2023-02-14
12:58
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det är inte nödvändigt att överföra saldot från 2650 till 1650 men du kan absolut göra det för att visa att du har en momsfordran. När du får pengarna så blir det så som du beskriver ja.
Så jag tycker att det ser korrekt ut som du vill hantera det.
Ha det fint!
Josefine
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25
... Visa mer
2023-02-13
16:08
Hej @Friddeman !
Nej, du behöver inte göra en manuell verifikation så länge du använder rätt artikel i fakturan du skapar i eEkonomi. Dvs att artikeln är kopplad till konto 3520. Om du menar att du använt en artikel där det bokförts mot ett annat konto för försäljning varor och du nu vill byta så är det bäst att korrigera verifikationen och byta konto istället för att göra en manuell kontering. Du kan med fördel skapa en egen artikel som du använder 3520 så du kan använda den när du skapar fakturor i framtiden.
För fråga två så ja det kan du, så länge du inte har en faktura att matcha mot, då matchar du mot den istället som du valt rätt artikel och bokför inte som en egen kontering. Jag rekommenderar dig även att använda ett annat konto än 5710 när du har frakt inom/utanför EU, då man oftast använder de 4XXX konton gjorda för just handel inom/utanför EU. Dessa kan du hitta här. Detta då det finns fördelar att separera de kostnader du har som är köpta inom Sverige vs utanför Sverige. Du verkar också använt ett 2624 konto för 25% moms, det brukar vara 2614 som används för 25% inom EU medan 2624 är för 12%, vilket du också kan se i länken jag skickade.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
14:48
Hej @Therese Hildorsson!
Om du har sålt ett flerfunktions presentkort, dvs ett presentkort som kan användas till olika varor/tjänster med olika momssatser så är det korrekt att bokföra det utan moms, men du skall redovisa hela beloppet som presentkortet är på inte dra av momsen. Du kommer inte heller kunna använda 1930 vid två tillfällen, för du har bara fått in pengarna på banken en gång samt måste även redovisa själva intäkten vid tillfället som kunden nyttjar presentkortet. För att du skall få det rätt i momsrapporter m.m. så rekommenderar jag dig att kolla i detta tipset om hur man bokför presentkort i Visma eEkonomi. Utan att ta hänsyn till momskoder m.m. så blir hanteringen som följande om det är ett så kallat flerfunktions presentkort:
Vid försäljning av presentkort
1931 med 550 i debet
2420 med 550 i kredit
Vid inlösen
2420 med 550 i debet
30XX med 440 i kredit
2611 med 110 i kredit
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
14:39
Hej @Katarina 1 !
Man brukar normalt sätt inte dela upp anskaffningsvärdet av marken mellan olika konton gentemot vad man får dra av som skogsavdrag, utan det går utmärkt att bokföra det mot konto 1130 och så hanterar du avdraget i deklarationen. Om du ändå verkligen vill dela upp det så kan du skapa två egna konton inom 113X kontogruppen eftersom det fortfarande bör redovisas som mark. Tex 1131 och 1132.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
14:34
Hej!
Tack för din fråga. Det är tyvärr lite svårt att avgöra vad som exakt är felaktigt på verifikationen utan insyn i ditt program, men jag skulle anta att det är för att du bokfört hela intäkten mot 3051 men att bara en viss del av beloppet är momspliktigt. Svårt att säga varför du har två rader mot 1580, kan du ha lagt en momskod på någon av dessa rader? I sådana fall så är detta felaktigt, det är intäkten som bör delas upp mot två olika 3XXX konton där ett har en momskod för momsfri intäkt och den andra har momspliktig. Så säg att om 3 398 är momsfritt och 4398 är momspliktigt 25% så bör det vara som följande:
1580 med 7 796 i debet
3051 med 3 518,4 i kredit med momskod 05
2611 med 879,6 i kredit med momskod 10
30XX med 3 398 i kredit med momskod 42
Så kontrollera verifikationen du gjort ovan, och kolla vilka momskoder som använts, och eventuellt korrigera den om det är så att du har en del som är momsfri intäkt och en del som är momspliktig. Om du har en blandad verksamhet, dvs en del momspliktig och en del momsfri verksamhet så skall intäktskontot för momsfria intäkten inte ha någon momskod alls. Returen bokför du när den skedde, och blir då 1580 kredit och lämpligt intäktskonto i debet samt eventuell moms. Du säger att du gjort en korrigering av det verifikatet du visade, så det är viktigt att du även korrigerar den/tar hänsyn till den så att inget blir dubbelt. Det är viktigt att du inte hanterar returen och originalförsäljningen i samma verifikation, förutsatt att det inte hände vid samma tillfälle. Om det inte hände vid samma tillfälle så får du INTE hantera det i samma verifikation utan du bokför först upp originalförsäljningen och sedan returen som en egen verifikation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
13:45
Hej!
Så länge företaget inte har angett ett VAT nummer inom Sverige, dvs att de är momsregistrerade i Sverige och därför så har de tagit ut svensk moms, så skall du bokföra det likadant som Google Cloud som hade angett 0% moms. Detta då du då blivit hanterad som en icke beskattningsbar person och de därmed debiterat en felaktig moms som inte är avdragsgill för dig utan hela beloppet blir en kostnad, samtidigt som man redovisar det som ett inköp inom/utanför EU. Dvs det blir som alternativ två fast du skall redovisa hela beloppet (340,25), inte beloppet ex moms. Det kan dock som sagt vara bra att kontrollera så de inte är momsregistrerade i Sverige, vilket då gör det till en avdragsgill moms och blir som ett vanligt inköp inom Sverige.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-13
13:42
Hej!
Hur du hanterar inköpen samt försäljningen av de begagnade varorna beror på om det är förenklad eller normal VMB du skall använda. Här kan du läsa om detta för att avgöra vilken av metoderna som passar din situation.
Om det är normal VMB så kan du läsa här om hur du hanterar det. Om det är förenklad VMB så kan du läsa om hanteringen här.
Jag är dock lite osäker på om jag verkligen tolkat din situation rätt. Menar du att du köpt in en begagnad sak, som du sedan köpt reservdelar till för att fixa men att dessa reservdelar inte är begagnade utan nya? Eller menar du att dessa är begagnade också, dvs ingen moms på? Om det är det första alternativet så skall du bokföra inköpen av delarna som normalt, det spelar ingen roll att de används för att reparera en VMB vara eftersom det är olika inköp och olika delar vid inköpstillfället.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-10
09:08
Hej igen!
I normala fall så skall den hamna i 3.25 samt 4.3, men om det nu är ett plus dvs att det är mer i kredit än debet på 89XX kontona så får du nästa kontrollera med Skatteverket vilken ruta du skall lägga det i. Kanske att man kan lägga den i ruta 3.24 i de fallen, och att det då blir ruta 4.13 eftersom ruta 4.3 antar att det är som normalt dvs skatten dragits av i resultaträkningen. Det kan dock vara bra att kontrollera med Skatteverket som sagt, så att det inte blir felaktigt visat i deklarationen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
12:04
Hej igen @Jsoriano !
Ingen fara alls. Ja det är för din egna skull som jag skrev i mitt svar till martha, eftersom omföringarna på de andra 20XX kontona förutom konto 2019 är valfria. Så konto 2019 måste alltid omföras varje nytt räkenskapsår, men de övriga 20XX kontona måste inte det.
Att du inte justerat innan detta är ingen fara, så länge du gjorde det nu i 2023, och åtminstone gör omföring av årets resultat varje år framåt. Som jag skrev i mitt svar till martha så är det dock bra att göra detta för att hålla koll på sina egna insättningar/egna uttag samt hålla koll på tex ens F-skattsbetalningar på konto 2012. Så jag rekommenderar dig att försöka göra omföringarna varje räkenskapsår, men det är självklart upp till dig om du inte känner att det är nödvändigt.
Förstår inte riktigt din sista mening kring att det inte spelar någon roll med underlaget i Visma? Allt måste fortfarande vara korrekt, men om du menar att omföringarna gällande de andra 20XX kontona förutom 2019 inte spelar något roll så är svaret ja eftersom totala summan av eget kapital fortfarande kommer vara samma.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
11:56
Hej igen!
Ah okej, det förklarar saken! Ja det ser rimligt ut det bokföringsförslaget. 3994 skall inte vara med vid betalningen av fakturan från Ryds då det inte har med den fakturan att göra, utan vid ersättningen från försäkringsbolaget. Så ersättningen bokför du mot 3994. Varför du enbart fått 500 kr från försäkringsbolaget är tyvärr svårt att veta, jag rekommenderar dig att kontakta dem för svar kring vad ersättningen är tänkt att täcka. Om jag får gissa så skulle jag säga att det är en ersättning för torkarbladen, som är 359,20 x 1,25 = 449 ink moms, där de avrundat uppåt till närmsta hundratal men det är som sagt bäst att kontrollera med försäkringsbolaget. Det bör stå på underlaget du får från försäkringsbolaget gällande försäkringsärendet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
11:49
1Gilla
Hej!
Det hanteras i princip på samma sätt, men minskningen av skulden blir inte i samband med lönen utan som en egen händelse. Så när du bokför upp själva utlägget så bokför du mot ett 28XX konto i kredit och lämpligt kostnadskonto i debet samt eventuell moms. När du sedan överför pengarna till den anställde så bokför du bort skulden som finns mot 28XX kontot i debet mot bankhändelsen. Ett lämpligt skuldkonto för detta hade varit 2820 Kortfristiga skulder till anställda.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-08
11:43
Hej!
Tack för din fråga. Beror lite på om du säljer det till en privatperson eller företag, eller om du skall redovisa enligt One Stop Shop systemet. Så du får gärna återkomma med lite mer information kring hur du hanterat försäljning så bör vi kunna hjälpa dig vidare kring hur du får rätt momskod på själva försäljningen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
15:47
1Gilla
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta en konsult för hjälp med detta, så att allting blir korrekt bokfört och hanterat i båda företagen. Detta är lite mer komplicerat och samtidigt är det viktigt att det blir rätt hantering i båda företagen, och utan insyn i bokföring och er situation så är det tyvärr lite svårt att vägleda dig kring detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
10:02
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffaabs tråd för att du skall få svar. Så länge perioden inte finns med i ett stängt och deklarerat år så är det okej att du låser upp perioden och gör så som Roffakab föreslår. Den varningen handlar om när det gäller ett stängt och deklarerat år, där man då utgår från regeln att man gör rättelser i nästkommande öppna period vilket du kan läsa om här. Tänk dock på att du kan behöva göra om och deklarera om din momsrapport om korrigeringen påverkar detta. Hur du tar bort och gör om en momsrapport kan du läsa om här.
Som en liten notis angående din kommentar om att senarelägga bokföringen så betyder inte detta att man kan bokföra det i en annan period än det tillhör, utan handlar om hur länge man får vänta tills man måste bokföra affärshändelsen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
09:55
Hej!
Jag får inte riktigt ihop dina siffror du angett för fakturan från Ryds bilglas? Du anger att du betalar 2 428 men momsen plus självrisken blir bara 568,99 + 1 500= 2068,99 dvs att det saknas 359,01 någonstans. Självrisken bokförs i alla fall mot tex 6320 Självrisker vid skada, och momsen har du avdragsrätt på och bokför mot 2641. Det är alltså du som skall redovisa den ingående momsen på totala försäkringsvärdet, därav så betalar du både momsen och självrisken men du har avdragsrätt för momsen och du bokför den mot 2641 som du sedan får tillbaka som ingående moms. Försäkringsersättningen bokför du mot ett 39XX konto, tex 3994.
Du behöver nog dock kolla på dina underlag och se varför siffrorna inte riktigt går ihop, det känns som att något saknas gentemot de siffror du gett mig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-07
09:40
2 Gillar
Hej!
Det stämmer att det inte är tvingande att göra omföringen utan frivilligt, men det kan finnas fördelar med att göra det. Så som att man alltså bör nolla åtminstone 2019 varje år, eftersom det kontot skall visa årets resultat och inte föregående års. Det är också ett bra sätt att hålla koll på årets egna insättningar och egna uttag, eftersom man nollar dem i början av året och därmed bara har varje års saldon.
Att det är - på eget kapital är positivt i bokföringsvärlden, eftersom minus på 2XXX konton betyder skuld. När man går med vinst så ökar skulden som företaget har till dig som ägare, dvs att företaget genererar vinst och man behöver inte själv satsa kapital för att hålla företaget vid liv. Detta är ju självklart ett förenklat sätt att se på det, men förhoppningsvis så förstår du lite varför - är bra på eget kapital.
