Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Tack för din fråga. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket alternativt en konsult för råd kring detta, då frågan är om detta är en avdragsgill kostnad eller inte. Om det är det, så bör du inte behöva göra någonting då varan redan är kostnadsförd. Möjligtvis att man kan flytta kostnaden från varukostnad till en övrig extern kostnad istället, för att det skall inte påverka rörelsekostnaderna. Tex ett konto inom 639X kontogruppen. Hittade denna tråden som kanske kan vara till hjälp i din tankegång. Stöld av tex pengar är inte alltid avdragsgill, vilket får mig att fundera kring om om detta kan likställas som en form av stöld/förlust. Kan dock inte hitta någon vägledning kring just detta, men kanske det finns någon annan användare i forumet som har stött på detta innan som kan vara behjälplig? Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Nackdelarna som finns med det är att du inte får en lika korrekt resultaträkning då du redovisar det på ett kostnadskonto och inte på de faktiska olika kostnadskontona som köpen gäller. Så det du bokför mot det kontot du skapar för "kostnadsförd moms, blandad verksamhet" innehåller flera olika kostnader som både kan relatera till rörelsekostnader och externa kostnader. Fördelar är att du inte behöver beräkna hur stor del på varje enskilt inköp som gäller momsfritt och momspliktigt, utan kan istället göra det vid varje momsperiods slut. Detta kan dock vara en nackdel också, då det finnas vissa undantag som tex inköp där över 95% av inköpet tillhör momspliktigt så får man dra hela momsen, vilket kan vara svårt att hålla koll på genom att inte dela upp vid varje gemensamt inköp. Jag hade personligen inte använt ett 49XX konto både på grund av att detta används för lagerförändringar/pågående arbete samt att detta påverkar vissa ekonomiska nyckeltal på ett snedvridet sätt. Genom att påverka rörelsekostnader utan att hela beloppet faktiskt är detta så blir det lite orättvisa nyckeltal. Jag hade personligen använt ett 69XX konto om du vill hantera moms för blandad verksamhet på detta sättet. Det finns tex ett konto i BAS kontoplanen som heter 6999 Ingående moms, blandad verksamhet som passar för detta. Här kan du läsa mer om hur man hanterar moms i blandad verksamhet. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Du kan läsa om hur man hanterar detta i Visma Administration 2000 här. Gällande huruvida man skall lägga upp ett bokföringskonto för varje land eller inte, så finns det tyvärr fortfarande inte så mycket vägledning kring detta men här kan du läsa om hur BAS rekommenderar att man kan göra. Man kan alltså antingen skapa olika intäktskonton med tillhörande olika momskonton för varje EU land, alternativt använda samlingskonton i bokföringen och ha ett sidoordnat register som man håller koll via istället. Jag rekommenderar dig att kolla på länken hur man hanterar det i programmet först, så att du kan använda den hanteringen som finns i systemet och göra det enklare för dig. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Om du skall ha moms eller inte beror lite på vilket du kan läsa om här. Normalt sätt så är uthyrning av lokaler/lägenheter momsfritt vilket i sin tur betyder att man inte har avdragsrätt på moms för sina inköp kopplade till verksamhet. Det finns dock något som kallas frivillig skattskyldighet som du kan läsa om i länken, där det i undantagsfall går att både redovisa och dra av moms kopplat till uthyrningen. Det finns också andra undantagsfall där det alltid skall tas ut moms, tex när man bedriver hotellverksamhet m.m. Om du känner dig osäker på detta så rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket så att du får klarhet kring om du skall ta ut moms på fakturan och i sådana fall till vilka av dina hyresgäster. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. Här kan du läsa om hur vi rekommenderar att man hanterar försäljningen och vilka konton man kan använda, under rubriken bokföra försäljning med faktura. Du skall använda samma bokföringskonto som du använde när du bokförde själva försäljningen via fakturan. I vårt exempel så har man använt 3060 på fakturan och då skall man använda samma konto på sista raden i sälj tillgång i anläggningstillgångar. Använde du ett annat konto när du skapade fakturan så väljer du det istället. I övrigt så låter det som att du är på rätt väg med stegen du gjort hittills! Ha det fint! Josefine
Awesome