2018-06-15
09:07
Hej ingeli, Nej man ska inte behöva klarmarkera en period först för att kunna lägga in semester en senare månad. Däremot kan du ej lägga in semester som går över två olika avvikelseperioder via en och samma registrering. Utan dessa måste läggas period för period. Jag har tyvärr ej lyckats återskapa ert problem. Utan registrerade semester två veckor i juni och utan att klarmarkera gick jag sedan över till juli månad och lade in ytterligare en veckas semester. Vilken version av Visma Lön har ni? Gäller detta på samtliga anställda eller har ni endast provat på en anställd och hur är den inställd? Månadsavlönad/timavlönad? Har den förtroendetid? Vilka perioder gäller det? Får ni nåt felmeddelande från programmet när ni försöker lägga in semester framåt i tiden? Återkom gärna med mer info så kan vi kika vidare på det eller om du hellre vill ta kontakt med supporten. Ha en fin dag och välkommen åter! /Cecilia
... Visa mer
2019-06-17
11:34
Hej Headline! Jag tror att ditt ärende lämpar sig bättre via telefon, jag ber en kollega kontakta dig! /Hilda
... Visa mer
2018-05-18
07:10
Hej Cecilia, När du registrerar frånvaro så rekommenderar vi alltid att man använder sig utav snabbvalen. I ditt fall så har du ett snabbval som heter Vård av barn och väljer datumintervallet för hela din period. Om den anställde har månadslön så kommer då en hel månadslön redovisas på lönekörningen och sen kommer det redovisas vård av barn 100% avdrag. Då det kan bli så att avdraget då blir större än månadslönen beroende på vilken månad frånvaron ligger på så kan man då högerklicka på snabbvalet och välja konvertera snabbval till rader. Du har då möjligheten att ändra beloppet på avdraget så att det motsvara beloppet på månadslönen. Detta innebär att du ej kommer ifrån att ange antal timmar på snabbval vård av barn. Då denna löneart endast går att ställa in mot enhet timmar eller dagsavdrag ej kalenderdagar. Hoppas att denna lösning kan fungera för dig. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-05-18
08:57
Hej Whoju, När du kikar på semesterskuldlistan så specificerar den antalet semesterdagar som företaget är skyldiga de anställda och kostnaden för dem men när det gäller förskottsskulden så är det den anställdes skuld till företaget. När ett uttag av förskottssemester gjordes så tar semesterdaglönen och semesteravdraget alltid ut varandra., vilket innebär att det inte påverkar de sociala avgifter i det fallet. Detta innebär då att det inte är några sociala avgifter på förskottsskulden som specificeras på semesterskuldlistan. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-30
10:11
Hej Ann-Sofi, Har man en tjänstebil, med helt fritt drivmedel betalat av arbetsgivaren så utgår ett förmånsvärde på privatkörning med 1,2 x marknadsvärdet av förbrukat drivmedel. Detta bokförs då i löneprogrammet mot 7398, Förmånsvärden. Många motkonterar då detta med konto 7399. Har man bilförmån med nettolöneavdrag vilket innebär att ett löneavdrag görs direkt från nettolönen för en anställd. Då påverkar det varken den skattepliktiga bruttolönen eller arbetsgivaravgiften för arbetsgivaren. Den anställde betalar arbetsgivaren med beskattade medel och få därmed förmånsvärdet för en skattepliktig förmån reducerat med belopp upp till förmånsvärdet. Hos Skatteverket står det så här: "Om den anställde har betalat för bilförmånen med sin nettolön ska du minska förmånsvärdet med det belopp som han har betalat. Det betalda beloppet redovisar du i ruta 017. Det belopp som återstår - förmånsvärdet minus beloppet i ruta 017 redovisar du i ruta 013. Om förmånsvärdet blir 0 eller negativt skriver du 0" Det bokförs med följande konton: 7398 värdet av bilförmånen 7398 bilförmånsavdrag som sänker det skattegrundande beloppet 7690 nettolöneavdraget = det som är betalat för bilförmånen Hoppas att det var detta du menade och inte vad som kallas för omvänd löneväxling med bilförmån. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-30
11:24
Har läst på ett annat inlägg att eEkonomi har den egenheten att den inte ändrar bakåt, varför kan man undra då det alltid varit så i alla "normala" program. Inte undra på att det blir fel när användarna till stor del inte är insatta i hur det fungerar....
... Visa mer
2018-04-20
11:02
Hej Saku, Precis som Eva-Lena skriver så får det inte finnas några röda fält och deltidsschema måste kopplas till ett heltidsschema. Då du får felet "Gick inte att importera. Kontrollera schematiden", har du korrekta slut och starttider på schemat. Vad har du fått för sysselsättningsgrad på schemat? Är det ett deltidsschema eller heltid? Återkom gärna med mer info. /Cecilia
... Visa mer
2018-04-18
14:21
Hej Nina, I löneprogrammet har du möjlighet att ställa in på dina scheman om de ska ta hänsyn till röda dagar och helgdagar. Den rutan heter Anpassa arbetsschemat enligt inställningar för helgdagar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar mm Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar m m väljer du vilka arbetstider ska gälla för företaget för helgdagar, övriga arbetsfria dagar och arbetsdagar med förkortad arbetstid. Om alla anställda på företaget inte har samma arbetstid för dessa dagar så lägger du in arbetstiden i respektive anställds kalendarie. Du kan läsa mer om detta i Arbetsscheman» Hoppas att detta hjälper dig. /Cecilia
... Visa mer
2018-04-16
13:51
Hej Tobbe, Om din revisor redan har hanterat dessa fakturor manuellt istället för att låta programmet hantera det som programmet vill så rekommenderar jag att du gör så här för att få så få verifikationer och rättelser som möjligt. Börja med att kolla att du under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter har en bock i rutan Använd manuell betalning av fakturor. Sen gå du in under Bokföring - Verifikationer - Skapa ny. Skapa en rättelse för alla dessa fakturor genom att hämta konto 1510 och då får du fram en ruta med faktura. Välj dina fakturor en efter i rullisten och på var sin rad med konto 1510 och boka bort mot 1930/1910. På så sätt försvinner dessa fakturor från vyn Försäljning - Kundfakturor - Obetalda fakturor. För att du sen inte ska få fel saldo på 1910/1930 så måste du korrigera denna verifikation och boka bort den. Vill bara passa på att länka till den skrivna hjälpen för Registrera kundförlust» Hoppas att du löser det och ta gärna annars kontakt med supporten som du hittar under kontakta oss. /Cecilia
... Visa mer
2018-06-25
12:37
Hej, När man får detta meddelande så beror det alltid på ej kompletta scheman eller avtal. Dessa är då rödmarkerade. Kontrollera även de schema och avtal som är markerade som inaktiva. Finns det möjlighet att komplettera dem även om de inte ska användas så gör gärna det. Under Avtal är det vanligt att tex detaljhandeln är rödmarkerat och inkomplett och det beror i så fall på att det på flik OB-regler saknas en starttid för företaget ordinarie arbetstid. Under menyn Schemaläggning - Arbetsscheman beror det oftast på att deltidsscheman ej har ett valt heltidsschema på raden Baserat på heltidsschema. Kontrollera gärna också att ni inte har två scheman med helt identiska namn. Om ni ändå inte får det att fungera så kontakta gärna supporten via kontakta oss då vi gärna då vill titta på det tillsammans med er. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-09
14:53
1Gilla
Tack Cecilia, då ska jag läsa på lite.
... Visa mer
2018-04-04
11:28
Hej ABS, Det går alldeles utmärkt att ha det så som du vill. Om jag är både löneadministratör samt användare av Lön 300/600/Anställd så behöver du har följande inställningar. I löneprogrammet så behöver du vara upplagd/är du upplagd under Arkiv- Användare med din e-post till arbetet och det är den som blir löneadministratörens inloggning till vismaspcs.se och tjänsten Anställd. Denna användaren är då även kostnadsfri i tjänsten. För den andra användaren som sedan enbart ska vara användare av tjänsten Anställd och där enbart se sin kalender och inte heller tjänsten Bokföring & Fakturering behöver den vara upplagd på följande sätt. I löneprogrammet ska den personen då även ligga upplagd under Personal - Anställda. Och på flik 1 Personuppgifter ska det finnas en annan e-postadress, då tex en privat fast på raden för e-post arbete då det är den e-posten som ligger upplagd där som blir inloggningen och användarmejlen för Anställd. Längst ned på samma flik under Internettjänster måste man då även ha ett bock i rutan för den tjänsten som ska användas och ett startdatum med från och med datum. När dessa inställningar har gjorts så får man synkronisera register under Arkiv - synkronisera internettjänster. Du kan läsa mer om detta i Kom igång med Anställd för företaget Återkom om det verkar oklart. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-04
13:19
Hej Gunilla, Sjuklön gäller dag 2-14 på en sjukperiod och brukar i regel vara 80% av lönen. I Lön 300/600 baseras sjuklön på lönevariabeln månadslön alternativt timlön och ska det beräknas på något mer tex övertid/OB så måste man göra anpassningar för det. Om man ska ha sjuklön på bonus är helt och hållet upp till det avtalet ni följer. Vill ni däremot betala ut sjuklön som baseras även på dessa belopp så återkom gärna. /Cecilia
... Visa mer
2018-04-04
12:10
Hej Gosia, Jag har redan besvarat din andra forumtråd i ämnet men om du redan har justerat språkinställningen kan det vara så att du även måste justera under systemspråk. På din sista bifogade bild kan du i den vyn även gå in under fliken Administrativa inställningar och kontrollera där det står Systemspråk. Se till att du har även Svenska där. Efter att dessa ändringar har gjorts är det viktigt att både dator och löneprogrammet startas om för att de ska slå igenom. Du kan prova att annars byta från månadslön till timlön på den anställde och byta tillbaka igen innan du sparar. /Cecilia
... Visa mer
2018-08-31
07:05
1Gilla
Felaktig export av Anläggningsregister låter det som enligt mig. Och felaktigt svar av supporten angående import i eEkonomi. Däremot är själva importfunktionen (ironiskt nog) i eEkonomi korrekt då. //Herr Uppenbar 🙂
... Visa mer
2018-04-04
09:59
Hej Petra, Om jag har inställningen att intjänade året är samma som uttagsåret så innebär det i princip att de anställde får sin fulla semesterrätt redan första dagen på året. Däremot är det viktigt att tänka på att om jag slutar under det pågående året eller har ej semestergrundande frånvaro så kommer jag ej tjäna ihop lika många dagar under året som jag redan har tillgång till vid årets start. Alltså innebär detta att mina intjänade dagar under året ej blir lika många som mina betalda och den anställde har tagit ut för många dagar. Läs gärna mer om detta i dokumentet Byte av semesterperiod» Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-04-04
09:32
Hej Gosia, När man får detta felmeddelandet så beror det oftast på att man har fel språk/land inställt på datorn. Det kan du kontrollera under kontrollpanelen - nationella inställningar. När du har ändrat här så behöver du starta om datorn och programmet, sen ska det fungera. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-19
07:36
Hej Peter, Precis som Davor skrev kan du enkelt ladda ned den senaste versionen av ditt program från vår hemsida. Däremot har jag mejlat dig en länk för säkerhetsskull, kolla då både inkorg och skräppost. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-03-19
13:08
Hej Isabelle, Om man har gjort inställningen med att sjukavdraget för tjänstemän enbart är 90% istället för 100% så ska programmet välja rätt löneart åt er när ni använder snabbvalet sjuk. Hur man gör den inställningen kan du läsa mer om i Sjukavdrag för tjänstemän efter dag 14» Däremot då den anställde har en månadslön på 40 800 kr så bör programmet välja löneart 3120 då hans årslön är högre än 7,5 basbelopp. Vilka belopp som gäller för 2018 kan du hitta här under ekonomifakta. Om du vill veta vad som skiljer dem åt är det enklast att kika under Lönearbete - Lönearter och leta fram dem en efter en och titta på beräkningsformeln. I mitt fall blev det olika avdrag beroende vilken löneart som användes. Läs gärna med under flik 3 Egna inställningar på lönearten i fältet beskrivning, där får man ofta en bra förklaring till när lönearten ska användas eller ej. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-07-10
13:01
1Gilla
Hej Markus, Jag är helt med dig i det du skriver, och här har vi som programleverantör såklart ett ansvar att stötta den här utvecklingen. När det gäller avstämningar, vet jag inte om du tittat något på Visma Advisor Period & År? Det är tjänst som vi lanserade under 2017 och där man med en smidig direktintegration mot Visma eEkonomi och med hjälp av automatiska avstämningar och checklistor sköter bl a löpande avstämningar, men även bokslut och deklaration. Idag finns det stöd för K2, men här kommer såklart även Enskilda Firmor och K3 att fungera på sikt. Tack för ditt inlägg /Victor
... Visa mer