Det verkar som att du gjort rätt ja, med tanke på att alla kontona har saldo noll, men kontrollera gärna vad du hade för ingående balanser 2022-01-01 på varje konto så du bara flyttat detta saldot, och inte allt som finns på kontona även i 2022. Om du kommer förstå om några år eller inte är svårt att veta, men så länge du bara följer tipset för varje räkenskapsår så bör du klara det galant. Principen är bara att göra det i början av varje räkenskapsår och flytta ingående saldona på varje 20XX konto till 2010 eget kapital.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-06
13:24
Hej!
Vad jag kan se så verkar du ha Visma Administration som program. Jag rekommenderar att du inte använder ett bokföringskonto som har en momskod kopplad till sig, utan att du istället väljer ett annat försäljningskonto som inte har en momskod kopplat. Du kan se vilka konton som har vilka momskoder via listläget över Bokföring - Kontoplan. Normalt sätt så brukar man använda ett annat konto än man använt när man bokfört upp intäkten sedan tidigare för att kunna hålla det separat i bokföringen. Du kan också skapa ett eget nytt bokförings konto inom tex 39XX kontogruppen för att det skall hamna under övriga intäkter.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-06
09:02
Hej!
Tyvärr så kommer jag inte komma med något bättre svar än Skatteverket, då det är svårt att ge vägledning kring just sådana tillfällen. Problemet är att du blir hanterad som en icke beskattningsbar person och köpet hanteras genom IOSS. Så den momsen är en felaktig debiterad moms och är inte avdragsgill för dig. Det borde inte heller vara ett inköp utanför EU eftersom importen hanteras av AliExpress och inte dig som företag, utan det bör rimligtvis bli ett inköp utan moms dvs hela beloppet blir en kostnad för dig. Det rådet dock lite otydligheter kring detta, där man ändå kan anse att köpet borde redovisas som ett inköp utanför EU från din sida och att importvärdet då blir frakt+kostnaden inkl. importmomsen som lagts på. Eftersom vägledningarna utgår ifrån att du faktiskt köper som ett företag och inte en privatperson, så finns det inte heller så mycket vägledningar kring situationer som denna när du som företag blir behandlad som en privatperson. Det bästa är att försöka att få det hanterat korrekt dvs inköp mellan två företag utanför EU, så att köpet kan redovisas som en import enligt huvudreglerna.
Angående DHL DDP så är det också något som blir lite konstigt, eftersom varan ofta mellanlandar i ett annat EU land innan det skickas vidare och det är därför de blir deklarationsskyldiga för importen och hanterar den enligt de reglerna. Inte heller här finns det någon särskild vägledning som kan vara till hjälp, eftersom någon annans moms/felaktig debiterad moms inte är avdragsgill trots att den läggs på i dina import kostnader.
Så för att summera så finns det tyvärr inte så mycket klarhet kring detta, utan det bästa är att maila Skatteverket för att få en lite tydligare svar kring hur det bör hanteras och följa det svaret så gott man kan. Man får oftast lite bättre och tydligare svar via mail än via telefon när det gäller de lite mer komplicerade områdena. Det är också bra att försöka undvika att bli behandlad som en icke beskattningsbar person utan istället som ett företag, så man kan göra det så korrekt för sig som möjligt.
Kanske det finns någon annan användare i forumet som vill dela med sig av sina tankar kring detta, som kanske varit i kontakt med Skatteverket och fått mer vägledning?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-06
08:33
Hej igen!
Det ser ut som att konto 2615 har fel momskod, det bör vara momskod 60 när det gäller varor. Momskod 30 är för tjänster, men i annat fall så ser dina momskoder korrekta ut. Du kan se vilka momskoder och bokföringsförslag kring inköp inom och utanför EU här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-03
11:31
1Gilla
Hej!
Det är svårt att ge råd kring hur lång nyttjandetid skyltarna skall ha, men om du inte vill använda förenklingsregeln över att man kan ta 5 år som avskrivningstid så får man försöka hitta en branchstandard över vad andra företag brukar skriva av i för takt. När du säger hyreskontrakts tid så antar att du menar för lokalen och inte för skyltarna. Om man anser att skyltarna bör ha en lika lång nyttjande period som hyreskontraktstiden så bör det vara rimligt att kunna använda samma tid, eftersom man även kan gå på nyttjande perioden trots att den ekonomiska livslängden kan anses vara längre.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer