2025-03-18
19:28
För att bättre kunna följa upp och detaljredovisa många av våra aktiviteter i vår ideella föreningen vill jag kunna bokföra på nivå under konto. Kärt barn har många namn. Kostnadsställe och kostnadsbärare. Resultatenhet och kostnadsbärare. Låt mig ta ett exempel. Vi har under året många Klubbträffar runt om i landet till vilka medlemmar kan köpa deltagande. Dessa Klubbträffar bokförs på konto 3004 Försäljning klubbträffbiljetter. Återkommande aktivitet är alltså våra Klubbträffar som sker inom landet och våra Klubbresor (konto 3005) som sker utanför Sverige. I eEkonomi talas om Resultatenheter, tre stycken. Är våra Klubbträffar, Klubbresor och årsmöte att anses vara en resultatenhet som kan döpas till Aktivitet? Och de olika klubbträffarna/klubbresor/årsmöte kostnadsbärare? En kommande Klubbträff sker den 5-8 juni på GateBison, Mobolets gård, Hjo. Klubbträffbijetter säljs nu för 1500 kr/husbil. Jag vill nu att GateBison skall vara kostnadsbärare till resultatenheten Aktiviteter. Tänker jag rätt nu om intäkten på 1500 kr ska bokföras likt detta. Konto Resultatenhet Kostnadsbärare 3004 Klubbträff GateBison kredit 1 500 Gissar att kostnadsbärare kanske förkortas med nummer. Årsmöte får bli 10, Klubbträffar/klubbresor numreras löpande . Kom gärna med förslag på hur det smartast läggs upp för löpande hantering. Ödmjukt frågat av Rolf
... Visa mer
2025-01-03
11:02
Hej igen Anton. För din information har jag regelbundet lämnat Feedback och förslag via den vägen. Tyvärr så är det ju ingen återkoppling den vägen och ibland känns det som ett stort "svart hål". Detta med att "ständigt utveckla och förbättra" Visma eEkonomi lyser för mig rätt svagt. En av de jobbigaste bitarna är för vår förening att ta fram en aktuell enkel läsbar medlemslista. Och under de senast två åren har förbättringen här lyst med sin frånvaro. Så ett visst vemod känns det varje månad när en lista skall färdigställas. Att gå från detta råmaterial, till denna presentabla medlemslista, är inget som sker med EN knapptryckning! Vad du kan bidraga med är att återföra synpunkter som bl.a. jag för fram, rakt in i lejonets kula. Hälsningar Rolf
... Visa mer
2025-01-03
10:52
1Gilla
Tack för din fråga Anton. Jag har fått bra stöd och hjälp av supporten på det som gått att lösa. Tyvärr är det flera "tillkortakommande" i programmet som måste lösas med "kirurgiska" ingrepp och som supporten inte råder över. Känns lite som inom sjukvården idag! Vad jag menar är att de programmeringsingrepp som bör göras skjuter Visma på. Gissar att de är rädda för att det skall spridas multiresistenta bakterier när de gör ingrepp. Eller uttryckt i klarspråk. Görs en programförändring brukar det "alltid" dyka upp fel någon annan stans! Så det bästa är att sitta still i båten och leva med de fel som finns. Fortfarande förhoppningsfull Rolf
... Visa mer
2025-01-02
19:17
Vilken är din feedback till oss gällande Visma eEkonomi? FAKTURERING Gruppfaktureringen av 515 fakturor till våra medlemmar har varit en fantastisk utmaning denna gång. Jag hoppas att supporten har fört vidare problemen som dykt upp. Skriver ut kundlista på aktiva kunder (515 poster) kollar av att alla poster (utom en har e-post) och Leveranssättet för de 514 är satt till e-post. 1 har Post. Alla har samma land och valuta. Alla är märkta med Kundgrupp, Medlem. 1. Går till fakturering, väljer fakturera flera och scrollar ner till Kundkategorin Medlem. MEN den är i kursiv stil gråtonad och det står, Medlem (660)? 2. Går vidare och får nu Varningstext. "Det går bara att välja kundgrupper där alla kunder har samma valuta och land". Men det har ju dessa 515 aktiva kunder. Efter 45 minuters letande med supporten finner vi en ICKE aktiv post med valutan USD! Men den ska ju inte påverka de 515 aktiva tycker jag. 3. Skapar nu fakturorna och får en fakturalista som jag noga kontrollerar post (515) för post. Och mycket riktigt finns den post som inte har e-post med leveranssättet Post noterat. MEN istället för 514 poster med leveranssättet e-post finner jag nu att 42 poster har "Skapa PDF" och 63 poster har "Skicka som brev". Supporten kan inte förklara. Får alltså manuellt ändra dessa felaktiga till "Skicka med e-post". 4. Efter ändringen godkänner jag att skicka fakturorna och får då tillbaka information om att, 513 poster skickas via e-post 1 post har PDF 1 post har skicka med brev! Min fråga blir, är ni stolta över denna produkt eEkonomi (för Föreningar) som skapar dessa problem för mig som brukare, eller är det enligt er en tillräckligt god standard? Ett otal extra timmar har denna gång gått åt för detta. Nästa återkommande fråga. När behagar ni se till så att det går att skapa/skriva ut kundlistor/medlemslistor från programmet. Alltså listor dom INTE kräver en massa handpåläggning i Excel för att över huvud taget göra den läsbar för andra än programmerare. Ut kommer en lista med 38 kolumner som manuellt får bantas ner till 9 kolumner. Ändra engelsk text till svenska och sedan stilistiskt göra aptitlig i Excel. Borde det inte vara dags för en rapportgenerator så var och en själv kan välja vad som skall skrivas ut? Tänker osökt på att för drygt 50 årsedan lyckades man skicka iväg ett klot till månen med folk i. Och ännu häftigare var att de kunde ta hem klotet utan att det missade jorden. Men vad inte många känner till är att ansvarig för detta programmerande var en kvinna. Känns lite som Visma SPCS med eEkonomi (för Föreningar) fortfarande snurrar runt jorden och inte har landat ännu. En brukare som inte slutat tro på under. KABE Husbilsklubb Rolf Gustafsson ordförande
... Visa mer
2025-01-02
18:09
Khedron. Tyvärr är min programmeringsinsikt rudimentär. Förra året var det andra problem som dök upp. Vi hade naturligtvis inaktiva kunder vid förra årets fakturering. Det var inget fokus då som nu på detta att faktureringen nu säger att det ska finnas 660 poster märkta med kund Kundgruppen Medlem när vi väljer aktiva kunder som är 515 poster. Så din kommentar innehåller säker riktigheter. När jag uttrycker det heter det istället att programmerarna inte begriper hur saker fungerar och inte kan översätta det i programspråk. Tokerierna tog inte slut med detta. När väl faktureringen var gjord och jag tog upp på skärm vika som fakturerats och resp. fakturanr namn på kund, leveranssätt (514 via e-post och 1 via PDF enl. kundlista) så innehöll denna lista en fasligt massa poster med leveranssättet PDF och Skicka som brev. Inget som supporten kunde förklara men skulle meddela vidare. Så alla poster som inte var Skicka via e-post fick jag nu manuellt ändra till e-post. Dock inte den kundpost som inte har e-post utan får fakturan via MMS. Där stod det korrekt PDF. Efter godkänd ändring fick jag sedan tillbaka detta svar när jag ska skicka iväg fakturorna! Det gäller att hela tiden se positivt på verkligheten. /Rolf
... Visa mer
2025-01-02
11:59
Stefan. Jag säger det nu, "det var bättre förr"! När vi hade Visma Förening gick allt som "tåget". Fakturering lätt som en plätt. Utskrift av medlemslistor, namnlappar etc. var bara ett tryck bort. Visma eEkonomi är i jämförelse ett rejält bottennapp. Varför gick det inte att fakturera för mig då? Jo, på en inaktiv post fanns valutan USD vald. Jag begärde utskrift av fakturor för aktiva kunder med kundgruppen Medlem åsatt. Inalles 515 poster. Faktureringen skrev Medlem (660) poster innebärandes att även inaktiva poster var medräknade "felaktigt". Programmerare som INTE kan sin sak! Fann jag efter en utskrift av kundlista inkluderande inaktiva kunder och leta rad för rad på 660 poster för att finna avvikelsen USD. Med denna ändring gick det nu att välja flera kunder och Medlem som kundgrupp. Gör faktureringen och går igenom post för post (515) för att se att alla utom en ska ha skickas via e-post. Den uttagna kundlista på aktiva visar att 514 har e-post noterat på sig och en har via post. MEN när jag scrollar igenom listan på faktureringen visar sig att det på flera stycken står Skapa PDF eller Skicka som brev! Visst blir jag glad? Hur ända in i .... kan detta komma upp när det på kundkortet står E-post på alla 514 aktiva poster? Väntar på att bli uppringd för tredje gången idag. Nog var det enklare förr? 1997 köpte Semcon min arbetsgivare in ett nytt affärssystem från Intensia med resultat att koncernen INTE kunde skicka kundfakturor på ett halvår. Jag som avdelningschef för Semcon utbildning skapade då ett eget system byggt i MS Access för att kunna fakturera våra offentliga kunder. /Rolf
... Visa mer
2025-01-01
23:30
Visst är det härligt med ett HELT nytt år att se fram emot! Och inte minst alla utmaningar vi(jag) kommer att ställas inför. Se på bara den, det börjar direkt! Vid denna tid förra året fakturerade jag alla kunder för årsavgiften. En sk. gruppfaktura där urvalet var kundkategori, Medlem. Vid denna tid var det tvunget att skapa en speciell kundkategori, samma till alla kunder. Så smart att välja Medlem, eftersom vi har medlemmar och inte kunder. Faktureringen gick galant. Smolket i bägaren var att det bara gick att skicka 25 fakturor åt gången. Gissar att de flesta företag inte har fler än 25 kunder som får identisk faktura. Vi har över 500! Jag upprepar faktureringsprocessen igen som förra året men se nu blir det stopp! Proceduren följer denna turordning. Kollar i Kundregistret att det finns 515 aktiva medlemmar som skall faktureras för årsavgift 2025. Går vidare till Fakturering och ser att det finns 515 medlemmar att fakturera Väljer fler kunder att fakturera och väljer kundkategori Medlem. Ser nu att det anges 534 poster att fakturera? Med det valet gjort kommer denna trevliga varningsruta upp som påstår att det är missmatch i kundgruppen. Något naturligtvis jag nekar till eftersom alla poster har land Sverige och valuta SEK. Så min nyttårsutmaning är denna. VAD EXAKT är det varningstexten vill förmedla och hur löser jag årets första hårda ? Nötknäckaren Rolf
... Visa mer
2024-11-06
17:12
Detta är lite av den svenska "mjäkigheten" Vi svenskar är överlag konflikträdda och fega. Vill inte stöta oss. Och säger inte vad vi känner till den andre för vi vill inte göra någon ledsen. Nu är det så att du kan inte göra någon ledsen. Det är den andre som väljer hur denne ska reagera. Inte du! Min erfarenhet är att de flesta styrelser är en samling personer som "sitter i styrelsen". Det är ovanligt med ledamöter som vill arbeta. Du verkar vara en sådan? Enda sättet att få igenom din linje är att argumentera på så vis att du får övriga ledamöter att succesivt när du pratar bekräfta att du har rätt. Vet inte om du är bekant med säljsamtal? Ett säljsamtal bygger du upp i olika kapitel, som i en bok. Efter varje kapitel så skall du stämma av att ledamöterna håller med dig. Är någon emot får du, med de andras tillåtelse, ta ett extra var med för att få med denne. På detta vis "föser" du de andra framför dig högre och högre upp för bekräftelsetrappan. På det slutliga steget blir din avslutande kommentar, "Då är vi alltså överens om gå vidare på detta sätt". Det finns massvis av argument varför ett beteende från medlem som du beskrivit inte är ok. Hur skulle det fungera om alla medlemmar agerade på samma sätt! Personligen skulle jag ha ett fysiskt möte med den aktuella personen och be honom berätta varför denne beter sig som den gör. Höra med denne vad som krävs att han betalar som man skall göra. Lyssna noga, ställa förklarande frågor och få honom dit du önskar. Fungerar inte detta så skulle jag vara mycket tydlig och berätta vad som fortsättningsvis sker med hans skuld dagen efter den skulle varit insatt på kontot. Möjligtvis skickar dagen efter en betalningspåminnelse av vilken det tydligt framgår att om inte betalning är insatt på kontot inom fem bankdagar går det vidare till KF med tillkommande kostnader. Du kan ju också vänligt beskriva hur en bra rutin är att hantera mottagna fakturor. Gå direkt in på din bank på nätet. Välj Betalningar och registrera fakturan med förfallodagen som betalningsdag. Är det samma belopp varje månad gör man en sk. stående överföring. "Hur svårt kan det vara"? Lycka till! Rolf PS. Tips för att få betalning på rätt tid.
... Visa mer
2024-11-06
16:43
1Gilla
Ja, detta med tröga betalare är en tråkighet. Nu vet jag inte riktigt vilken verksamhet och relation som ni har. Min erfarenhet sedan fler år tillbaka är att man ska inte ”gödsla” med påminnelser. Speciellt inte till företag/organisationer eller liknande juridiska ”personer”. Beträffande dessa finns en laglig möjlighet att debitera en avgift på 450 kr allt för allt. Privatpersoner gäller 60 kr ju. Det är avsevärt kraftfullare att när en faktura inte blir betald i tid direkt lyfta på luren och prata med ansvarig person. Företrädare för företaget eller privatpersonen. Tydligt göra klart i samtalet att de överenskomna betalningsvillkoren gäller och om inte betalning har kommit in på ditt konto inom fem dagar kommer inkassering att göras via Kronofogden med tillkommande kostnader. Att hålla på och skicka flera påminnelser är bara tjafs och visar på svagt agerande. Det är viktigt att alla era avtalsöverenskommelser och betalningsunderlag till era kunder har tydligt angivet på dokumentet vilka betalningsvillkor som gäller. Protesterar inte mottagaren på detta och betalar så innebär det att villkoren accepteras. Du skall alltid vara noga med att tydligt berätta/skriva om era betalningsvillkor så det inte råder någon oklarhet för köparen/mottagare. Rent generellt så behöver du inte ens skicka en betalningspåminnelse till köparen. Du kan direkt efter förfallodagen om inte betalning inkommit skicka begäran till Kronofogden. Vad de flesta gör är att ALLTID vänta för länge med att vidtaga kraftfulla åtgärder för inkassering. Inget tjafs vid obetald faktura! Ring direkt, kräv omgående betalning och meddela att om INTE betalning finns på ditt konto inom fem dagar blir det inkassering via Kronofogden. En åtgärd som kostar mer är påminnelseavgifter. Ju tydligare du agerar på detta sätt desto större respekt skapas. Inget velande! Rent generellt gäller detta. Det finns ingen lag som säger hur många dagar du har på dig att betala en faktura. Du kan till exempel inte kräva att få 30 dagar på dig. Företaget får själv bestämma villkoren. Du godkänner villkoren när du väljer att handla av företaget och måste betala när företaget begär det. Beträffande påminnelser, dröjsmålsränta och liknande kan du läsa här. Lagrummet för detta kan du sedan läsa om här. Du får här lite praktisk orientering från en jurist. Hoppas det är svar på dina funderingar. Om inte får du återkomma. Med vänlig hälsning Rolf Gustafsson Ordf. KABE Husbilsklubb Näs Björneberg 1 SE-583 94 Nykil Mob 070-5182880
... Visa mer
2024-10-29
19:32
2 Gillar
Anton du skriver, “Jag vill ha ett rött och gott äpple.” Hur vet AIn vilka äpplen som du tycker om? /Rolf
... Visa mer
2024-10-21
19:21
Om det nu inte tydligt framgår i inbjudan så blir min slutsats att detta inbegriper kunder som använder Admin# programvara? Undrande Rolf Gustafsson KABE Husbilsklubb som fortfarande undrar vart den saknade medlemslistan, förlåt kundlistan, tagit vägen!
... Visa mer
2024-04-10
20:20
Så bra. Nu är det kalibrerat. Tack.
... Visa mer
2024-04-10
00:49
Lite lustigt känns det i alla fall! I appen står det att det finns 484 kunder och 39 obetalda fakturor. Men se på webben är det 472 kunder och 0 förfallna fakturor. Så nu letar jag förtvivlat efter de borttappade kunderna och de obetalda fakturorna! /Rolf
... Visa mer
2024-02-14
17:40
Då är vi tillbaka till att eEkonomi är långt ifrån brukarvänlig och kräver en massa handpåläggning som inte hör hemma år 2024! Det ska va gött å leva 2024 Rolf
... Visa mer
2024-02-13
17:23
Khedron, det fina i "kråksången" är att Visma Spcs Hade (har) ett utmärkt program för just föreningar, Visma förening, som just var anpassat till föreningar och som var (är) klockrent och går som tåget. Du kan t om inifrån programmet skicka SMS till medlemmarna. Det upphörde Visma Spcs med i somras. Och från årsskiftet 23/24 så har de inte länger support på programmet. Tyvärr har inget av dessa funktioner tagits med till eEkonomi som naturligtvis är byggt på ett annat eftersom det är ett webbaserat program till skillnad från Visma förening. Kan vara så att den teknik/kunskap som fanns i det gamla inte går att "kopiera" till det nya. Om jag förstått rätt så det enda program Visma Spcs har som är lite kraft i är Visma Administration 1000/2000. /Rolf
... Visa mer
2024-02-12
10:27
1Gilla
Föreslår att du sparar ner denna länk på BAS-kontoplanen som en genväg i din webbläsare. Då har du hela BAS-kontoplan och kan lätt se de olika kontona i klass 1-9. Länken, https://srfredovisning.se/baskontoplan/?fbclid=IwAR0iR1cHjdexPgx14bB-rsm4iMf_7Gt0khPDgT5OPK8Ju_1MYuK2AU8NYeo Intäktsränta från Skatteverkets Skattekonto bokförs på 8314 Skattefria ränteintäkter /Rolf
... Visa mer
2024-02-12
10:07
Visst Khedron det kan säker finnas flera förklaringar. Oavsett vilket så måste kundens behov var det som måste lösas på bästa sätt. Inte enbart få till en teknisk lösning som det är i de flesta fall idag. Och det är detta som stör mig otroligt mycket. Alla dessa administrativa program som finns är totalt kundfrånvända fortfarande. Ta som exempel att du vill skriva ut en kundlista/medlemslista som dina medlemmar i din förening skall kunna ta del av via föreningens hemsida. Vad som du vill ha med är ett antal poster från kundregistret. Berätta för mig hur du idag skapar detta i eEkonomi. För många år sedan jobbade jag i system där det fanns rapportgenerator där du fritt valde vilka poster du ville ha med. Inte tycker jag att utvecklingen gått vidare framåt. Så återkom gärna och beskriv hur du tar fram en medlemsförteckning som har ett utseende likt detta från eEkonomi via att bara trycka på "en knapp". /Rolf
... Visa mer
2024-02-11
18:32
eEkonomi leder ständigt till nya utmaningar! Senast jag skrev här gällde det att eEkonomi inte kan hantera fler än 25 påminnelser åt gången. Idag kom en ny överraskning. Eftersom betalningsmoralen sjunker krävs en snabb påminnelsehantering. Så fakturor som skickades 1/1 på 200,00 kr men var obetalda 4/2 skapades det påminnelse på med tillagd avgift (max 60,00 kr enl. KKL för fysisk person) och nytt belopp 260,00 kr. Fint som snus! De sölmånsar som inte funnit Swish på sina telefoner den 11/2 fick en ny påminnelse skapad idag. Och det är nu det blir spännande. För nu hade beloppet att betala ökat till 320,00 kr. Alltså 200,00 kr + 60,00 kr + 60,00 kr! Skärmklipp från Google & eEkonomi Ställd inför detta faktum vänder jag mig nu till dig för hjälp. Är det så att vi som använder eEkonomi har dispens och rätt att ta ut påminnelseavgift flera gånger för samma obetalda faktura? Eller är det så att jag inte begriper hur Företagsinställningar/Faktureringsuppgifter ska hanteras? För inte kan det väl vara fel i eEkonomi! En något förvirrad brukare! Rolf Gustafsson Förvirrad brukare av eEkonomi
... Visa mer
2024-02-07
17:05
Lovisa, jag har anmält detta minst tre gånger men det verkar inte vara emot Metas policy? /Rolf
... Visa mer
2024-02-07
16:32
1Gilla
Lovisa att Visma SPCS inte har med detta att göra vet jag men tyvärr finns ju "felaktigt" deras produktnamn med här. Så hur tas denna FB-grupp bort, blir nästa fråga. /Rolf
... Visa mer
2024-02-07
16:08
Börjar bli trötta på dessa inlägg i Facebookgruppen, Visma eEkonomi Användargrupp. Är det någon som känner till vem som ansvarar för denna grupp så vederbörande kan ha bättre koll på denna typ av "frågor".
Har lika svårt varje gång att svara på vilket konto som är lämpligt att rekommendera! Tror inte heller Visma SPCS är road av denna identifikation. /Rolf Gustafsson
... Visa mer
2024-02-04
15:17
Enligt Paretoprincipen är det 20 % som inte betalar sina fakturor i tid. Och det stämmer precis för oss. Per 2024-01-01 skickade vi ut drygt 500 fakturor och per dags dato är det 96 kunder som inte betalt i tid. Det är då som funktionen BETALINGSPÅMINNELSE skall användas. Säker är det många av er som behövt göra detta, tyvärr. Så vad gör vi då? Jo, skapar 96 Betalningspåminnelser med avgift och skickar iväg dem med e-postfunktionen. MEN se det gick inte! Programmet visar upp denna dialogruta, Oj då! Här verkar det moderna fina eEkonomi glömt att det numera också är avsett för föreningar som kan ha fler än 25 medlemmar, förlåt Kunder. Så då blir det till att gå tillbaka till listan och manuellt (?) klicka för den första 25 posterna. Och sen hantera dessa påminnelser via e-posten. En process som programmet behöver 1½ minut för att göra klart. Sen tillbaka igen och markera efterföljande 25 poster manuellt (?) och skicka iväg. Ytterligare 1½ minuts väntan. Alltså detta upprepas 4 gånger. En process sammantaget på 10 minuter extra. Nu blir min undran varför Visma SPCS eEkonomi som ska vara ett modernt bokföringsprogram måste göra tillvaron så komplicerad. Var inte tanken den att "datorisering" år 2024 borde nått längre? Sen fann jag inte var jag skriver ut en lista på obetalda fakturor, annat än via utskrift i Google. Är det någon mer än vi som skickar ut fler än 25 påminnelser på en gång? /Rolf Gustafsson
... Visa mer
2024-02-04
14:49
1Gilla
Ja, du skall rätta den inlämnade momsrapporten.
... Visa mer
2024-02-04
14:47
1Gilla
Om du är momsredovisningsskyldig så är all försäljning du gör underlag för momspåslag. Så t ex om du köper in en vara från en privatperson, som inte är momsskyldig, så finns ingen moms att lyfta av. Däremot om du senare säljer varan skall den momsas. Så ja, du skall lägga på moms på varan. Någon kommer säkert svara att det finns undantag, så då får du läsa de också.
... Visa mer
2023-12-09
13:58
1Gilla
Syftet med friskvårdsbidraget är att det skall utgå till alla anställda! Du gör som jag, tar inte ut någon lön. Detta har jag läst, Friskvårdsbidrag i aktiebolag Ägare av aktiebolag har rätt till friskvårdsbidrag om lån utgår från företaget. Ägaren betraktas i de fallen som en vanlig anställd. Föreslår att du skickar in frågan till Skatteverket med tydligt angivety förutsättningarna. /Rolf
... Visa mer
2023-11-27
15:53
1Gilla
Nu H O J T A R jag!
... Visa mer
2023-11-27
15:13
Ser Tinna att föreningsnamnet är ändrat? Hej Rolf! @KABE Husbilskluibb Ja, ja kärt barn ...namn. /Rolf
... Visa mer
2023-11-26
17:06
I brist på vetande måste jag höra mig för.
Finns det idag färdig koppling kontovis till INK3 (https://www.bas.se/wp-content/uploads/2023/10/INK3_P1-231002.pdf) i eEkonomi för Föreningar? Om inte, går det att på egen hand lägga till detta så att kontona kan styras till rätt rad i INK3?
/Rolf Gustafsson
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17
... Visa mer
2023-02-13
22:27
Våra medlemmar undrar varför inte QR-koden på fakturorna kan användas att betala med via Swish?
Som det nu är är det endast via din bankapp i mobilen som det går att använda QR-koden. Jag gör egna QR-koder vis Swish.se som medlemmen kan komplettera med medlemsnummer själv vid betalning och det går geschwint. Vad säger programägaren om varför QR-koden på fakturan inte funkar via Swish? /Rolf
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2024-07-23
... Visa mer
2023-02-13
18:49
En förening har ofta en årsavgift, och så även vår förening. 2023-01-01 skickades drygt 500 fakturor ut enkelt och smidigt, om vi nu glömmer att det var tvunget att ge varje mottagare en Kundgrupp), för att få till en massfakturering. Vanliga företag som jobbar med eEkonomi har ju oftast inte massfaktureringar. Förfallodagen på fakturorna passerades den 31/1 så nu var det läge att påminna om obetald faktura. In i Försäljning/Kundfakturor/Hantera flera fakturor och där är rutan Välj alla förbockad. Kanonbra så då är det bara att skicka iväg. Ops! Det går bara att skicka 25 samtidigt står det! Tillbaka ett steg och avmarkera rutan Välj alla för att sedan manuellt bocka för 25 st och sen ett steg fram och skicka och vänta en stund. Tillbaka igen nu för att bocka för nr 26-50 och sen ett steg fram för att skicka och vänta en stund. Tillbaka igen nu för att bocka för nr 51-77 och sen ett steg fram för att skicka och vänta en stund. Och nu var alla sända. Lite handpåläggning får jag lov att tillstå att det blir. Nu är det ju så att vi föreningar avviker kanske mot "normala" företag som troligtvis aldrig skickar fler än 25 påminnelser. För i så fall hade troligen denna halvdatoriserade procedur inte funnits. Får hoppas att det kommer med fler föreningar innan året är slut. För visst är det väl så att från 1/1 2024 upphör Visma Förening och då är Visma eEkonomi för Föreningar ett naturligt val att gå vidare med. Och får jag hoppas denna lite omständliga manöver borttagen. /Rolf
... Visa mer
2023-02-01
09:46
1Gilla
Håkan föreslår att du kontaktar supporten för att få hjälp med migrationen till eEkonomi från Förening. Finns en del att tänka på vid denna övergång. Se också, https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/getting-started/getting-started-switch-from-other-accounting-software-se.htm /Rolf
... Visa mer
2023-01-09
17:50
Dina frågor om moms ska tas ut även på ersättning till styrelsearvoden och avsättning till fonder? Svaret är nej. Styrelsearvode kan bli föremål av andra avgifter. Googla och läs på egen hand om styrelsearvoden. Denna din fråga förstår jag inte! Och hur bäst göra det framöver, ska jag debitera dessa poster separat på medlemsfaktura för att skippa moms? /Rolf
... Visa mer
2023-01-09
17:46
1Gilla
LarissaF! Förslagsvis, om du inte blir trygg på annat sätt, föreslår jag att du köper en timma hos en erkänt bra auktoriserad redovisningskonsult. Och ha då gärna dina frågor nedskrivna så går det fortare. Kanske kan du skicka in dem i förväg? /Rolf
... Visa mer
2023-01-07
13:30
1Gilla
Larissa, 2. du får börja med att gå till Inställningar och Företagsinställningar. Där ska nu ert momsregistreringsnummer fyllas i. Under fliken Bokföringsuppgifter anger du vilken Momsperiod (månad, kvartal, år) ni har för redovisning. I Artikelregistret ska du sedan, Artikelkontering, tala om vilken typ av försäljning det är och momssatsen. Utgår att ni blivit momspliktiga på ev. alla försäljning ni gör. Det finns video att titta på, https://www.youtube.com/watch?v=9PKK-6CqWtU&t=191s sedan beträffande momsredovisningen. 1. Hur du i efterhand skall göra för att på enklaste sätt retroaktivt göra momsrapport gissar jag att supporten är bäst på. Så där kan det bli rörigt om jag tipsar. Men från det tillfälle som er momsplikt inträtt skall ju den "försäljning" som gjorts momsbeläggas. Är det nu så att medlemmar fått faktura efter momsinträdet så skall ju den försäljningen momshanteras. Hur gör ni med detta mot medlemmen som redan fått sin faktura och betalt? Ska medlemmen efterfaktureras för momsbeloppet? Eller skall samfälligheten inte "röra" medlemmen och i bokföringen minska "fakturabeloppet" med den ej uttagna momsen. Alltså minska det bokförda beloppet med motsvarande? Låter som en styrelsefråga. Fördelen är ju att det är fler föreningar som varit med om samma så en viss kunskap borde finnas i gruppen. Grant Thornton har skrivit några rader om detta, https://www.grantthornton.se/insikt/skattenyhet/nu-ska-samfallighetsforeningar-ta-ut-moms-fran-sina-medlemmar/ sen finns en del på Skatteverkets hemsida, https://www.skatteverket.se/foreningar/driva/samfallighetsforening/momsiensamfallighetsforening.4.1657ce2817f5a993c3a7cf8.html Lycka till Rolf
... Visa mer
2023-01-06
01:23
I samband med att jag skall göra en sk. massfakturering till ca. 500 medlemmar blir jag utmanad av eEkonomi. Utmaningar är ju nyttiga, men här känns det inte vederkvickande. Jag får detta meddelande att titta på. 1 fel Ogiltig E-postadress I min enfald hade jag förväntat mig att programmet skulle serverat mig längst upp var exakt (typ kundnr) som felet finns. Men icke! Så lätt får det inte vara även om vi skriver 2023. Så lösningen blev att i lagom takt för ögat scrolla igenom post för post. Till slut fann jag felet. Det saknades helt enkelt e-postadressen på kundkortet. Däremot så stod det Leveranssätt: E-post på kundkortet. Nu tar jag det djärva greppet att skriva in den saknade E-post i det tomma fältet i listan. Tröck på knappen för Verkställ men de gick inte. Lösningen blev att ta bort medlemmen från listan. Tröck igen på Verkställ och se nu startade faktureringen upp. Och se på morgonen hade alla fakturor sänts iväg, NÄSTAN! Vad jag alltså i denna digitala värld skulle önska mig är att programmet upptill efter efter meddelandet direkt anger den felande posten. Time is money, är ju uttrycket. Att sitta och bläddra igenom och leta efter den felande posten känns för mig inte som programskrivarna har tagit tillvara möjligheten att underlätta för avtalskunden. För att kunna göra en massfakturering MÅSTE du (idag) ge varje kund en kundgruppsbeteckning som är identisk för alla medlemmar/kunder. 1. Skapa en unik kundgrupp under Inställningar/Kundgrupper 2. Gå in på varje medlem/kund och lägg till denna kundgrupp (i mitt fall drygt 500). Detta är ytterligare en som jag ser det, icke kundvänlig lösning. För några veckor tillbaka var jag klar med detta plock och pinnande. Kändes riktigt skönt att klarat av det. Nu var det bara att invänta 1 januari 2023 för att kunna fakturera årsavgifter för 2023 till medlemmarna. Kände mig riktigt stolt. Vi har nu nått upp till medlemsnummer 1152. Då hör kassören av sig och grumlar min världsbild. Rolf, du glömmer väl inte att medlem från nr 1127 och framåt INTE skall faktureras för 2023. Så då var det bara att börja på medlem 1127 och ta bort kundgrupp "Medlem" från denna och alla de övriga därefter. Efter faktureringen nu så får jag inte glömma att lägga till Kundgrupp "Medlem" på alla dessa igen. På en skala 1-100 frågar jag mig hur väl detta är löst datamässigt? Jag har inte svarat mig ännu. Nya utmaningar väntar runt hörnet, men de tar jag i den takt de dyker upp på skärmen. Nu ber jag att få tillönska en trevlig helg. /Rolf
... Visa mer
2022-12-26
21:11
2 Gillar
Precis som Roffakab skriver så i en mindre verksamhet görs lagerjustering/inventering i samband med årsbokslutet. Beroende på mängden lager (i kronor räknat) så kan i vissa fall lagerbokföring hoppas över. Vill du läsa lite mer om bokföra lager kan du ta en titt här, https://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/varulager.aspx /Rolf
... Visa mer
2022-12-14
10:26
3 Gillar
I Växjö finns både "Tinnar" och torn! Kolla på Teleborgs slott... GOD JUL Rolf
... Visa mer
2022-12-13
13:52
Tinnar, Räcker det med att avboka i inställningar, eller går det endast kund för kund? Natten går tunga... Rolf
... Visa mer
2022-12-04
23:59
Alla kunder/medlemmar har på Grunduppgifter noteringen på Fastighetstyp, Bostadsrätt! Varför är det på detta sättet? Vet inte med mig att vi fyllt i detta fältet. Finns det inga kunder/medlemmar som bor i hyresrätt? /Rolf
... Visa mer
2022-08-29
08:17
1Gilla
Tack! Tinna. Testar det. /Rolf
... Visa mer
2022-08-26
23:51
Sekreteraren i vår förening, KABE Husbilsklubb, har slutat.
Tar bort denna administratör för att registrera in den nya sekreteraren med samma e-postadress. Men se det går inte för då tar programmet tillbaka den borttagna personen.
Eftersom vi i föreningens styrelse har "opersonliga" e-postadresser ställer detta till med ett problem. För att kunna registrera den nya sekreteraren måste jag nu använda dennes egna mailadress. Något jag inte önskar. Så hur kommer jag runt detta undrar Rolf Gustafsson KABE Husbilsklubb
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-21
... Visa mer
2022-06-09
08:37
Ja, det är ju rätt Annica! Förstod inte att tolka "Sök ny kund" på rätt sätt. Tack för vägledningen.
... Visa mer
2022-06-01
01:17
Jag vill söka uppgifter avseende Medlem/Kund med Efternamn "Molin". Står i bilden, "Redigera kund" och skriver in Molin i fältet och får upp en massa "Molinare" som överhuvudtaget INTE är medlemmar i vår förening! Känns ju inte alls bra. Vad innebär detta? /Rolf
... Visa mer
2022-04-18
10:06
Var medveten om att du förlorar en del funktionalitet som du idag har i Visma Förening när du går över till eEkonomi. Finns inga färdiga Medlemslistor i eEkonomi. Du får manuellt exportera en Customer_Export_YYYYMMDD.csv fil och läsa in i Excel. Sen får du manuellt hantera denna för att göra en utskrivbar lista. Sökfälten är begränsade i eEkonomi och på skärm visas medlemmar i poster om 50 åt gången. Finns ingen automatisk SMS och e-post koppling i eEkonomi till skillnad mot i Förening. Här blir du tvungen att gå över till Visma SMS där du manuellt får lägga in kunderna på nytt. eEkonomi är inte alltså lika funktionell för en förening som Visma Förening. Verkar enligt mig som de vid skapandet av eEkonomi troligen hade tanke på att behålla Förening och i efterhand beslutat att fasa ut programmet Visma Förening. Känns inte genomtänkt.
... Visa mer
2022-04-08
16:03
3 Gillar
Jag ogillar svaret men uppskattar återkopplingen Tinne. Rolf Som alltså manuellt måste lägga in 455 kunder i Visna SMS. Har lite svårt att köpa detta när det för otroligt många år sedan gick att landa på månen och komma tillbaka helskinnade. Om nu inte allt var fake? Helgen är räddad. Tack snälla Visma!
... Visa mer
2022-04-07
13:14
Har gått från Visma Förening till Visma eEkonomi. Har idag 455 aktiva medlemmar i eEkonomi. I Förening finns SMS och e-post integrerat i programmet. Saknas i eEkonomi! Här får jag använda Visma SMS om jag fattar rätt. Hur för jag enklast över mobilnummer från Kundbilden i eEkonomi till Visma SMS? Som det ser ut nu verkar det som jag manuellt ska lägga in nummer för nummer och skapa en Grupplista som sedan återanvänds. Känns lite Hedenhös så här långt. Går det att få in samtliga 455 kunder direkt till Visma SMS på något automatiserat sätt? Vad händer sedan med nytillkomna medlemmar/kunder i eEkonomi, måste de då knappas i separat i grupplistan? Känns lite som att jag "bytt ner" mig i funktionalitet... /Rolf
... Visa mer
2022-02-04
11:22
Tack Lovisa! Det är min politiska läggning som håller mig borta från den vänstra kanten! B4N/Rg
... Visa mer
2022-02-03
22:29
Behöver lägga till vår kassör som ny användare. Idag är jag enda användaren i programmet. Blir en aning förvånad om jag som ende användare INTE är administratör! Frågan som jag får då är ju, vem är i så fall användare? Så min fråga blir, hur kommer jag åt att i så fall ändra min användaruppgifter om inte Min användarprofil syns? All början är svår - de' bar å åk! - Se upp i backen ... B4N/Rg
... Visa mer
2022-02-03
10:59
Tack Henrik! Tänk vad enkelt om det varit en aktiv länk under texten, IB kan bara importeras för det första räkenskapsåret. Då hade varken du eller jag mötts här! B4N/Rg
... Visa mer
2022-02-02
16:15
Så här är det. Har till eEkonomi importerat år 2016 som första år i samband med övergång från Förening till eEkonomi. Fungerade som avsett. Tar nu och går vidare med nästa år, 2017, och då blir jag informerad på detta sätt enligt vad som är markerat i bilden här. Vad i klartext innebär detta? Har kvar 2017-2021 att importera. Blir utan förståelse en aning förvirrad. Så vad är stegen för att komma vidare på ett korrekt sätt? Hälsningar Rolf
... Visa mer
2021-10-11
10:15
Är ny med Visma Förening. Föreningen har nått medlemsnummer 1050. En tidigare medlem (nr 250) slutade som medlem för några år sedan. Väljer nu att komma tillbaka och vill återuppta det gamla medlemsnumret. På listan Medlemmar Alla finns inte medlem 250 med eftersom den inte är aktiv. Finns posten för medlem 250 kvar i systemet i "bakgrunden" och kan tas fram, hur? Går det att skriva in som ny och skriva in nr 250? Om inte 1+2 fungerar, hur löser jag problemet? Tack för ev. vägledning Rolf
... Visa mer