Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-15 11:49 )
  • 16 Svar
  • 3 gilla
  • 6488 Visningar

Med tjänsten Visma Betalt Direkt får du hjälp med att sälja dina kundfakturor direkt i programmet. Genom att sälja dina kundfakturor behöver du själv inte invänta pengarna från din kund utan Visma tar över fakturan och du får in pengarna på ditt konto redan nästa bankdag. Läs mer om Visma Betalt Direkt »

Fördelar med att sälja fakturor:

  • Du får pengarna snabbt
  • Du slipper risken att inte få betalt alls
  • Du blir effektivare och kan lägga tiden på att utveckla ditt företag

Kriterier för att kunna använda tjänsten Betalt Direkt via Visma Finance: 

  • Du behöver vara registrerad som ett aktiebolag, enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag
  • Du behöver fylla i BG eller PG i företagsinställningarna i Visma eEkonomi
  • Du behöver vara registrerad för F-skatt

 

Hur fungerar det i Visma eEkonomi?

 

Om fakturan är möjlig att sälja kommer du att informeras om det, och till vilket pris, direkt när du skapar en ny kundfaktura. 

 

Vill du sälja fakturan markerar du rutan Sälj fakturan. Avgiften som tas för att sälja fakturan baseras på fakturans totalbelopp. Första gången du säljer en faktura hamnar du i en Kom-igång guide och behöver fylla i några uppgifter för att komma vidare.

 

När du säljer en faktura får du hjälp med automatiskt bokföring av fakturan. Det skapas alltså upp en verifikation som bokar in försäljning, moms och kundfordran. 

 

Har du bankkoppling får du in en transaktion för inbetalningen under Kassa- och bankhändelser och programmet kan matcha ihop denna betalning med fakturan du sålt. Om du inte har en bankkoppling och matchar själv väljer du alternativet Inbetalning för såld faktura.

Om du har sålt en kundfaktura som är felaktig eller om den av någon annan anledning inte ska betalas av din kund, kan du skapa en kreditfaktura. När du skapar en kreditfaktura utgår du alltid från den sålda fakturan som du har skapat tidigare. Observera att det bara är möjligt att kreditera hela fakturan. Läs mer om hur du krediterar en såld faktura »


Du kan använda tjänsten Betalt Direkt i Visma eEkonomi Fakturering, Smart och PRO. 

Vill du läsa mer om vad det innebär att sälja fakturor? Läs artikeln Sälja fakturor? Allt du behöver veta om fakturaköp »

Kommentarer
Pacsac
CHAMPION

Detta är ju en bra tjänst för vissa företag MEN vi som inte vill ha denna tjänst ber vi om att få slippa klicka bort detta erbjudande vid fakturatillfället ("visa inte detta erbjudande igen" klickruta tack)

Fd medlem
Inte tillämpbar

Instämmer med Pacsac, roligt att ni gör reklam för nya tjänster men det måste gå att stänga av detta om man inte vill ta del av erbjudandet.

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej Pacsac och Mats! 

 

Om ni inte önskar att få erbjudande om att sälja era fakturor, så finns det möjlighet att stänga av denna funktion under Appar och Tillval inne i Visma eEkonomi. 
Ni går till Appar och Tillval i menyn till vänster - Klicka in på "Visma Betalt Direkt" - där inne har ni möjlighet att bocka ur "Visa erbjudande på kundfakturor". 

 

Ha en fortsatt bra dag! 

Pacsac
CHAMPION

Tack för den informationen!

Försökte detta i Inställningar men fann inget

Nashaat
UTFORSKARE

Varför finns det inte Visma Betalt Direkt tjänst om man har enskild firma, väldigt konstigt.🙄

Johan A
UTFORSKARE

Försöker ansluta till Visma Betalt Direkt då jag vill kunna sälja enstaka fakturor. Har enskild firma och får upp reklam för tjänsten när jag gör fakturor. Men när jag klickar på att Kom igång så kommer en sida upp där mitt fullständiga namn som privatperson står angivet som företagsnamn. Det ser inte ut så på Verksamt där uppgifterna är hämtade från. Jag kan heller inte gå vidare från denna sidan eller ändra någon information.
Tacksam för hjälp.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Johan A

 

Tack för att du kontaktar oss. 

 

Visma Betalt Direkt är en fantastisk tjänst och vi ska självklart hjälpa dig. 

Vissa ärenden är dock svåra att lösa via forumet och därför rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så får vi titta i loggarna och undersöka varför det inte fungerar för dig. 

 

Välkommen att kontakta supporten

/Tinna  

webtomten
MEDLEM

Hej,

 

Även jag har problem att ansluta mig. Får bara upp detta felmeddelande. Har nu provat till och från under en månad men möts av detta varje gång efter att man fyllt i mobilnummer och e-post.

 

IMG_0025.png

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @webtomten 

 

Visma Betalt Direkt är en utmärkt tjänst, och vi vill gärna hjälpa dig att lösa ditt ärende. Eftersom vissa problem är svåra att hantera via forumet, rekommenderar jag att du ringer vår support. Genom att kontakta oss direkt kan vi granska loggarna och noggrant undersöka vad som kan vara fel. Vi ser fram emot att hjälpa dig!

 

/Tinna

webtomten
MEDLEM
(uppdaterad av webtomten ‎2024-09-12 20:14 )

Hej @Tinna Gunnarsson 

 

Låter bra att det är en bra funktion lite synd att man inte kan styra utseendet på fakturorna bara. Er support är säkert jätte bra men tyvärr har jag ingen möjlighet att ringa eran support, då era öppettider inte passar mig tyvärr.  Som ensam i mitt bolag och att jag själv arbetar era öppettider inom serviceyrket så har jag ingen möjlighet att ringa er tyvärr. Ska jag göra det behöver jag hålla stängt. 

Alternativet om man inte kan få hjälp via mail tex är att jag får strunta i det eller kolla på någon annan factoring tjänst. 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @webtomten 

 

Jag har skapat ett ärende för att försöka få fram information kring varför det inte fungerar att aktivera tjänsten hos dig. Vågar inte lova att jag lyckas få fram anledningen här via forumet men jag vill gärna försöka. 

 

Återkommer!

/Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @webtomten 

 

En kollega till mig kommer att kontakta dig på mejladressen du använder här i forumet. 

 

Ha det fint. 

/Tinna

webtomten
MEDLEM

@Tinna Gunnarsson Tack så jätte mycket för hjälpen. Då inväntar jag detta mail.

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Godmorgon @webtomten 
Jag är glad över att vi kunde lösa det på så vis. 

 

Ha en fin dag och återkoppla gärna till mig så jag vet att du fått hjälp. 

/Tinna

webtomten
MEDLEM

Hej @Tinna Gunnarsson 


jag fick återkoppling igår och nu verkar det funka! Tack för all hjälp.

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

@webtomten Åh vad bra! Tack för återkoppling och bra samarbete

/Tinna