2023-03-16
09:03
Hej!
Verkar som att du fått svar på din fråga i din andra tråd som du skrivit här. Återkom om du har fler funderingar kring detta.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
16:47
Hej!
1. Du bokför mot själva uttaget/utbetalningen i kassa- och bankhändelser och väljer egen kontering, där du väljer tex 7331 om det är skattefri milersättning.
2. Vad jag kunde se så skall kostnadsersättningar lämnas som en kontrolluppgift i arbetsgivardeklaration, i en ruta som man klickar i. Om det är däremot är skattepliktig ersättning också så redovisas detta som en förmån och det skall därmed beräknas och redovisas arbetsgivaravgifter oavsett om du tar ut lön. Här kan du läsa mer om både hur du redovisar skattepliktig och skattefri milersättning.
Ha det fint
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
16:44
Hej!
Så länge det är utlägg och inte kostnadsersättningar så verkar det inte behöva redovisas i arbetsgivardeklarationen. Detta bör i sin tur betyda att det inte krävs att redovisa det på lönebeskedet förutsatt att det inte betalas ut i samband med lönen utan vid ett separat tillfälle. Det kan dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket om detta även gäller vid tillfällen så som tex friskvård och liknande men det bör vara samma princip då detta är utlägg och inte kostnadsersättningar.
Ha det fint!
Josefine.
... Visa mer
2023-03-15
08:55
Hej!
Tack för din fråga. I denna tråden så kan du läsa lite om hur detta hanteras och andra sorters hanteringar kring kapitalförsäkringar. Det är mycket riktigt att nedskrivningar av kapitalförsäkring inte är avdragsgilla och att den hanteras i 4.3.b. Eventuella återföringar är sin tur inte skattepliktiga, där det finns vissa begränsningar till om detta får göras och till hur mycket uppskrivning av värdet som får ske.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
08:41
Hej!
Tack för din fråga. Om du redan gjort klart 2022 (dvs stängt och deklarerat) så kan du inte korrigera det året i efterhand enligt god redovisningssed utan rättelser skall göra i nästkommande öppna period. Här kan det dock vara bra att dubbelkolla med Skatteverket då rent bokföringsmässigt så kan rättelsen ske i 2023, men det kan vara så att du ändå behöver rätta deklarationer för 2022.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-15
08:36
Hej igen!
Ingen fara alls. Ja precis, det läggs tillbaka igen i R14 så det inte påverkar skattemässiga resultatet men redovisas fortfarande i resultaträkningen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-14
13:55
Hej!
Skulle säga att det beror på om det är du som är redovisningsskyldig av moms och försäljning för slutkunden eller om det är Airbnb. Dvs om din intäkt blir istället försäljning mellan två företag, du och Airbnb, eller om det är försäljning mellan dig och slutkunden där Airbnb bara erbjuder plattformen. Där är det bäst att kontrollera med Airbnb och när du får svar så kan du ta kontakt med Skatteverket för vägledning hur du skall redovisa din försäljning. Airbnb bör vara ett plattformsföretag vilket du kan läsa mer om här.
Du skall oavsett alltid redovisa din intäkt i sin helhet och kostnaderna (avgifterna) i sin helhet då det inte är tillåtet att kvitta dessa. Så om totala intäkten är 3 000 och avgiften är 200 dvs du fått utbetalt 2 800 måste du redovisa intäkten på 3 000 i kredit och kostnaderna på 200 i debet. Om försäljningen skall redovisas som försäljning inom Sverige så stämmer det att det blir 12% moms ja. Avgiften de drar bör ha omvänd skattskyldighet men det får du kontrollera med Airbnb då det beror på vart de är momsregistrerade och hur de hanterar dig dvs som ett företag eller inte.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-14
13:43
Hej igen!
Det räcker åtminstone inte för att kunna få lov att dra någon eventuell moms och jag skulle spontant säga att det inte räcker som underlag för kostnaden men det är dock lite svårare att svara på. Här finns det lite vägledning kring vad som är krav på att det skall finnas för uppgifter i en verifikation/underlag, men det är som sagt inte enkelt att säga tyvärr. Här har du vad som krävs för avdrag när det gäller moms. Om du känner dig osäker om det underlaget du skickar krävs för avdrag av kostnaden så rekommenderar jag dig att ta hjälp av tex Bokföringsnämnden eller Skatteverket för att kolla vilka krav som finns. Det kan vara värt att även kontakta Netflix för att se om de kan ge kompletterande underlag till dig som visar tydligare vad du köpt och eventuell moms.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-14
10:25
Hej igen!
Aha okej, tack så mycket. Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister för att kontrollera så jag inte missar något som kan hjälpa dig.
Det finns ingen optimal hantering för det du önskar eftersom skapa order är en inbyggd funktion i programmet Visma Administration. En tanke är att om du inte vill skapa en vanlig faktura till din kund, kan du skapa en kontantnota från ordern istället. Du kan även välja vilket konto som ska användas för kontantnotor (kassa) under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer. På så sätt kan du anpassa kassakontot för dina Swish- eller kortbetalningar om du önskar det.
Min varmaste rekommendation är att du testar detta i Övningsbolaget och inte i ditt skarpa bolag. Du hittar Övningsbolaget under Arkiv - Öppna företag.
Jag har full förståelse för att du vill hitta ett arbetssätt som förenklar och så du slipper alla manuella moment. Har du varit i kontakt med mina kollegor som arbetar med integrationer? Slå gärna dem en signal och hör om det finns något som skulle kunna fungera för dig. Du når mina kollegor på 0470 - 70 61 00.
Och om vi har någon annan användare som har något härligt tips att dela med sig av till @Jennie1977 så är det mycket uppskattat. För information så har jag flyttat din tråd till området för Visma Administration så du kan förhoppningsvis få hjälp från andra användare som använder programmet.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
16:51
Hej!
Är detta något som du är skattskyldig för som du lägger på din försäljning och sedan deklarerar? I sådana fall så bokför du det mot 2660 vid försäljningen i kredit och mot 2660 i debet när den dras på Skatteverket. Om man inte särredovisar den på något sätt innan så bör man kunna lägga det mot ett kostnadskonto då det redovisats som en intäkt, men detta är bäst att kontrollera med Skatteverket så att allt blir rätt för dig.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
14:21
Hej!
Vad kul med nystartad, hoppas allt går bra för dig. Det stämmer fint att tillgångar skall vara samma summa som eget kapital och skulder, men att balansrapporten/räkningen bara balanserar vid bokslutet då det är först då årets resultat bokförs. Så under året så behöver du även räkna med beräknat resultat, precis som du säger.
Det låter spontant som att du har koll på det mesta som är nödvändigt att kolla på under året, i och med att du inte är momspliktig. Det kan också vara bra att kontrollera resultatrapporten/räkningen för att se om dina intäkter samt kostnader ser rimliga ut jämfört med verkligheten. I övrigt så är det inte så mycket mer du behöver hålla koll just per månad, utan det blir mer sen avstämningar i bokslutet skulle jag säga. Någon annan användare i forumet som har fler tips på vad de brukar stämma av varje månad?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
09:55
1Gilla
Hej!
Det blir ingen skillnad rent resultatmässigt, men däremot så blir det rätt onödigt många konton att hålla reda på jämfört med hur man behöver hantera inköp inom EU och finns risk att momskoder blir felaktigt. Så skillnaden är mer att det blir fler konton och fler steg i samma verifikation, trots att det inte behövs. Det är dock självklart bara förslag vi ger i ovan tips så det bästa är att göra så som du känner är bäst för dig, så länge alla dina valda konton har korrekta momskoder kopplade till sig. Eftersom 4515 och 4598 tar ut varandra så kommer dessa inte påverka resultatet utan jag antar att det är dessa som är kopplade till momskoder i det förslag du angett. I sådana fall är det viktigt att bara 4515 har momskod kopplat och inte 4010 samt 4598.
Det finns även konteringsmallar som du kan använda för tex leverantörsfakturor för köp inom EU som kan hjälpa dig. Du hittar dessa via Bokföring - Konteringsmallar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
09:39
Hej igen!
Ja så länge kostnaden är avdragsgill så har du även avdragsrätt på eventuell moms som finns på underlaget. 🙂 Du måste dock ha en faktura eller annat sorts underlag för att få lov att redovisa momsen enligt mervärdesskattelagen och egentligen även för att kunna dra kostnaden, så skall du ta detta på företaget bör du hitta underlagen för dessa dragningar. I övrigt såg ditt förslag korrekt ut gällande kontona.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-13
09:35
Hej!
Om det kontot är kopplat till företaget så behöver du även bokföra allting som händer på detta kontot. Det bokföringskontot man brukar välja till placeringskonton/sparkonton är 1940, så det verkar passa i ditt fall. Tänk på att 1940 då alltid skall ha samma utgående saldo som placeringskontot på banken har vid samma datum.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
16:14
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för att höra hur lång tillbaka i tiden du kan ta upp denna kostnaden för och hur stor del av den. Du får gärna återkomma i tråden när du fått svar om det skulle kunna hjälpa andra användare i forumet med liknande funderingar. Hanteringen blir som vilket annat sorts utlägg som helst dvs att du bokför upp det det mot 2893 kredit och mot lämpligt kostnadskonto debet för att få upp skulden till dig samt kostnaden.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
11:57
Hej!
Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring detta så att allt blir rätt. Skulle säga att det beror på om tjänsten ingår i undantagen från huvudregeln, tex om det ingår i persontransporttjänster. Vid sådana tillfällen så skall säljaren registrera sig för moms i Sverige och ta ut svensk moms, vilket bör betyda att ni skall hantera det som vanligt inköp i Sverige. Då bör även de normala reglerna för hyra av bil gälla, dvs om det räknas som personbil så blir det halv moms. Det kan också vara bra att du kontaktar bolaget i Lettland över hur de fakturerar er och om de har lagt på moms eller inte på fakturan, då det är de som är ansvariga till att fakturera korrekt också från sida. Om de inte lägger på någon moms och hanterar det som försäljning av tjänst inom EU så bör även du hantera det som ett inköp inom EU dvs redovisa fiktiv moms.
Ha en fin helg. Josefine
... Visa mer
2023-03-10
10:16
1Gilla
Hej igen!
6590 Övriga tjänster används för de externa tjänstekostnaderna man har som inte passar in på något av de mer specifika kontona. Du kan skapa ett eget konto inom både 65XX kontogruppen eller 46XX om du känner att du inte hittar något som passar dig. Jag skulle säga att du kan använda konto 6590 för detta, alternativt skapa tex 4610 och döpa det till något du tycker verkar lämpligt. Om detta inte händer särskilt ofta så går det lika bra att använda 6590 och inte skapa ett eget.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
09:28
1Gilla
Hej!
Jag tycker ditt bokföringsförslag ser helt rimligt ut baserat på den informationen du gett.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
09:28
Hej!
Tack för din fråga, det låter spännande! Jag skulle säga att du kan bokföra det mot ett 52XX konto, tex 5220 Hyra av inventarier och verktyg.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-10
09:27
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om förslag på konton till just detta.
Ha en fin helg.
Josefine
... Visa mer
2023-03-09
13:54
Hej igen!
Lönearten 1174 har standardinställning på tabellskatt och påverkar semestergrundande lönen, samt påverkar 7010/7210 beroende på vad den anställde är dvs det blir en lönekostnad ja. Om du känner dig osäker på vilken löneart du skall använda för din situation så kan du ta kontakt med supporten.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-09
10:07
Hej!
Om du menar att du fått fakturan i 2023 men kostnaderna gäller för okt-dec 2022 så är detta en sorts upplupen kostnad som du kan läsa här om hur du hanterar detta.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-08
09:47
Hej!
Tack för din fråga. Vad jag kan se så verkar du ha Visma lön 300, så här kan du läsa om vilken löneart du kan använda när du betalar ut dricksen till de anställda. Dricks är momsfritt, men om den är lönegrundande samt inkomst för företaget eller inte beror lite på vilket du kan läsa om läsa här hos Skatteverkets vägledning. Om företaget inte ses som utbetalare av dricksen så bokförs det upp som en skuld mot 28XX när företaget får in pengarna, och sedan bokförs bort när det betalas ut till de anställda.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-08
09:35
Hej igen!
Hm okej, egentligen så borde dessa kostnader hanteras i bokslutet för 2022 innan det årets bokslut var klart men om detta nu är gjort så får du antagligen bokföra kostnaden nu i 2023 istället då god redovisningssed säger att man skall göra rättelser/korrigeringar i nästkommande öppna period. Om ni redovisar till Skatteverket så kan det dock vara så att ni behöver korrigera er deklaration så att kostnaden är med i 2022, men det kan du kontrollera med Skatteverket. Ja, om 2022 är stängt och du måste hantera kostnaden nu i 2023 så får du göra en notis till de andra delägarna varför kostnaderna är högre i 2023 jämfört med 2022.
Oavsett om exploatören inte betalar sin avgift utan det dras mot skulden så måste fakturan fortfarande göras och skickas, så det är helt korrekt. Du hade kunnat skapa en faktura där du skriver som information att faktura betalas mot tidigare skuld eller liknande, och sedan hantera betalningen via manuell kontering och då bokföra bort mot konto 2394 istället för att matcha mot en bankhändelse. Du går då till Bokföring - Verifikationer, skapa ny och där väljer du konto 1510. Då kommer du kunna välja en faktura under rubriken "Faktura" på raden, och där välja rätt faktura för att pricka av. Sedan väljer du konto 2394 på andra raden och får på så sätt bokfört bort en del av skulden samt fakturan blir matchad och betald. Det går att göra så som du säger, men du kommer då inte kunna bokföra fakturan eftersom den då blir ett 0 belopp om hela avgiften skall betalas från hans aktiva skuld. Du kommer då behöva göra en manuell kontering för att få med själva intäkten av avgiften samt även bortbokningen av en del av skulden.
Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-08
09:25
1Gilla
Hej!
Vad jag förstår från dig så vill du ha lite råd och synpunkter från andra företagare hur de hanterar detta, så jag skriver i tråden för att "pusha" den så att fler ser den så du kan få hjälp. Detta tipset där vi går igenom hur man kan hantera och bokföra swish betalningar kanske kan vara till hjälp för dig över hur man bäst kan hantera detta i Visma eEkonomi, samt detta som går igenom hur man kan bokföra swishförsäljningar mer generellt.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-08
09:04
Hej!
Tack för din fråga. Det stämmer att man normalt sätt inte kan rätta sin inlämnade årsredovisning, men det går oftast att rätta inlämnad deklaration. I bokföringen så kan du bokföra upp särskilda löneskatten i 2023, det är dock viktigt att du tar hänsyn till att denna redan är deklarerad i 2022 och gör en justering sedan i deklarationen för 2023 så den inte blir deklarerat dubbelt och du behöver betala den två gånger.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-08
08:34
Hej igen!
Du kan bokföra det mot tex 6991 som du föreslog, alternativt 6590. 🙂
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-07
15:50
Hej!
Jag kunde hitta detta på Skatteverkets hemsida där det verka vara så att i och med att du har rätt att göra avdrag för samma belopp som ersättningen för trängselskatten blir så skall du inte beskattas för detta och det bör därmed bli en avdragsgill kostnad i företaget. Så du kan bokföra kostnaden mot ett 58XX konto, alternativt mot ett 56XX konto. Så länge trängselskatten kan hänföras till resor i tjänsten så bör det därmed inte vara någon förmånsbeskattning på ersättningen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-07
14:52
Hej!
Tack för din fråga. Oavsett om de har hunnit betala eller inte innan årsskiftet så kommer hanteringen rent bokföringsmässigt bli likadant, dvs att man hanterar det som en sorts förutbetald intäkt. Hur du bokför detta kan du läsa om här.
De fakturor du skickat som ännu inte betalats kommer bli bokförda som kundfordringar vid när du gör din sista momsrapport för räkenskapsåret eller när du matchar fakturan mot betalningen vid nästa år när du har kontantmetoden, vilket du kan läsa om här. Det är viktigt att inte glömma att periodisera intäkten också, eftersom intäkten tillhör året efter.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-07
13:17
Hej!
Tack för din fråga. Ja ett konto inom 65XX kontogruppen funkar fint för det, alternativt inom 46XX kontogruppen om du anser att det är mer ett underarbete.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
15:47
Hej!
Angående om du skall bokföra hela beloppet som en kostnad är svårt att svara på, utan där rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket för vägledning. Normalt sätt brukar underhåll på byggnader m.m. vara sådant som kan kostnadsföras direkt, vilket du kan läsa om här. Gällande om det skall periodiseras eller inte så får du tänka på om kostnaderna tillhör detta räkenskapsåret eller inte, inte hur länge skulden varar eftersom dessa inte har någon relation till varandra. Så om fakturan gäller för underhåll som gjorts under räkenskapsåret så bör du hantera kostnaden i det året och inte periodisera den.
Jag kontrollerade med en kollega som kan Visma eEkonomi bättre än mig som sade att du kan hantera den följande för att få det hanterat rätt:
Lägg upp fakturan som en leverantörsfaktura, och sedan registrerar "betalningen" via en manuell verifikation, där du bokför bort leverantörsskulden och bokför det mot ett eget skuldkonto för att visa att den skall hanteras på ett annat sätt. Gå till Bokföring - Verifikationer, skapa ny och välj konto 2440 och plocka upp leverantörsfakturan på raden, där du väljer valfritt motkonto. Sedan väljer du bokför så kommer verifikationen skapas och leverantörsfakturan försvinner från obetalda fakturor. Om skulden skall betalas under många år så kan du välja ett konto inom 23XX kontogruppen, tex 2390 Övriga långfristiga skulder alternativt att du skapar ett eget konto för detta. När du sedan skall minska hans skuld så bokför du bort den mot 23XX kontot i debet och kredit mot lämpligt intäktskonto, då jag antar att du menar att han inte kommer betala sin avgift till föreningen utan istället minskas hans skuld.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
15:34
Hej!
Här kan du läsa om hur du kan bokföra detta. För mer vägledning kring detta så kan du läsa här hos Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
15:07
Hej!
Tack för din fråga. Om de har angett sitt svenska VAT nummer samt att det står moms redovisat på underlaget så bör det vara så att du har avdragsrätt på moms och du kan då bokföra inköpet som om det vore köpt i Sverige. I annat fall så bör du hantera det som ett inköp varor inom EU, precis som du gjort tidigare, även om de har angett ett annat lands moms på fakturan. Om du känner dig osäker på hur det har hanterats så kan du alltid kontakta Amazon och se hur köpet har hanterats från deras sida.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
14:34
Hej!
Hur du hanterar uttag från kapitalförsäkring kan du läsa om här. Om du menar att verkliga värdet är 1,5 msek och bokföringsmässiga värdet är 1,5 msek så bör du även hantera en värdeminskning i bokslutet förutsatt att du har kalenderår, eftersom man ofta behöver hantera värdeminskning som går under bokföringsmässiga värdet i bokslutet för kapitalförsäkringar. Uttaget hanterar du sedan när det betalades ut, och eventuell övrig värdeminskning.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
14:12
Hej igen!
Aha okej, jag förstår. Ja det bör säkert vara okej i ditt fall, men alltid bäst att vara på den säkra sidan och dubbelkolla så du har alla förutsättningar för att göra rätt för dig. 🙂
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
14:10
Hej!
Det ser lite konstigt ut att du har 60 kr i kredit på 6991, eftersom detta är en kostnad och bör vara i debet. Om fakturan är på 1432,75 och det är det du skall betala så bör du lägga in detta som fakturabelopp. Du kan även hantera det som det står i denna tråden om du vill. Bokföringen bör bli som följande:
2440 -1432,75
2641 274,55
4000 1158,2
6991 60
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-06
11:44
Hej igen!
Ingen fara alls. Ja det ser helt korrekt ut.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-03-03
11:10
Hej!
Det bästa är att kontrollera med Skatteverket eller Bokföringsnämnden vad som krävs när det gäller underlag på bonusen då den ändå verkar ske vid flera tillfällen. Ett kvitto är en förenklad faktura så du kan läsa vägledning kring vilka krav det finns för faktura samt kvitto/förenklad faktura här och se vad som passar in i din situation.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-03
10:09
1Gilla
Hej!
Du kan bokföra dragningen samt återbetalningen mot samma konto, tex 2999 eftersom detta bara var något som drogs som en sorts kontroll/reservation och inte är någon händelse som skall påverka resultatet på något sätt. Du bör då ha två händelser, dvs en dragning och en återbetalning då säger att den direkt släpptes.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-03
10:04
Hej!
Jag rekommenderar att du kontrollerar med Skatteverket om detta är en kostnad du kan ta på företaget, eller om hela eller delar av kostnaden är privat. Detta då det kan vara för stor nytta privat vs användningen för företaget, vilket gör att det kan bli förmånsbeskattning om kostnaden betalas av företaget.
Du får gärna återkomma med svaret du får om det kan hjälpa andra i forumet med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-02
13:32
Hej!
Det är inte hela världen att detta inte har gjorts eftersom det i balansräkningen ändå hamnar under samma rubrik. Det är bäst att inte ändra i ingående balanserna eftersom dessa skall motsvara utgående balansen för tidigare år, så i och med att du nu har korrigerat detta i 2022s bokslut så går det bra att låta det vara. Man får inte heller ändra i ett stängt och deklarerat år hur som helst, då man enligt god redovisningssed skall göra rättelser i nästkommande öppna period som man upptäckt felet.
Det viktiga är att det görs i fortsättningen, men om du verkligen vill ändra det i tidigare år så kan du alltid kontrollera med Skatteverket om det är okej att ändra bokföringen då felet är så litet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-03-02
13:09
Hej!
Du kan inte ta bort ingående balanser eftersom dessa måste motsvara utgående balanserna från tidigare år. Det är därför inte tillåtet att ändra i dessa, utan måste i sådana fall ske genom korrigeringar. Angående hur du skall hantera korrigeringen så rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon som är mer insatt i just skogsbruk då det är ett mer komplicerat område som har mycket om och men, och som kan få en mer insyn i hur det har hanterats tidigare och hur eventuell korrigering bör hanteras. Om man läser i Skatteverkets vägledning här under rubriken insatsemission så står det följande:
"Du ska ta upp beloppet som intäkt i din näringsverksamhet det år du avgår ur föreningen. Om du har bokfört insatsemissionen som intäkt ska resultatet justeras i deklarationen. Det gör du som en skattemässig kostnadspost (minuspost). Du kan också behöva justera resultatet det år pengarna betalas ut."
Detta bör betyda att det alltså är okej att bokföra det om man tar hänsyn till det i deklarationen och justerar det. Så det är möjligt att det tidigare hanterats på detta sättet, vilket jag rekommenderar dig att kontrollera. Om det har hanterats rätt så bör det vara okej att fortsätta bokföra detta men också justera det i deklarationen sedan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-28
17:43
Hej!
Rent programmässigt så kommer du behöva öppna 2020 respektive 2021 och bokföra årets resultat och sedan låsa dessa igen och föra över balanserna i alla åren. Då skall du inte längre ha ett beräknat resultat i 2022 som inte relaterar det året. Du kommer inte kunna bokföra det i 2022 för det då kommer påverka årets resultat, och det bör vara okej att göra dessa verifikationer i de stängda åren så länge det inte ändrar något som är deklarerat. Egentligen så får man inte ändra i stängda och deklarerade år, men eftersom detta bara relaterar till att de glömt bokföra årets resultat så är det egentligen inte någon korrigering/rättning utan mer att man glömt avsluta året skulle jag säga. Om föreningen inte deklarerar till Skatteverket utan bara redovisar resultatet till sina medlemmar så bör det inte vara några problem att göra detta heller. Känner du dig osäker så kan du alltid kolla med föreningens revisor alternativt bokföringsnämnden.
Du kan definitivt bokföra om det som ligger mot 2099 till 2067 så att konto 2099 bara används för årets resultat, och det låter rimligt att bokföra årets resultat nu i 2022 så som du beskriver.
Hoppas detta hjälper dig framåt. ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-28
14:26
Hi!
Thank you for your question. The closing balance in 2021 have to be the same as the opening balance in 2022, so you can't change just the numbers but have to actually correct it via manual bookkeeping vouchers. When you say that it gives negative values, do you mean that some accounts show up as minus that shouldn't have a minus in front of it? Then you need to look over the bookkeeping in 2021 to see if something has been bookkept wrong so you can decide how you can correct it. According to the "god redovisningssed", corrections from closed years should be handled in the next open year usually, which you can read about here. Depending on how big the fault is you might have to correct the tax report for that year again but do the actual correcting in the bookkeeping in 2022.
I recommend that you get help from an accountant if you can't find whats wrong in with the negative values or if you don't know how to correct the inventory.
Have a nice day!
Josefine
... Visa mer
2023-02-28
14:00
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att du kontrollerar med Skatteverket om denna avgiften är avdragsgill eller inte. Om läser i vägledningen för medlemsavgifter m.m. så står det att startavgiften för flygledare inte är avdragsgill men att den årliga avgiften är det, så om ditt certifikat är detta alternativt liknande så bör det vara okej att ta den årliga avgiften på företaget. Då funkar konto 6991 till detta eller ett annat konto inom 69XX kontogruppen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-28
13:49
Hej!
Du bokför returen mot samma konton som du valde när du bokförde inköpet, men istället för att motkontot blir 1930 så blir detta en manuell kontering där du istället väljer tex 1684 Kortfristiga fordringar hos leverantörer. När du sedan gör det nya köpet så bokför du bort fordran från 1684 och mot lämpligt inköpskonto, vilket blir i samband med att du får tillbaka dina 5 kr. Om returen och inköpet skedde i samband med varandra (dvs samtidigt) så kan du bokföra köpet och returen på samma händelse. Tex om returen var ett varuinköp på 5 000 och det nya köpet var förbrukningsmaterial som kostade 4 995 så blir det följande:
Inköp och retur i samma händelse
1930 med 5 i debet
4XXX med 5 000 i kredit
5460 med 4 995 i debet
eller
Retur och inköp i olika tidpunkter/händelser
1684 med 5 000 i debet
4XXX med 5 000 i kredit
1930 med 5 i debet
1684 med 5 000 i kredit
5460 med 4 995 i debet
I exemplen ovan har jag inte tagit hänsyn till någon moms.
Ha det fint!
josefine
... Visa mer
2023-02-28
09:19
Hej igen!
Då rekommenderar jag att du kontrollerar med Skatteverket om det är något som du kan ta på företaget. Eftersom det är en privat profil och som du även kan utnyttja privat så kan det vara så att det kan anses antingen helt som en privat kostnad alternativt att en del av kostnaden räknas som privat och en del som företaget. Jag förstår ditt resonemang men som sagt, det kan vara så att det anses som för mycket privat nytta för att kunna ta på företaget då det är en privat profil och inte företagets. Andra mjukvaror som Microsoft office m.m. är något som du köper enbart för företaget, medan LinkedIn är något du antagligen fortfarande hade haft även om du inte varit ägare för företaget vilket gör det svårare att avgöra om det kan tas upp som en kostnad. Det finns inga tydliga vägledningar som specificerar just detta utan handlar mer om att man kan visa på att det tillhör företaget. Jag säger inte att det är omöjligt att ta på företaget, men det är dock svårt att säga om det är helt okej och därför så får jag hänvisa till Skatteverket.
Så kontrollera med Skatteverket, och om de säger att det är okej så kan du bokföra det mot något konto inom de kontogrupper jag föreslog i mitt tidigare svar.
Du får gärna återkomma i tråden med svaret du får ifall det skulle hjälpa andra användare i forumet med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
14:26
Hej!
Tack för din fråga. Så länge det inte är för din egna profil utan för företaget så bör det inte vara några problem att betala och bokföra det som kostnad på företaget skulle jag säga. I sådana fall så skulle ett 59XX eller 699X konto passa för detta, och eventuell moms bör vara avdragsgill så länge kostnaden är det. Tänk dock på att det kan vara omvänd skattskyldighet då LinkedIn inte är svenskt, samt att det skall vara tydligt att det är till företaget på underlaget.
Du kan alltid kontrollera med Skatteverket huruvida detta är något du kan ta på företaget.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
13:56
Hej!
Tack för din fråga. Hur man bokför Normal VMB kan du läsa om här, vilket jag antar att du pratar om i och med att du frågar hur vinsten bokförs. Det är korrekt att använda konto 2420 för förskotten som din vän får, När försäljningen väl skall påverka bokföringen så bokför du debet 2420 och kredit i lämpligt motkonton som du hittar i länken för VMB. Tänk på att momsen eventuellt kan behövas redovisas redan vid förskottet, vilket du kan läsa om här. I samband med försäljningen så skall även inköpet bokföras bort, som vanligen bokförs mot 1465 D vid inköpet. I länken jag skickade så står det beskrivet både hur man hanterar inköpen samt försäljningen enligt Normal VMB.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
13:44
Hej!
Tack för din fråga. Utan att veta exakt hur du bokfört den beräknade inkomstskatten samt vilket belopp det är på så är det lite svårt att ge dig ett förslag, men säg att du bokförde 100 000 som beräknad inkomstskatt men att det blir 200 000 ( dvs en diff på 100 000 från den beräknade till den slutliga ). Du bokförde den beräknade mot 2510 K och 8910 D i bokslutet, vilket kommer göra att det blir följande när slutliga skatten dras:
1630 med 200 000 i K
2510 med 100 000 i D
8920 med 100 000 i D
Här tog jag inte hänsyn till någon tillgodoförd debiterad preliminärskatt, men du kan läsa mer om hur du hanterar slutlig skatt här. Om omräkningen gäller tidigare räkenskapsår där den slutliga skatten redan har hanterats så bokför du omräkningen bara mot 1630 K och 8920 D när omräkningen syns på skattekontot.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
13:18
Hej!
Tack för din fråga. Eftersom den skatten är en privat kostnad så behöver du inte bokföra varken slutskatten eller extra inbetalningen så länge den inte är betald från företagskontot. Om den är det så kan du bokföra dessa mot konto 2012 eftersom detta konto används för f-skatt eller som ett alternativ till skattekontot i enskild firma. Här kan du läsa mer om det.
När man har enskild firma så brukar man alltså bara bokföra de händelser på skattekontot som enbart relaterar till den enskilda firman och som inte är privat. Detta är vanligtvis bara moms och eventuell avdragen skatt och sociala avgifter om man har en anställd, samt f-skatt om man betalar detta från sitt företagskonto. F-skatt och slutlig skatt är dock en privat kostnad och skall således bara bokföras om de betalas/får tillbaka det på ditt företagskonto och bokförs då mot konto 2012.
Ha det fint, hoppas detta gjorde det lite tydligare!
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
13:12
Hej igen @anna__44 !
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du tycker är fel. Du säger att den inte påverkar december 2022, men säger sedan att när du bokförde betalningen i 2023 Januari så påverkades resultatet 2022? Det för mig låter som att intäkten bokfördes på 2022 trots allt. Jag tänker att jag kan förklara så som jag tolkar situationen och hur man hanterar detta, så får du återkomma om det är så att det inte stämmer.
Det du skriver i nr 1 stämmer ja, helt korrekt gjort. Tar vi sedan nummer två, där du säger att fakturorna gjordes i 2022, men betalades i 2023 och intäkten skall påverka det året så kommer fakturorna fortfarande bokföras som en intäkt samt kundfordran i 2022 eftersom fakturorna är utställda i det året. Så dessa skall alltså fortfarande hanteras precis som fakturorna i nr 1, eftersom man i bokslutet måste hantera alla fakturor som har datum i 2022. Så att de bokfördes upp som intäkt samt kundfordran i 2022 när du bokförde betalningen 2023 är helt korrekt. Så det som är kvar att göra eftersom dessa 2 fakturor inte skulle påverka resultatet i 2022 är att göra precis samma hantering som i nr 1, dvs bokföra mot D3911 och K2990 i 2022s bokslut och bokföra K3911 och D2990 i 2023.
För vad jag förstår från dig så skall även dessa fakturor inte påverka resultatet i 2022 men till skillnad från de andra 12 fakturorna så betalades dessa inte förrän i 2023. Dock så kommer hanteringen alltså inte skilja sig från de andra 12 för dessa 2 fakturorna, eftersom du fortfarande skall göra samma hantering gällande kontona 3911 och 2990. Du skulle alltså inte gjort något annorlunda eftersom det är så programmet fungerar i och med att fakturadatumet är i 2022 även om betalningen kom i 2023.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
15:47
Hej igen!
Tack så mycket för förtydligandet. Så som vi rekommenderar att göra gällande förutbetalda intäkter är följande:
1.
1942 med 1 000 i debet
3011 med 800 i kredit med momskod 05
2611 med 200 i kredit med momskod 10
2.
3011 med 800 i debet utan momskod
2970 med 800 i kredit utan momskod
(steg 2 blir i sista dagen i momsperioden)
3.
3011 med 800 i kredit utan momskod
2970 med 800 i debet utan momskod
(steg 3 görs i en senare period när intäkten skall tas upp)
Man gör så här för att man helst inte bör använda momskoder på 2XXX och 1XXX konton för att det skall bli enklare i momsrapporten och inte uppstå onödiga avvikelser. Det går dock självklart att sätta en momskod på konto 2970 och göra dina två steg som du skickade. Då är det viktigt att du har momskod 05 på konto 2970 i steg 1, men inga momskoder på varken konto 2970 och konto 3011 i steg 2, annars kommer du få avvikelser. Så man kan alltså göra på ditt sätt, men det är viktigt att man kommer ihåg att ta bort momskoderna i steg två och att den verifikationen alltså inte innehåller några momskoder alls.
Genom att hantera det i 3 steg så går det också mycket enklare att hantera olika momssatser, eftersom att första steget så använder man sina normala intäktskonton och momskonton precis som vilken annan försäljning som helst, och det är först i steg 2 och 3 som man hanterar själva periodiseringen av intäkten för att få den i rätt månad. Momskoderna samt intäktskonto och momskonto i steg 1 bör självklart ändras i de fall som det gäller andra försäljningar än 25%.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
14:55
Hej!
Jag tycker det verkar korrekt så som du hanterat det rent bokföringsmässigt, så det låter konstigt att du skulle bara ha ett resultat på -244 kr som bokföringsmässigt resultat. Kanske du tittar på skattemässigt resultat när du är i deklarationen, och förlusten på optionerna var ej avdragsgill? Hur optioner beskattas kan du läsa om här.
Det kan vara bra att kontrollera huvudboken för 1350 och 8222 för att se om något kanske blivit fel när förlusten bokfördes, samt kolla på din resultatrapport för 2022 för att kontrollera att alla kostnader finns med där.
Vad som blir årets resultat blir ju det bokföringsmässiga resultat, vilket bör betyda att även förlusten av optionerna skall tas hänsyn till, och hur du bokför årets resultat kan du läsa om här. Balanserna förs över automatiskt så det är inget du behöver göra manuellt.
Så kontrollera gärna det ovan, så bör du säker hitta varför du får ett resultat på bara -244 som bokföringsmässigt resultat (dvs det du ser i resultatrapporten). I annat fall så får du återkomma, och förklara lite mer hur det ser ut alternativt att du kontaktar supporten för att kontrollera att det inte är något fel programmässigt.
Ha det fint! 🙂
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
11:05
Hej igen!
Även detta rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för, eftersom ovillkorade aktieägartillskott inte har något återbetalningskrav och jag kan inte hitta någon bra vägledning kring hur ditt företag skall redovisa detta. Jag skulle dock säga att det bör bokföras mot 13XX kontot eftersom det fortfarande handlar om satsade pengar i det andra företaget och bör öka aktiernas värde, men det är bäst att kontrollera detta så du får det redovisat rätt i ditt företag.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
10:38
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du kan bokföra den kostnaden mot ett 60XX konto, alternativt om man vill bokföra det mot ett 4XXX konto då det ingår i varukostnaden.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
09:48
Hej!
Jag hoppar in i din och AnnicaLs tråd för att du skall få svar. Du kan mycket riktigt inte bokföra den i 21/22 eftersom händelsen drogs 2023 och skall bokföras då. Det AnnicaL menar är att den räknas med sedan i den tillgodoförda debiterade preliminärskatten som minskar ens eventuella slutliga skatt sedan när den är beslutad. Du kommer inte ändra deklarationen på något sätt, och räkna med den sista f-skatten som dras i Januari utan det kommer synas i slutskattebeskedet från Skatteverkets sida.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
09:19
Hej!
Om företaget inte har angett ett svensk VAT nummer så är denna momsen inte avdragsgill för dig eftersom det då låter som du blivit hanterad som en icke beskattningsbar person. I annat fall så hade de hänvisat till reverse charge och inte tagit ut någon moms, eftersom det hade blivit inköp mellan två företag inom eller utanför EU. Just när det står den hänvisningen du skrivit så brukar det betyda att de har redovisat enligt One Stop Shop systemet och de är då skyldiga att redovisa varje försäljning till icke beskattningsbara personer som om de hade sålt det i det landet, dvs i detta fallet med svensk moms. Detta räknas som en felaktig debiterad moms, eftersom du borde ha blivit hanterad som en beskattningsbar person där du anger ditt VAT nummer och därmed skulle försäljningen varit utan moms vilket du kan läsa om i länken nedan.
Jag skulle alltså säga att du bör redovisa hela beloppet ink moms som en kostnad, och redovisa det som ett inköp inom EU, vilket du kan läsa om här under rubriken " om säljaren felaktigt tagit ut moms i ett annat EU land". Det bästa hade varit att be Amazon om ett nytt korrekt underlag utan moms där det står hänvisning till ditt VAT nummer samt reverse charge eller liknande.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-21
09:05
Hej!
Förutsatt att de har angivit ett VAT nummer inom EU så bör det hanteras som ett inköp inom EU. I annat fall så har Skatteverket rätt om Adobe är registrerade i Storbritannien, och det blir då ett inköp utanför EU. Här kan du läsa om hur man hanterar inköp inom EU utanför EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
15:40
Hej!
Jag rekommenderar dig att du tar hjälp av en redovisningskonsult i dessa frågor, eftersom detta verkar vara inom en koncern och det är lite mer komplicerat område och hantering i olika steg som behöver bli korrekta. Kanske det finns någon annan användare i forumet som varit med om detta tidigare som vill dela med sig hur de hanterade detta?
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
15:27
Hej!
Jag skulle säga att kostnaden bör påverka 2022, trots att underlaget är i 2023 eftersom den både beställdes och betalades i 2022. Både kostnaden, momsen samt betalningen tillhör 2022 om man läser enligt denna vägledningen så att underlaget ställts ut i efterhand bör inte påverka detta, men du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om du känner dig osäker.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
15:26
Hej!
Jag tror att denna tråden kan hjälpa dig kring hur du hanterar detta. Det låter rimligt att använda konto 8222 för att redovisa förlusten som blev vid återköpet.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
15:23
Hej igen!
Ingen fara alls, det kan vara lite svårt med alla olika termer.
Ditt sätt att hantera periodiseringen ser korrekt ut rent bokföringsmässigt, så det är mer att du verkar ha hanterat det manuellt. Vilket inte är fel i sig, men det finns funktioner i programmet som gör att man kan hantera det mer automatiskt. Så det låter som en bra idé att du läser på angående de länkar jag skickat, så är det bara att återkomma i forumet om du har fler funderingar.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
14:42
Hej!
Om du vill att den förutbetalda intäkten skall hamna i rutan för 25% momspliktig försäljning i Sverige så skall du använda momskoden 05 till 2970 och momskod 10 till 2611. Man brukar dock normalt sätt hantera dessa först som en normal intäkt, där man sedan bokför bort intäkten och ökar 2970, där man sedan gör en spegelvänd verifikation i nästa period vilket du kan läsa om i tipset jag länkade till. Detta för att det skall bli så bra och enkelt till momsrapporten så momskoderna inte orsakar en avvikelse.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
14:14
Hej!
I vägledningen här så står det följande:
"Du får beräkna och tillgodoräkna dig ett gränsbelopp när du äger aktier vid beskattningsårets ingång. Du får inte tillgodoräkna dig något gränsbelopp samma år du startar bolaget eller köper aktier av någon annan."
Detta bör betyda att det stämmer ja, eftersom man då ägt aktierna både vid ingången av 2022 samt 2023 och därmed kan beräkna utdelningsutrymme för två år istället för bara 1.Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om du känner dig osäker.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
13:24
Hej igen!
Låter bra. Man brukar oftast separera sådan försäljning mot ens huvudförsäljning, så konto 3520 är helt korrekt att använda.
Ha en fin dag.
Josefine
... Visa mer
2023-02-20
13:17
Hej!
Tack för din fråga. Kontot som motsvarar försäljning av tjänst inom EU i Visma eEkonomi är 3048. Du kan dock självklart lägga upp konto 3308 om du skulle vilja via Inställningar>kontoplan>nytt konto och då välja samma inställningar som för konto 3048 för att det skall bli rätt i momsrapporten, dvs ha momskoden 39 kopplat till sig.
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-02-20
13:09
Hej!
Du kan bokföra detta mot 2999 OBS konto om du har detta, alternativt tex 2013 egna uttag eftersom det var en felaktig dragning och inget köp egentligen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
16:07
Hej!
Jag hoppar in i er tråd för att du skall få svar. Om jag förstår dig rätt så har du en kundfaktura som bokförts mot 1930 D och 3911 K i december men gäller 2023? I sådana fall så skall du hantera detta som en förutbetald intäkt, dvs du bokför mot 2970 kredit och 3911 debet i 2022 för att minska intäkten i det året, och en spegelvänd verifikation i 2023 för att öka intäkten då. Dvs samma hantering som för de andra fakturorna.
Du får gärna återkomma om jag missförstått vad du menar med hur du bokför kundfakturan i december, så kan vi hjälpa dig vidare.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
14:32
Hej!
Vad gäller den delen som är bokförd mot konto 6560? Detta konto brukar man använda för vissa avgifter till föreningar/andra liknande organisationer, så det är de enda som sticker ut i ditt bokföringsförslag. Så den kan vara bra att kontrollera och att den avgiften också kanske bör ha fiktiv moms redovisad. Annars så ser det rimligt ut att välja konto 4531 för ett sådant köp.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
13:35
1Gilla
Hej!
Så länge inget annat är felaktigt på lönebeskedet så kommer inget bli fel rent programmässigt. Att det står 25e på lönebeskedet men att det betalas ut en annan dag är ingenting som spelar någon större roll så länge det bara blev denna gången, så jag tycker du kan låta det vara och matcha bankhändelsen mot lönebeskedet trots att det inte är samma datum. Om du vill vara väldigt noggrann så kan du självklart makulera lönebeskedet och skapa ett nytt med rätt datum om du skulle vilja, men inget som är nödvändigt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
10:55
Hej!
Förutsatt att de angett ett VAT nummer som är inom EU så låter det som att du kan hantera detta som ett inköp inom EU och att du inte kommer få en tulldeklaration ja, eftersom det då inte blir någon import då varan skickas via EU. Här kan du läsa om hur man bokför inköp inom EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
10:47
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara. Okej, det gör inget motkontona blir desamma men du använder istället tex 2018 egna insättningar och manuell kontering för att visa att det är köpt med privata pengar. Så istället för 1930/2240 så blir det 2018 alltså, men i övrigt likadan hantering.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
09:25
Hej igen!
Ingen fara alls. Nja jag skulle säga att det bör bli en direktkostnad och skall inte en tillgång. Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med att du periodiserat den som en tillgång och bokfört den mot 5420? Antingen så lägger man upp en inventarie som en tillgång med en avskrivningsplan och då kan man inte bokföra det mot ett kostnadskonto, utan det blir ett tillgångskonto 1XXX. Alternativt så bokför man det som en direkt kostnad och då tex mot 5420 eller annat lämpligt kostnadskonto. Så för mig så låter det som att du lagt upp den som en tillgång i anläggningstillgångar men sedan inte hanterat det som en tillgång i bokföringen?
Jag skulle säga att programvaror som just handlar om en sådan tjänst inte är en tillgång/inventarie utan skall kostnadsföras direkt. Du hade självklart kunna periodisera kostnaden, men det är inte samma sak som att bokföra det som en tillgång med avskrivningar. Här kan du läsa om hur man periodiserar en leverantörsfaktura och här hur man periodiserar en verifikation.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
09:15
Hej igen!
Okej ja det låter rimligt. Fraktkostnaderna kan du bokföra mot ett 57XX konto, tex 5710 Frakter, transporter och försäkringar vid varudistribution. Det blir ingen egen kontering förutsatt att du inte betalar det separat från varuköpet, utan du delar i sådana fall upp köpet mellan VMB varan och frakten och bokför på två olika konton.
Ha en fin helg!
Josefine
... Visa mer
2023-02-17
09:12
Hej igen!
Saldot på konto 2010 flyttas aldrig eftersom det konto som är huvudkontot och det är dit alla andra 20XX saldona flyttas till. Så ja den tar du inte med i verifikationen och för med som ingående balans tillsammans med resten.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
15:23
Hej!
Tack för dina frågor.
Här kan du läsa om hur man hanterar försäljning utanför EU till privatpersoner samt företag. Där ser du att försäljning till företag så skall man sälja utan moms, och redovisa försäljningen i ruta 40. Så första förslaget verkar korrekt, däremot hade jag sagt att du inte bör redovisa avgiften som tas ut mot 6570 då det inte är en bankkostnad utan mot något annat 60XX konto. Tänk också på att det antagligen är omvänd skattskyldighet på dessa avgifter vilket du kan se på underlaget från Stripe.
När det gäller försäljning av tjänst till privatpersoner så kan du i vissa fall behöva ta ut svensk moms, och i vissa fall det landets moms som köparen finns. Det låter som att du säljer digitala tjänster så jag rekommenderar dig att kolla i vägledningen jag skickade under undantag och rubriken digitala tjänster. Så förslag nummer två är inte helt korrekt, då detta också kan betyda att du behöver registrera dig i momssystemet One Stop Shop som du kan läsa om här.
Inbetalningen till ditt företagskonto från Stripe kontot ser korrekt ut.
Vilket datum du bokför dessa händelser beror på vad du har för redovisningsmetod och om du skickar några fakturor eller bara har direktbetalningar. Om du har kontantmetoden så bokför du alltid på betalningsdatumet på både försäljningen och överföringen. Har du faktureringsmetoden och inte har direktbetalningar utan skickar fakturor och får betalning i efterhand så blir det på fakturadatumet försäljningen och överföringsdatumet på överföringen. Med tanke på att du använder Stripe så antar jag att du inte skickar fakturor vilket betyder att du ändå bokför på inbetalningsdatumet som syns på Stripekontot.
Nej, det är inte nödvändigt eftersom originalfakturorna är skapade utanför programmet och måste sparas i sin originalform.
Hoppas detta hjälper dig framåt, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:55
Hej!
Här kan du läsa om hur man hanterar försäljning av inventarier i funktionen Anläggningsregister. Försäljningen ser korrekt hanterad ut, så kolla under steget registrera försäljning i anläggningstillgångar över hur du skall hantera den delen. När du får in betalningen så matchar du mot fakturan du gjort. Förslag på konto att välja i Anläggningstillgångar kan vara samma konto (3051) som du använde i fakturan, alternativt konto 3690 Övriga sidointäkter. Tänk på att detta kontot inte skall ha en momskod i den verifikationen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:52
Hej!
Tack för din fråga. Du bokför det mot samma konto som du använde när du bokförde originalfakturan, dvs 4531 samt med samma momskod så att även den fiktiva momsen på 2645 och 2614 minskas med samma momskoder. På så sätt så blir det korrekt i momsrapporten eftersom det tidigare bokfört minskas med den summan du fått tillbaka.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
13:51
Hej!
Du skall inte göra något manuellt, utan programmet är uppbyggt på att beräkna valutakursen på fakturadatumet och därmed uppstår det nästan alltid en valutakursdiff gentemot vad man får betala sedan. Att kostnaderna är högre än vad du faktiskt betalat är inget som är konstigt och inget som gör att det ser ut som att du betalt mer utan helt normalt. Differensen mellan vad inköpskostnaden är vs vad du betalat bokförs som valutakursdiff för att hålla det separat mot vad som skall redovisas som inköp inom/utanför EU.
I Visma eEkonomi så hanterar du valutakursdiff på leverantörsfakturor som följande exempel:
Lägger in en levfaktura på 100 EUR med fakturadatum 2022-01-15, då bokförs den i SEK till den kurs som gällde den dagen enligt Europeiska centralbanken. Betalar fakturan den 2022-02-14 och ser då på kontoutdraget hur mycket SEK som dragits just det datumet.
Du får in/skapar bankhändelsen på SEK-beloppet, ser till att det är bock i Utlandsbetalning och att det står 100 EUR på raden. Matchar mot leverantörsfakturan och Bokför, automatiskt läggs det då till en rad med kontot för valutakursvinst/förlust och beloppet som diffar mellan fakturadatumet och betaldatumet.
Det krävs alltså inget manuellt, utan det sker automatiskt om man följer ovan sätt. Hoppas jag förstått din fråga rätt, annars får du återkomma så kan vi hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
10:38
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur du bokför inköp av tjänst utanför EU. Där ser du att man kan använda konto 4531 med momskod 22 för att få 25% fiktiv moms redovisat. Om du inte ser detta kontot i rulllistan så kan du klicka i visa inaktiva poster. Nedan ser du ett exempel på om ditt inköp av tjänst är 3 000 kr:
1930/2440 ingen momskod kredit 3 000:-
4531 momskod 22 (25%) debet 3 000:-
2614 momskod 30 (25%) kredit 750:-
2645 momskod 48 debet 750:-
Ha det fint! Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:56
Hej!
Tack för din fråga. Det finns inga hinder egentligen gällande att bokföra det som en tillgång och göra avskrivningar, däremot så kan du inte vilja 3 år som avskrivningsperiod eftersom det är en av de två kriterierna för att inköp inte får bokföras som en direktkostnad. Då bör man kunna anta utifrån detta att tillgångar måste åtminstone ha en livslängd på 4 år eller mer, och man bör därför inte kunna välja avskrivningstid på 3 år. Det finns dock inga direkta fördelar med att bokföra en inventarie på en så pass litet värde samt att datorer oftast beräknas ha en kort ekonomisk livslängd utan kräver bara mer administrativt arbete. Så eftersom den både har lågt värde samt har en livslängd på ca 3 år och uppfyller därmed kraven för förbrukningsinventarie så rekommenderar jag dig att bokföra det mot 5410 istället för att hantera det som en tillgång. Det är dock självklart upp till dig eftersom vägledningen inte förbjuder en att hantera det som en tillgång med avskrivningar utan säger att man får lov att bokföra det som en direktkostnad om inventariet uppfyller kraven.
Om du väljer att bokföra och hantera det som en tillgång så funkar 1250 utmärkt som konto.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:55
Hej!
Tack för din fråga. Visma eEkonomi är uppbyggt så att vara så generellt som möjligt så att det passar de flesta. Därför så går det alternativet mot konto 2510 som är gruppkontot medan 2518 är ett mer specifikt underkonto, så att det skall funka till så många användare som möjligt. Så båda alternativen är korrekta, och det är mer upp till dig vad du vill göra. Många föredrar att bokföra både f-skatt samt beräknad inkomstskatt mot 2510 för att samla allt på ett konto, medan vissa använder 2518 för f-skatten och 2510/2512 till den beräknade inkomstskatten för att kunna ha en bättre överblick i sin balansrapport.
Så det är en smaksak hur du vill göra, antingen välja 2518 eller det förvalda alternativet 2510 i bokföringsförslaget. Ingen är mer korrekt eller mer felaktig utan båda valen funkar fint.
Ha det bra!
Josefine
... Visa mer
2023-02-16
09:37
Hej!
Tack för din fråga. Du behöver inte göra något då, eftersom detta bara skall påverka deklarationen och inte bokföringen vilket du kan läsa om här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
14:37
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en konsult med detta, då jag inte riktigt kan hitta någon bra vägledning över hur du skall bokföra detta. Enligt denna vägledningen så är utdelningen skattepliktig för den som erhåller den, men jag kan inte hitta hur det skall hanteras rent bokföringsmässigt. Det bör rimligtvis vara så att det hanteras som en vanlig utdelning av aktier företaget äger, dvs att det skall påverka ett 8XXX konto i kredit och ett 13XX/18XX konto i debet för att visa att företagets aktieinnehav har ökat. Frågan är dock hur man beräknar anskaffningsvärdet för detta och om allt blir skattepliktigt, vilket gör att det är bäst att kontakta en redovisningsekonom.
Du får gärna återkomma i tråden om du får något svar som kan hjälpa andra användare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
13:13
Hej igen!
Förstår tyvärr inte riktigt vad du menar med att du drar av dem 3 000 som egentligen var momsfria också. Menar du om du kan hantera returen och korrigeringen i samma verifikation? Jag rekommenderar inte detta, eftersom returen är en egen händelse och korrigeringen bör vara en egen som hänvisar till originalverifikationen. Det är också viktigt att du korrigerar momsen, eftersom i det förslag du skickade så verkar momsen vara beräknad på totalbeloppet och inte tagits hänsyn att det är en del som är momsfritt och en del inte. Det bästa är att skapa en korrigeringsverifikation av originalverifikationen vilket du kan läsa om hur man gör här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
13:12
Hej!
Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att du kollar detta med Bokföringsnämnden, då detta inte riktigt är helt tydligt i vägledningarna. Det finns vissa stycken som tyder på att detta kan vara okej så länge man tex har ett certifierat kassaregister som då uppfyller kravet på att försäljningen registreras som senast dagen efter/ den tid som är tillåtet enligt reglerna för senareläggning.
Jag skulle säga att så länge försäljningen finns registrerad i ett kassaregister på något sätt, där man kan få ut daglig försäljningsrapporter så borde det vara okej att bokföra en sammanställning för månaden om överföringen till huvudkontot sker då. Det är bäst att kontrollera med Bokföringsnämnden alternativt Skatteverket och se om du kan få mer vägledning därifrån dock. För mer information och för att avgöra själv hur du vill tolka vägledningen så kan du läsa här.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
11:13
Hej!
Tack för din fråga. Denna omföring av ingående balanser brukar normalt sätt göras första dagen på det nya räkenskapsåret. Om 2022 var ditt första räkenskapsår så skall alltså denna omföringen göras 2023-01-01 och baseras på de ingående balanserna. Om 2022 inte var ditt första räkenskapsår så bör du först kolla i balansrapporten och kolla de ingående saldona 2022-01-01, och det är dessa saldon du skall föra om. Du kan också enligt mitt tycke lika gärna vänta till 2023 eftersom omföringen inte gjordes i början av 2022. Tanken med detta är att man nollar saldona på 20XX kontona i början av varje år för att bara se årets egna insättningar/uttag samt årets resultat. Så då nollar man alla 20XX konton förutom 2010, och differensen flyttas till 2010. Så om vi leker med tanken att de siffror du visar i andra bilden hade varit ingående balanser i 2022 hade det blivit följande:
2010 med 764,12 i debet
2012 med 600 i kredit
2013 med 479,32 i kredit
2018 med 315,20 i debet
I detta tipset så finns det exempel på hur man hanterar omföring av ingående saldon som bör kunna hjälpa dig i hur du skall tänka. Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:29
Hej!
När du säger skatteåterbäring så antar jag att du menar att du antingen inte hade någon slutlig skatt och fick tillbaka den f-skatt du betalt, alternativt betalade in mer f-skatt än vad den slutliga skatten blev. Här kan du läsa om hur man bokför och hanterar detta. Jag rekommenderar också detta tipset som går igenom hur skattekontot hanteras i ett aktiebolag.
Återbäringen bokför du mot samma konto som du bokför försäkringen på, alternativt ett 39XX konto om återbäringen övergår det räkenskapsårets bokföra försäkringskostnader gällande den försäkringen.
Du bokför det mot samma konto som du tidigare bokförde kostnaden, dvs 6310. Detta då det är en kreditering av tidigare inbetalda premier.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:17
Hej igen!
Ser korrekt ut ja för artikeln. Hur man korrigerar en verifikation kan du läsa om här.
Angående fråga två så funkar 4535 utmärkt att använda i och med att det är en tjänst, precis som du säger. Om det inte är så många verifikationer så kan det vara bra att ändra så att du använder samma konto under samma år, alternativt om du använt 5710 för hela 2022 så kan du börja att använda 45XX kontot i 2023 istället. Det är absolut inget fel med att använda 5710, men det är som sagt bra att hålla inköp inom EU separat mot inköp inom Sverige. Så du kan självklart fortsätta använda 5710 om du hellre vill det.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:16
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Så länge de är i rätt månad så bör du kunna hantera de alla i en och samma verifikation och koppla alla underlagen till den verifikationen. Det är ju trots att bara för att beräkna och redovisa importvärdet och importmomsen, och själva inköpen är redan hanterade på rätt datum. Det är dock viktigt att du kontrollerar så du inte redovisar beskattningsunderlaget i en tidigare period än som är tillåtet. På de momsunderlagen du kan ladda ner så står det vanligtvis från vilket är det tidigaste datumet du kan redovisa det.
Du kan däremot inte hantera alla i slutet av året eftersom det bör hamna i rätt månad åtminstone.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-15
10:15
Hej igen!
Vad bra. Du skall bara bokföra det som du köper in som begagnade mot ett 14XX konto direkt, de andra inköpen du gör bokförs som en kostnad direkt. Så de "konsumeras" dvs kostnadsförs direkt och är därmed redan hanterade. Det är först i bokslutet som du eventuellt hanterar de varor du ännu inte sålt/förbrukat vid en inventering och kan behöva bokföra upp varulager. Detta kan du läsa om här.
Det är alltså mycket viktigt att hålla VMB inköpen och de andra inköpen separat eftersom de hanteras på olika sätt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
15:07
Hej igen!
Aha okej tack, då förstår jag lite mer.
Jag kollade med en kollega som har bättre koll på Visma eEkonomi som sade att du bör ändra till det beloppet som har fakturerats och matcha mot kundfakturan. Detta kommer gör att du får ett minusbelopp kvar att matcha, där du skall välja Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Hon gav som exempel:
Om du har en bankhändelse på 75 kr - matchar mot kundfaktura på 100 kr så den blir slutbetald. Du får då -25 kr kvar att stämma av, skapa en Ny bokföringshändelse - Övrigt uttag - Egen kontering. Här kan du välja valfritt motkonto, exempelvis konto 2517 precis som du föreslår.
På så sätt får du bokat bort hela kundfakturan som betald och samtidigt redovisat att kunden inte betalt in hela beloppet utan att du skall få tillbaka den utländska skatten i ett senare skede.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:35
Hej!
Vad jag kan se så använder du Visma Administration stämmer det? För att hjälpa dig vidare behöver vi svar på hur det ser ut på inne på Fakturan - Fliken 4 Spårning. Bokade du betalningen mot 19xx eller valde du konto 2420 här? Dvs hur hanterade du det du drog av på den andra fakturan?
Återkom med lite mer info så hjälper vi dig gärna sedan.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:32
Hej!
I denna tråden så kan du läsa om hur detta kan hanteras.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:23
Hej igen!
Ja så försäljningen är en verifikation och returen en. På returen så blir det 1580 kredit och lämpligt intäktskonto samt eventuell moms i debet för att minska tidigare bokförd intäkt. På så sätt så får du rätt intäkt tillslut. Glöm inte att korrigera originalverifikationen om den var felaktig uppdelad mellan momsfritt och momspliktig intäkt också, men att du alltså inte skall ta hänsyn till returen i den verifikationen utan att returen blir en egen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:14
Hej!
Tack för din fråga. Det låter som att det kan blivit något knepigt med momskoderna eftersom du har importerat dessa händelser från ett annat program. Med tanke på att du inte ser momspliktig försäljning utan bara momsen så har nog inte konto 3011 momskod kopplat till sig. Jag rekommenderar dig att kontakta supporten för att få hjälp med hur du skall lösa detta bäst i ditt program.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
14:05
Hej!
I denna vägledningen hos Skatteverket så står det följande:
"Varor som är tullfria enligt lagen om frihet från skatt vid import med mera, är också undantagna från momsplikt. Tullfrihet kan ges vid import av vissa varor för att främja handeln. Det kan till exempel vara varuprover av försumbart värde och produkter som används eller förbrukas i samband med en mässa eller liknande evenemang."
Detta bör betyda att du inte skall redovisa det som ett inköp utanför EU med importmoms utan bara som en kostnad, men det kan vara bra att dubbelkolla med Skatteverket så du gör rätt för dig.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
13:21
Hej!
Tack för din fråga. När det gäller köp utanför EU där man köper från ett företag i egenskap som ett företag så skall man mycket riktigt redovisa importmoms och importvärdet till Skatteverket. Detta görs dock inte vid köpet, utan först när man fått importvärdet från tullen. Så man bokför själva köpet först mot ett 4XXX konto utan moms, och sedan när man får importfakturan från DHL så bokför man upp importvärdet och importmomsen. Hur du bokför och vilka momskoder som används kan du läsa om här.
Så det blir alltså i två steg jämfört när man köper inom EU. Först bokför du varuköpet och då hanteras det ingen moms utan bara kostnaden bokförs. Sedan när man fått importfakturan och därmed importvärdet så bokför man upp detta på det datum så anges att man tidigast kan redovisa detta, och beräknar samt redovisar importmomsen. I princip så blir det som följande:
Inköp
1930/2440 ingen momskod kredit XXX
4000 ingen momskod debet XXX
Tullfakturan/importfaktura utan tex fraktavgifter m.m.:
4545 momskod 50 (25%) debet XXX (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit XXX
2615 momskod 60 (25%) kredit XXX
2645 momskod 48 debet XXX
Så om du bokförde inköpen med importmoms så rekommenderar jag dig att korrigera dessa verifikationer eftersom det är inte på inköpsvärdet importmomsen beräknas, utan det värdet du får från importfakturan och skall göras i ett senare skede.
Det jag dock reagerar på är att du säger att du får fakturor med importmoms som skall betalas, vilket låter som att du blivit hanterad som en privatperson vid importen alternativt att leverantören har leveransavtalet DDP (Delivered Duty Paid). Enligt huvudreglerna för inköp utanför EU som beskattningsbar person så skall säljaren sälja utan att ta ut någon moms m.m. och köparen skall stå för importredovisningen. Det låter dock som att DHL lagt till importmoms som en kostnad, dvs att det är de som redovisat importen av varorna och du blivit behandlad som en icke beskattningsbar person. Det kan vara bra att kontrollera om du tex har glömt att ange ditt VAT nummer eller vad för leveransavtal du köpt via. Här bör du dubbelkolla med Skatteverket om du ändå skall hantera det som ett inköp utanför EU och redovisa till Skatteverket.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig, ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-02-14
13:06
Hej igen!
Aha okej, då förstår jag. I denna vägledningen så står det följande under rubriken beskattningsunderlag>normal VMB:
"I inköpspriset ska du räkna in alla kostnader du har till den du köper varan av, utom eventuell ränta. Du ska inte räkna in transportkostnad till annan fraktförare. Reparationskostnader ska inte heller räknas in i inköpspriset."
Detta bör betyda att du alltså inte kan lägga till de 800 kr som är för reparationsdelarna i beskattningsunderlaget för att beräkna vinstmarginalen utan du beräknar enligt vad du köpte diskmaskinen för eftersom det är detta du säljer vidare via VMB reglerna. Detta kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer