2024-12-03
08:46
Hej Det är andra regler i ett aktiebolag. Gällande avdrag i deklarationen så måste följande vara uppfyllt. Misstänker att det är svårt att uppfylla i en lägenhet. 1. inte kan anses ingå i bostadsutrymmet, eller
2. att kontoret blivit inrett på sådant sätt att det inte längre kan användas för bostadsändamål. Du kan läsa mer om detta på skatteverkets hemsida och har du fler frågor så rekommenderar jag att du tar kontakt med skatteverket. Detta för att det är många olika regler och undantag som kan skilja sig åt från fall till fall. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/326332.html /Joachim
... Visa mer
2024-03-27
09:53
Gör en manuell verifikation och boka om från räntekostnad till eget uttag så löser det sig. Eller också lägger du in det i ruta R13 på NE-blanketten.
... Visa mer
2022-01-05
11:33
Jag vill flika in lite snabbt här igen med ett tillägg!
Är det så att du inte kan korrigera verifikationen som programmet har skapat kan du vända den med en manuell verifikation. De konton som har använts ser du inne på verifikationen.
/Tinne
... Visa mer
2020-01-03
10:23
Hej!
Du kan lägga upp din befintliga inventarie under Bokföring - Inventarier så du får med inventariet i din inventarielista för att göra fortsatta avskrivningar. Eftersom det tidigare har gjorts avskrivningar på inventariet så ska du inte registrera den som "helt ny" utan vid Redovisat värde anger du värdet inventariet har i bokföringen för tillfället. Kika gärna i vår skrivna hjälp om att lägga till inventarie, här finns fältförklaringar för varje del så du närmre kan se hur du fyller i uppgifterna. Vad det gäller konteringen för kommande avskrivningar kan du se hur de olika invenatriekonteringarna ser ut under inställningar - Inventariekontering. Din befintliga bokföring för byggnaden som du importerat med SI-filen behöver du inte göra något med.
Återkom om något känns oklart. 🙂
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2018-04-03
16:15
1Gilla
Ja det är underlager Eget kapital stärks - ökar - med egna insättningar Mikael
... Visa mer
2018-12-29
20:00
Fantastisk läsning! Tack 🙂 Jag använder mig mestadels av 2018 vid inköp av varor och vid försäljning då jag alltid använder mitt privata konto istället för företagets bankkonto (Jag driver också enskild firma). En fråga som dykt upp hos mig är skatteverkets återbetalning av momsen. I mitten av året 2018 så fick jag tillbaka och insatt 7200kr momspengar till mitt privata bankkonto från föregående år 2017. Jag bokförde detta under året 2018: K - 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) D - 2013 - Övriga egna uttag. Nu inför det kommande årsbokslutet så ligger jag + 7200kr på konto 2013. Var detta rätt tillvägagångssätt? Kommer dessa 7200kr att läggas på resultatet så att min "vinst" ökar så att jag behöver skatta för dessa momspengar? Jag borde väl inte få skatta på pengar jag fått tillbaka i form av moms? Ska jag korrigera 2013 med något innan bokslutet eller sköter detta sig självt när man bokför årets resultat och 0 - 2013? Tacksam för svar!
... Visa mer
2018-07-11
06:46
Eller går till Skatteverkets sida, där alla värden finns överförda från tidigare år och införda för året baserat på dina inlämnade momsredovisningar. De värden som saknas kan du lätt föra över med hjälp av resultat- och balansräkningen från Visma och en tidigare deklaration i näven.
... Visa mer
2016-02-16
17:00
Hej Instämmer i Karls svar om bokning efter bolagsstämman men vill bara ställa några kontrollfrågor: 1) Har du/ni ett Aktiebolag? 2) Verifikationen 1/1 2014 antyder att bokningen görs av balanserat resultat tom 2013-12-31. Finns det ingen motsvarande bokning av resultat från 2014 som borde ha gjorts under 2015 efter bolagsstämman? MVH Rolf
... Visa mer
2015-04-27
14:05
Hejsan! Detta är en fråga som jag aldrig har fått förut och inte har någon kunskap kring. Jag har försökt att läsa mig till hur du ska göra men hittar inget bra svar just när du köpt en häst till en ridskola. Jag ber dig därför ta kontakt med en redovisningskonsult istället så att du får ett korrekt svar.
... Visa mer