du bokför försäkringen på, alternativt ett 39XX konto om återbäringen övergår det räkenskapsårets bokföra försäkringskostnader gällande den försäkringen.
Du bokför det mot samma konto som du tidigare bokförde kostnaden, dvs 6310. Detta då det är en kreditering av tidigare inbetalda premier.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:17
Hej igen!
Ser korrekt ut ja för artikeln. Hur man korrigerar en verifikation kan du läsa om här.
Angående fråga två så funkar 4535 utmärkt att använda i och med att det är en tjänst, precis som du säger. Om det inte är så många verifikationer så kan det vara bra att ändra så att du använder samma konto under samma år, alternativt om du använt 5710 för hela 2022 så kan du börja att använda 45XX kontot i 2023 istället. Det är absolut inget fel med att använda 5710, men det är som sagt bra att hålla inköp inom EU separat mot inköp inom Sverige. Så du kan självklart fortsätta använda 5710 om du hellre vill det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:16
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Så länge de är i rätt månad så bör du kunna hantera de alla i en och samma verifikation och koppla alla underlagen till den verifikationen. Det är ju trots att bara för att beräkna och redovisa importvärdet och importmomsen, och själva inköpen är redan hanterade på rätt datum. Det är dock viktigt att du kontrollerar så du inte redovisar beskattningsunderlaget i en tidigare period än som är tillåtet. På de momsunderlagen du kan ladda ner så står det vanligtvis från vilket är det tidigaste datumet du kan redovisa det.
Du kan däremot inte hantera alla i slutet av året eftersom det bör hamna i rätt månad åtminstone.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:15
Hej igen!
Vad bra. Du skall bara bokföra det som du köper in som begagnade mot ett 14XX konto direkt, de andra inköpen du gör bokförs som en kostnad direkt. Så de "konsumeras" dvs kostnadsförs direkt och är därmed redan hanterade. Det är först i bokslutet som du eventuellt hanterar de varor du ännu inte sålt/förbrukat vid en inventering och kan behöva bokföra upp varulager. Detta kan du läsa om här.
Det är alltså mycket viktigt att hålla VMB inköpen och de andra inköpen separat eftersom de hanteras på olika sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
15:07
Hej igen!
Aha okej tack, då förstår jag lite mer.
Jag kollade med en kollega som har bättre koll på Visma eEkonomi som sade att du bör ändra till det beloppet som har fakturerats och matcha mot kundfakturan. Detta kommer gör att du får ett minusbelopp kvar att matcha, där du skall välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Hon gav som exempel:
Om du har en bankhändelse på 75 kr - matchar mot kundfaktura på 100 kr så den blir slutbetald. Du får då -25 kr kvar att stämma av, skapa en Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Här kan du välja valfritt motkonto, exempelvis konto 2517 precis som du föreslår.
På så sätt får du bokat bort hela kundfakturan som betald och samtidigt redovisat att kunden inte betalt in hela beloppet utan att du skall få tillbaka den utländska skatten i ett senare skede.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:35
Hej!
Vad jag kan se så använder du Visma Administration stämmer det? För att hjälpa dig vidare behöver vi svar på hur det ser ut på inne på Fakturan - Fliken 4 Spårning. Bokade du betalningen mot 19xx eller valde du konto 2420 här? Dvs hur hanterade du det du drog av på den andra fakturan?
Återkom med lite mer info så hjälper vi dig gärna sedan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:32
Hej!
I denna tråden så kan du läsa om hur detta kan hanteras.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:23
Hej igen!
Ja så försäljningen är en verifikation och returen en. På returen så blir det 1580 kredit och lämpligt intäktskonto samt eventuell moms i debet för att minska tidigare bokförd intäkt. På så sätt så får du rätt intäkt tillslut. Glöm inte att korrigera originalverifikationen om den var felaktig uppdelad mellan momsfritt och momspliktig intäkt också, men att du alltså inte skall ta hänsyn till returen i den verifikationen utan att returen blir en egen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:14
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att det kan blivit något knepigt med momskoderna eftersom du har importerat dessa händelser från ett annat program. Med tanke på att du inte ser momspliktig försäljning utan bara momsen så har nog inte konto 3011 momskod kopplat till sig. Jag rekommenderar dig att kontakta supporten för att få hjälp med hur du skall lösa detta bäst i ditt program.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:05
Hej!
I denna vägledningen hos Skatteverket så står det följande:
"Varor som är tullfria enligt lagen om frihet från skatt vid import med mera, är också undantagna från momsplikt. Tullfrihet kan ges vid import av vissa varor för att främja handeln. Det kan till exempel vara varuprover av försumbart värde och produkter som används eller förbrukas i samband med en mässa eller liknande evenemang."
Detta bör betyda att du inte skall redovisa det som ett inköp utanför EU med importmoms utan bara som en kostnad, men det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket så du gör rätt för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
13:21
Hej!
Tack för din fråga. När det gäller köp utanför EU där man köper från ett företag i egenskap som ett företag så skall man mycket riktigt redovisa importmoms och importvärdet till Skatteverket. Detta görs dock inte vid köpet, utan först när man fått importvärdet från tullen. Så man bokför själva köpet först mot ett 4XXX konto utan moms, och sedan när man får importfakturan från DHL så bokför man upp importvärdet och importmomsen. Hur du bokför och vilka momskoder som används kan du läsa om här.
Så det blir alltså i två steg jämfört när man köper inom EU. Först bokför du varuköpet och då hanteras det ingen moms utan bara kostnaden bokförs. Sedan när man fått importfakturan och därmed importvärdet så bokför man upp detta på det datum så anges att man tidigast kan redovisa detta, och beräknar samt redovisar importmomsen. I princip så blir det som följande:
Inköp
1930/2440 ingen momskod kredit XXX
4000 ingen momskod debet XXX
Tullfakturan/importfaktura utan tex fraktavgifter m.m.:
4545 momskod 50 (25%) debet XXX (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit XXX
2615 momskod 60 (25%) kredit XXX
2645 momskod 48 debet XXX
Så om du bokförde inköpen med importmoms så rekommenderar jag dig att korrigera dessa verifikationer eftersom det är inte på inköpsvärdet importmomsen beräknas, utan det värdet du får från importfakturan och skall göras i ett senare skede.
Det jag dock reagerar på är att du säger att du får fakturor med importmoms som skall betalas, vilket låter som att du blivit hanterad som en privatperson vid importen alternativt att leverantören har leveransavtalet DDP (Delivered Duty Paid). Enligt huvudreglerna för inköp utanför EU som beskattningsbar person så skall säljaren sälja utan att ta ut någon moms m.m. och köparen skall stå för importredovisningen. Det låter dock som att DHL lagt till importmoms som en kostnad, dvs att det är de som redovisat importen av varorna och du blivit behandlad som en icke beskattningsbar person. Det kan vara bra att kontrollera om du tex har glömt att ange ditt VAT nummer eller vad för leveransavtal du köpt via. Här bör du dubbelkolla med Skatteverket om du ändå skall hantera det som ett inköp utanför EU och redovisa till Skatteverket.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
13:06
Hej igen!
Aha okej, då förstår jag. I denna vägledningen så står det följande under rubriken beskattningsunderlag>normal VMB:
"I inköpspriset ska du räkna in alla kostnader du har till den du köper varan av, utom eventuell ränta. Du ska inte räkna in transportkostnad till annan fraktförare. Reparationskostnader ska inte heller räknas in i inköpspriset."
Detta bör betyda att du alltså inte kan lägga till de 800 kr som är för reparationsdelarna i beskattningsunderlaget för att beräkna vinstmarginalen utan du beräknar enligt vad du köpte diskmaskinen för eftersom det är detta du säljer vidare via VMB reglerna. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer