2023-05-02
11:18
Hej igen!
Tyvärr kan supporten endast hjälpa till med progamrelaterade frågor och inte om det gäller hur du skall hantera själva bokföringen av detta. Så om du behöver hjälp med hur det funkar rent programmässigt går det utmärkt att kontakta supporten och de kan koppla upp sig vid behov. Det kan också vara värt att tänka på en omstart av programmet om det blivit för mycket fel, vilket du kan få hjälp av supporten kring hur du gör det.
Om du behöver hjälp med hur du skall göra det rent bokföringsmässigt så rekommenderar jag dig att ta hjälp av en redovisningskonsult som kan se din bokföring och hjälpa dig med hur du korrigerar på bästa sätt. På vår hemsida hittar du information om konsulter som använder sig av våra program.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
10:10
Hej!
Du kommer behöva korrigera de verifikationer som innehåller dessa momskoder och ändra till de rätta momskoderna istället, så att de hamnar rätt i din momsrapport. Hur du korrigerar verifikationer kan du läsa om här. Det låter som att du kanske behöver även kontrollera momskoden för försäljningen och inte bara momskoden på dina momskonton. Om försäljningen skall hamna i ruta 05 så skall intäktskontot som använts på verifikationerna som orsakar avvikelsen ha momskod 05 med momssatsen som passar försäljningen. Om du menar att du använt 05 (25%) och 05 (12%) på 26XX konton så blir detta felaktigt, eftersom momskoden 05 är till för försäljningen så att den hamnar i rutan för momspliktig försäljning. Motsvarande momskod för utgående moms 25% är 10 och utgående moms 12% är 11, så du bör nog kontrollera de 42 verifikationerna som du säger orsakar avvikelsen i momsrapporten.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-02
09:12
Hej!
Tack för din fråga. Eget kapital har egentligen ingenting med dina nuvarande intäkter eller pengar att göra, utan blir lite luddig när man har en enskild firma. I princip kan man säga att på konto 2010 så samlas alla dina vinster/förluster, dina egna uttag/egna insättningar samt tex betald f-skatt. Så om saldot ligger på minus på 2010 bör det betyda att du har haft mer vinster och/eller mer insättningar än förluster och/eller egna uttag i det stora hela. Så länge kontot har ett minussaldo så brukar det oftast betyda att det är bra. Med tanke på att du bara använt kontona 2018 och 2019 i din omföringsverifikation så verkar det som att du bara haft vinst och gjort egna insättningar men inga egna uttag eller förlust, vilket i sin tur är positivt för företagets egna kapital.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-05-01
12:57
Stort tack även till dig Joachim! Mvh Jacob
... Visa mer
2023-04-28
09:07
Hej!
Jag rekommenderar dig att du kontaktar Skatteverket för att kontrollera hur du skall redovisa detta i och med att NE bilaga hanterar bara absoluta tal och inte minus/plus. I och med att det är en korrigering för 2021 så kan det vara så att de tycker att du skall lämna in en korrigering av 2021s NE bilaga där du tar med posten för förändring varulager som gäller för 2021, medan du hanterar det rent bokföringsmässigt i 2022 då det ändå är på en relativt stor summa. Detta betyder att den inte skall tas med i NE bilaga i 2022 i sådana fall. Så kontakta dem så bör de kunna hjälpa dig hur du skall fylla i 2022s NE bilaga på rätt sätt. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det är något som skulle kunna hjälpa andra användare i forumet.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-04-27
14:02
Hej Har kontrollerat detta lite närmare nu och det stämmer att du ändrar texten i rutan för kommentarer till att -5873 skall balanseras in i ny räkning. Mvh Joachim
... Visa mer
2023-04-25
09:54
1Gilla
Hej Du hanterar det på samma sätt som din inledande fråga. Enda skillnaden är att du inte fått hela summan återbetald denna gången. Du väljer egen kontering och konto 5410 på återbetalningen. På så sätt kommer du minska din kostnad för inköpet med de 2 000 kr du fått återbetalda. 5 000 - 2 000 = en faktiskt kostnad på 5410 på 3 000 kr. Ha en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-04-24
15:55
Hej Josefine! Tack snälla för ditt svar! Jag ska ta upp detta med Skatteverket och höra vad dom säger 🙂 Ha en fortsatt fin dag. /Sofie
... Visa mer
2023-04-24
13:30
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Normalt sätt görs inte skatteavdrag genom företaget på utdelningen utan skall hanteras av aktieägaren, men om företaget ändå hanterar skatten på utdelningen så skall detta bokföras i samband med utbetalningen och mot tex konto 2710. Det blir alltså 1930K med nettobeloppet, 2898D med hela utdelningsbeloppet och 2710K med skatteavdraget.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
10:55
Hej!
Jag hoppar in för att du skall få svar i din och AnnicaLs tråd. Jag skulle säga att det fortfarande blir som Annica skriver, det vill säga att eftersom fakturorna inte är utställda i ditt företags namn så är dessa inte avdragsgilla i ditt företag. Det är möjligtvis att det kan gå under utlägg men då behöver du även fakturera vidare dessa till den som skall påverkas av kostnaden samt skicka med underlagen eftersom dessa inte är dina. Man bokför det då mot ett 16XX konto temporärt, men viktigt att du får tillbaka dessa pengar till företaget eftersom det inte skall påverka ditt företag.
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket alternativt en konsult för hur du skulle kunna hantera detta om du är osäker.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-24
09:14
Hej igen!
Ingen fara alls, så lite så. Det är lite snårigt när det gäller just inköp inom och utanför EU så jag kan förstå att det känns jobbigt i början. 🙂
Ah då förstår jag lite mer vad du menar. Ja det verkar som att tryckfels-nisse varit i farten, det skall inte vara konto 2641 där nej utan 2645. Jag tar det vidare till de som ansvarar för detta så vi kan korrigera det så snabbt som möjligt, tack för att du uppmärksammade oss!
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
10:55
Hej igen!
Ingen fara. 🙂 Det är lite svårt att säga exakta konton då det beror på vad ni brukar använda m.m., men i tråden jag skickade så står det hur du skall hantera de olika fakturorna. Dvs du skall lägga in fakturan som ni tar emot som leverantörsfaktura och den ni skickar som kundfaktura, precis som vanligt. Sedan så kan du reglera båda fakturorna via kassakontot istället, dvs 1910, eftersom de inte har betalats på något sätt. Detta kan du alltså göra via kassa- och bankhändelser fast istället välja kassakonto och skapa händelserna för både betalningen och inbetalningen. Förslag på motkonto för leverantörsfakturan hade kunnat vara ett konto inom 59XX kontogruppen, tex 5910 annonsering om det handlar om det inom marknadsföring. Försäljningen av tjänsten bokför du mot erat vanliga försäljningskonto om det är er vanliga tjänst ni brukar utföra, tex 3041 försäljning tjänst 25% om det är 25% moms.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
09:18
Hej!
Tack för din fråga. Jag förstår tyvärr inte riktigt varför 0469 och 0431 finns med i verifikationen, men jag antar att det har att göra med någon internredovisning i och med att konton 0XXX och 9XXX inte finns med i kontoplanen utan oftast används vid internredovisning i system som stödjer detta. Här kan du läsa om hur du bokför inköp inom och utanför EU och vilka momskoder som skall användas.
I Visma eEkonomi så hade du bokfört ett inköp av tjänst utanför EU som följande:
1930/2440 ingen momskod kredit 10 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 10 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Tyvärr så stödjer inte programmet internredovisning så det är tyvärr svårt att ge råd kring hur du skall hantera den delen som bokförs/hanteras mot 0XXX kontona då det är svårt att veta hur det fungerar i ditt andra system. Det finns inga motsvarande konton för 0XXX heller i och med att programmet bara stödjer konton mellan 1000 och 8999. På ovan förslag så får du bokfört det som en kostnad och beräknat den fiktiva momsen, samt att det hamnar rätt i systemet. Varför ditt andra system använder 0XXX kontona är svårt att avgöra, eftersom du säger själv att de bör kopplas mot ruta 21 och 22 medan vid inköp av tjänst utanför EU så skall kostnaden bara hamna i ruta 22 vilket det gör med konto 4531. Kontot som är kopplat mot ruta 21 är 4535 med momskod 21 i programmet Du får gärna förklara lite tydligare vad just dessa konton gör i ditt andra system så kanske vi kan hjälpa dig vidare om det skulle behövas.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-04-21
09:12
Hej!
När ni betalade restskulden och därmed löste ut leasingen så blir detta en inventarie ja, så du måste hantera alla olika händelser var för sig dvs inköpet för sig och försäljningen för sig. Om nu restvärdet var mindre än ett halvt prisbasbelopp så kan du bokföra köpet/lösen mot tex 5410 förbrukningsinventarier. Inga avskrivningar skall då göras eftersom den är kostnadsförd direkt vid själva bokföringen av köpet. När ni sedan säljer den så blir det som följande:
1930/1510 med 112 700 i debet
39XX med 98 00 i kredit
2611 med 24 500 i kredit
60XX med 7 840 i debet
2641 med 1 960 i debet
Du måste alltså redovisa hela intäkten och hela provisionen eftersom det inte är tillåtet att kvitta intäkter mot kostnader.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-04-19
21:02
Hej Det stämmer att uppställningen under punkt 4 inte påverkas av vilket konto du väljer av 5960 eller 4511 så den gör du precis som du skrivit tidigare. Låter som ett bra upplägg att göra det månadsvis. Tänk på att vara nogrann med det som sker runt årsskiftet så du får med momsrapporteringen för inköpen i rätt år. Önskar dig en fortsatt fin kväll. Joachim
... Visa mer
2023-04-17
13:30
1Gilla
Hej igen!
Det är lite svårt att svara på tyvärr, det får du kolla med företaget som gett dig fakturan. Om de angett ett VAT nummer inom EU på fakturan och ditt VAT nummer står med samt att det inte angett något momsbelopp så låter det som att det skall hanteras som inköp inom EU. Tanken med fiktiv moms är då att du redovisar den fiktiva momsen med den momssatsen det hade varit om du köpt varan i Sverige. Så hade det varit 12% moms om du köpte en likvärdig vara här i Sverige så blir det 12% fiktiv moms.
Det spelar ingen större roll, men om det är en faktura du fått så rekommenderar jag att du gör det via inköp - leverantörsfakturor och sedan matchar den mot bankhändelsen. Matcha direkt inne i kassa- och bankhändelser gör man främst mot kvitton och liknande i vanliga fall.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer