2023-03-30
17:03
Hej!
Tack för din fråga. Det finns en del regler kring när man får redovisa en kundfaktura som konstaterad kundförlust vilket du kan läsa om här. Detta avgör också om du får ta tillbaka momsen eller inte, eftersom man bara får ta tillbaka den vid konstaterad kundförlust eller vid krediterad försäljning. Om du kan skapa en kreditfaktura eller inte beror på, det finns inte lika tydliga vägledningar kring när man får och inte får göra så där får jag hänvisa dig till Skatteverket. Skulle säga att så länge kreditfakturan skickas till kunderna så bör det inte vara några konstigheter eftersom man då kan anse att ni kommit överens om att de inte skall betala och därmed skickar ut en kredit. Om det inte går att skicka kreditfaktura så skulle jag säga att det bästa är att hantera det som en kundförlust enligt de reglerna.
Om dessa förskott aldrig blev intäktsförda så skulle jag säga att du inte behöver göra något utan låta de ligga på 2XXX kontot i 2022 och sedan minska kontot vid återbetalningen om tjänsten/varan aldrig levererades. Om den levererades men att kreditfakturor ställdes ut och betalade tillbaka pengar så bör de intäktsföras i 2022 och bokföras som en kreditering i det år kreditfakturorna ställdes ut. Du får gärna återkomma om jag missförstått din sista mening med förskotten, så hjälper jag dig vidare i sådana fall.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-30
16:10
Hej igen!
Ber om ursäkt att svar dröjt men försökt tolka vägledningen och även tagit hjälp av en intern skatteexpert för att du och andra användare kan få ett så bra svar som möjligt. Själva vägledningen säger så som du skrivit men tittar man på lagparagrafen den hänvisar till så blir det lite mer otydligare då den då säger att det bara gäller om bilen är ett inventarium. Som enskild firma så verkar du kunna göra följande:
"I en enskild firma om man kör med egen bil i tjänsten och bilen är inte upptagen som en inventarie i näringsverksamheten så kan man enligt Skatteverket göra på två sätt. Antingen tar man upp 25kr (18,50kr 2022) per mil i den privata deklaration. Eller så kan man dra momsen på drivmedelsinköpet men då måste man kunna styrka avsikten med resan. Man måste alltså kunna styrka att drivmedlet användes för att tex. hämta varor eller liknande koppling till verksamheten. Det är den som yrkar avdrag om har bevisbördan om skatteverket ställer frågor. I de flesta fall borde det vara mer lönsamt att köra enligt schablon istället för att dra momsen då det oftast blir mer.
Dvs för att summera de två alternativen:
Kör man schablon: Får du inte dra moms och inte dra kostnaden utan det blir ett eget uttag om du betalat med företags. Sedan drar man av det i deklarationen 25kr/mil. Alternativt så kan du även bokföra milersättningen istället för att bara ta upp det i deklarationen. Kör man med momsavdrag: Då bokför du ingående moms och kostnad drivmedel i näringsverksamheten och gör inget avdrag i deklarationen eftersom du bokfört upp kostnaden redan i bokföringen
Så jag rekommenderar att du kollar upp med Skatteverket angående att få ta andra kostnader än drivmedlet då det bör vara lite svårare att bevisa att man har rätt att dra en del av momsen samt kostnaden i verksamheten än drivmedlet. Du får jättegärna återkomma i tråden när du fått svar från Skatteverket angående detta om det är något som kan hjälpa andra användare i forumet.
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
Josefine
... Visa mer
2023-03-30
10:11
Hej!
Vilket fint intiativ! Även om tanken är att pengarna skall doneras så är det ingenting man redovisar förrän ni faktiskt har donerat pengarna. Så du bokför försäljningen precis som vanligt mot ett 3XXX konto, och när ni sedan donerar detta så bokförs det mot tex konto 6993. Om ni redovisar till Skatteverket så är oftast gåvor ej avdragsgillt vilket betyder att det alltså inte får påverka det skattemässiga resultatet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-30
08:42
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det kan du göra om du skulle vilja vara mer specifik kring att dessa böcker inte kommer säljas vidare utan användas i reklamsyfte. Du behöver inte specificera mot vilka du ger boken till utan det är bara ett sätt att få din resultatrapport att visa dina olika kostnader mer tydligt.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
15:48
Hej igen!
Okej jag förstår, då tycker jag att du väntar på hjälp från byrån och ser hur du skall göra i ditt fall. Om även år 2 är stängt och deklarerat så bör du inte heller i det året göra ändringen utan det bör ske i år 3 eftersom det är öppet. Eftersom det inte är några egentliga fel utan bara att 2510 använts istället för 2514 så tycker jag personligen att du bör nollställa ändringen i år 1 och göra ändringen i år 3 istället så att du följer god redovisningssed för rättelser. Det är absolut extra viktigt att ändringen inte påverkat beskattningen utan bara balansräkningen. Om det nu inte finns några nya skulder angående skatt och särskild löneskatt förutom från år 1 och 2 så bör ju rimligtvis 2510 bara ha utgående saldo angående år 2s skatteskuld samt löneskatt om den slutliga skatten drogs för år 1 redan i år 2.
Resonemanget bakom att man inte ändrar i stängda och deklarerade år är för både att ens årsredovisning skall stämma överens med bokföringen samt att deklarationen stämmer med bokföringen. I ditt fall blir det just nu bara årsredovisningen som inte stämmer. Det finns också andra aspekter att man inte får lov att ändra bokföringen i efterhand så som att man då hade kunnat hantera saker i efterhand och inte lämnat i ändringar till Bolagsverket och Skatteverket och därmed visa felaktiga siffror jämfört med verkligheten. Det är därför viktigt att ta för vana att aldrig göra ändringar i stängda år förutsatt att man inte får någon form av beslut från Skatteverket eller liknande att något är felaktigt.
Hoppas detta gör det lite klarare kring vad man bör göra och inte göra gällande rättelser.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
15:45
Hej!
Tack för din fråga. jag rekommenderar dig att ta hjälpa av en redovisningskonsult för att få hjälp med denna frågan, då deklarationsfrågor är lite svårare att svara på utan att ha insyn i din verksamhet och vad som gäller i just din situation. Jag kan dock ge dig lite länkar som kan säkert hjälpa dig framåt.
Här finns det en hjälpsida över vad som får dras av som förbättringsutgifter som kanske kan hjälpa dig. Här finns även en hjälpblankett för att kunna räkna ut den totala avdragsgilla förbättringsutgiften. Till sist så finns det även en bra broschyr till hjälp för dina frågor kring detta.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
15:35
Hej @hygge_1 !
Anledningen till att den klagar när du väljer 3041 på den "spegelvända" verifikationen gällande upparbetade ej fakturerade intäkten är för att det finns en momskod på detta kontot. Om du vill använda det kontot behöver du ta bort momskoden på den verifikationen. Jag rekommenderar dig dock att använda ett annat konto för detta för att ha bättre översikt i resultaträkningen, tex 3310 som du använde år 1. Tänk på att den inte skall ha någon momskod på sig heller. Så principen blir ju att du då bokför likadant som du gjorde i år 1, fast tvärtom om för att minska intäkten bokförd mot 3041. Detta är ju då förutom bokföringen av den skickade fakturan i år 2 som blir hanterad precis som en vanligt försäljning. Så jag tycker ditt resonemang stämmer enligt vad jag uppfattar av din information.
Ingen manuell hantering av skatten skall göras, eftersom i år 1 så gjorde bokföringen mot 1620 och 3310 att intäkten ökade och nu i år 2 så gör den spegelvända bokföringen av 1620 och 3310 att intäkten minskar och det behövs därför inte göras någon justering förutom det.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
14:57
Hej!
Tack för din fråga. I programmet så kan du göra en faktura för att kunna matcha det mot inbetalningen om du vill, men det är även viktigt att behålla originalunderlaget från dem eftersom detta är det riktigt underlaget. Så jag rekommenderar dig att kontakta Amazon och be om korrekta underlag från dem, och det bör där stå om om detta går under försäljning inom/utanför EU. Detta bör säkert stå någonstans på utbetalningsspecifikationen du får också. Denna specifikationen bör vara tillräckligt som underlag så länge all nödvändig information står på den så som tex VAT nummer och hur de hanterat din intäkt från sin sida.
I denna tråden så hade en användare en liknande situation där jag bad hen att kolla med Skatteverket, där det verkar som att det är Amazon som du säljer till vid dessa tillfällen dvs till företag och det bör därmed betyda att det skall hanteras som försäljning inom och utanför EU beroende på om de angett VAT nummer.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
14:56
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar att du tar hjälp av en konsult för hur du skall bokföra försäljningen av fastigheten då det är ett mer komplicerat område så att allt blir rätt hanterat och bokfört för dig. I denna tråden så finns det ett exempel på hur man hanterar en liknande försäljning. Principen gällande tillgångarna blir att du nollar de tillgångskonton som gäller fastigheten och marken samt eventuella avskrivningar. Så de tillgångskonton som motsvarar skog och mark krediterar du de värdet som gäller för respektive del och för de tillgångskonton som motsvarar avskrivning på skog (bör inte finnas för mark då man normalt sätt inte skriver av detta) debiterar du. Differensen hamnar på ett 39XX eller 79XX konto beroende på om det är en vinst eller förlust du gjort.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
12:35
Hej!
Tack för din fråga. Lite osäker på vad du menar med att verifikatet ökat med 100%? Menar du att summorna för debet och kredit för verifikatet blev dubbelt så mycket? i sådana fall så är det naturligt eftersom det tidigare bokfört tas bort i samband med korrigeringen. Eftersom korrigeringsverifikationen först bokför bort det tidigare samt även det nya så blir summorna på debet och kredit annorlunda än vad det hade varit annars, då det blir "dubbelt" med siffror.
När du säger att förändringen på balansräkningen blivit dubbelt så stor, menar du att saldona på kontona inblandade blivit det? I sådana fall så bör du nog kontrollera om det blev bokfört mot rätt sida mot tillgångskontona. Här kan det vara bra att ta ut en kontoanalys på de konton som du menar blivit dubbelt så stora för att avgöra vart det kan ha gått snett. I denna tråden så kan du läsa om hur man hanterar försäljning av inventarier som kanske kan hjälpa dig.
Det enklaste kan nog vara att du gör en verifikation som nollställer korrigeringen, dvs en spegelvänd verifikation och "börjar" om för att göra en ny korrekt verifikation. Om det känns som något gått fel rent programmässigt med din rättelse så rekommenderar jag dig att kontakta vår support som kan hjälpa dig med den biten.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-24
12:23
1Gilla
Hej igen!
Ber om ursäkt, ser att jag råkade skrivit debet på raden för 8920 men jag menade självklart kredit. Dvs :
1630 med 40 000 i kredit
2510 med 50 000 i debet
8920 med 10 000 i kredit
Då kommer du inte få någon diff, och 8920 krediterar den tidigare bokförda kostnaden på 8910 från tidigare år.
Ha det fint. Josefine
... Visa mer
2023-03-24
11:13
Hej!
Här kan du läsa om hur man hanterar detta. Om man tar ditt exempel så bör det bli som följande för dig:
1630 med 40 000 i kredit
2510 med 50 000 i debet
8920 med 10 000 i debet
Detta gör man för att det skall bli korrekt saldo på 2510 eftersom du bokfört upp 50 000 som beräknad inkomstskatt för året det gäller men den slutliga skatten blev 40 000. Förutom detta så betyder det även att du bokförde en för hög skattekostnad det året på 8910 som du nu behöver bokföra tillbaka i året slutliga skatten dras. Denna vill man inte beblanda in på 8910 eftersom detta konto bör innehålla detta årets skattekostnad och man lägger därmed differensen mot 8920 istället.
Eftersom denna slutliga skatten tillhör ett redan stängt och deklarerat år så kan man inte göra någon förändring i det året, utan man får alltså hantera differensen i året slutliga skatten dras. Jag antar att det är det du menar med att 2510 och 8910 är felaktiga dvs att de visar fel i året som slutliga skatten gäller. Detta är bara något som får vara så eftersom man alltså inte kan ändra hur som helst i stängda och deklarerade år.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
14:51
Hej!
Om du menar att du faktiskt korrigerat det i år 1 så rekommenderar jag dig att du nollställer detta då det enligt god redovisningssed inte är okej att korrigera i stängda och redan deklarerade år. På bolagsverket så hänvisar de till att man egentligen inte skall göra nya årsredovisningar utan följa god redovisningssed, men att man kan skicka ett skriftligt följebrev med den nya årsredovisningen med motivation varför den skall bytas. Kan inte tänka mig att denna korrigeringen hade blivit godkänd då den är såpass liten, så det bästa är att göra korrigeringen i nästa öppna period istället.
Det jag dock inte riktigt förstår är varför du korrigerar det från 2514 till 2510? Du kan lika gärna ha kvar saldot på 2514 från år 1 och bara bokföra bort skulden gällande år 1s löneskatten mot 2514 i debet och inkomstskatten i debet 2510 när den slutliga skatten dras nu i mars år 3 vilket är det vanliga hanteringssättet. Om du nu verkligen vill ändra konto från 2514 till 2510 så rekommenderar jag dig alltså inte att korrigeringen görs i år 1 som är stängd utan göra den i nästkommande öppna period. Med det sagt så kan du rent programmässigt gå in på deklarationsmodulen och om 2022 fortfarande är öppet så kan du välja 2021 och låsa upp det året, göra ändringen och sedan skapa en ny årsredovisning. Är 2022 stängt och låst så kommer detta inte gå.
Gällande din fråga innan så bör det vara korrekt att minussaldot på 2510 skall öka eftersom löneskatten på 18 195 borde debiterats på konto 2514 och inte 2510. Om detta gör att det blir fel saldo eller inte sedan på 2510 är svårt att avgöra utan insyn i din bokföring så där rekommenderar jag att ta hjälp av en konsult om du känner dig osäker. Det kanske kan vara så att den fastställda inkomstskatten som drogs gällande år1 inte var samma som du bokförde som beräknad inkomstskatt mot 2510 och det är därför du känner att den kommer bli i obalans? Du kan alltid ta fram en huvudbok/kontoanalys på 2510 och 2514 och kontrollera vad som har hänt under åren på dessa så kanske du kommer fram till om det stämmer efter korrigeringen eller inte.
Mitt råd är att om år 2 ännu inte är stängt och deklarerat så gör du alltså rättelsen där om du nu hade en dragning på skattekontot gällande slutskatten på det året. Där är det viktigt att du kontrollerar slutskattebeskedet så att det du bokfört som skatteskuld mot 2510 motsvarar inkomstskatten och 2514 motsvarar den fastställda löneskatten. Då bokför du som följande:
1630 med belopp i kredit
2510 med belopp i debet
2514 med belopp i debet
Då behöver du bara korrigera år 2s verifikation och inte skicka in något beslut om att ändra årsredovisningen m.m. Det är dock självklart upp till dig hur du gör.
Ber om ursäkt att det blev en novell till svar men hoppas du förstår alla mina olika tankar. Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
14:19
Hej!
Tack för din fråga. Här finns en tråd som går igenom försäljning av fastighet som kanske kan hjälpa dig. Jag rekommenderar dig dock att ta hjälp av en kollega inom redovisningsbranschen som är insatt inom området så att allt blir korrekt hanterat. Fastighetsförsäljning och bokföring/hantering av detta är ett mer komplicerat område så det är alltid bäst att ta hjälp för att få det rätt då det även ofta finns vissa skattemässiga justeringar man behöver ta hänsyn till. I princip så skall du bokföra bort tillgångens värde och intäkten i sin helhet, och redovisa eventuella mäklarkostnader m.m. Det är också viktigt att bokföra bort eventuella lån som finns. Fastighetsförsäljning är oftast momsfri vilket även betyder att eventuell moms på mäklarkostnaderna bör vara ej avdragsgill. Handpenningen bör bokföras mot tex 2420 när det erhålls och bokas bort när försäljningen sker.
Hoppas detta hjälper dig på vägen, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
14:15
Hej!
Jag har kollat med en kollega som kan Visma Administration som du verkar använda om hur du kan hantera detta. Du kan inte lösa det genom att ändra till ett annat bokföringskonto då rapporten utgår från fakturornas inställningar. Så det enklaste hade varit för dig att ta ut OSS rapporten för Januari som kommer innehålla moms och försäljning för varje land, och använda dessa siffror manuellt för att redovisa till OSS och till de andra länderna separat för den månaden och du kan sedan använda OSS funktionen på normalt sätt från och med Februari.
Vill du hålla intäkten och momsen separat i redovisningen så kan du flytta den delen av intäkten på 3109 till ett annat intäktskonto. Det finns inga direkta vägledningar kring vilket konto som bör användas utan det bästa är att skapa ett eget konto för detta, tex något annat inom 31XX kontogruppen.
I detta hjälpavsnitten finns mer information kring hanteringen av OSS.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
14:03
Hej igen!
Jag förstår vad du menar, men det är inte pengarna som är oskattade eller skattade utan resultatet. Årets resultat är baserat på alla intäkter och kostnader, där man tagit hänsyn till sådana interimsposter som t.ex förutbetalda och upplupna intäkter/kostnad, leverantörsskulder och kundfordringar m.m. Detta gör att årets resultat du redovisar för det året väldigt sällan är så enkelt som att du kan tänka det i form av pengar, eftersom det oftast inte är så enkelt.
OM det är så att du har inga kundfordringar, leverantörsskulder, interimsposter eller andra sorters tillgångar som inte är pengar i bokslutet så kan du på ett förenklat sätt utgå från ditt exempel vad som är vad du kallar "skattade pengar" men i annat fall så finns det tyvärr inte riktigt sätt att kolla detta eftersom det inte riktigt finns något som är skattade pengar i det avseendet.
Så har du alltså inga andra tillgångar än de pengar som finns på företaget, dvs din balansräknings utgående saldo året innan innehåller bara ett belopp på kassa och inga andra tillgångar så kan du räkna så som i exemplet på vad som du kallar skattade pengar. Dock så kommer du ju ha mer än dessa pengar på banken eftersom du även bör ha andra poster på eget kapital och skulder, t.ex aktiekapital.
Om du har några följdfrågor eller funderingar rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult så allt blir rätt och riktigt i din bokföring.
Ha det fint, hoppas detta gjorde det lite tydligare.
Josefine
... Visa mer
2023-03-23
13:39
Hej!
1. Jag skulle säga att du kan antingen bokföra det mot ett lämpligt konto inom 60XX konto alternativt mot ett 65XX konto.
2. Här kan du kolla hur du bokför detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-22
16:48
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. När du köper saker till företaget så är det alltid bra att tydligt ange att det är till företaget och ange ditt företags VAT nummer så det blir korrekt hanterat och man kan tydligt se att inköpet är för företaget. I och med att de angett moms på inköpet så låter det som att du blivit hanterad som privatperson och du har då ingen avdragsrätt för den momsen som tagits ut. I och med att du egentligen köpt varan som privatperson så kan man ju diskutera om detta verkligen skall hanteras som man brukar, dvs som ett inköp inom EU med fiktiv moms eller inte. Här tycker jag att det mest rimliga är att bokföra det mot ett lämpligt kostnadskonto utan momskod i debet och mot ditt skuldkonto tex 2893 i kredit för att visa utlägget. Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om de anser att det ändå skall redovisas som ett inköp inom EU med fiktiv moms. När du betalar ut detta så väljer du konto 2893 mot bankhändelsen.
Om de angett ett svensk VAT nummer på fakturan så bör du kunna hantera det som ett vanligt svensk inköp då de då säljer enligt svenska regler. Du bör då ha avdragsrätt på momsen om du har det i normala fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-22
16:32
Hej!
Tack för din fråga. Det låter lite som att du förväxlar resultatet med faktiska likvida medel, vilket inte nödvändigtvis är samma sak. Bara för att du har ett resultat för året på 100 kr så betyder det inte att du har 100 kr på bankkontot, och inte heller att du har 50 kr att dela ut i likvida medel. Med det sagt så finns det inga hinder att du flyttar de pengar du har på företagskontot till företagets sparkonto, så länge det finns tillräckligt mycket medel kvar för att betala företagets eventuella kortfristiga skulder. Då blir det bara ett flytt mellan två bankkonton, dvs tex 1930 kredit med uttagna beloppet och tex 1940 debet. Ingenting förändras för eget kapital eftersom detta inte påverkar den delen.
Så för att summera, en överföring mellan två bankkonton påverkar alltså inte eget kapital eller skulder sidan, utan bara tillgångssidan där man bara byter en tillgång mot en annan tillgång. Så länge det finns tillräckligt mycket likvida medel kvar på företagskontot för att kunna betala de skulder företaget har på kort sikt så finns det inga hinder att flytta över pengarna därifrån till ett sparkonto.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig hur du skall tänka.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-22
16:26
Hej!
Tack för din fråga. Du kan ta det som ett eget uttag och behöver inte sätta in dem om du inte vill, då jag antar att du är en enskild firma. Däremot så kan du inte bokföra de som en klumpsumma förutom om de kom in på samma datum allihopa, då går det bra. I annat fall så får du hantera dem på de datum de kom in på ditt privata konto, på enskilda verifikationer.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer