Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej igen! Ingen fara alls. 🙂 Det är okej att betala det du betalt privat som gäller företaget med kontanterna ja, men det är viktigt att du bokför alla leden. Dvs du bokför att du använt privata pengar till donationen, och sedan att du minskat företagets kontanta kassa för att betala tillbaka detta till dig själv. Dvs när du donerar med privata pengar som gäller företaget så bokför du mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 i kredit och mot lämpligt motkonto i debet. Sedan när du betalar tillbaka detta till dig själv med kontanter så bokför du debet mot 2893 och kredit 1910 för att visa att kontantkassan minskar. Okej om ni tar från ert vanliga varulager så får man bokföra att man minskar varulager i kredit och mot lämpligt kostnadskonto i debet, tex någon av de jag föreslog i mitt tidigare svar. Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint! Josefine
Gåvor är inte avdragsgilla i aktiebolag, det är grundregeln. Så om du gör sådana utbetalningar kommer bolaget inte att få skattemässiga avdrag för dem utan bolaget belastas med bolagsskatt på hela gåvobeloppen.Om du dessutom ger gåvor till familjen skulle det kunna bli frågan om förmånsbeskattning för din del, så att bolaget även belastas med arbetsgivaravgift, men detta är en fråga jag inte har något definitivt svar på.
Tack Josefine!Perfekt då vet jag och jag vet om att förseningsavgift endast är mot företag och det är 450 kr och att då får man inte ta ut några andra avgifter som du nämner.Tack för bra svar 😊
Hej igen! Hm okej vad konstigt, länken funkar för mig. Kanske var så att du inte var inloggad när du tryckte på den? Här är den igen i alla fall. Om den fortfarande inte funkar så kan du söka i forumet på hyr ut arbetsrum så är det den andra tråden som kommer upp. I princip så kan man säga att man bokför mot ditt vanliga utläggskonto, tex 2893 i kredit och mot 5010 i debet om du inte betalar ut något från företaget. Dock finns lite matnyttig info i den tråden som kan vara bra att titta på. Ha det fint! Josefine
Hej! Tack för din fråga. I denna tråden så kan du läsa mer om hur man hanterar detta. Ha det fint! Josefine
Awesome