2023-05-02
14:10
Hej!
Jag tror att denna tråden är något tydligare för dig att se flödet av hanteringen. I princip så bokförs köp och sedan försäljning så här:
Inköp
1940 (eller 1930) med 10 000 i kredit
1810 med 10 000 i debet
Försäljning med vinst
1940 med 15 000 i debet
1810 med 10 000 i kredit
8350 med 5 000 i kredit
Försäljning med förlust
1940 med 5 000 i debet
1810 med 10 000 i kredit
8350 med 5 000 i debet
Det som bokförs mot 19XX kontona är alltså vad du får in på ditt konto, dvs försäljningsvärdet. Sedan bokför du bort anskaffningsvärdet från 1810 i kredit och vinsten/förlust bokförs alltså mot kredit/debet mot konto 8350. Det är alltså viktigt att du bokför upp anskaffningsvärdet för värdepapperna på konto 1810.
Jag personligen har inte sett hanteringen av att man bokför direkt mot ett 8XXX konto vid köpet och sedan hanterar 18XX kontot vid bokslutet, men det blir ingen större skillnad så länge man är noga med att bokföra upp rätt anskaffningsvärde av de kvarvarande värdepapperna i bokslutet hur man väljer att göra.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
13:41
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga.
Det låter som att du kanske inte lagt in ditt registreringsdatum i inställningar för deklarationsmodulen, och det är därför du får varningen. Om du går till Underhåll - Företagsuppgifter och lägger in registreringsdatumet där bör varningen inte komma upp mer. Som du säger är ju detta ditt första år och du har därmed inget från tidigare år. Se bild nedan vart du fyller i uppgiften:
Angående fråga 2 så kan du läsa här hos Skatteverket att detta är något som görs automatiskt hos Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
13:39
Hej!
Det är tyvärr lite svårt att svara på utan insyn i din bokföring och alla dina underlag. Det beror lite på om ni löste ut leasingbilen innan ni sålde den vidare eller om ni sålde "rättigheten" att lösa ut bilen till bilhandlaren. Det låter på dig som att det är det sistnämnda, och hur detta bör hanteras och andra scenario kan du läsa om här.
Så baserat på den informationen du gett låter det som att det är nr 1, dvs att du inte lämnat tillbaka den till leasingföretaget eller löste ut den och sedan sålde den, utan istället alltså sålt "rättigheten" att lösa ut bilen för det priset. Det blir i sin tur att du skall redovisa moms och intäkt på övervärdet och alltså inte hela momsen på marknadsvärdet. Tänk dock på att det är viktigt att du redovisar hela förutbetalda leasingavgiften på den nya bilen samtidigt, eftersom det inte är tillåtet att kvitta intäkter mot kostnader.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
11:18
Hej igen!
Tyvärr kan supporten endast hjälpa till med progamrelaterade frågor och inte om det gäller hur du skall hantera själva bokföringen av detta. Så om du behöver hjälp med hur det funkar rent programmässigt går det utmärkt att kontakta supporten och de kan koppla upp sig vid behov. Det kan också vara värt att tänka på en omstart av programmet om det blivit för mycket fel, vilket du kan få hjälp av supporten kring hur du gör det.
Om du behöver hjälp med hur du skall göra det rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan se din bokföring och hjälpa dig med hur du korrigerar på bästa sätt. På vår hemsida hittar du information om konsulter som använder sig av våra program.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
11:10
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om det handlar om att du bara löst ut din leasingbil så blir detta ett vanligt inköp av bil. Om det är en personbil och du inte har avdragsrätt för momsen så bokför du hela beloppet ink moms mot tex 1240 Bilar.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
11:00
1Gilla
Hej!
Tack för dina frågor.
1. Ja det låter rimligt, jag rekommenderar dock att du läser här hos Skatteverket för att kontrollera så du inte missar något.
2. Det får du kontrollera med Skatteverket, men i och med att man deklarerar per år för enskild firma så skulle jag säga att det rimligaste blir att sätta 231231 i och med att det är för hela året du deklarerar för.
3. Så länge inget mer händer i verksamheten alls efter det så ja det bör du vara, men tänk på att du inte kommer kunna lämna in din deklaration förrän 2024 oavsett så det kan vara en idé att vänta lite till under 2023 för att dubbelkolla så inget händer som måste tas med i bokslutet. Så länge allt som har med verksamheten att göra och som skall med i bokslutet är klart efter 20e april så kan du göra bokslutet rent tekniskt ja.
4. Det är svårt att svara på utan full insyn i din verksamhet men så länge du inte har några varor kvar i verksamheten samt alla tillgångar/skulder m.m. är klara och hanterade så bör det vara klart.
Det viktiga är att när allting är klart i ditt bokslut för ditt sista verksamhetsår så skall alla dina tillgångar och skulder vara nollade i företaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
10:57
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Jag antar att du i och med detta inte har bokfört originalinköpet heller utan vill veta hur du bokför hela flödet. I sådana fall bör du bokföra originalköpet precis som ett vanligt inköp inom EU, och även återbetalningen. Om du har faktureringsmetoden bokför du originalköpet som vanligt, krediteringen mot samma konton och även nya köpet. Om du har kontantmetoden som jag beskrev ovan, där du matchar kreditfakturan och nya fakturan mot betalningen.
Så tex blir bokföringen så här med faktureringsmetoden med inköp inom EU vara:
Originalfaktura:
2440 ingen momskod kredit 7 490
4056 momskod 20 (25%) debet 7 490
2614 momskod 30 (25%) kredit 1 872,5
2645 momskod 48 debet 1 872,5
Kreditfaktura:
2440 ingen momskod debet 7 490
4056 momskod 20 (25%) kredit 7 490
2614 momskod 30 (25%) debet 1 872,5
2645 momskod 48 kredit 1 872,5
Nya faktura:
2440 ingen momskod kredit 5 992
4056 momskod 20 (25%) debet 5 992
2614 momskod 30 (25%) kredit 1 498
2645 momskod 48 debet 1 498
Har du kontantmetoden blir bokföringen som följande:
1930 ingen momskod kredit 7 490
4056 momskod 20 (25%) debet 7 490
2614 momskod 30 (25%) kredit 1 872,5
2645 momskod 48 debet 1 872,5
och
1930 ingen momskod debet 1 498
4056 momskod 20 (25%) kredit 1 498
2614 momskod 30 (25%) debet 374,5
2645 momskod 48 kredit 374,5
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
10:13
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att du bör ändra dina inställningar för Izettle då du missar hela steget kring hur man hanterar försäljning VMB i den verifikationen. Om detta inte går så får du helt enkelt göra en manuell verifikation där du bokför VMB beräkningen och hänvisa till den korrekta försäljningsverifikation, eftersom de nu blir separata. I sådana fall så rekommenderar jag dig att åtminstone kolla om du kan ändra konton från Izettle där du inte använder 3054 utan istället 3020. Tänk på att det är viktigt att du får detta i rätt datum som försäljningen gjordes, så att momsen hamnar i rätt period. Sedan så gör du en manuell verifikation där du använder alla konton du föreslagit förutom 1930 och 3020. Dvs tex:
1465 1000 kredit
4020 1000 debet
3030 400 kredit
2616 100 kredit
3028 500 debet
Om du gör som du föreslagit kommer du få försäljningen dubbelt bokfört. När du sedan får in pengarna på bankkontot är det viktigt att du inte glömmer att bokföra bort fordran från 1580 kredit och sedan mot 1930 debet. Du hade även kunnat göra omföringen mot inbetalningen och det blir då som nedan:
1930 1500 i debet
1580 1500 i kredit
1465 1000 kredit
4020 1000 debet
3030 400 kredit
2616 100 kredit
3028 500 debet
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
10:10
Hej!
Du kommer behöva korrigera de verifikationer som innehåller dessa momskoder och ändra till de rätta momskoderna istället, så att de hamnar rätt i din momsrapport. Hur du korrigerar verifikationer kan du läsa om här. Det låter som att du kanske behöver även kontrollera momskoden för försäljningen och inte bara momskoden på dina momskonton. Om försäljningen skall hamna i ruta 05 så skall intäktskontot som använts på verifikationerna som orsakar avvikelsen ha momskod 05 med momssatsen som passar försäljningen. Om du menar att du använt 05 (25%) och 05 (12%) på 26XX konton så blir detta felaktigt, eftersom momskoden 05 är till för försäljningen så att den hamnar i rutan för momspliktig försäljning. Motsvarande momskod för utgående moms 25% är 10 och utgående moms 12% är 11, så du bör nog kontrollera de 42 verifikationerna som du säger orsakar avvikelsen i momsrapporten.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
09:12
Hej!
Tack för din fråga. Eget kapital har egentligen ingenting med dina nuvarande intäkter eller pengar att göra, utan blir lite luddig när man har en enskild firma. I princip kan man säga att på konto 2010 så samlas alla dina vinster/förluster, dina egna uttag/egna insättningar samt tex betald f-skatt. Så om saldot ligger på minus på 2010 bör det betyda att du har haft mer vinster och/eller mer insättningar än förluster och/eller egna uttag i det stora hela. Så länge kontot har ett minussaldo så brukar det oftast betyda att det är bra. Med tanke på att du bara använt kontona 2018 och 2019 i din omföringsverifikation så verkar det som att du bara haft vinst och gjort egna insättningar men inga egna uttag eller förlust, vilket i sin tur är positivt för företagets egna kapital.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
09:03
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur du skall hantera försäljning av inventarie, både stegen i Anläggningstillgångar samt de verifikationerna som krävs. Ett exempel på försäljningskonto från länken är 3060 försäljning anläggningstillgångar som du kan använda mot inbetalningen. Tänk på att även välja korrekt momskod. Om du har kontantmetoden kan du läsa under den fliken och kolla under exempel för att se så att du inte missar något steg.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
08:59
Hej!
Du får gärna förtydliga lite vad du vill ha hjälp med i din fråga, då jag inte riktigt förstår vad du menar. Om du tänker på att du skall omföra dina saldon från dina kapitalkonton till 2010 så kan du läsa här om hur du gör. Om detta är ditt första räkenskapsår så är det inget konstigt att du inte har något saldo på konto 2010 utan detta kommer bli efter du omfört dina saldon från de andra 201X kontona.
Du är välkommen att återkomma och förtydliga lite vad det är du behöver hjälp med.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-28
09:09
Hej!
Tack för din fråga. Konto 1351 låter som att det funkar för fonderna ja, i och med att de verkar ha varit långfristigt innehav.
Ja, anskaffningsvärdet ändras aldrig men däremot behöver man alltid göra en värdering i bokslutet för att avgöra om fonderna har gjort en värdeminskning som understiger det bokföringsmässiga värdet, och man kan då behöva göra en nedskrivning. Du får dock aldrig bokföra värdeökningarna så länge de inte anses vara bestående vilket de sällan är då värdering till verkligt värde inte är tillåten i K2 regelverket. Så om detta är rätt är svårt att svara på utan insyn i din bokföring men så länge fonderna aldrig har minskat i marknadsvärde som är lägre än anskaffningsvärdet så låter det rätt ja.
Huruvida dessa beskattas beror på, så där får jag hänvisa dig till Skatteverket får råd. Här kan du läsa lite mer om hur olika finansiella andelar kan beskattas. Beskattning av just 30% är för privatpersoner, det brukar snarare handla om vinsten är skattepliktig eller skattefri dvs om den skall påverka det skattemässiga resultatet för företaget eller inte. Hur försäljning med vinst bokförs kan du läsa om här.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-04-28
09:07
Hej!
Jag rekommenderar dig att du kontaktar Skatteverket för att kontrollera hur du skall redovisa detta i och med att NE bilaga hanterar bara absoluta tal och inte minus/plus. I och med att det är en korrigering för 2021 så kan det vara så att de tycker att du skall lämna in en korrigering av 2021s NE bilaga där du tar med posten för förändring varulager som gäller för 2021, medan du hanterar det rent bokföringsmässigt i 2022 då det ändå är på en relativt stor summa. Detta betyder att den inte skall tas med i NE bilaga i 2022 i sådana fall. Så kontakta dem så bör de kunna hjälpa dig hur du skall fylla i 2022s NE bilaga på rätt sätt. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det är något som skulle kunna hjälpa andra användare i forumet.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
13:30
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Normalt sätt görs inte skatteavdrag genom företaget på utdelningen utan skall hanteras av aktieägaren, men om företaget ändå hanterar skatten på utdelningen så skall detta bokföras i samband med utbetalningen och mot tex konto 2710. Det blir alltså 1930K med nettobeloppet, 2898D med hela utdelningsbeloppet och 2710K med skatteavdraget.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
13:19
Hej!
Tack för din fråga. Vad tråkigt att höra att detta hände dig. Tyvärr är bedrägeri och stöld m.m. normalt sätt ingen avdragsgill kostnad, utan detta bör bokföras som en ej avdragsgill kostnad mot tex 6992 övriga ej avdragsgilla kostnader alternativt 2013 egna uttag om du har en enskild firma. Här finns det lite information kring detta. I vissa fall så kan det vara avdragsgillt så länge man kan bevisa att du fått tex ett kvitto eller liknande så det kan räknas som ett förvärv av vara, men det verkar du ju tyvärr inte fått vid detta tillfället.
Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om det ändå går att få detta avdragsgillt i ditt fall, men då måste det finnas bevis på att det skedde ett "köp" i första läget genom något sorts underlag som bekräftar detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
11:34
Hej!
Tack för din fråga. Egentligen så är verksamheten inte avvecklad så länge det fortfarande finns affärshändelser dvs man kan bli skyldig att deklarera även för detta året då det har hänt saker i företaget. Om det bara är en bankkostnad så bör det säkert inte vara några problem utan det borde kunna bli en privat kostnad alternativ tas med manuellt i 2022s deklaration men det bör du kontrollera med Skatteverket.
Det står nämligen följande under "deklarera din inkomst" på Skatteverkets vägledning kring avslut enskild firma:
"Du ska lämna en NE-bilaga för det sista året som du bedrev näringsverksamhet. Det innebär att om du sålde eller köpte varor eller tjänster i ditt företag under en enda dag under till exempel 2022, ska du lämna en NE-bilaga tillsammans med deklarationen 2023.
Om du har avslutat din verksamhet före 2022 kan det vara så att du behöver göra en sista avstämning av egenavgifter i deklarationen 2023."
Så i värsta fall så kan du vara skyldig att även deklarera för 2023, men om det inte skett några andra transaktioner än bankkostnaden så kan du säkert ta med den i 2022s deklaration så länge du kontrollerar detta med Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
11:32
Hej!
Tack för din fråga. Eftersom den omvända momsen inte blir något som man får tillbaka/betalar utan bara är en fiktiv moms som redovisas på två olika 26XX konton där 2645 har ett belopp i debet och sedan ett motkonto som har samma summa i kredit. Detta gör att summan inte kommer "visas" på konto 2650 eftersom det alltså varken ökar eller minskar momsskulden man har. Så om du inte haft någon vanlig svensk utgående moms under året alls utan bara svenska inköp och inköp inom/utanför EU så låter det rimligt att du bara har en summa som motsvarar vad du hade tidigare på konto 2641. Själva fiktiva momsen redovisas i momsdeklarationen, så det är där den tas upp och sedan dras av dvs ett nollsummespel.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
10:55
Hej!
Jag hoppar in för att du skall få svar i din och AnnicaLs tråd. Jag skulle säga att det fortfarande blir som Annica skriver, det vill säga att eftersom fakturorna inte är utställda i ditt företags namn så är dessa inte avdragsgilla i ditt företag. Det är möjligtvis att det kan gå under utlägg men då behöver du även fakturera vidare dessa till den som skall påverkas av kostnaden samt skicka med underlagen eftersom dessa inte är dina. Man bokför det då mot ett 16XX konto temporärt, men viktigt att du får tillbaka dessa pengar till företaget eftersom det inte skall påverka ditt företag.
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket alternativt en konsult för hur du skulle kunna hantera detta om du är osäker.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
10:05
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför det mot samma konto som du bokförde själva köpet mot. Så om köpet tex bokfördes mot konto 5410 så använder du samma konto nu när du får återbetalningen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer