2025-06-17
14:13
EU har beslutat om ViDA (Vat in the Digital Age). Från 1 juli 2030 blir e-faktura och digital rapportering av alla B2B-fakturor obligatoriskt mellan EU-länder. Med ViDA vill EU digitalisera hela momshanteringen för att förenkla administrationen, minska bedrägerier och göra det smidigare att göra affärer över gränserna. Det är upp till respektive land att bestämma vad som gäller inom landet. Ingen vet exakt hur det blir i Sverige än.
Hur kan det påverka dig som företagare?
Krav på att skicka e-faktura
Om du handlar med företag i andra EU länder, kommer du framöver behöva skicka e-fakturor. Du kommer inte längre kunna skicka PDF- och pappersfakturor.
Du som använder Spiris eller Visma Administration har den här funktionen inbyggt och kan börja skicka e-fakturor redan nu. När du ska skapa fakturan och skicka den, finns valet “Skicka e-faktura”. Att börja ta emot e-fakturor är också bara ett par klick bort (läs nedan).
Tänk långsiktigt
Digital fakturahantering skapar ofta nya möjligheter för att automatisera andra delar av administrationen, som order och logistik. Det sparar tid och pengar framöver.
Hur kan det påverka dig som redovisningskonsult?
Informera framför allt småföretagare
Mindre företag behöver ofta hjälp att förstå och komma igång med e-fakturering. Se till att de hänger med.
Hjälp kunderna i rätt riktning
Peppa och stöd dina kunder i övergången. Hjälp dem att gå över till e-faktura och undvik pappersrutiner redan nu, så att tröskeln blir lägre när det väl gäller.
Håll dig uppdaterad
ViDA börjar gälla 2030, men utvecklingen pågår redan.
Vad är en e-faktura och hur funkar det?
En e-faktura skickas direkt från leverantörens ekonomisystem till ditt, utan att gå via papper eller mejl. Fakturan läses in automatiskt, så du slipper fylla i alla uppgifter manuellt. När fakturan landar hos dig är allt ifyllt – klicka bara på Bokför och betala. Inga mellansteg!
Samma sak gäller för din kund när du skickar en e-faktura.
Varför är det viktigt att börja skicka e-fakturor redan nu?
Att skicka e-fakturor är redan ett krav när du fakturerar offentlig sektor och kan även bli aktuellt för privat sektor inom Sverige också. Om du skickar e-fakturor till alla kunder är du förberedd om kravet i framtiden gäller hela marknaden.
Bättre konkurrenskraft! Du uppfattas som modern och professionell av kunder och leverantörer.
Snabbare betalningar – e-fakturor når mottagaren direkt och underlättar snabbare betalningar.
Om du väntar riskerar du att hamna efter i en allt mer digital värld.
Därför ska du börja ta emot e-fakturor också
Du slipper missa viktiga fakturor
E-fakturor hamnar direkt i ditt system – inget slarv i inkorgen, ingen risk för att papper försvinner i posten. Du har alltid full koll på dina fakturor.
Du sparar massor av tid, varje månad
Du slipper leta bland pappershögar och mejlkorgar. Fakturorna läses in helt automatiskt och du bokför med ett klick! Så att du kan fokusera på det som verkligen skapar värde i ditt företag.
Du gör livet enklare för din redovisningskonsult (eller dig själv, om du bokför själv)
Allt finns digitalt och rätt – mindre risk för fel, snabbare bokslut och färre frågor.
Hur skickar jag e-fakturor i Spiris?
Du som använder Spiris har den här funktionen inbyggt och kan börja skicka e-fakturor redan nu. När du ska skapa fakturan och skicka den, finns valet “Skicka e-faktura”.
Hur börjar jag ta emot e-fakturor i Spiris?
Logga in i Spiris
Gå till Fler funktioner
Välj Funktioner uppe i listen
Välj E-faktura till vänster
Klicka på Ta emot fakturor
Aktivera! Nu blir du synlig som e-faktura mottagare hos dina leverantörer.
När du har aktiverat får du hjälp att bjuda in leverantörer att skicka e-fakturor till dig, så att de inte missar att du har möjligheten.
När du väljer att ta emot e-fakturor skapas automatiskt inom några dagar ett så kallat Peppol-id för ditt företag. Detta kan liknas vid din elektroniska adress för att ta emot e-fakturor. Därmed är det enklare inte bara för din inhemska utan även för dina utländska leverantörer att söka och hitta din elektroniska adress och kunna skicka dig e-fakturor.
Du hittar ditt Peppol ID under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter, under E-fakturor och underlag, om du har klickat i boxen för Ta emot e-fakturor.
Hur tar jag emot och skickar e-fakturor i Visma Administration?
Du aktiverar tjänsten under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument. Läs mer om hur du kommer igång. När du väljer att ta emot e-fakturor skapas automatiskt inom några dagar ett så kallat Peppol-id för ditt företag. Detta kan liknas vid din elektroniska adress för att ta emot e-fakturor. Därmed är det enklare inte bara för din inhemska utan även för dina utländska leverantörer att söka och hitta din elektroniska adress och kunna skicka dig e-fakturor.
I Visma Administration hittar du ditt Peppol-ID under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina tjänster - Digitala fakturor och dokument och fliken Till Företag.
... Visa mer
Etiketter:
2025-06-07
12:07
2 Gillar
Hejsan, Jenna! Det är fint att du tar med dig denna feedback till programmakarna. Vad jag också vill att de ska veta är, att innan man beslutar sig för att ta bort funktionalitet, så bör man höra med kunderna först, de vana användarna (de som jobbar professionellt med bokföring och redovisning). eEkonomi & Co är så hårdkodat i sig, så att ytterligare begränsa oss vana användare blir lite för mycket för oss. Vi har i de stationära programmen fått åtnjuta superb flexibilitet och mångfald av smarta funktioner, men har nu mer eller mindre tvingats in i programvaror med begränsad funktionalitet och låsningar på olika håll. Vi redovisningsbyråer behöver inte låsningar överallt för att "vi inte ska göra fel" för vi kan det här och behöver snabba på vårt arbete för att kunna ta in nya kunder. När vi måste gå omvägar på grund av borttagna funktioner och låsningar här och var, kan vi inte effektivt ta hand om kundernas behov. Vi kan inte ta betalt av våra kunder för att vi måste gå omvägar vi inte behövt gå tidigare. Det betyder att lönsamheten för oss går ner, istället för åt andra hållet. Det känns trist. Mvh Lena
... Visa mer
2025-06-03
10:58
Jag hoppar in här i tråden och fyller på lite efter Jenna.
Jag förstår verkligen att det blir förvirrande, Lena, eftersom det faktiskt finns två olika tjänster med samma namn. Det beror på att Visma är en stor koncern och att två olika företag inom koncernen som levererar samma tjänst, men med olika villkor och priser.
Det du behöver tänka på är att det är vår tjänst från (numera) Spiris du ska hålla koll på – det är också den som Jenna syftar på. Du behöver alltså inte oroa dig för att den på något sätt skulle blandas ihop med den andra varianten som inte levereras av Spiris. Ha det fint! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2025-06-02
14:22
Hej redovisningsbyrå!
Nu har vi lämnat namnet Visma Spcs bakom oss och istället blivit Spiris. När du loggar in möts du av en ny vy med nya namn och nya ikoner. Det kan till en början kännas lite stökigt, men vi hoppas att det snart blir mycket tydligare för dig. Till dess har vi gjort en liten ordlista! Tidigare i Visma Spcs - Nu i Spiris
Visma Smarta Byrån - Smarta Byrån
Visma Advisor - Byråstöd
Visma Skatt & Bokslut Pro - Skatt & Bokslut
Visma Ekonomiöversikt - Ekonomiöversikt, Budget & Prognos
Visma Koncern - Koncernredovisning
Visma Sign - Signering
Visma eEkonomi Start - Bokföring & Fakturering - Byråtillgång
Visma eEkonomi Smart - Bokföring & Fakturering
Visma eEkonomi Fakturering - Fakturering
Visma eEkonomi Fakturering (i samarbete med redovisningsbyrå) - Attestering & Fakturering
Visma eEkonomi Bokföring - Bokföring
Visma eEKonomi Pro - Bokföring & Fakturering +
Appen Visma eEkonomi - Spiris
Appen Visma Scanner - Spiris Scanner
Visma Lön Start (för redovisningsbyrån) - Lön - Byråtillgång Visma Lön Smart - Lön Visma Min Lön - Lönebesked
Visma Lön Anställd - Anställd Visma Tid Smart - Tid Visma Tid Pro - Tid & Projektplanering Visma Utlägg - Resor & Utlägg
Appen Visma Lön Anställd - Spiris Anställd
Appen Visma Tid - Spiris Tid
Appen Visma Utlägg - Spiris Resor & Utlägg
Läs gärna mer om Spiris på vår hemsida och sjävklart är du alltid välkommen att kontakta oss om du har frågor!
... Visa mer
2025-05-30
09:29
Hej Freddy! Tack för din fråga. Slutkunderna, som har använt funktionen tidigare, har fått samma information om förändringen som du har fått. Jättebra att du skrev, förstår att det är viktigt att veta vilken information slutkunderna ha fått - jag tar med mig det framgent. Trevlig helg när det blir dags! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2024-12-11
14:05
Hej!
Om man vill filtrera och sortera i excel så brukar det bästa vara att ta ut en excelfil som är oformaterad. Den ursprungliga excelfilen vi hade var redan bearbetad så därav la vi till en oformaterad fil där det ska vara enklare att redigera för egen del. Jag vet inte om du även har testat med den och att den är lika svårarbetad?
Det stämmer att vi inte har arbetat med rapporter det senaste året eftersom annat har prioriterats utifrån kundönskemål och andra förbättringar så ska gynna så många som möjligt. Sedan kan jag förstå att man vill ha fler rapporter och det finns önskemål kring fler rapporter i vår roadmap.
En rapport över fakturerat belopp per kund tänker jag att man skulle kunna använda täckningsgrad till om man är ute efter en kolumn som visar fakturerat belopp över en viss period. Sedan specar denna inte per faktura men man kan ju sätta nivåer så att nivå 1 är kund, nivå 2 är uppdrag alt. aktivitet om man vill se vilka uppdrag eller aktiviteter som står för totalt fakturerat. Nu vet jag inte om du redan har testat denna rapport och att den inte fungerar på sättet du tänker?
När det gäller export av fakturaunderlag till Administration så behöver man alltid bara godkänna fakturorna och sedan lämna Advisor där. Man ska inte klicka på någon överför knapp utan sedan ska man använda "Invoice basis", det lokala systemet för att skapa xml-filen och då flyttas dessa fakturor rätt automatiskt.
/Tobias
... Visa mer
2024-11-06
15:57
1Gilla
Hej igen @Johan_40
Jag fick för mig att det var i Administration som du upplevde detta i och med rubriken på tråden. Men bra att allt är i sin ordning igen och tack för att du återkopplade.
Trevlig eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2024-09-23
11:20
1Gilla
Hej @charlottepehrson Kul att du gillar tjänsten och tack för din fundering! Idag finns bara Visma Scanner som en app i din telefon. Tanken är god och jag tar det gärna vidare som ett förbättringsförslag. Om du skulle komma på mer bra feedback till oss så har alla våra program en "Lämna feedback" knapp då skickas din feedback direkt till våra utvecklare!
I Visma Scanner finns den längst ner efter att du klickat på de tre punkterna uppe till vänster.
Jag har faktiskt ett tips till dig, som gör att du kan hoppa över något steg i arbetsgången du beskrev i din kommentar. Om du öppnar Visma Scanner-appen och klickar på de tre punkterna uppe till vänster. Då har du inställningar som ett alternativ på den sidan - under inställningar har du också en mailadress. Den mejladressen är knuten till din scanner-app. Om du istället mailar dina underlag dit istället för till din privata mejladress, då laddas bildunderlaget upp i scanner appen! När du står på inställningar i din app så har du också en inställning, "Skicka direkt till ekonomisystemet", om den inställningen inte är i bockad - då måste du öppna Visma Scanner och hantera dokumenten du skickat in. Är inställningen istället bockad och blå, då slipper du allt manuellt arbete i appen. Hoppas det kan vara till din hjälp framöver! /Anton
... Visa mer
2024-08-27
13:28
1Gilla
Tack för att ni lyssnar!
... Visa mer
2024-07-22
10:57
Hej @Hans Ly
Tack för att du kontaktar oss.
Jag hittade prisinformation på vår hemsida där du kan läsa mer om vad det kostar men sedan rekommenderar jag att du slår oss en signal så får vi rådgöra om vilken programstorlek som passar dina behov bäst.
Välkommen att kontakta oss.
/Tinna
... Visa mer
2024-06-03
13:52
I detta inlägg har vi samlat frågor & svar från Morgonsoffan den 24 maj med temat “Allt om den allmänna riskbedömningen och KYC”.
Svaren är generella och bygger på vår tolkning av frågan. Olika omständigheter kan påverka svaren och göra dem annorlunda i det enskilda fallet.
Vad bör man tänka på vid den allmänna riskbedömningen och vad ska finnas med?
Svar: Följande baseras helt på 2 kap 1§ Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt. Verksamhetsutövaren ska göra en bedömning av hur de funktioner och tjänster som tillhandahålls kan utnyttjas för penningtvätt eller finansiering av terrorism och hur stor risken är att så sker. Vid riskbedömning ska särskilt beaktas:
vilka funktioner och tjänster som tillhandahålls,
vilka kunder och distributionskanaler som finns,
vilka geografiska riskfaktorer som föreligger.
Riskbedömningen ska även ta hänsyn till rapportering av misstänkta aktiviteter och transaktioner samt information om tillvägagångssätt för penningtvätt och finansiering av terrorism och andra relevanta uppgifter från myndigheter.
Det känns orättvist att penningtvättsregelverket som är så stort och komplext ska gälla ”lika” för små redovisningsbyråer och för storbanker.
Svar: Regelverket är riskbaserat och därmed till viss del proportionerligt. Om man tar riskbedömningen som exempel så ska den utformas med hänsyn till byråns storlek och verksamhetens art samt de risker som kan förekomma. Lite förenklat kan man säga att en mindre och enklare aktör inte behöver göra lika mycket som en större och mer komplex aktör. På vissa områden, till exempel kundkännedom, finns delar som är gemensamma för alla, oavsett storlek.
Finns det möjlighet för mig som byrå att få ett exempel på en godkänd riskbedömning?
Svar: Det finns ingen mall som passar alla eller någon riskbedömning som är exakt lik en annan. Metodiken och dokumentationen kan vara likartad, men själva bedömningen baseras till stor del på egna erfarenheter och vidtagna åtgärder för att minska risker. Om du tittar på den totala ”riskexponeringen” är det bra att ta med kundernas riskprofil (hur många eller hur stor andel är hög risk, och varför). Allmän riskbedömning är därmed alltid unik.
Om jag har gjort en kundkännedom på två kunder som sedan startar ett gemensamt AB, behöver jag då göra en ny kundkännedom för det nya bolaget?
Svar: Ja, du behöver göra en ny kundkännedom eftersom det är ett nytt företag med nya kunder, leverantörer och verksamhet. Det går bra att återanvända identifieringen av personerna, vilket du får hjälp med i KYC. Har du redan kontrollerat en person som är ägare till flera bolag blir det godkänt på alla företagen.
Om jag hjälper ägaren till ett AB med sin privata inkomstdeklaration, behövs det då en kundkännedom både för privatpersonen och aktiebolaget?
Svar: Ja, eftersom det finns ett affärsförhållande mellan privatpersonen och byrån bör en ny kundkännedom göras.
Behövs en ID-kontroll på alla verkliga huvudmän på en kund, eller räcker det med en?
Svar: Ja, ID-kontroll ska göras på alla verkliga huvudmän.
Vad menas med "sannolikhet" i riskbedömningen?
Svar: Sannolikhet innebär hur troligt det är att något ska inträffa, medan konsekvensnivån handlar om effekten om det händer.
Hur tar jag som redovisningsbyrå betalt för detta?
Svar: Det finns inget rätt eller fel – det ser olika ut beroende på byrå. En del har det med i sitt fasta pris, andra inte. Utgå från vad som passar er byrå bäst.
Läs mer om KYC och hur du kommer igång!
... Visa mer
Etiketter:
2024-03-28
11:23
Vill rapportera en bugg i attestfunktionen. Om jag gått igenom det jag ska attestera och sedan väljer att masshantera mina attester så ser jag alla fakturor som ska attesteras men inte bara mina utan även kollegors attester som jag inte ska se eller attestera. Inte så bra.
... Visa mer
2024-03-13
14:43
Nu kan du enkelt bestämma vad varje användare får tillgång till i Bokföring & Fakturering. Det gör det lätt att anpassa behörigheterna efter företagets behov – snabbt och smidigt.
Nya behörighetsnivåer:
Fullständig behörighet
Full åtkomst till alla funktioner.
Begränsad
Tillgång till försäljning och inköp (utan betalningar). Läsbehörighet på övriga funktioner.
Läsbehörighet
Kan läsa all information, men inte göra ändringar.
Läsbehörighet – revisor
Anpassad för revisorn: tillgång till relevant information utan att kunna göra ändringar.
Så här gör du
Gå till Inställningar → Behörigheter för att se och ändra vem som får göra vad. Har ni fler än en användare dyker fliken Behörigheter upp. Det är bara administratörer med fullständig behörighet som ser denna flik.
Vill någon i företaget ha fler användare i Bokföring & Fakturering?
Gå till Fler funktioner och sök på “Extra användare” och ordna fler användare direkt!
Läs gärna mer i Skriven hjälp.
... Visa mer
Etiketter:
2023-11-27
10:58
Hej @KristinaM
Ja din fråga finns registrerad hos våra produktutvecklare. Som du säkert vet så är hela önskemålshanteringen flyttad från forumet direkt till vår utvecklingsavdelning och vi har idag inte samma möjligheter till återkoppling på önskemål som tidigare. Men jag har hört mig för och fått fram följande information.
För närvarande arbetar vi med att förbättra bland annat de delar inom Attest som du efterfrågar och vi räknar med att lansera dessa förändringar inom en relativt snar framtid. När det gäller samma funktion för betalfiler är det dock inget som för närvarande finns med i våra planer.
Ha en fin dag och jag ber om ursäkt för sent svar.
/Tinna
... Visa mer
2023-11-06
13:00
5 Gillar
KYC hittar du direkt i Spiris Byråstöd. Det betyder att du får full koll på penningtvättslagen, på ett enkelt och tryggt sätt – och allt är samlat där du har din kundinformation.
KYC hjälper dig hela vägen från att riskbedöma byrån till att hålla reda på varje kunds uppgifter. Praktiskt för dig som vill spara tid och samtidigt vara säker på att allt blir rätt.
Två delar – all hjälp på plats
Allmän riskbedömning för byrån (kostnadsfri)
Kartlägg riskerna i verksamheten, registrera och hantera eventuella avvikelser och få en tydlig översikt över ditt KYC-arbete. Allt är utformat för att vara smidigt och enkelt att hålla uppdaterat.
Kundkännedom (kostnad per kund och år)
Här får du automatisk hämtning av företagsinformation, och vi hjälper dig att kontrollera mot PEP- och sanktionslistor. Allt knyts ihop med din riskbedömning för byrån. Förändras något i byråns riskbedömning gäller det automatiskt även för dina kunder – så du kan känna dig trygg med att allt är uppdaterat utan extra steg från din sida.
Så här kommer du igång
Du startar KYC under Översikt och på KYC-fliken i Byråstöd. Du behöver vara administratör och ha behörighet för byråinställningar.
Läs gärna mer om hur funktionen fungerar eller kika bland vanliga frågor & svar – kom igång redan idag!
Arbetar du inte i Spiris med dina kunder idag, eller vill du bara veta mer om KYC? Boka gratis rådgivning så hjälper vi dig!
... Visa mer
Etiketter:
2023-11-01
10:42
Hej igen! Inte tagit mig tid att ringa.. men upptäckt att om jag sitter med sidan på en större skärm så funkar det! Alltså är något tekniskt, som tidigare inte var något problem.
... Visa mer
2023-10-06
12:35
Hej Mariët!
Tack för du skriver till oss. Full förståelse för att detta kan ställa till det vid byte från en redovisningsbyrå till en annan. Vi kikar på en förbättring av precis det du beskriver då det är en process som vi vill förbättra och förenkla. Jag har i dagsläget ingen exakt tidsuppskattning men det jag kan säga är att vi jobbar på det.
Tack igen och trevlig helg när det blir dags!
Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-08-14
15:57
Hej Marita! Tack för din fråga. För att byta namn på ett konto i Visma Ekonomiöversikt byter du namn i det program/SIE-fil som är din importkälla. Använder du exempelvis Visma eEkonomi som importkälla så byter du namnet på kontot där och sedan uppdateras datan automatiskt i Visma Ekonomiöversikt. Använder du en SIE-fil som importkälla ändrar du namnet där och sedan läser in datan igen. Varmt välkommen att höra av dig om du har fler frågor eller funderingar! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-06-29
10:57
Hej Jaqueline!
Tack för din fråga. I dagsläget går det inte att byta regelverk utan att nollställa företaget. Detta är något vi arbetar med för fullt och kommer förhoppningsvis snart att ha en lösning på plats. Önskar du byta gör du på följande sätt: 1. Skriv ut och spara det du önskar. 2. Nollställ företaget (under Underhåll - Inställningar). 3. Börja om med det regelverk du önskar (detta fyller du i när du startar upp företaget i Visma Skatt & Bokslut Pro). Välkommen att höra av dig igen om du har fler frågor. Önskar dig en fin dag! Med vänlig hälsning, Jenna
... Visa mer
2023-06-28
10:24
2 Gillar
Den 19 juni kom betänkande om hållbarhetsredovisning - fler företag får krav på sig att lämna en hållbarhetsrapport. EU:s nya direktiv för hållbarhetsrapportering, CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive), träder i kraft under 2024 och kommer successivt att omfatta allt fler företag. I den utredning som gjorts föreslås att direktivets krav tas in i bland annat aktiebolagslagen, årsredovisningslagen, lagen om bank- och finansieringsrörelsen och revisorslagen.
De företag som behöver lämna en hållbarhetsrapport kommer vara följande:
Små och medelstora företag vars överlåtbara värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad (noterade företag), med undantag för s.k. mikroföretag.
Mindre onoterade moderföretag i stora koncerner.
Stora eller noterade dotterföretag och vissa större filialer till tredjelandsföretag som har en betydande verksamhet inom EU.
Hållbarhetsrapporten ska innehålla information som ger en förståelse av företagets inverkan på hållbarhetsfrågor och hur hållbarhetsfrågor påverkar företagets ställning, utveckling och resultat.
Läs mer om hållbarhetsrapportering: Vad är hållbarhetsredovisning och hur skriver man en hållbarhetsrapport? »
Spiris Klimatrapport - en del av hållbarhetsredovisningen
En del av hållbarhetsredovisning är att redovisa hur företaget påverkar klimatet, hur användning av resurser, arbetsförhållanden och sociala insatser ser ut. Och också den ekonomiska hållbarheten.
De företag som kommer att omfattas av CSRD (se förklaring längre upp), kommer i sin tur att behöva få in uppgifter från sina leverantörer för att kunna hållbarhetsredovisa. Vilket leder till att små - till medelstora företag som inte omfattas ändå kommer att behöva hållbarhetsrapportera till sina leverantörer. Erbjud dina kunder hjälp redan idag med vår funktion Klimatrapport, som en del i sin hållbarhetsredovisning. Mät dina kunders klimatavtryck med bara några få knapptryck, få tips på hur företaget kan klimatreducera och hjälp med att klimatkompensera. De val vi gör idag påverkar morgondagens värld och vi måste alla ta ett gemensamt ansvar.
Kolla in Spiris Klimatrapport » Kika gärna även på vårt webbinarium om Spiris Klimatrapport & Utsläppsanalys »
För mer information om de nya reglerna och hållbarhetsredovisning: FAR - nya regler om hållbarhetsredovisning» Regeringskansliet - nya regler om hållbarhetsredovisning » Vad är hållbarhetsredovisning och hur skriver man en hållbarhetsrapport? »
... Visa mer
Etiketter: