2018-12-13
11:10
Hyrbil eller leasing följer samma regler som annars. D.v.s är det ur momssynpunkt en personbil så gäller 50 % av momsen som lyft. I det här fallet med minibuss så är det då 50 % av momsen som gäller som momslyft, resten är billeasing, alternativt hyra inventarie. Eller om man vill lägga upp ett särskilt 40XX-konto då den här kostnaden rent företagsekonomiskt skall påverka bruttovinsten men det är mest finlir. Även körjournal krävs för all resa och där gäller det att se upp var man har sitt tjänsteställe för att slippa förmån. Om Charlotte ursäktar så är 4010 tokfel då det är en hyra inte ett inköp. Lycka till!
... Visa mer
2018-12-07
07:01
1Gilla
Du skall bokföra detta som ett inköp av vara från EU-land med omvänd beskattning. Debitera konto 4056 med 1 146,24 Debitera konto 2645 med 286,56 (25 % av 1 146,24) Kreditera konto 2615 med 286,56 (25 % av 1 146,24) Vill du sedan att kostnaden skall hamna rätt så får du boka om från kto 4056 till kto 5420 men då efter att du kört ut momsrapport och bokfört momsavräkningen. Använder själv Visma Adm 2000 så där lägger man upp automatkonteringar för detta men har för mig att jag läst att eEkonomi har lite problem med sådant. Lycka till!
... Visa mer
2018-12-03
14:08
Hittade det här på Vismas sida faktiskt. https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/getting-started/a-start-moss.htm Spännande...
... Visa mer
2018-12-03
13:30
1Gilla
Bör ske till marknadsvärdet om det är du själv som köper det. Med marknadsvärde menar man inte inköpspris. Till annan ej närstående (typ granne) får du sälja hur billigt du vill. Bra att ha gjort rätt/smart utifall du får en fråga från Skatteverket. Lycka till!
... Visa mer
2018-12-03
13:24
Märkligt svar men det händer ju att dom inte kan reglerna utanför Sverige... dom är ju minst sagt teritoriella i sitt kunnande. Periodisk sammanställning skall bara lämnas om du sålt till en beskattningsbar person inom EU och det har du ju inte. Vilket gör att du inte kan få en förseningsavgift (inte böter) för något som du inte skall lämna. Kollade på Stripe och dom är väl bara en tjänst för betalningar via för Webföretag. Hittade lite i supporten om ditt problem och som jag tolkade det så är det ditt ansvar att det blir rätt. Och då kvittot visar finsk moms (som jag tolkar det) så skall den in till Finland... inte Sverige... Lycka till!
... Visa mer
2018-12-03
10:38
1Gilla
Inköp från EU med omvänd beskattning skall redovisas i den period dom gjordes, detta även oavsett om du har kontant- eller faktureringsmetoden. Att det är krångligt att ändra i eEkonomi är mer ett programtekniskt problem än Skatteverkets. Även låsningen av perioder ställer ju till det för den som är duktig och gör sånt. Där blir bokningen i en period men rättelsen i en annan. Om dom någonsin upptäcker detta och om det skulle få några följder är däremot en helt annan fråga. Lycka till!
... Visa mer
2018-12-03
08:23
1Gilla
Beror helt på om den tjänst du sålt räknas in i det som avses i MOSS. Din vanliga momsregistrering räcker inte i det fallet. Säljer du varor till privatpersoner inom EU så skall du idag ta ut svensk moms, så var även fallet med tjänster tidigare. Man tog ut den moms som gällde i det land där man hade verksamheten. Det är bl.a därför Facebook, Microsoft m.fl. finns i Irland som har 16 % moms. Den orättvisan kunde inte EU stå ut med så då bestämde man att vissa tjänster skall beskattas i köparens land och man måste då som säljare vara momsregistrerad där. En väldigt speciell registrering för man bedriver ju ingen egentlig verksamhet i det landet. Man får inte heller lyfta någon påförd moms i det landet trots momsregistreringen och köparen får inte lyfta den påförda momsen (i de fall den trots allt är företagare). Nu kan man ju undra varför dom inte helt enkelt istället bestämde en gemensam momsprocent på den typen av tjänster. Då hade det inte haft någon betydelse var man fanns och administrationen hade inte förändrats. Men så smarta är inte dom som bestämmer tyvärr. Och dom har väl inte heller tänkt på att nu hamnar en stor mängd moms i länder med hög momsprocent och hög köpkraft på nätet. En konsekvens av ett idiotiskt beslut. Men du bör alltså kolla vad som gäller din tjänst... Lycka till!
... Visa mer
2018-12-03
06:54
Intressant att "kursportalen" lägger på en moms som du troligtvis inte är registrerad till...
... Visa mer
2018-12-02
12:53
Hmm. Är kunden i Finland en privatperson antar jag eftersom du lagt på moms? Isf så bör du även kolla så att detta inte räknas som en elektronisk tjänst för om det är det så skall du vara momsregad i Finland och ta ut finsk moms.. Läs om MOSS på skatteverket.se. Är det ett företag som köpt så skall du ju inte ta ut moms utan ange deras VAT-nummer och dessutom lämna periodisk sammanställning.... EU-handel har aldrig varit lättare.... Lycka till!
... Visa mer
2018-12-02
08:38
2 Gillar
Byggnad ligger normalt inte som en inventarie utan just som byggnad. Värdeminskning på byggnad men ej på mark så det skall fördelas. Ej möjlig att göra andra skattemässiga avskrivningar på än enligt skatteverket uppställning. När det gäller värdeminskning på inventarier så avser man "ekonominisk livsläng" vilket då typ är så länge den kan ha ett värde för verksamheten, vilket iofs kan vara väldigt länge. Du kan inte skriva av på kortare tid än 5 år (enligt dom skattemässiga reglerna). Märkligt är att en korttidsinventarie, d.v.s en men kortare livslängd än 3 år, kan man skriva av direkt som kostnad. Längre livslängd än så innebär 5 år. Tiden över 3 år och kortare än 5 år finns inte liksom... Alla företag skall dock ha ett anläggningsregister, en förteckning över sina inventarier. Är bra på många sätt att ha. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-30
15:37
Kör Adm 2000 men med tanke på hur det beter sig när det inte får kontakt med Visma, laggar och jäklas, så är det väl bäst att bli klar ikväll. Har mitt eget moln i källaren liksom... Skulle applådera en hel vecka om man kunde få en offlineknapp i Adm, ja i alla lokala program faktiskt, så att man slapp sitta å vänta på att programmet får kontakt. En kontakt som är helt jäkla onödigt. Kör med byråstöd och hela paketet och har man många program igång och mina sidor ligger nere då är det nära till utbrott....
... Visa mer
2018-11-30
15:27
1Gilla
Ahh. du tänker så;-) Så där går det när man läser med ett öga och gör något annat med det andra. Förutsättningen är alltså att det redan är momsfri hyra, vilket det då förhoppningsvis är. Och hyra är ju momsfri i grunden... bra där... Nu får jag väl försöka fakturera klart innan Visma stänger ner ....
... Visa mer
2018-11-30
13:47
Men tänk då på att ni inte får lyfta momsen på den delen av hyreskostnaden som ni fakturerar vidare utan moms inom koncernen. Man får ju inte heller ta ut moms på hyran av en icke momspliktig hyresgäst vilket dels ställer till det för hyresvärdar i första ledet men även för dom som hyr ut i "andra hand" vilket det här då blir. Intressant fråga är också vem eller vilka som har hyreskontrakt. För om hyresvärden har kontrakt även med dom utan moms så får han inte lägga på moms på den delen av hyran... och han får då därigenom inte lyfta moms på de direkta kostnaderna på de delarna av lokalerna och inte heller på de delar av gemensamma kostnader som avser de delarna av lokalerna. Krångligt? Absolut! Gör folk fel? Självklart! Har fastighetsägare som kunder som då väljer att tacka nej till t.ex. föreningar eller loppisar då dessa inte är momspliktiga. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-29
13:13
1Gilla
Vilket bokslutsdatum har du valt? Du kan ju ha förlängt räkenskapsår och det är bokslutsdatumet som avgör när du skall ha stämman. Nu för tiden så kan man ju ha bokslut vilken månad som helst under året, tidigare så var det 30/4, 30/6,31/8 och 31/12 man hade att välja på. Viktigt att du har koll på registrerat räkenskapsår. Tolkar det även som att du kanske bildat bolaget själv. Tänk då på att du måste ha en aktiebok. Aktiebrev kan du ha om du vill men aktiebok är ett måste. Lyckat till!
... Visa mer
2018-11-29
10:40
En av många knasigheter med låsta perioder är att du kan bokföra den nu men tänk då på att inte lyfta momsen i den här perioden. Boka den istället mot, t.ex. 1650. Detta då du skall rätta momsen hos Skatteverket i rätt period. Väldigt korkad regel det här med låsta perioder och ger fel jämförelser mellan året och antagligen helt jäkla omöjligt att förstå vad som hänt när man skall kolla efteråt... Så går det när dom som inte jobbar med bokföring får bestämma.... Lycka till!!
... Visa mer
2018-11-26
10:52
Helt rätt här ovan om det nu inte är ett arbete som avser fastighet, då blir det en helt annan sak. Framgår inte av infon....
... Visa mer
2018-11-19
10:50
4 Gillar
Viktigt att tänka på när det gäller travhästar är att det finns ett pågående ärende som härrör sig från EU-rätten. Vinstpengar är inte momspliktiga vilket då påpekats. ST kontrade då med en startpremie som skulle vara momspliktig, av Skatteverket ansedd som ett försök att skapa momspliktig verksamhet (vilket man nog kan hålla med om). Var detta slutar vet man inte idag men blir det så att vinstpengarna inte är momspliktiga så innebär det i sin tur att du inte får lyfta någon moms på träningskostnader m.m. Ja allt som rör själva travhästen. Något som kan ställa till det en hel del för travSverige. Så det är även viktigt att hålla isär intäkterna från övriga intäkter och kostnaderna från övriga kostnader. Skulle förespråka ett helt eget 40xx-konto som heter typ hästkostnader eller något sådant. Går detta igenom så kommer det säkert att bli en hel del kontroller. Lycka till! Känner många travhästägare och gemensamt för dom flesta är att dom inte har några skattebekymmer, skatt blir det ju bara på eventuella vinster.....;-)
... Visa mer
2018-11-16
07:16
1Gilla
Tack för svaret. Det stämmer överens med min bild av vad som är säkrast när det gäller hosting/distanslösningar. Skall vidarebefordra den infon till min kunds dataleverantör som hävdar att deras installation är enligt era rekommendationer. Dom kör programmet lokalt men har datafilerna på en hostad server vilket gör mig skitnervös.... Tusen tack.
... Visa mer
2018-11-15
12:57
1Gilla
Det här är bara en liten del av de skyldigheter du har som företagare. Bokföring är i grunden enkelt men tyvärr så är det inte bara debet och kredit utan även en mängd regler och lagar som måste följas och vi i branschen har fullt upp med det. Betänk att Sverige idag är fullt av företagare som drivit, bokfört och deklarerat sitt företag utan att någon med kunskap om dessa regler tittat på det. Allt i linje med digitalisering och hur dom stora byråerna jobbar. Och det finns inga ursäkter. Det är din förbannade skyldighet att göra rätt så fort du registrerat dig för f-skatt och moms. Men tyvärr så har den här delen av vårt yrke ingen status då det inte är "fint" och inte kräver så mycket utbildning. Inte ens de förbund som organiserar vårt yrke tycker att det är är något att hålla på med. Men det beror på att dom oftast inte heller kan det..... Och när det gäller MOSS så är det så med den momsen... EU-regler och absoluta! Lycka till i fortsättningen!
... Visa mer
2018-11-15
12:34
1Gilla
Nja, säljare av elektroniska tjänster skall ju använda MOSS-systemet vid försäljning till ej beskattningsbar person (typ privatperson) och då blir dom momsregistrerade i Sverige och betalar svensk moms. Men den momsen är då ej lyftbar för dig som köpare och företag. När du handlar som företag SKALL du ange ditt VAT-nummer och då få en faktura med det angivet på och utan moms då du skall redovisa detta som omvänd beskattning. Vilket även framgår av texten hos Microsoft i det här fallet... Lurigt så in i he........ och lätt att göra fel...
... Visa mer
2018-11-15
07:49
1Gilla
Välkommen i branschen. Själv så använder jag Visma Byråstöd och så jag kan ju inte svara för Advisor. Men jag antar att det funkar på typ samma sätt, lägger upp kunden där och sedan kopplar den till de olika programmen som jag behöver/använder. Däremot så vill jag bara kolla om du har koll på att du, för att få vara verksam som redovisningskonsult, måste vara registrerad i registret mot penningtvätt? Inte alla som vet det och det är faktiskt det enda du måste för att få jobba i vår bransch... i övrigt så är det fritt fram för vem som helst... vilket man kan märka då och då. Välkommen och lycka till! jo, en sak till. Glöm inte ansvarsförsäkring och att det då är en speciell för vår bransch. Viktigt som tusan och kan vara bra då det är lätt hänt att det kan bli fel...
... Visa mer
2018-11-15
07:35
3 Gillar
Hoppas att du har koll på kunden och den är seriös. Annars är det ett klassiskt sätt att flytta pengar. Man betalar till dig med en falsk faktura som underlag. Du betalar tillbaks men får då betala till ett annat konto än företagets. Och vips så har företaget en kostnad som är betald "korrekt" och någon har fått 100 000 kr på sitt konto.... Upptäcks bara om Skatteverket gör dubbelgranskning. Lurigt som fasen. Och är det så att du känner kunden och det är någon i personalen som du bara haft att göra med i det här fallet så skulle i alla fall jag stämma av med ansvarig hos företaget att allt är korrekt. Förskingring är vanligt det också... Lycka till!!
... Visa mer
2018-11-15
07:03
3 Gillar
Om det är Visma Webfaktura du använder så skall du inte använda förhandsgranskning utan istället spara den på riktigt och skriva ut (eller maila) . Antar att det är på typ samma sätt i eEkonomi. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-13
14:31
I första läget så bör du boka det mot kto 3973. Om vissa delar låg som tillgångar så nollar du det senare. En fråga, skrev du avtal och sålde detta utan moms? Vilket då absolut vore möjligt då det är en hel eller avgränsbar del av verksamhet. Viktig dock att isf i avtalet ha en text som lyder typ: om mervärdeskatt genom myndighetsbeslut skall påföras skall även den erläggas. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-13
14:27
2 Gillar
Om jag förstår det rätt så är fakturan utställd på ditt aktiebolag och du har angett ditt VAT-nummer i och med att den är utan moms. Då bokar du den kredit 2393/2893 (lån aktieägare), debet kto 4535 (momsrad 21) debet kto 2645 (beräknad moms 25%) och kredit kto 2614 (beräknad moms 25%) Tänk även på att detta egentligen skall bokas den månad det hänt, även om du har kontantmetoden. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-13
09:33
2 Gillar
Dels så måste man ha bifirman i samma bokföring då det är samma bolag/förvärvskälla och dels så har jag gett det här tipset i samma frågeställning; Enklast att lösa detta är väl att man helt enkelt skaffat två olika förtryckta papper. Man kan med fördel trycka loggan för de olika verksamheterna i färg om man vill upp i hörnet. Kostar inte mycket att få det gjort. Vill man inte ha färg så kan man skriva ut sådana själv först i svart och kanske på ett lite färgat papper. Ser lite mer arbetat ut då. Vid utskrift så får man endera byta papper eller om man har en stoooor skrivare så kan man välja pappersfack. Bra på många sätt och man kan då dessutom ha rätt uppgifter om företagen längst ner på fakturan. Och tänk på att en bifirma i aktiebolag inte får innehålla ordet AB.... Så gjorde vi i alla fall förr. Dessutom så får du bra "brevpapper" för respektive verksamhet med logga på och allt. Mäkta proffsigt om man gör det rätt.... Lycka till!
... Visa mer
2018-11-12
12:48
Där ser man, ibland har man tur när man "tänker". Frågeställaren har antagligen inte angett VAT-nummer vilket gör att faktura innehåller en ej avlyftbar moms då det är fel köpare. Lurigt och väldigt märkligt att man på en sådan faktura med MOSS-moms anger momsbeloppet och VAT-nummer. Borde absolut särbehandlas tycker jag då den inte är avlyftbar. Och vi kan väl konstatera att det säkert lyfts en hel del sådan här moms runt om i landet. Tack för infon Jan@mitomada.se... Jag ställde även frågan till en av mina informationskällor och kunde istället delge dom din info innan dom letat klart.... Lätt är det inte...
... Visa mer
2018-11-11
18:05
1Gilla
Om du har så pass avancerad verksamhet och bokföring så är nog VismaeEkonomiSmart inte ett helt smart val. Å andra sidan så är ett "riktigt" program mer krävande då du måste kunna mer vilket också ger möjligheter att göra rätt för oss som "kan mer". Mitt råd är att du skall ta kontakt med en redovisningsbyrå eller flera och ta hjälp. Det svåraste vi gör är löpande redovisning, tyvärr är det helt utan status vilket gör att man idag tycker att även "ickeekonomer" eller t.o.m AI kan göra bokföring. Finns en mängd olika scenarior, framförallt kring moms, som det inte ställs frågor om och det beror nog inte på att man gör rätt utan att man helt enkelt inte vet att det är svårt. Vi i branschen har svårt att hänga med och du som "vanlig" företagare har inte en chans. Men jag skall även lämna ett typ förklaringssvar på ditt problem; när det gäller inköp från EU så finns det egentligen bara ett konto som hanterar det rätt genom att vara kopplat till rätt rad på momsdeklarationen och det är kto 4056. Vi har samma problem med andra inköp som skall hanteras med omvänd moms och gemensamt för dessa blir då att man får göra två bokningar. Först så tar man det, i ditt fall, via kto 4056, redovisar utgående och ingående beräknad moms, kör ut momsrapporten och då stämmer det. Sedan får man gå in och göra en omföring till rätt konto, i ditt fall till kto 1220 då detta är en inventarie som skall skrivas av och ligga i anläggningsregistret. Samma bekymmer skulle det vara om inköpet bara rörde sig om typ 15 000 kr fast då skulle du bokat om den till kto 5410 (förbrukningsinventarier). Att du skall göra ombokning i dessa fall beror på att kto 4056 ligger som ett varukonto men att du ditt fall köpt en inventarie. Det här gäller en mängd av inköp och det finns ingen praktisk lösning egentligen. Vi har kunder som har många inköp av olika slag och vi har en lösning men den går inte att använda i VismaeEkonomi tyvärr då den är för "komplex" för det systemet tror jag. Lycka till iaf. Och vill du fortsätta göra bokföring själv så kan jag rekommendera att du köper lite böcker av Björn Lunden Information. Dom är skrivna på vanlig svenska (inte kanslisvenska) och är väldigt bra. Vi använder dom själva i vår byrå, både som uppslagsverk och ibland som kursunderlag....
... Visa mer
2018-11-11
17:09
1Gilla
Sitter och funderar på hur det ser ut nu för tiden om säljaren tror att köparen är en ej beskattningsbar person och därför redovisar enligt MOSS-reglerna. Uppger man då det MOSS-VAT-nummer man har fått? Då är ju säljaren momsregistrerad i Sverige men momsen han påför är inte avlyftbar. Men jag kan inte hitta uppgifter om hur det ser ut på t.ex. hans faktura och det finns ju utländska företag som är momsregistrerade i Sverige. Även om jag i det här fallet skulle vilja påstå att den moms som påförts är MOSS-moms p.g.a att det ej angetts VAT-nummer vid beställningen. Dom flesta företag som handlar vi nätet med elektroniska tjänster och har med företag att göra vill ju ha VAT-nummer och använda omvänd beskattning. Det får mig att tro att det i det här fallet rör sig om en försäljning till en privatperson (ur säljarens perspektiv) och isåfall skall inte momsen var lyftbar för köparen. Men jag kan ha fel... få fasen gå till botten med detta och kolla vad som gäller...
... Visa mer
2018-11-09
11:51
Sista bokning bör du ta bort då du inte bokat den mot 1220 tidigare. I övrigt så var det helt korrekt. Tänk på att köra momsrapporten mellan första och andra bokning då 3973 oftast inte är momsmärkt. Lycka till!
... Visa mer
2018-11-09
10:37
2 Gillar
Fotvård, oavsett form är enligt skatteverket lista en ej skattefri förmån. Går att läsa på https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard/...... Så har du AB så får du förmån på den och har du enskild firma så skall den inte vara med alls... Lycka till!
... Visa mer
2018-11-07
11:12
1Gilla
Du bör ju sälja lagret till någon. Om det finns kvar så anser säkert Skatteverket att du skall uttagsbeskattas och momsas. Så sälj det för en billig peng till någon som inte är i familjen så att det försvinner ur bokföringen. Att du kastat bort det är svårt att bevisa tyvärr. Hur du gör i verkligheten är ju upp till dig och ditt samvete.... Lycka till!
... Visa mer
2018-10-31
10:11
1Gilla
Vi kör med virtuell server och Acronis (tror jag det heter) som då skall vara lätt att återställa. Jag skulle helst vilja ha en serverlösning med RAID där diskarna är grupperade i två skilda fysiska enheter som då är i olika lokaler. Men att få info om det verkar inte lätt. Skulle det vara möjligt så slipper man ju helt tidsaspekten som annars finns vid backup, d.v.s man tappar det som gjordes sedan sista backupen och det kan ju vara en hel del. En sak som inte bara jag efterfrågat är ju att byråstöd skulle kunna ha en funktion där man bestämmer när det skall dra igång en säkerhetskopia av alla kopplade program och dess innehåll. Skulle man då råka ut för något utanför kontorstid och efter att den backupen är körd så skulle en återställning vara grymt snabb. Min fil i det läget, gör alltid sådana vid uppdateringar, är på ca 15 gb så det är lite att hantera...
... Visa mer
2018-10-31
07:08
Till saken hör att vi har två kontor och vi jobbar mot samma server. Filialkontoret kör då fjärrskrivbord i servern vilket funkar fint (och ännu bättre när vi byter server och får svensk version, det är nog bara datatekniker som gilla engelska versioner).
... Visa mer
2018-10-30
16:13
1Gilla
För min egen del så har jag mitt eget moln (server) i källaren med backup och allt. Där vill jag väl egentligen ha en spegling mer än en backup för att inte få tidsaspekten som alltid finns med backup. Vi är ju några stycken på firman som kontinuerligt sitter och jobbar i programmen och vem minns vad man gjorde senaste 10 minuterna... Frågan kommer sig egentligen av att vi för några år sedan hade en glims i nätet lokalt och vi fick då korrupta filer i en kunds bokföring där hela leverantörsreskontran helt plötsligt saknade betalningar. typ 7 000 transaktioner som inte gick att återskapa. Och nu har jag en kund som kör Adm 2000 där deras hostingleverantör installerat programmen lokalt men datan på sina servrar. Personligen så tror jag ju att man bör köra fjärrskrivbord i det fallet så att allt hanteras inom samma server. Men det vore kul att få reda på vad Visma rekommenderar i den här frågan. När det gäller molnlösningar och eEkonomi så har jag sett, testat och förfärats över det programmet. Ganska många program idag som genom sin automatik och upplägg inte funkar för oss som "kan" och "vet" hur man skall göra. Kör även, tack och lov, med byråstöd då jag inte föll för infon om hur fantastisk Advisor skulle vara och läser man kommentarerna om det programmet så var nog det ett bra beslut. Vi får väl se om Visma kommenterar detta, är lite klent med deras kommentarer ibland kan jag tycka, framförallt när det gäller funktioner och praktiska upplägg.
... Visa mer
2018-10-30
15:27
1Gilla
Om man har nätverk och dessutom köper en hostingtjänst för sina datafiler hur rekommenderar ni då att man lägger upp installationen? Skall jag lägga programmet lokalt och ha datafilerna "hostade"? Eller skall jag ha programmet och filer och rubbet på hostingservern och köra fjärrskrivbord? Känns oroväckande att ha programmet lokalt och filerna "borta" för vad händer om det glimsar lite i kontakten mellan oss och hostingtjänsten? Har fått olika svar av olika dataleverantörer så jag tänkte att ni säkert har någon rekommendation.
... Visa mer
2018-10-30
14:54
1Gilla
Hmm. En intressant fråga kan jag tycka då värderingen blir speciell, framförallt om det är mycket pengar och ett aktiebolag. Vem förvarar tackorna? Hur vet man att dom finns kvar? Intyg, engagemangsspec, aktuellt värde m.m... Har inte varit med om detta någon gång men intressant fråga som sagt.
... Visa mer
2018-10-30
10:35
Och tänk även på bilförmån, körjournal och annat spännande som inträder när du köper en bil.Lycka till!
... Visa mer
2018-10-23
07:20
Köpet bokas debet 1210 med beloppet ex moms, debet 2641 med momsen och totalbeloppet kredit 2890. Detta då under förutsättning att den är levererad under perioden och att detta då anses vara ett avbetalningsköp. Är begreppet hyrköp så bör man nog kolla lite till. Och om det nu är ett avbetalningsköp så bokas sedan avbetalningarna debet 2890 med amorteringen, debet 8400 med ränta och kredit 19xx. Avskrivning påbörjas vid direkt då den början användas. Men som sagt, begreppet hyrköp kan ställa till det och är antagligen inte samma som en avbetalning, vilket min info då avser så det är viktigt att veta vad som avtalats. Lycka till!
... Visa mer
2018-10-22
05:56
1Gilla
Personligen så skulle jag lägga upp ett 40xx-konto då det här enligt mig är direkt bruttovinstpåverkande, men är det en engångsföreteelse så funkar ju 4600 då även om kontonamnet är lite missvisande.
... Visa mer
2018-10-19
09:56
Är inte den datorn slängd då den gick sönder? Brukar vara fallet med sådan inventarier. 😉 Den har ju oavsett idag nästan inget värde om det är en normal kontorsdator.
... Visa mer
2018-10-17
10:53
Funkar men glöm inte att du skall deklarera den hyran och ta med den i din kontrolluppgift från bolaget.
... Visa mer
2018-10-16
06:22
2 Gillar
Bokföringen av en enfunktionsvoucher (det heter ju så sedan några år) är inte lätt då den påverkar balanskonto (i och med att det är en skuld) men den skall ändå momsas, och man kan inte momsmärka balanskonto då det inte heller kommer att stämma p.g.a att det bokas både debet och kredit på det kontot. Enklaste sättet att lösa detta, enligt mig, är helt enkelt att inte ha enfunktionsvoucher. Om man istället kallar det restaurangkupong och därigenom inte vet vad kunden kan köpa för den så bör det bli en flerfunktionsvoucher, och då bokar man momsen som Mikael skrev. D.v.s vid inlösen. Kupongen bör då förslagsvis ge rätt till en lunch eller samma belopp som man betalat. Om t.ex. lunchen kostar 95 kr och man säljer ett 10-häfte för 900 kr så kan man endera betala en lunch med kupongen eller köpa något annat men då är det "bara" värd de 90 kr man betalat för den. Möjligen kan Skatteverket anse att det inte är en flerfunktionsvoucher om du inte säljer varor med andra momssatser men man vet ju aldrig. Hur man konterar en enfunktionsvoucher är däremot knepigare. Jag tror dock att det skall göras enligt följande: Försäljning häfte 900 kr. Debet 19XX 900 kr kredit 2420 720 kr 2611 180 kr Vid inlösen av en kupong Debet 2420 72 kr kredit 30xx 72 kr Du får en momsdiff men om jag inte har helt fel så anser ju Skatteverket att det inte skett någon omsättning vid betalningen och idag så bryr dom sig inte i att det inte stämmer på momsdeklarationerna. Något som skapar hjärnsmärta hos en gammal redovisningskonsult. Har googlat lite och hittade även en dom som sa att man inte behöver slå in i kassaapparaten när man löser in egna kuponger. Detta är då en märklig dom då man isf inte har någon som helst koll på vilken "skuld" man har till sina kunder. Och det kan vara en ganska stor balanspost när man hållit på några år. Den domen är dessutom helt emot mitt förslag längre upp då man i den inte anser att inlösen är en försäljning. Märkligt då det är då man levererar varan/tjänsten. Viktig sak i sammanhanget; ange alltid på kupongen hur länge kupongen gäller. Då kan man rensa registret med sålda kuponger när året gått.
... Visa mer
2018-10-09
13:45
1Gilla
Om du löser upp en fond (säljer eller byter förvaltare) så måste du realisera eventuell förlust/vinst. Så om du har 100 000 kr placerat och löser in den och får typ 101 000 kr så blir det debet 1935 101 000 kredit 1880 100 000 kredit 8821 1 000 (kan vara annat konto men det är skattepliktig iaf) Så ja, du bokför vinsten vid varje tillfälle. Om du löpande bokför förvaltningsavgiften så är väl endera 6570 (bankkostnader) eller 6400 (förvaltningskostnader) lämpliga. Lycka till!
... Visa mer
2018-10-09
13:39
Enklast så, du loosar ju momslyftet men det är ju ingen förmögenhet direkt. Har själv märkt att ganska många näthandlare saknar möjlighet till att ange VAT-nummer vilket då gör att man in princip inte kan handla som företag. Märkligt egentligen.
... Visa mer
2018-10-08
14:09
Om dom tar ut importmoms så har du köpt in varan som privatperson. Företag har idag inte importmoms på det sättet utan man hanterar den som omvänd beskattning, typ som inköp från EU. Så en fråga är vem som står som köpare; du eller ditt företagsnamn? Och har du AB så är det ju lite lurigare ändå.
... Visa mer
2018-10-04
06:07
Hmm. Antar att du bokar inbetalningen från Capito som en inbetalning av fakturan. Det är då fel, du skall istället boka den inbetalningen manuellt på det sätt som Mikael skriver. När du sedan får slutlikviden från Capito så får du hantera den mot fakturan. Om det ens är möjligt i eEkonomi vete katten. Det programmets automatik och ovilja till manuella bokningar ställer ju till en hel del. Lycka till!
... Visa mer
2018-10-04
05:55
1Gilla
Den delen av bilförmån kan vi väl konstatera att Skatteverket har lite problem med. Och hur mäter man kostnaden om den laddas i ett vanligt vägguttag på arbetsplatsen? Här har utvecklingen sprungit ifrån Skatteverket.
... Visa mer
2018-10-04
05:50
Om affären är gjord på det sättet och det är en personbil så får inte du lyfta någon moms på det inköpet, och inte ta ut någon moms av leasingföretaget när dom köper den och det är ju inte intressant för dom. Det dom alltid gör är att dom ersätter dig för mellanskillnaden mellan restskuld och marknadvärde, detta för att inte bilen skall lämna momsvärlden och därigenom inte gå att lease ut igen. Så jag håller inte med om det resonemanget, däremot är just att boka det som en sänkning av erlagda leasingavgifter väldigt logisk.
... Visa mer
2018-10-04
05:45
1Gilla
Bensinen skulle jag bokföra på 5070 (rep underhåll hyrd lokal) eller 5090 (övriga lokalkostnader). Service och reparation på konto 5500 (reparation och underhåll), det kontot avser just inventarier vilket man då får säga att gräsklipparen är. Lycka till!
... Visa mer
2018-10-02
13:19
1Gilla
Som jag har lärt mig så skall man bokföra den som en kreditering på leasingkontot då man betalat "för mycket" i leasing. Kan iofs få den effekten att man får en positiv leasingkostnad men även det är ju på sätt och vis rätt. Och man skall då även, vid leasing av personbil, redovisa 50% moms. Men som sagt, det finns flera tolkningar av hur man skall göra. Men jag kan tycka att den här är logisk. Det finns dock fall där man "säljer" leasingkontraktet till en ny leasetagare och då är det full moms på den försäljningen av avtalet så vitt jag lärt mig. Har dock aldrig varit med om det upplägget själv. Lycka till!
... Visa mer
2018-10-01
06:49
3 Gillar
Det finns även många fördelar med att ha pengar kvar på kontot i den enskilda firman. Inte bara den att man har pengar till skatten utan även som underlag för räntefördelning och expansionsfond. En enskild firma och din skatt mår bäst om du alltid har restskatt (men då har pengar kvar till skatten och då i firman) för då kan du hantera skatten lite extra smurtigt. Vet man att man får restskatt och har pengarna i firman så skall man inte betala in den före 31/12 utan hellre då före typ 10/2. Då finns beloppet som underlag för räntefördelning nästa år och du slipper räntor på restskatten... Inte lätt men vem har sagt att det skall vara det (förutom vissa politiker som inte begriper bättre). Lycka till!
... Visa mer
2018-09-28
11:27
1Gilla
Bör läggas in som en kreditfaktura i systemet och då bokas lika fast baklänges.
... Visa mer
2018-09-28
11:18
2 Gillar
Vid inköp från EU så skall du ha angett ditt VAT-nummer och därigenom så vet säljaren att du är en beskattningsbar "person" och han anger då reverse charge samt tar inte ut någon moms på fakturan. Du skall sedan bokföra det på rätt konto t.ex. 4056 om det avser varor som normalt sett har 25% moms här i Sverige. Det kontot hamnar sedan på rad 20 i momsrapporten. Du skall sedan även boka utgående moms på kto 2615 med 25 % och ingående moms på kto 2645. Då stämmer den. Exempel 2 är lurigare. Har du fått moms på fakturan från ett eu-land så har du antagligen inte angett VAT-nummer och säljaren tror att du är en privatperson. Den momsen är inte avlyftbar om det nu inte är så att säljaren har en svensk filial och därigenom ett svenskt VAT-nummer. Det kan även vara så att det är en elektronisk tjänst och då är det svensk moms men den är inte avlyftbar den heller då han tror att du är en privatperson. Och konstigt nog så skall du hantera detta inköp enligt exempel 1 även om det egentligen inte är en reversecharge hanterad affär. Krångligt? Javisst! EU i ett nötskal. Och inte nog med det, om du nu råkar ha kontantmetoden för momsredovisningen så skall du hantera allt detta när du får fakturan, även om du betalar den senare, för EU-handel skall alltid hanteras enligt fakturametoden. Lycka till!
... Visa mer
2018-09-21
06:57
Så sant, så sant. Bedriver du verksamhet i Norge så är det endera fast tjänsteställe eller ombud... tyvärr.... Lycka till!
... Visa mer
2018-09-21
06:14
Helt rätt och det funkar fint även om uppläggningen av kontona tar lite tid. Man kan även, åtminstone i Visma Adm, lägga upp det som en konteringsmall.... Trevlig helg..
... Visa mer
2018-09-20
15:43
Säg ett inköp av förbrukningsinventarie från EU 500 kr. Debet 5410 500 kr/Kredit 1930 500 kr Debet 9056 500 kr/Kredit 9999 500 kr Debet 2645 125 kr/Kredit 2615 125 kr Vi har då gjort automatkontering på 9056 med samma belopp på 9999 men motsatt (utifall det är en kredit) och sedan automat med 25 % så samma sida 2645 och motsatt sida 2615 . (funkar så i Visma Adm.... Tycker själv att den här är bra även om det tar lite tid att lägga upp men man får en renare resultaträkning och/eller balansräkning......
... Visa mer
2018-09-20
15:18
Har haft en kund som "råkat ut" för det. Endera får man skaffa ett ombud eller kontakta en norsk redovisningsbyrå. Beror även på om man har ett fast tjänsteställe eller ej. Sedan får man full norsk bokföring med allt material där, och allt skall även bokföras i Sverige (där bokade vi efter balans- och resultatrapporter). Så där spontant så skulle jag rekommendera ett norsk AS som dotterbolag istället. Anledningen till att min kund inte gjorde det var att norska arbetsrättsregler inte var kompatibla med deras arbetssätt. Men annars så hade det varit absolut lättats då det hålls isär på ett helt annat sätt. Hur man gör det vet jag inte, antagligen kontakt med norsk konsult och ta det därifrån. Inget av alternativen är lätta och inte billiga heller. Kan väl säga så här att skulle jag få en kund som börja jobba i Norge, då får han byta byrå för det känns jäkligt osäkert. Och norska Skatteetaaten är inte lätt att få kontakt med.... Lycka till!
... Visa mer
2018-09-20
15:11
1Gilla
Absolut ett alternativ men det kan bli rätt många konton. Vi har "snott" ett upplägg från Glasmästeri på data (ett branschprogram) och lagt upp 90XX-konton som vi "lägger till" vid eu-handel och även vid omvänd byggmoms. Då kan vi använda vilka konton vi vill av dom ordinarie och sköter själva momsredovisningen med dessa konton. Dom syns inte i en resultaträkning och påverkar inte resultatet då vi har lagt upp dom så. T.ex. 905 Inköp varor EU 25% (med rätt momskod), 9999 omföringskonto 99xx-konton (utan momskod). Vi har då även lagt automatkontering till 26xx-kontona. Funkar fint när man väl lagt upp dom. Åtminstone i Visma Adm. Kan tänka mig att eEkonomi får spunk om man försöker något dylikt där. Riktigt bra är det när det gäller byggmoms. Vi har en kund som både säljer byggtjänster och innehar hyresfastigheter vilket då ställer till det en hel del. Dom byggjobb han köper till sina fastigheter är alla fakturerade utan moms och det kan då vara dels nybygge (1181), rep av lokal (5170) men även då rep av lägenhet och där får han ju inte lyfta momsen vilket blir lite spännande. Men där funkar vår modell kanon....Det märkligaste är att det inte finns några frågor om just det här med som vår kund har, och det tror inte jag beror på att alla gör rätt..... snarare tvärsom.... framförallt lurigt då om man har lägenheter där man inte får lyfta momsen....
... Visa mer
2018-09-20
13:25
1Gilla
Hmmm. Fast säljer han i Norge så räknas nog det som verksamhet där. Han jobbar ju åt er som säljare där vilket då bör innebära att ni har verksamhet där. Det skulle iaf jag gissa. Bör ni nog kolla upp... blir jäkligt dyrt annars... NI kan även kolla här och antagligen fråga dom vad som gäller: https://www.grensetjansten.com/sv/foretag/planera/syfte/ta-uppdrag-i-norge/svenskt-aktiebolag/
... Visa mer
2018-09-20
13:05
Å grattis. Antar att ni då har verksamhet i Norge. Om ni omsätter mer än 50 000 kr där så skall ni endera ha ett ombud eller egen redovisning och redovisa moms i Norge. Finns lite att läsa på www.nordisketax.net som är ett samarbete mellan dom nordiska skattemyndigheterna. När det gäller eran norska arbetare så blir han beskattad i Norge och ni får en filial i Norge... Ni får då bokföring i Norge för den norska delen, samma sak skall även då bokföras i den svenska bokföringen och sedan skall ni i bokslut/deklaration ta hänsyn till erlagd norsk skatt. Ni skattar nämligen på den norska delen av ert resultat.... Har haft en kund med detta och det är väldigt "kul"..... Har ni mycket verksamhet där så skulle nog jag rekomendera att ni istället startar ett norskt dotterbolag (AS) och kör all in där med den norska delen. Men det kräver lite jobb och eftertanke. Lycka till!
... Visa mer
2018-09-20
06:31
Vill man dessutom sedan få kostnaden på "rätt ställe" i sin resultaträkning, det är ofta inte en varukostnad, så får man boka om från 4535 (eller 4056 om man använt det) till rätt konto bland sina omkostnader men då EFTER att man kört ut och bokat sin momsrapport. Om vi nu skall vara företagekonomer liksom....
... Visa mer
2018-08-24
05:04
Så skulle även jag gjort även om jag är rätt säker på att Skatteverket skulle kunna ifrågasätta om dom var nödvändiga för arbetets utförande.
... Visa mer
2018-08-14
08:02
1Gilla
Om du lämnar tillbaks bilen, eller överlåter leasingen till någon annan (utan ersättning) så kostnadsför du den förutbetalda delen som en leasingkostnad helt enkelt. Momsen skall i det är läget, så vitt jag vet, inte röras. Om du löst ut den och köpt den så bör det bli samma sak även då. Moms blir bara aktuell om du får ersättning för skillnaden mellan lösebelopp och marknadsvärde men det var väl inte aktuellt i det här fallet så som jag förstod det. Lycka til!
... Visa mer
2018-08-09
11:18
Tror inte att du då kan har rätt räkenskapsår, d.v.s som slutar 0630. Vilket det då tydligen skall vara i det här fallet. Möjligen så kan man göra så och ändra bokföringsdatum till 0630. Det kan oxå fungera när det bara är en. Är det många så är det lättare att göra på mitt sätt. Vi gjorde förkortat räkenskapsår på en enskild firma (som hade förlängt men valde att avsluta per årsskiftet ändå) och där hade vi bokfört både januari och februari. Där gjorde vi som jag beskrev. Det som är och blir lie märkligt är att behandlingshistoriken (som är så viktig och ingen frågar efter) blir konstig då en SIE-import blir bara just det, en SIE-import. vem som gjort vad och när i den filen vet man då inte.....
... Visa mer
2018-08-09
05:39
2 Gillar
Jo alltså, Schweiz är ju inte med i EU och räknas därför som export och då skall du inte ha någon moms på försäljningen. Den får kunden, antagligen, betala till tullverket i Schweiz......
... Visa mer
2018-08-09
05:32
1Gilla
Du kan å ena sidan redigera SIE4-filen som då bara är en vanligt textfil men det borde vara bättre att göra som jag ibland har gjort. 1. Ta en säkerhetskopia (bra utifall liksom) 2. Gör en SIE4-export men bara med då utan den där sista onödiga verifikationen. Du hittar det under Arkiv/export/verifikationer. Där kan du då välja vissa eller som i ditt fall, t.o.m en verifikaton. 3. Radera det nya året. 4. Lägg upp det nya året igen men då med rätt längd. 5. Importera verifikaten igen och vips så har du rätt år och kan bokföra den för förtretliga verifikationen nästa år istället.... Lycka till!
... Visa mer
2018-08-08
15:18
Och tänk på att det inte blir någon ägarförändring då du och firman är samma sak. Egentligen så blir det ingen annan påverkan i bokföringen än att det börjar dyka upp bilkostnader. Och som sagt, se till att ha en till 100 % korrekt körjournal. Annars får du en förmån som bygger på ett nybilspris om dryga 170 000 kr om jag inte minns fel. Vad bilen är värd är orelevant i sådana här fall. Lycka till!!
... Visa mer
2018-08-08
15:12
I adm så kan du byta datum men inte ta bort verifikat. Men du kanske kör eEkonomi? En annan nyfiken fråga; du vet om att du inte får ändra räkenskapsår hur som helst. I enskild firma kan du bara ha kalenderår och aktiebolag måste du tillstånd från Skatteverket för att ändra. Om det inte är en koncernanpassning för då går det ändå. Lycka till!
... Visa mer
2018-08-07
13:55
2 Gillar
Kan nog tycka att det vore bra om du tog kontakt med en redovisningsbyrå eller revisionsbyrå och redde ut vad du/ni egentligen säljer och om det till och med kan innebära att du/ni levererar tjänster till företag inom EU och då borde lämnat periodisk sammanställning samt ha VAT-nummer på era kunder. Förseningsavgiften på periodisk sammanställning är 1 250 kr.. Inbetalningar utan underlag är aldrig populärt hos Skatteverket och inte heller hos oss i branschen då man egentligen begår ett bokföringsbrott om man saknar underlag. Så detta bör ni fixa innan någon annan kontrollerar vad ni gör. Lycka till.
... Visa mer
2018-08-07
06:14
2 Gillar
Idag så rekommenderar jag ingen att driva någon form av verksamhet som innebär garantiansvar som enskild firma. Tar man byggtjänster som ett exempel så har konsumenter en 10-årig reklamationsrätt som då även den ligger personligt. Ett aktiebolag kan man likvidera och då allt lugnt. Om ditt företag går bra och du inte har så tokstor pension så bör du även fundera på att sätta av maximalt till p-fond som sista åren. Om du sedan behåller företaget, vilket du mycket väl kan göra fast du är pensionär, så betalar du mycket mindre avgifter på de inkomster som du då skjutit upp och löser upp som pensionär. Det är absolut också något som du bör räkna på. Lycka till!
... Visa mer
2018-08-07
06:09
2 Gillar
eEkonomis så kallade lönemodul är såvitt jag förstått i princip bara ett sätt att få ut lönebesked. För att få en korrekt bokföring av löner och dess kostnader så skall du ha ett riktigt löneprogram, t.ex. Vismas. Just semesterlöner hanteras ju inte alls, åtminstone inte tidigare, i eEkonomi utan man rekommenderar t.ex. Excel för att ha koll på det. Vilket är rätt märkligt när vi i branschen knappt skulle klara av det men "vanligt folk" skulle.... jo tjena....
... Visa mer
2018-08-07
06:04
1Gilla
Rekvisita är som allt annat endera förbrukningsinventarier, förbrukningsmaterial eller inventarier. Beror på vad det är, kostnad och ekonomisk livslängd. Just rekvisita är lite speciellt då Skatteverket antagligen skulle kunna ha lite synpunkter på den eventuella privata nyttan om du skulle få en granskning. Beror som sagt var på vad det är. Hur man bokför något styrs ju framförallt av hur du skall använda det. Har du dessutom företaget hemma så dyker det upp ännu mer skatte-/moms-problem. Hyr du en lokal så borde det bara vara att förvara dom där för att allt skall vara lugnt, men det är som sagt nyttan i verksamheten som avgör. Lycka till!
... Visa mer
2018-08-07
05:59
Helt rätt. Begreppet eget uttag finns ju egentligen bara i enskild firma/hb. Absolut inte i aktiebolag.
... Visa mer
2018-08-06
12:51
1Gilla
I så fall så bör detta ur momssynpunkt vara ett helt vanligt inköp men vanlig lyftbar moms. Då har dom en momsfilial i Sverige helt enkelt. Skall alltså bokas som om du handlat i Sverige....
... Visa mer
2018-08-06
12:17
Hmmm. Det kan ju även vara så att Apple tror att du är en privatperson, d.vs.ej beskattningsbar. Beror helt på om du angett ett VAT-nummer eller ej (eller på annat sätt visat att du är en ej beskattningsbar person) . Och har du inte angett ett VAT-nummer så kan det vara så att denna faktura innehåller av dom påförd svensk moms för tjänsteleverans inom EU och den är då ej avlyftbar för dig som köpare. Man skall alltid som företagare se till att säljaren vet att man är just företagare, detta då genom att ange VAT-nummer. Då blir det oftast ingen moms på fakturan. Det finns iof vissa företag som även har en "vanlig" svensk momsregistrering men det är inte så vanligt. Dom nya reglerna kring moms och tjänsteleverans som började gälla 20150101 innebar att om man säljer elektroniska tjänster till privatperson (ej beskattningsbar) inom EU så måste man vara momsregistrerad i köparens land. Men det innebär inte att köparen får lyfta den momsen. Hur gör man då när man har köpt något från ett EU-land och säljaren tror att man är en privatperson och därför påfört svensk moms. Ja, enligt den info vi fått så skall du ändå hantera den den som ett EU-inköp, d.v.s lägga på och dra av moms. Men då på fakturabeloppet inklusive den av dom påförda momsen (den är ju inte avdragsgill för dig).. Det samma gäller dig som säljer elektroniska tjänster till personer i EU-länder. Först och viktigast är att fastställa om köparen är en beskattningsbar person. Först när man vet det så kan man vet hur man gör med momsen. Finns lite att läsa om detta bl.a. på Skatteverket.se.... Lätt? Inte alls... Görs det fel? Jajamensan.... Lycka till!
... Visa mer
2018-07-30
09:11
1Gilla
Inventarier av mindre värde har man rätt att dra av direkt men måste inte, även om dom håller längre än 3 år. I aktiebolag så är det dock viktigt att se till att dom faktiskt är värda något. I enskild firma så kanske man vill ha en inkomst även om det "kostar" skatt. Man måste också se upp så att inte anskaffningen av flera inventarier "hänger ihop" för då kan Skatteverket se det som en gemensam inventarie och man har inte rätt att dra av dom enskilda direkt. Lycka till!
... Visa mer
2018-06-28
14:19
1Gilla
Det är bara att återföra P-fonden i bokslutet. Debet 21xx och kredit 8819. Du kan inte göra det löpande under året. Lycka till!
... Visa mer
2018-06-28
05:21
2 Gillar
Och framförallt, lär dig förstå hur en balans- och resultaträkning fungerar och sambanden där emellan. Min erfarenhet av det är att då blir kunden bättre på beslut, kunden inser också att det är väldigt viktigt att det blir rätt för att kunna fatta rätt beslut, det infinner sig också en insikt om att det inte blir lättare om vi lägger till några 1 000 lagparagrafer som skall följas. Följden blir att vi får in bättre underlag som är mer korrekt och vi får även en mer krävande kund, vilket bara är kul då kraven är helt plötsligt är viktiga och reella. Inte bara låg skatt och sortera papper....;-) Har genom åren samtalat med ganska många egna företagare som glada i hågen gör sin bokföring själv och lämnar in deklarationer av alla de slag men som samtidigt när man frågar inte tror att det är så rätt att det duger till beslutsunderlag. Rätt skrämmande faktiskt men ack så vanligt. Har många exempel på där det blivit riktig tokigt och slutat med konkurser, ekonomisk misär och till och med skilsmässor. Och allt det för att "spara pengar" då bokföring är så förtvivlat "dyrt". Även där har ingen kunnat säga vad det kostar då dom bara "vet" att det är dyrt.
... Visa mer
2018-06-27
12:00
3 Gillar
Efter 30 år som redovisningskonsult så hävdar jag ännu att det som kräver mest kunskap om lagar och regler är den löpande bokföringen. Den är rent praktisk rätt enkel men den skall löpande följa momslagar, skattelagar, till viss del redovisningslagar m.m och det kära medmänniskor kan inte ens vi i branschen till 100 % men vi kan jäkligt mycket. Om du gör bokföringen själv så kan du inte skylla på okunskap när Skatteverket dyker upp, det är ditt jäkla ansvarsområde, så att säga, att följa gällande lagar och regler. Mitt råd är att du absolut skall göra så mycket som möjligt själv, lär dig att förstå resultat- och balansrapporter, ha god ordning och lämna in ett material till byrån som är i ordning, då får du en löpande granskning av byrån. Om dom skall göra samma kontroll som du får då fast efteråt så tar den längre tid och blir dyrare. Dom uppdrag som jag fått in under mina år där kunden gjort jobbet själv har till 100 % brutit mot dom flesta gällande lagar till mindre eller större utsträckning. Tyvärr så har bokföringsjobbet ingen status, drakarna i branschen vill ha kunder som gör jobbet själv (då slipper dom ansvar) och sedan tar dom skitmycket betalt för bokslut och deklaration. Att göra ett bokslut och årsredovisning på ett korrekt bokfört material kräver viss kunskap men inte alls lika mycket som att göra grundarbetet. Till sist, ställ krav på er byrå, ifrågasätt och diskutera och kan dom inte svara, byt! Den större delen av byråer är väldigt duktiga och dom behöver inte vara auktoriserade för att vara bäst... men som i alla branscher finns det dåliga och man får oftast vad man betalar för och begär.... Lycka till!
... Visa mer
2018-06-25
12:51
Beror på hur stor del av bolaget du köper och om det är ett noterat eller onoterat bolag.
... Visa mer
2018-06-18
06:35
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kontoplan i bokslut v/s administration. När man för över från Administration till Bokslut så sker ingen som helst jämförelse av kontonamn och man kan inte importera en kontoplan från Admin till bokslut, inte vad jag kan hitta i alla fall.... Har man i Admin ändrat namn på ett konto så ändras inte det i bokslut. Missar man sedan det, vilket är lätt hänt, och sedan för över till Admin och då får frågan om man skall ändra kontonamn (vilket kan vara praktiskt då man ofta lägger upp eller ändrar även konton i bokslut) så byts då även namnet i Admin till fel namn. Men då har man ju redan börjat köra nästa års bokföring och vad händer då med kontonamnet i det året? Jo inget för det finns ingen tabell eller koll på att konton heter olika mellan olika år i Admin. Det här är jäkligt roligt när man har en kund som tidigare haft versaler i kontonamnen (jäkligt fult men deras problem). Dom byter anställd på tjänsten som då är duktig och skriver om samtliga konton i Admin. Jag får en säkerhetskopia, för över den till bokslut och vad händer då? Jo i bokslut har ju jag versaler sedan tidigare år och helt plötsligt så är vi tillbaks dit. Borde gå att ha ett mycket bättre system på detta tycker jag. En helt annan sak är att huvudkontoplanen som finns i Bokslut men som man bara kommer år när man lägger upp ett nytt konto, det är den i särklass bästa och mest korrekta kontoplanen men man kan inte se den på något annat ställe. Bra kontoplan men irriterande funktion...
... Visa mer
2018-05-17
13:58
1Gilla
Om du fakturerar privatpersoner i ett digitalt fakturasystem så hanterar du personuppgifter som berörs av GDPR. Är det dessutom ett webbaserat program så har du ett biträde som du måste ha avtal med. Att i fortsättningen använda diverse obskyra gratisprogram på nätet är nog inte att rekommendera. De kunduppgifter du har får du inte spara hur länge som helst och absolut inte använda hur som helst och alla dina kunder har när som helst rätt att få reda på vilka uppgifter du har, varför du har dom, hur du hanterar dom och få ett utdrag. Gäller även att se upp med vad man har sparat i sin mailbox. Finns ingen ände på hur omständigt det här kan bli, ju mer man funderar på det ju mer kommer man på....
... Visa mer
2018-05-17
13:51
2 Gillar
Nix, har ingen betydelse då skatten är din privata och inte företagets. Behöver inte bokföras.
... Visa mer
2018-05-15
09:12
2010 avser mer ackumulerade summan av tidigare års uttag/insättningar och resultat. Restskatten är ett rent privatuttag egentligen... Lycka till!
... Visa mer
2018-05-15
08:23
Tänk på att en av bolaget hyrd parkeringsplats eller helt enkelt tillhandahållande av en parkeringsplats kan ge underlag till förmånsbeskattning. Framförallt för dom som jobbar där det kostar att parkera normalt sett. Detta oavsett om du har en förmånsbil eller privat bil....Fri parkering skall värderas till marknadsvärdet, d.v.s vad det kostar att parkera i närheten av arbetsplatsen....
... Visa mer
2018-05-15
06:17
Momsen har blivit rätt spännande dom senaste året men hanteringen av inköp från EU-länder och nu då även import från länder utanför EU. Tar man sedan försäljning och periodisk sammanställning så blir det ännu mer spännande.
... Visa mer
2018-05-15
06:15
1Gilla
Det finns några märkliga "fel" i Vismas skatte- och bokslutsprogram där programmen gör olika avrundning beroende på var i programmet du är. Otroligt irriterande. Och tar man bilagan för upplupen Fora-avgift i bokslut så räknar den aldrig lika som Fora när man skall göra avstämning, även det otroligt irriterande. För att få rätt slutsumma så får man fylla i fel siffror... Att det skall vara så jäkla svårt.....
... Visa mer
2018-05-14
15:25
1Gilla
Beror lite på om du har faktureringsmetoden eller kontantmetoden och om du haft bokslut per 2017-12-31. Har du faktureringsmetoden så skall du redan ha redovisat den momsen, har du kontantmetoden så beror det ju på om du betalat den. Dessutom så beror det på vad fakturan avser. Om den är en avgift framåt i tiden, typ januari, och du inte heller har betalat den i december, så får du inte lyfta momsen då, även om du har faktureringsmetoden. Moms får lyftas vid leverans av vara/tjänst eller vid betalning. Avser den det här kvartalet så skulle jag byta datum på den, om det går vill säga. Bokföring är i sig kanske lätt men regler, lagar och bestämmelser är något av det svårast vi har i vår bransch. Personligen så rekommenderar jag alltid att man gör så mycket som möjligt själv men låter en redovisningsbyrå registrera in det i ett program. Då får man en löpande granskning av någon som kan reglerna (och som har en ansvarsförsäkring om det skulle bli fel)... Lycka till.
... Visa mer
2018-05-14
15:18
2 Gillar
Enligt skatteregler så skall man ha förmånsbeskattning för privat användning även av mobiltelefon, inte bara t.ex. cykel... (ja, det finns förmånregler för det också). Har dock aldrig hört att man blivit beskattad för det men allt kan hända. Det som är märkligt är att ett företagsabonnemang är dyrare än ett privat. Varför? Ja säg det. Men vill man göra rätt så kan man ha telefonen i firman, specad räkning och sedan varje månad redovisa förmånsvärde på de privata samtalen. Eller om man enskild firma, i deklarationen.
... Visa mer
2018-05-14
09:02
Helt rätt att man skall se upp med stölder och dess avdragsrätt. Finns ett rättsfall där personal förskingrat och då fick man till slut avdrag för detta min inte förrän i kammarrätten. Märkligt resonemang av Skatteverket kan man tycka. Stölder och bedrägeri är iofs inte en del av rörelsen men bara möjliga genom att rörelsen finns. Kan man tycka är självklart faktiskt.
... Visa mer
2018-05-13
18:43
Om du har enskild firma och inte får dra av det så kan du lika gärna betala privat eller genom eget uttag. I enskild firma så är ”ej avdragsgillt” lika som privat. Det är avdraget som är intressant. Det är däremot en helt annan sak om man har AB.
... Visa mer
2018-05-13
14:56
1Gilla
Om vi förutsätter att Skatteverket skulle godkänna avdraget och då utan att förmånsbeskatta dig, något som jag betvivlar starkt, så är ju allt en arbetsresa om du inte "dräller runt" rent privat också så att säga. Kto 5800 för resekostnad, boende och sedan traktamente för merkostnader. Men det gäller att skatteverket ser detta som en utbildning, vilket är osannolikt. Men om du kan få en "bakomkulisserna"-visning före och kanske efter, någon form av information och sedan ha papper på det så ökar chansen för att det skall gå igenom. Men å andra sidan är det en försvinnande liten chans att du blir granskad. Men den finns, glöm inte det. Lycka till!
... Visa mer
2018-05-13
14:52
Så vitt jag vet så är det en avdragsgill kostnad vad gäller skatter, dock ej momsmässigt. Hittade ett inlägg som sa att man bokför det på kto 6390, övriga riskkostnader. Så du får kreditera 1689 och debitera 6390 och se till att det kontot är avdragsgillt skattemässigt.
... Visa mer
2018-05-12
13:45
2 Gillar
I Visma adm så kan du markera dom som är aktiva och sedan välja "visa aktiva". Då finns dom kvar när du behöver dom men syns inte annars.. väldigt praktiskt faktiskt. men det beror ju på vilket program du har... Lycka till!
... Visa mer
2018-05-08
15:34
1Gilla
Bilersättning i enskild firma skall väl egentligen inte bokföras över huvud taget då det är en deklarationspost. Vi brukar bokföra den och då på konto 7331 (att bokföra dom på 5800 är ju helt fel om du frågar mig då det är frågan om en reseersättning. I deklarationen så återför vi den sedan under punkt R13 "bokförda kostnader som ej skall dras av" sedan så gör vi avdraget där det skall vara på punkt R22. Om du använder förenklat årsbokslut så får du ju egentligen inte bokföra privata kostnader. Man har ju förenklat genom att införa begränsningar som är precis lika svåra att hålla reda på som vad man skall göra... märkliga äro överhetens vägar. Lycka till!
... Visa mer
2018-05-08
10:44
1Gilla
Hmm. Den vinsten från handelsbolaget bör ju delägarna skatta för, inte bolaget. Har dom satt in pengar från handelsbolaget så bör det bli insättning från ägarna och fördelas efter samma fördelning som dom hade i handelsbolaget, som inlåning då typ. Inte som intäkt och inte aktiebolaget var delägare. Någon som är i min bransch borde nog kanske titta på det där kan jag tycka. Så att det blir rätt på alla plan, handelbolag, handelsbolagsdelägare och aktiebolag... Lycka till!
... Visa mer
2018-05-07
15:33
1Gilla
Första förhöjda hyran går till leverantören, dock som ett värde i form av bil. När du erhåller betalningen från firman så blir det bara en reglering av firmans skuld till dig (debet 2018 alt 2893), kredit 1930 typ. Lycka till!
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »